تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815605652




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديركل مشترك المنافع وزارت خارجه در گفتگو با فارس: ايران مي‌تواند پل ارتباطي بين سازمان شانگهاي و كشورهاي خليج فارس باشد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مديركل مشترك المنافع وزارت خارجه در گفتگو با فارس: ايران مي‌تواند پل ارتباطي بين سازمان شانگهاي و كشورهاي خليج فارس باشد
خبرگزاري فارس: مديركل مشترك المنافع و همسايگان شمال غربي وزارت خارجه كشورمان در خصوص عضويت دائم ايران در سازمان شانگهاي گفت: ايران مي‌تواند پل ارتباطي بين سازمان شانگهاي و كشورهاي خليج فارس و حتي اروپا باشد.


درخواست گفتگو با مرتضي صفاري مديركل كشورهاي مشترك المنافع و همسايگان شمال غربي وزارت امور خارجه را چندي قبل از برگزاري اجلاس اخير سران سازمان شانگهاي در دوشنبه مركز تاجيكستان ارائه كرديم و وي پس از برگزاري اجلاس عطف به نتايج نشست پاسخ سوالات فارس را داده است.
صفاري در اين گفتگو به موضوع سازمان شانگهاي و عضويت دائم ايران در اين سازمان و رويكرد اعضا به نقش بين‌المللي سازمان و در بخشي از مصاحبه به نگاه روسيه به قفقاز و جنگ اخير در گرجستان پرداخت كه مشروح اين گفتگو را در زير مي‌خوانيد.

* فارس: با توجه به افزايش نقش سازمان‌ها و اتحاديه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي در عرصه تحولات بين‌الملل، نقش سازمان شانگهاي را با توجه به تركيب اين اتحاديه و حضور چين و روسيه به عنوان دو قدرت جهاني در آن، در تحولات منطقه و جهان چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

- صفاري: نهادهاي منطقه‌اي با قدمتي چند دهه‌اي و در شرايط دگرگون شده پس از جنگ جهاني دوم، به عنوان بازيگراني با اهداف و ايده‌هاي گوناگون و يكي از اركان مهم روابط بين‌المللي تبديل شده‌اند، به طوري كه از دهه 90 به اين سو مسير تعاملات جهاني به آرامي به سمتي نوين گرايش و تفكر حاكم بر نظام بين‌المللي در عمل در دو مسير تك قطبي و چند قطبي با ويژگي‌ها و بازيگران ويژه خود جريان يافت.
در ميان چنين روندي، البته رويكرد سومي با هدف تحكيم ساختارهاي منطقه‌اي و با تكيه بر توانايي‌ها، ظرفيت‌ها و جايگاه كشورهاي هر حوزه مورد توجه خاص قرار گرفته است و برخي كشورها با هدف ايجاد ساز و كاري در جهت افزايش روزافزون نقش و جايگاه خود در عرصه سياسي و بين‌المللي به توافق رسيدند كه در اين ميان شكل گيري سازمان همكاري‌هاي شانگهاي با محوريت روسيه و چين و حضور كشورهاي آسياي مركزي و منطقه پيرامون آن را بايد برجسته ترين نماد چنين رويكردي عنوان كرد.
در خصوص حضور روسيه و چين بايد گفت روسيه با تكيه بر اقتدار و نفوذ سنتي خود در منطقه از يك سو و چين با پشتوانه اقتصادي و جايگاه ممتاز در عرصه روابط خارجي از سوي ديگر، با پشت سر گذاردن همه اختلافات ديرين، تلاش جدي و سازمان يافته‌اي را براي ايجاد ساختاري نوين در قالب سازمان همكاري‌هاي شانگهاي در جهت بهره‌برداري حداكثري در تنظيم معادلات منطقه‌اي و جهاني به كار بسته‌اند كه در قالب سازمان همكاري‌هاي شانگهاي نمود يافته است.
در واقع شكل گيري و گسترش سازمان همكاري شانگهاي در بستر گرايش جهان به سوي منطقه‌گرايي و سرعت بخشيدن به روند خودجوش و پيدا كردن جايگاه سازماني آن بر پايه ارزش‌هاي تمدني و قاره‌اي كم و بيش مشترك صورت گرفته است و البته غريزه حفظ بقاء ملل نيز در ايجاد آن بي تاثير نبوده است و در چنين بستري همگرايي ملت‌هاي منطقه براساس معيارهاي قاره‌اي و منطقه‌اي به منظور رويارويي با چالش‌ها و تهديدهاي جهاني و فجايع رو به تقويت مي‌رود.

* فارس: موضع كشورهاي عضو سازمان شانگهاي نسبت به گسترش اين سازمان چگونه است؟

- صفاري: به طور اصولي كشورهاي عضو سازمان مخالف گسترش سازمان و پذيرش اعضاي جديد نيستند ولي مهمترين مانع براي اين امر نبود مقررات لازم است، براين اساس طي دو سال اخير و در پي فشارهاي كشورهاي عضو ناظر، در نشست اخير سران سازمان در شهر دوشنبه (تاجيكستان) تصميم گرفته شد تا طي دو سال آتي، سازمان ساز و كار و مقررات لازم در اين خصوص را تصويب كند.
علاوه بر اين كشورهاي اصلي تشكيل دهنده سازمان با علم به اينكه هرگونه ترتيبات و تشكل امنيتي به تنهايي نمي‌تواند در بلندمدت جوابگوي اهداف سازمان باشد، با استفاده از تجربيات بين‌المللي ديگر سازمان‌ها و اتحاديه‌هاي بين‌المللي، در پي گسترش اهداف و همكاري‌ها در حوزه‌هاي متنوعي بين اعضاي سازمان و حتي با ديگر اتحاديه‌ها و مجامع بين‌المللي مي‌باشند كه بدين ترتيب با تاكيد بر گسترش و تعميق همكاري‌ها در حوزه‌هاي متنوع اقتصادي، قضايي، علمي، فرهنگي، مالي و ... اولويت‌هايي فراتر از حوزه‌هاي امنيتي و سياسي صرف را پيش رو قرار داده و آن را لازمه‌ موفقيت سازمان قلمداد مي‌كنند.

* فارس: آيا سازمان شانگهاي با توجه به پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هايش قادر به مقابله با يكجانبه گرايي آمريكا خواهد بود؟

- صفاري: همانطور كه در بيانيه نهايي نشست اخير سران نيز براي چندمين بار ذكر شده، سازمان قصد و تمايلي به رويارويي و بلوك بندي و تقابل با طرف‌هاي سوم ندارد اما طبيعي است اقدامات بي ثبات ساز و مداخله‌گرانه در منطقه و در بين كشورهاي عضو را به چالش بكشد و بر اين اساس در ارتباط با تحركات و تحريكات بيروني، سازمان بيشتر تلاش دارد تا نقش كمك به حل مسائل داخلي خود اعضاء و بازدارندگي از بروز حوادث بي ثبات ساز داشته باشد.

* فارس: ارزيابي شما از عضويت دائم ايران در سازمان شانگهاي و نتايج حاصل از آن بر تاثير گذاري اين سازمان در تحولات جهان چيست؟

- صفاري: البته سازمان هنوز نوپاست و ساختارها و مقررات آن هنوز در خصوص گسترش عضويت تنظيم و تصويب نشده، با اين حال در صورت تصويب اين مقررات و فراهم شدن امكان عضويت كامل ايران در سازمان، جمهوري اسلامي ايران به دليل برخورداري از ويژگي‌هاي منحصر به فرد خود در منطقه، مي‌تواند نقش تقويت كننده و موثري را در جهت تحقق اهداف سازمان‌هاي منطقه‌اي از جمله سازمان همكاري‌هاي شانگهاي ايفا كند كه به طور گذرا برخي از اين ويژگي‌ها عبارتند از:
1- پيوستگي جغرافيايي، تاريخي و فرهنگي با آسياي مركزي و ساير كشورهاي عضو
2- همسايگي و همجواري آبي با دو عضو مهم سازمان يعني روسيه و قزاقستان
3- دسترسي به دو حوزه آبي خزر و خليج فارس
4- روابط خوب و رو به رشد دوجانبه و منطقه‌اي با تمامي اعضاي ثابت و ناظر سازمان همكاري‌هاي شانگهاي
5- برخورداري از مزيت‌هاي نسبي انرژي و حمل و نقلي و امكان بهره‌گيري كشورهاي عضو از قلمرو ايران براي انتقال كالا و انرژي به بازارهاي جهاني
ايران علاوه بر اين مزيت‌ها، مي‌تواند به عنوان پل ارتباطي بين سازمان همكاري‌هاي شانگهاي و كشورهاي خليج فارس و حتي اروپا ايفاي نقش كند.
در بعد اقتصادي نيز رويكرد ايران بر اين اساس است كه وجود اقتصادي همگن و مكمل براي كشورهاي عضو و برخورداري از ظرفيت‌ها و توانمندهاي فراوان و قابل عرضه مي‌تواند در چارچوب يك ساز و كار منسجم موجبات رشد و توسعه متقابل ايران و كشورهاي منطقه را فراهم كند و همچون تمامي كشورهاي عضو سازمان مبارزه با تروريسم و توليد و قاچاق مواد مخدر از اولويت‌هاي جدي جمهوري اسلامي ايران براي پيوستن به سازمان همكاري‌هاي شانگهاي مي‌باشد.

* فارس: تقابل روسيه و آمريكا در بحران اخير گرجستان باعث شد روسيه براي برتري يافتن در اين بحران، تمايل خود را به حضور بيشتر در منطقه نفوذ سنتي آمريكا يعني خاورميانه و به شكل پذيرفتن روساي جمهور سوريه و اردن نشان دهد. آيا اين مسئله نمي‌تواند در آينده به تمايل روسيه براي بهره بردن از موقعيت جغرافيايي ايران در خاورميانه و بخصوص نفوذ ايران در اين منطقه و كانون بحران خاورميانه يعني فلسطين و لبنان، بيافزايد؟

- صفاري: مباحث قفقاز همواره براي روسيه حساس بوده و آن را به عنوان خطوط قرمز خود تلقي مي‌كند، به همين دليل طبيعي است كه بايد چشم انتظار واكنش روسيه در قبال حوداث پيرامون قلمروش باشيم.
رفت و آمدهاي ديپلماتيكي كه در پرسش مورد اشاره قرار گرفته بخشي از مراودات معمول ديپلماتيك است كه البته گاهي تقارن و همزماني آنها باعث مي‌شود تا برخي استنتاجات به ذهن خطور كند اما به طور كلي روسيه از ديرباز روابط نزديكي با كشورهاي خاورميانه داشته و در اين منطقه فعال بوده است.
ديگر اينكه طبيعي است زماني كه بحراني پيش مي‌آيد، به عنوان بخشي از محور مذاكرات رهبران قرار مي‌گيرد و اين براي تبادل نظر و توجيه ديدگاه‌هاي دولت‌ها امري لازم و ضروري است.
انتهاي پيام/ي
 چهارشنبه 13 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن