تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815505422




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علي رفيعي: هيچگاه تئاتر سياسي را دوست نداشته‌ام


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: علي رفيعي: هيچگاه تئاتر سياسي را دوست نداشته‌ام خبرگزاري فارس: كارگردان نمايش «شكار روباه» با اشاره به تئاتر سياسي گفت: هيچگاه تئاتر سياسي را به معناي تئاتر پوستر، تبليغاتي دوست نداشتم چرا كه تئاتر هنري ميرا است و تئاتر سياسي نان به نرخ روز خوردن است. به گزارش خبرنگار فارس، نشست خبري نمايش «شكار روباه» به كارگرداني علي رفيعي در تالار وحدت برگزار شد. **«شكار روباه» شنبه‌ها نيز اجرا مي‌شود در اين نشست علي رفيعي با اشاره به غيبت 5 ساله خود از صحنه تئاتر گفت: اين نمايش را بعد از 5 سال اجرا مي‌كنم و اميدوارم در اجراي اين نمايش توقفي در كار نباشد.نمايش شكار روباه با حمايت مركز هنرهاي نمايشي قرار است از امشب تا 25 اسفند ماه اجرا شود و ما به دليل كمبود وقت روزهاي شنبه نيز اجرا خواهيم داشت. **كارگاه‌هاي دكور و لباس به تئاتر صدمه مي‌زند وي ادامه داد: فقدان باورهاي لازم به تئاتر باعث شده كه خيلي چيزها را از دست بدهيم اما متوليان فرهنگي اين انتقادها را باور ندارند. متاسفانه كار من نيز به دليل كم و كاستي‌هاي در تئاتر دچار مشكلات زيادي شد.به طور مثال آقاي افشينيان يكي از نورپردازان بسيار قوي هستند كه آن را بازنشسته كردند و بازنشستگي وي بدون هيچ آموزش نيروي جوان درست نيست. اين امر در حوزه لباس و دكور نيز وجود دارد كه كارگاه‌هاي دكور و لباس به طور كلي تطعيل شدند و اين آدم‌هاي توانا در عرصه دكور و لباس مي‌توانستند آموزش‌هاي زيادي به نسل جوان بدهند و دانش خود را منتقل كنند.براي اين نمايش ما لباس‌ها را در گوشه و كنار شهر تهران و توسط زنان خانه‌دار دوختيم و حتي ندانستيم كه دكورها كجا ساخته شد. فقدان آدم‌هاي خبره و توانا باعث شد كار ما به دقيقه 90 برسد. **تئاتر را تنها كارگردان اداره نمي‌كند رفيعي خاطر نشان ساخت: تئاتر يك بدنه مهم دارد كه در آن تكنسين‌ها حضور دارند و تئاتر را تنها كارگردان اداره نمي‌كند. متاسفانه بودجه تئاتر ما هزينه جشنواره‌ها و كارهاي حاشيه‌اي مي‌وشد اما به ضرورت آنچه تئاتر به آن نياز دارد نگاه كنيم و بودجه را براي تئاتر صرف نماييم. اين كارگردان همچنين به بحث تئاتر خصوصي اشاره كرد و گفت: در مملكتي كه تئاتر چه به صورت خصوصي و چه غير خصوصي از ديوان‌سالاري‌هاي متعدد مي‌گذرد تئاتر خصوصي وجود ندارد. در كشوري كه سالن‌هاي تئاتري وجود ندارد نمي‌توان صحبت از تئاتر خصوصي كرد. ما مي‌خواهيم الگوها را از جهان غرب بگيريم در حالي كه اصل آن را نمي‌گيريم و به آن توجه نداريم. دولت و شهرداري‌ها در هر كشوري حاميان اصلي تئاتر هستند و بسياري از كارهاي تئاتر نيز در ايران به دست دولت است در صورتي كه تئاتر به طور كامل توسط دولت حمايت شود بخش خصوصي هم مي‌تواند وجود داشته باشد. **تئاترخصوصي به معناي رفع مسئوليت دولت از وظايف خود است كارگردان نمايش شكار روباه در ادامه تصريح كرد: تئاتر خصوصي به لحاظ محتوايي هميشه نازل‌تر از كار دولتي است. تئاتر خصوصي براي گيشه كار مي‌كند و در تئاتر خصوصي خبري از چخوف، شكسپير و ايبسن ديده نمي‌شود.تئاتري كه ناقل فرهنگ است بايد توسط دولت حمايت شود و در حال حاضر دولت حامي تئاتر بوده و ما براي جمع كردن يك گروه نمايشي و نگاهداشتن بازيگر‌ها هزار مشكل داريم و همه بازيگران تئاتر براي تامين مايحتاج خود به سينما و تلويزيون روي مي‌آورند. هنوز بنيه بازيگران ما كافي نيست تا تئاتر خصوصي نيز داشته باشيم آموزش بازيگر ، كارگردان در تئاتر ما وجود ندارد. اين كارگردان در ادامه به فارغ‌التحصيلان رشته تئاتر اشاره كرد و گفت همه ساله دانشجويان زيادي فارغ‌التحصيل مي‌شوند اما هيچ آموزشي براي آنها وجود ندارد، خصوصي‌سازي كردن تئاتر در ايران به معناي شانه خالي كردن دولت از مسئوليت است. بايد اول باور كنيم كه تئاتر و نمايش در ايران وجود دارد و بعد حرف از تئاتر خصوصي بزنيم. تئاتر خصوصي بنيه قوي مي‌خواهد در صورتي كه ما تنها يك تئاتر شهر را داريم و تالار وحدت نيز بيشتر محل برگزاري مراسم‌ها و اجراي موسيقي است و همين تئاتر شهر ما نيز به لحاظ مهندسي ناقص بوده. وي كه زماني مديريت مجموعه تئاتر شهر را برعهده داشت با اشاره به زمان اجراي نمايش خود گفت مجبوريم ساعت اجرا را 18 بگذاريم و اين ساعت براي ما تحميل شده چرا كه آن زمان اوج شلوغي و ترافيك است.همه چيز براي اجراي اين نمايش تحميل شده است و ما با فقر بازيگر مواجه هستيم. رفيعي سپس به تغييرات در متن و محتوا اشاره كرد و گفت: تغييراتي در متن نمايش داده نشده است و تنها تغيير ما برداشتن يك ديوار بود و اين ديوار نيز به دليل نساختن خوب بوده چرا كه بالابرهاي ميله‌اي در ابتدا تحمل برداشت 400 كيلوگرم بار را داشتند اما در حال حاضر به دليل فرسايش تنها 100 كيلو را تحمل مي‌كنند. براي من نمونه‌هاي زيبايي از دكور آورده شد اما هنگام تحويل دكورها خوب نبودند. **حضور مدير توليد براي هر نمايشي لازم است وي درباره بودجه نمايش نيز گفت: براي بودجه اجرا و نمايش با مركز هنرهاي نمايشي هيچ صحبت نكرده‌ام و در سال هاي گذشته اين كارها را دستيارم انجام مي‌داد اما در حال حاضر درخواست كردم كه نمايش مدير توليد داشته باشد و مديريت توليد نمايش بر عهده حجت عليخاني است. به گزارش خبرگزاري فارس، عليخاني نيز درباره بودجه اين نمايش گفت: بودجه اين نمايش و قرارداد مانند ديگر نمايش‌ها بوده و به صورت مشاركتي قرارداد امضا شده و بخشي از كار به عهده گيشه است. «علي رفيعي» هم با بيان اين مطلب كه در حال حاضر بنده به عنوان كارگردان هيچ قراردادي از سوي مركز هنرهاي نمايشي ندارم، بيان داشت بعد از اجرايي كه در جشنواره تئاتر فجر داشتيم با داوران صحبت كرديم و برخي از ميهمانان خارجي به صورت ضمني از گروه براي اجراي نمايش شكار روباه در هلند و كانادا دعوت كردند اما اين كار دكور سنگيني دارد و هنوز تصميمي گرفته نشده است. **تئاتر سياسي نان به نرخ روز خوردن است وي همچنين اظهار داشت: در اين نمايش نيز تاريخ به گونه‌اي معاصرسازي شده چرا كه معتقدم تاريخ صفر را روي صحنه بردن فايده‌اي ندارد و اگر كسي مي‌خواهد در مورد آقامحمد خان قاجار چيزي بداند بايد كتابش را بخواند و چرا بايد تئاتر ببيند. نگاه من به تراژدي تاريخي نبوده بلكه نگاه من به تراژدي تاريخ بود. بزرگ‌ترين تراژدي آدم‌هاي قدرت‌طلب اين است كه هم تحسين مردم را داشته باشند و هم سر قدرت باشند. تراژدي آدم‌هاي مستبد تنهايي آن‌ها است. وي در ادامه به سياست بوش اشاره كرد و بيان داشت وقتي به فردي مانند بوش نگاه مي‌كنيم كه همه را به جنگ مي‌كشاند و جهان را به آتشكده تبديل مي‌كند پايان زندگي‌اش با لنگه كفش تمام مي‌شود. من مي‌خواستم اين توهم قدرت را روي صحنه بياورم. 18 ساله پيش اين متن را نوشتم اما جلوي اجراي آن را گرفتند چرا كه در آن دوران فكر مي‌كردند شخصيت اول نمايش «شكار روباه» به يك سياستمدار آن دوران باز مي‌گردد در صورتي كه من چنين مقايسه‌اي نداشتم. وي اظهار داشت: من تئاتر سياسي را به معناي تئاتر پوستر، تبليغاتي هيچ گاه دوست ندارم. اين گونه تئاتري تاريخ مصرف دارد. در صورتي كه تئاتر هنر ميرا است و من هيچ وقت تئاتر سياسي به معناي نان به نرخ روز خوردن است و من اين گونه را دوست نداشتم. انتهاي پيام/ا




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن