تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه بنده اى بخواهد چيزى بخواند و يا كارى انجام دهد و بسم اللّه  الرحمن الرحيم بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812618152




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل سياسي هفته


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تحليل سياسي هفته
بسم الله الرحمن الرحيم
ماه مبارك رمضان فرا رسيد و عطر معنوي ضيافت الهي و ماه ميهماني نور فضاي جانها را معطر كرد. اين ماه فرصت مناسبي را براي آراسته شدن به زيورهاي معنوي و بهره گيري از خيرات و بركات الهي فراهم مي كند تا انسان ها راه كمال را به شايستگي طي كنند.
رمضان ماه توبه به درگاه رحمت الهي و ماه مبارزه با خواهش هاي سركش نفساني است . در اين ماه با ايجاد روحيه اخلاص و تمرين مبارزه با نفس مي توان تمامي اعمال و حركات و حتي افكار را به سوي كمال سوق داد. در اين ماه انسان به ميهماني خداوند پذيرفته شده و خداي كريم نيز ميزبان اوست و در منتهاي رافت و رحمت از او پذيرايي مي كند. بي ترديد اگر در اين ماه بتوانيم از فرصت ها در جهت پالايش روح و فكر خود اقدام كنيم قطعا درهاي رحمت در شب قدر به روي ما باز خواهد شد و باران مغفرت الهي بر ما باريدن خواهد گرفت .
از سوي ديگر معنويت رمضان فرصتي مناسب براي تقويت آگاهي هاي ديني و معرفتي جامعه و پالايش جان ها از جهل ها و انحرافات فراهم مي كند كه دستگاههاي فرهنگي و انديشه ورزان و محافل مذهبي بايد از فرصت ايجاد شده براي تبيين و ترويج مباني ديني و اخلاقي استفاده كنند.
ماه مبارك رمضان همچنين ماه نزول قرآن و بهار كلام الهي است چه نيكوست كه در اين ماه پيروان كلام وحي در جهت شكوفايي جان خويش به سوي قرآن بشتابند و آنرا از طاقچه هاي منازل و كتابخانه ها برگرفته و با تلاوت معجزه جاودان الهي مقدمه عمل به قرآن و حضور دستورات و حياني را در متن زندگي فراهم كنند.
متاسفانه در سالهاي اخير كشور ما كه پرچمدار انقلاب اسلامي در جهان است و مردم صبور و مقاوم آن از هر جهت قابل تحسين و خدمت هستند مورد كم لطفي و بي مهري قرار گرفته و در آستانه ماه مبارك رمضان كه همه به ميهماني الهي دعوت مي شوند عده اي براي تلخ كردن كام مردم اقداماتي را موجب مي شوند كه باعث افزايش قيمتهاي كالاهاي مصرفي مردم دراين ماه مي گردد.
اگرچه مسئولين سعي دارند كه همچون سالهاي گذشته با برنامه هايي قيمتها را اندكي تعديل كنند اما گويي امسال اين برنامه ها مثمرثمر واقع نشده و گراني 30 تا 50 درصدي برخي كالاها در ماه مبارك رمضان مردم را آرزده و فقر و گراني را به سر سفره آنها آورده است . واقعيت اينست كه گراني بي حساب و كتاب و بي نظمي هاي اقتصادي آنچنان زندگي اقشار حقوق بگير و كم درآمد جامعه را دچار تنش و نابساماني كرده كه ادامه آن عواقب اجتماعي غيرقابل كنترلي داشته و صدمات زيادي را به همبستگي اجتماعي وارد مي كند. مردم ما پس از سالها صبرو پايداري در مقابل انواع مشكلات داخلي و توطئه هاي خارجي اكنون به لحاظ اقتصادي و معيشتي نبايد در شرايطي قرار بگيرند كه روز به روز فشارهاي مضاعفي به آنها تحميل شود و فتيله اقتصاد خانوارها روز به روز كم سوتر و ضعيف تر گردد.
در اين هفته كشورمان ميزبان رئيس جمهور بوليوي بود. اين كشور آمريكاي لاتين كه در سالهاي اخير با خيزش مردمي به نهضت مقابله با سياستهاي استعماري آمريكا پيوسته خواستار خروج از سلطه سنتي واشنگتن بر منطقه است . آقاي مورالس در مدت اقامت خود در ايران با مقامات كشورمان مذاكرات سازنده اي در جهت بسط و گسترش روابط انجام داد كه واكنش مقامات آمريكايي نشان داد كه آنها از نزديك شدن كشورهايي كه حاضر به پذيرش نظام سلطه نيستند به شدت در هراس هستند ولي موج آزاديخواهي كه اين روزها در سراسر جهان بويژه در حيات خلوت آمريكا به راه افتاده اتفاق ساده اي نيست كه با اين توپ و تشرها خاموش شود. اين موضوع دقيقا نكته اي بود كه در ديدار آقاي مورالس رهبر معظم انقلاب بر آن تاكيد كردند. حضرت آيت الله خامنه اي در اين ملاقات تصريح فرمودند : « تحولات سالهاي اخير در منطقه امريكاي لاتين وتصميم مردم براي احقاق حق خود اتفاق مباركي است كه قطعا براي قدرتمندان خوشحال كننده نخواهد بود و آنان به شما فشار خواهند آورد زيرا با شكل گيري چنين روحيه اي مخالفند اما ايستادگي در مقابل اين فشار موجب پيروزي خواهد شد. »
در مرور بر رخدادهاي خارجي اين هفته ادامه بحران در گرجستان تلاش هاي تازه براي توافق ميان رژيم صهيونيستي در حكومت خودگردان و تحولات عراق در صدر اخبار و گزارش رسانه هاي جمعي قرار داشت .
هفته جاري در ادامه بحران گرجستان نشست فوق العاده سران اتحاديه اروپا درحالي برگزار شد كه اروپايي ها نتوانستند در زمينه اتخاذ يك موضع واحد و مستحكم در برابر روسيه به توافق دست يابند و اروپايي ها تنها به صدور يك بيانيه ضعيف و بي رنگ بسنده كردند . تنها اقدام جدي 27 عضو اتحاديه اروپا در برابر اقدامات اخير روسها در گرجستان كه آشكارا غرب را تحقير كردند تعويق مذاكرات همكاري با روسيه بود. اين موضوع نشان داد كه غرب نه تنها برگ هاي زيادي براي بازي در برابر روسيه دردست ندارد بلكه دچار يك تفرقه آشكار است . اين واكنش ضعيف اروپا حتي براي خود روسها نيز غيرمنتظره بود به گونه اي كه پوتين نخست وزير و مدودف رئيس جمهور روسيه از آن ابراز خرسندي كردند و لاوروف وزيرخارجه روسيه نيز با كنايه گفت : « عقلانيت بر اجلاس اروپائيها حاكم شد. »
البته اگرچه بوش از نتيجه نشست اتحاديه اروپا ابراز رضايت كرد ولي واقعيت اين است كه اين چيزي نبود كه كاخ سفيد انتظارش را داشت . واشينگتن قطعا انتظار واكنش شديدتري از اروپا عليه روسيه داشت كه برآورده نشد.
واقعيت اين است كه اروپا در برابر اتخاذ موضع تند عليه همسايه روس خود با دشواريهايي روبروست . اروپا هنوز در بخش انرژي به شدت وابسته به روسيه است و از طرفي روابط تجاري با روسيه به گونه اي است كه قدم گذاشتن در راه تحريم روسيه خود اروپائيها را بيشتر متضرر مي سازد. روسيه بخش عمده گاز اروپا را تامين مي كند. واقعه سال گذشته كه طي آن روسها در بحبوحه سرماي كم سابقه به بهانه افزايش قيمت گاز انتقالي به اوكراين براي چند روز شير اصلي گاز به اروپا را بستند و اروپائيها را با شوك ناگهاني مواجه ساختند تجربه اي براي اروپائيها بود تا متوجه حساسيت مسائل باشند.
نكته ديگر اين است كه در ميان 27 عضو اتحاديه اروپا ديدگاه يكساني براي اقدام عليه روسيه وجود ندارد . درحالي كه كشورهايي چون استوني ليتواني لتوني و لهستان به دلايل خصومت هاي ريشه اي كه با روسها دارند و همچنين انگليس به دليل تبعيت محض از مواضع آمريكا در نشست بروكسل خواستار اعمال مجازات شديد عليه مسكو بودند كشورهاي ديگر از جمله ايتاليا آلمان و فرانسه با هرگونه افزايش تنش با روسيه مخالفت كردند. نتايج نشست اتحاديه اروپا اين واقعيت تلخ را به جناح حاكم بر كاخ سفيد آشكار ساخت كه در مقابله با روسيه نمي توانند حساب جدي برروي شركاي اروپايي خود باز كنند و سفر شتاب زده ديك چني معاون بوش به جمهوري هاي شوروي سابق كه روز گذشته با ديدار وي از آذربايجان آغاز شد بيانگر اين نگراني شديد كاخ سفيد از روند اوضاع است .
تشديد تحركات براي دست و پا كردن يك توافقنامه سازش ميان رژيم صهيونيستي و تشكيلات خودگردان فلسيطن رخداد ديگري بود كه اين هفته توجه محافل سياسي و رسانه اي را به خود جلب كرد. در اين باره يك مقام رژيم صهيونيستي با اشاره به تلاش هاي موجود گفت امكان امضاي توافق نامه صلح فراگير ميان اسرائيلي ها و فلسطيني ها تا پايان سال ميلادي جاري (تا اوايل زمستان ) وجود دارد به شرطي كه فلسطيني ها از مساله تعيين وضعيت بيت المقدس در مذاكرات چشم پوشي كنند. اين مقام صهيونيست در توجيه شرط اسرائيل گفت از آنجائيكه مسئله بيت المقدس پيچيده است و در كوتاه مدت نمي تواند حل و فصل شود لذا بايد در فرصت هاي بيشتري مورد بحث و مذاكره قرار گيرد.
دليل تكاپوي تازه براي امضاي يك توافق سازش آن است كه هم ايهود اولمرت و هم محمود عباس و هم جرج بوش سه طرف دخيل در پرونده فلسطين طي ماههاي آينده صحنه قدرت را ترك خواهند كرد و اين سه مي خواهند با امضاي يك پيمان خود را به عنوان قهرمان صلح قلمداد كرده و به اصطلاح با آبرو پستشان را ترك كنند. اين سه چهره هر كدام به دليل عملكرد نامعقول خود كارنامه اي به شدت منفي به همراه دارند و در ميان ملت هاي خود و همچنين در صحنه بين المللي بي اعتبار مي باشند از اينرو به زعم آنها يك توافق حتي غيرجامع و صوري مي تواند وجهه و موقعيت آنها را بهبود بخشد و حتي مي تواند براي جناح جمهوريخواه آمريكا نيز بهره تبليغاتي درپي داشته باشد. با اينحال هم در ميان فلسطيني ها و هم در ميان اسرائيلي ها اين اقدام با مخالفت هايي جدي مواجه است . جنبش حماس به عنوان قدرتمندترين تشكيلات سياسي فلسطين هرگونه امضاي توافق سازش را در شرايط حاضر رد كرده است . در ميان اسرائيلي ها نيز هم « ليوني » وزيرخارجه و هم « ايهود باراك » وزير جنگ و هم « نتانياهو » برنامه اولمرت را رد كرده اند زيرا آنرا تنها به نفع اهداف جناحي و سياسي اولمرت مي دانند.
در عراق بحث بر سر توافقنامه امنيتي بغداد ـ واشنگتن و حملات شديداللحن رئيس مجلس عراق به حكام عرب دو موضوع اصلي تحولات سياسي اين كشور بود. درحاليكه برخي مسئولان در دولت عراق از آماده شدن قريب الوقوع متن توافقنامه سخن به ميان آوردند « محمود المشهداني » رئيس مجلس عراق بار ديگر تاكيد كرد كه مجلس عراق هيچ توافقنامه امنيتي را با آمريكا امضا نخواهد كرد. مشهداني تاكيد كرد معناي توافقنامه در شرايط حاضر توافق ميان يك كشور اشغالگر و يك كشور اشغال شده محسوب مي شود و از لحاظ قانوني نمي تواند اعتبار داشته باشد. مشهداني افزود زمانيكه اشغالگران خارج شدند و استقلال عراق كامل گرديد در آن صورت مي تواند هرگونه موافقتنامه اي را تصويب كند. مشهداني كه با شبكه « العربيه » عربستان صحبت مي كرد در اظهاراتي كم سابقه اعراب را به باد انتقاد گرفت و آنها را خائن مرعوب و وابسته آمريكا توصيف نمود.
رئيس مجلس عراق در پاسخ به اين سئوال العربيه كه مدعي شد نفوذ ايران در عراق اعراب را از ايفاي نقش در عراق بازداشته است آنرا يك توجيه دانست و افزود اعراب ضعيف تر از آن هستند كه بتوانند نقشي در عراق داشته باشند و ابقاي نقش در عراق از آن قويترهاست . وي اعراب رابه پيرزني كه تنها براي عراق شيون و گريه مي كند تشبيه كرد. رئيس مجلس عراق در پاسخ به اينكه چرا عراق در اجلاس بين المجالس اشاره اي به اشغال جزاير امارات توسط ايران نكرد گفت : اين عراق است كه اشغال شده است و نه جزاير سه گانه . وي حكومت هاي عربي را به همكاري با آمريكا در اشغال عراق متهم كرد و گفت : ايكاش اين اعراب كه به آمريكا در ويراني عراق كمك كردند خواب شب هم نداشته باشند.
 چهارشنبه 13 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن