تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805483062




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حضور سرزده اما آگاهانه لاريجاني در كميسيون امنيت ملي و انرژي


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: حضور سرزده اما آگاهانه لاريجاني در كميسيون امنيت ملي و انرژي
دنياي اقتصاد- رييس مجلس شوراي اسلامي روز گذشته به صورت سرزده به كميسيون امنيت ملي و انرژي رفت؛ حضوري سرزده، اما آگاهانه كه با هدف پررنگ شدن نقش مجلس در امور جاري و البته حساس كشور صورت گرفت. چرا كه مباحث اتخاذ ديپلماسي فعال و مناسب در شرايط فعلي و نيز انرژي و بهره‌برداري‌هاي سياسي از آن از جمله مسائل مورد علاقه لاريجاني هستند كه وي بارها بر ايفاي نقش فعال مجلس در اين دو مقوله تاكيد كرده است.


بر همين اساس علاوه بر سخنگوي وزارت امور خارجه كه ميهمان ديروز كميسيون امنيت ملي بود، علي لاريجاني نيز به گفته كاظم جلالي در ادامه سركشي‌هايش از كميسيون‌هاي مجلس بدون اطلاع قبلي در جلسه اين كميسيون حضور پيدا كرد. تاكيد لاريجاني بر استفاده بيشتر از ظرفيت كميسيون امنيت ملي در زمينه مسائل سياست خارجي و نيز ضرورت برخورداري از استراتژي متقن و عالمانه نسبت به بحث انرژي از اين نكته حكايت دارد كه رييس مجلس خواستار ورود محكم نمايندگان در حوزه‌ هاي حساس و آسيب‌پذير كشور است، اموري كه لاريجاني بعضا به دليل برخورداري از تجربه در آنها، شخصا واكنش نشان مي‌دهد.
نطق‌هاي هسته‌اي لاريجاني بلافاصله پس از وقوع رخدادهاي مهم در اين مقوله شاهدي بر اين مدعاست. چه وي بارها در سخنراني‌هاي خود در جمع فعالان عرصه سياست خارجي مدام به ذكر خاطرات خود در ايامي كه دبير شوراي‌عالي امنيت ملي كشور بود؛ پرداخته و نيز بارها بر اتخاذ سياست‌هاي درست، متناسب با شرايط روز، جلوگيري از شتاب‌زدگي و نيز اتخاذ تدبير و دورانديشي تاكيد كرده است. اظهاراتي كه به نوعي واكنش به آنچه كه در دستگاه ديپلماسي كشور صورت مي‌پذيرد، محسوب مي‌شود.
چه همين اختلاف نظر رييس مجلس فعلي و رييس‌جمهور در بحث ديپلماسي هسته‌اي منجر به استعفاي لاريجاني از سمت خود شد؛ پس از آن بود كه با انتخاب لاريجاني به رياست مجلس، پيش‌بيني شد كه پارلمان به ويژه كميسيون امنيت ملي مجلس به صورت جدي و نه تنها صرفا اظهارنظر شخصي وارد مقوله ديپلماسي مي‌شود، انتظاري كه البته به صورت جدي محقق نشد و تنها به اظهارات گاه و بيگاه رييس مجلس يا نطق‌هاي نمايندگان محدود شد. نطق‌هايي كه همه آنها يكصدا اتخاذ سياست‌هاي دولت نهم در بحث هسته‌اي را تاييد و ادامه اين روند را بدون تغيير تشويق مي‌كردند.
بنابراين شايد حضور سرزده لاريجاني در جمع اعضاي كميسيون امنيت ملي نوعي تلاش وي در جهت ايفاي نقش جدي مجلس در اين باره و نوعي تغييرنگاه نمايندگان باشد. اگر چه لاريجاني در اظهارات خود مدام سياست‌هاي آمريكا را در منطقه و در قبال ايران به نقد كشيده و همواره از اين نكته سخن گفته است كه ايران همواره آماده مذاكره بود، اما اين طرف اروپايي و آمريكايي بودند كه همواره از ورود به مذاكرات امتناع داشته‌اند، اظهاراتي كه تا حدودي مشابه ادبيات فعلي دولت نهم و رييس‌ آن در بحث هسته‌اي شده است. به هر روي تاكيد لاريجاني بر اتخاذ تدبير و دورانديشي در ديپلماسي دولت نهم، باز هم گاهي خط‌كشي‌هايي را بين آنچه در دولت مي‌گذرد و آنچه كه رييس مجلس به آن اعتقاد دارد، ايجاد مي‌كند؛ چه به تجربه ثابت شده است كه رييس مجلس از چيزي كه به آن معتقد است به صراحت دفاع كرده، دفاع‌هايي كه در آن نقد دولت نيز آشكار است كه از آن جمله مي‌توان به بحث تحزب اشاره كرد. بنابراين حضور لاريجاني و البته قشقاوي، سخنگوي وزارت امور خارجه در كميسيون امنيت ملي حاوي مطالب مهمي است. چرا كه جنگ روسيه عليه گرجستان و جرو بحث‌هاي لفظي اين فدراسيون با آمريكا پيامدهاي جديد را براي ايران در پي داشته است، پيامدهايي كه به اعتقاد برخي تحليل‌گران سردي روابط روسيه با آمريكا بر سر جنگ عليه گرجستان و نزديكي اين كشور عضو شوراي امنيت و موثر در پرونده هسته‌اي كشورمان به ايران از جمله آنها خواهد بود. و البته اين ديدگاه با برخي پالس‌ها مانند اتخاذ موضع مشترك ايران و روسيه كشورهاي عضو پيمان شانگهاي عليه پيمان آتلانتيك شمالي، نزد برخي تحليل‌گران تقويت شده است؛ هر چند به دليل دو پهلو بودن هميشگي مواضع روسيه در مورد ايران، چنين ديدگاهي در نظر رييس مجلس چندان معتبر نيست؛ چرا كه وي چندي پيش نيز در گفت‌وگويي با اشاره به نقش روسيه در جايگاه سياست خارجي ايران پرداخته و موضع دوگانه آنها را با ايران مورد توجه و اهميت قرار داده بود. بنابراين حضور لاريجاني در كميسيون امينت به همراه قشقاوي نوعي نشان از توجه ويژه رييس مجلس به مساله اخير گرجستان و تبعات آن بر ديپلماسي هسته‌اي ايران است. بر همين اساس نيز كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به جلسه ديروز اين كميسيون كه با حضور لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، گفت: رياست مجلس براي سركشي از كميسيون‌ها و دريافت نقطه نظرات آنان براي آشنايي با تنگناها و ظرفيت‌هاي كميسيون‌هاي تخصصي جهت كارآمدتر كردن و روان‌سازي فعاليت كميسيون‌ها، ديروز بدون اطلاع قبلي در جلسه كميسيون امنيت مجلس و سياست خارجي حضور يافت. مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي افزود: در اين جلسه لاريجاني بر نقش كميسيون امنيت ملي در مجموعه مسائل مربوط به سياست خارجي و بر روند پيگيري امور به شكل كميته‌هاي تخصصي تاكيد كرد. جلالي گفت: در اين جلسه به تفصيل مسائل مهم سياست خارجي مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
وي افزود: همچنين در جلسه روز سه‌شنبه كميسيون، حسن قشقاوي سخنگوي وزارت امور خارجه حضور يافت و از آخرين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي گزارشي به كميسيون ارائه كرد.
جلالي گفت: قشقاوي ابعاد مختلف درگيري گرجستان و روسيه و بحران اوستياي جنوبي را تبيين و آخرين اخبار در خصوص اين موضوع را به اطلاع اعضاي كميسيون رساند.
مخبر كميسيون امنيت ملي اظهار كرد: اعضاي كميسيون ضمن استماع گزارش سخنگوي وزارت امور خارجه در اين خصوص، بر اتخاذ ديپلماسي فعال توسط دستگاه ديپلماسي كشور تاكيد كردند. مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در ادامه جلسه ديروز كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، مصري وزير رفاه تامين اجتماعي در كميسيون حضور يافت و گزارشي از وضعيت وزارتخانه، برنامه‌ها و نظام تامين اجتماعي و بيمه‌اي‌كشور ارائه كرد. جلالي افزود: با توجه به گره‌خوردگي و موضوع آسيب‌هاي اجتماعي با مقوله امنيت، اعضاي كميسيون نقطه نظرات خود را با وزير رفاه و تامين اجتماعي مطرح نمودند.در همين راستا، حشمت‌ا... فلاحت‌پيشه عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز گفت: با توجه به سوابقي كه آقاي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي در زمينه سياست خارجي و امنيت ملي دارند و همچنين با توجه به حساسيت مسائل امنيت ملي در كشورمان، جلسه ديروز كميسيون با حضور ايشان برگزار شد و مباحث بسيار خوبي مطرح شد.
وي افزود: در اين جلسه آقاي لاريجاني بحث‌هاي تحليلي بسيار خوبي در زمينه مسائل مختلف در بعد سياست خارجي و امنيت ملي داشت و تاكيد كرد كه بايد از ظرفيت كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در زمينه مسائل سياست خارجي بيشتر استفاده كنيم.

حضور در كميسيون انرژي
از سوي ديگر، حضور لاريجاني در كميسيون انرژي با توجه به خاموشي‌هاي اخير، نشان از توجه وي به مساله‌اي است كه از آن انتقاد هم كرده است. به اعتقاد لاريجاني دولت بايد نسبت به وضعيت كنوني برق پاسخگو باشد. همچنين توجه لاريجاني به بحث انرژي و تاثير آن بر روابط‌ سياسي بين كشورها نيز از ديگر مسائلي است كه احتمالا پاي رييس‌ مجلس را به اين كميسيون باز كرده است.بر اين اساس سيدعلي ادياني‌راد، مخبر كميسيون انرژي مجلس با اشاره به اين‌كه رييس مجلس شوراي اسلامي ضرورت وجود استراتژي متقن و عالمانه در بحث انرژي را در جلسه ديروز كميسيون انرژي مطرح كرد، يادآور شد: لاريجاني تاكيد كرد كه ضرورت دارد كشور استراتژي متقن و عالمانه‌اي نسبت به بحث انرژي داشته باشد و طرح جامع انرژي را تدوين كند. ادياني‌راد خاطرنشان كرد: رييس مجلس تاكيد كرد كه نمايندگان مجلس و به طور خاص، اعضاي كميسيون انرژي بايد بر روند قراردادهاي سنگين و قابل اعتناي نفت و گاز در كشور نظارت داشته باشند و اعمال نظر كنند.

علت خاموشي‌هاي اخير خشكسالي نيست
همچنين مخبر كميسيون انرژي مجلس با اعلام خبر حضور رييس مجلس شوراي اسلامي در جلسه اين كميسيون، گفت: در جلسه ديروز كميسيون، آخرين وضعيت صنعت برق، نفت و گاز كشور با بيان ديدگاه نمايندگان مورد بررسي قرار گرفت.
سيدعلي ادياني‌راد در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اين‌كه در حوزه برق، گزارش مسوولان وزارت نيرو از جمله گزارش شخص وزير نيرو مبني بر علل قطعي برق در كشور مورد تحليل واقع شد، افزود: نظر نمايندگان اين بود كه مشكل اصلي قطعي برق، بحث خشكسالي نيست، بلكه خشكسالي يك مولفه از مولفه‌هاي متعدد قطعي برق و خاموشي‌ها صورت گرفته در كشور محسوب مي‌شود.
وي تاكيد كرد: اين‌كه خشكسالي تنها عامل خاموشي از ناحيه برخي مسوولان مطرح شده، كميسيون رد مي‌كند و بررسي‌هاي كارشناسي نيز مويد اين مطلب است.و ي سپس هم‌چنين با بيان اين‌كه در ادامه جلسه ديروز كميسيون انرژي وضعيت سوخت زمستان در حوزه گاز و نفت بررسي شد، تصريح كرد: نمايندگان دغدغه‌هاي جدي در اين زمينه داشتند و قرار شد به طور مستمر با مسوولان وزارت نفت جلسات كارشناسي برگزار شود تا مشكلاتي كه در اين زمينه پيش‌بيني مي‌شود نگراني‌هايي را در زمستان امسال براي مردم ايجاد نكند و به كمترين حالت ممكن برسد.
 چهارشنبه 13 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن