تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798915617




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آیه های آرامش (روز زن)


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: نشانه مِهر

زن، نیمی از پیکره بشریت است. زن، نیمه اصلی تمدن و حیات انسانی است. زن به دنیا می آورد، می پروراند و شخصیت می دهد. راستی، کدام مرد موفقی است که بیشترین صفات برجسته اش را مدیون مادر نباشد؟! کدامین رویداد تعیین کننده تاریخ علم، هنر و دانش بشری را می توان جستجو کرد که زن در آن نقشی سازنده و حساس نداشته باشد؟! در سایه روشن زندگی هردانشمند صاحب نام و هر مصلح جهانی، نام یک زن پنهان است ؛ مادری فداکار، همسری شایسته یا خواهری غمخوار. حضرت امام خمینی رحمه الله در این باره فرموده اند: «زن، مربی جامعه است؛ از دامن زن، انسان ها پیدا می شوند. زن، پرورش دهنده زنان و مردانِ ارجمند است. از دامنِ زن، مرد به معراج می رود. دامن زن، محل تربیت بزرگ زنان و بزرگ مردان است».
روز زن در کلام امام خمینی رحمه الله

امام خمینی رحمه الله با جملاتی زیبا در توصیف روز زن فرمودند: «مبارک باد بر ملّت عظیم الشأن ایران، به ویژه زنان بزرگوار روز مبارک زن، روز شرافتمند عنصر تابناکی که زیربنای فضیلت های انسانی و ارزش های والای خلیفة اللّه در جهان است. این روز، روز پرافتخار ولادتِ زنی [است] که از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است».
رسالت زن در جامعه کنونی

زن مسلمان امروز، رسالتی متفاوت ازدنیای دیروز دارد. رسالت امروز او، معرفی آرمان و اندیشه برتر اسلام به همه جهانیان است. عفاف و حجابش باید دژی محکم باشد در برابر مبارزه با حامیان و مدافعان دروغین آزادی زن. با هر عمل او، تفسیر و تحلیلی در آن سوی مرزها در رسانه ها صورت می پذیرد. جهان، چشم به او دوخته و او باید در این پیکار جهانی، پیروز و سربلند بیرون بیاید. باید ایستادگی، مقاومت و نیز مهربانی زن مسلمان را به تصویر بکشد و الگویش در زندگی، حیاتِ سراسر معنویت بانوی بزرگ اسلام، حضرت فاطمه علیهاالسلام باشد.
آموزش سوره نور به زنان

در اسلام به فراگیری قرآن کریم بسیار سفارش شده و اهمیت آن تا جایی است که به عنوان مهریه زنان پذیرفته شده است. در این میان، به قرائت و آموزشِ برخی از سوره ها سفارش بیشتری گردیده است. حضرت امام علی علیه السلام فرمودند: «سوره نور را به زنان بیاموزید؛ چرا که در آن پند و اندرز بسیاری است». تأکید امیرمؤمنان به آموزش این سوره به زنان، از این روست که در این سوره بسیاری از وظایفِ زنان بیان شده است. از جمله احکامی که در این سوره بیان شده، ممنوعیت نگاه به نامحرم، آشکار نکردن آرایش و زینت به نامحرمان، اجازه گرفتن در واردشدن به خانه ها، کیفیت پوشش(حجاب)، احکام مربوط به زنان پیری که امید به ازدواج ندارند، حد زنا و... است.
آسایش دو گیتی در سایه زن با ایمان

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: خداوند عزّو جل می فرماید: «هر گاه بخواهم خیر دنیا و آخرت را یک جا برای مسلمانی جمع کنم، چند چیز به او می دهم: قلبی خاشع، زبانی ذاکر، بدنی مقاوم و زنی مؤمن که نگاه به او شادش کند و در غیابش عفت خود و مال او را حفظ نماید». در این حدیث شریف قدسی، خیر دنیا و آخرت مسلمانْ در خشوع، ذکر، صبر و زن مؤمن دانسته شده است. زن مؤمن می تواند محیطی پر از صفا و یکرنگی در خانه ایجاد کند و در سختی های طاقت فرسای زندگی، روحیه خسته و ناامید همسرش را تغییر دهد و در ناراحتی ها و غم ها سنگ صبور او باشد.
کارگزار خدا

در روایتی آمده است که مردی به حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله رسید و گفت همسری دارم که هنگام ورود به خانه به استقبالم می آید و چون از خانه خارج می شوم، مرا مشایعت می کند. هر گاه غمگین می شوم، می گوید چه چیز تو را ناراحت کرده است؟ اگر به خاطر روزی اندوهناکی، آن را دیگری متکفّل است و اگر نگران آخرت هستی، خداوند همّ و غم تو را زیادتر گرداند. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «خداوند کارگزارانی دارد و او از کارگزاران خداست. برای او نصف اجر شهید خواهد بود».
همسری فداکار

یکی از شاگردان علامه طباطبایی نقل می کند: وقتی خدمت استاد علامه طباطبایی بودم، همسرشان تازه فوت کرده بود. گریه ها و بی تابی های ایشان را فراوان مشاهده می نمودم تا این که به طور خصوصی به ایشان عرض کردم ما صبر و بردباری را باید از شما یاد بگیریم، چطور شما این گونه بی تابی می کنید؟ فرمود: من در طول زندگی، فداکاری ها و از خودگذشتگی های بسیاری را از همسرم دیدم که نتوانستم جبران کنم. در دوران تحصیلم، مشکلات فراوانی داشتم و مشغول مطالعه و درس بودم و از زندگی خبر نداشتم. همسرم در تمام این مدت، زندگی را به خوبی اداره کرد و کوچک ترین اعتراضی ننمود... . من در نوشتنتفسیر المیزان، مرهون خدمات و فداکاری های همسرم هستم. حال چگونه این محبت ها و خدمت ها و از خودگذشتگی ها را فراموش کنم؟ و دوباره اشکش جاری شد.
رکن اساسی خانواده

خانواده، کوچک ترین و محبوب ترین اجتماعی است که در آن، زن و مرد در تکاملِ معنوی و رشد مادی همدیگر مشارکت می کنند. در نظام اسلام، قرآن کریم حفاظت و حراست از نهاد ارزشمند خانواده را به عهده مردان نهاده و با توجه به توانایی های ذاتی مردان، آن ها را مسئول می داند و می فرماید: «مردان، سرپرست و نگهبان زنان اند، به خاطر برتری هایی که خداوند برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده است». اما نقش زنان در اداره امور منزل، اهمیتِ خاصی دارد. اگرچه از نظر حقوقی، تکلیفی در این زمینه نیست، ولی فضای عشق و صفا و محبت خانواده اقتضا می کند که زنان، هم دوش مردان برای ایجاد رفاه و آسایش خانواده بکوشند. علامه طباطبایی رحمه الله در این زمینه می نویسد: «زنان، سنگ زیرین و رکنِ اساسی و علت واقعیِ انسجام و تشکیل اجتماع خانوادگی انسان ها هستند».
پاداش همسرداری

در اسلام، پاداش ایجاد آرامش در نهاد مقدس خانواده بسیار زیاد است، تا جایی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ، پاداش بسیار زیادی برای این کار ذکر کرده اند. نقل شده در ماجرای بیعت زنان ،یکی از زنان از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسید:خداوند جهاد را بر مردان واجب کرده و مردان اگر در راه خدا شهید یا مجروح گردند، پاداش دارند، ولی ما زنان مشغول خانه داری هستیم؟ پیامبر خدا فرمود: «بدان، نیک شوهر داری و اداره خانه و خانواده، پاداشی هم وزن و برابر با پاداش مجاهدان در راه خدا دارد».
پرورش فرزند

تربیت و پرورش فرزند سالم و صالح، یعنی انسان سازی، مجاهد سازی، شهیدپروری و...، بزرگ ترین هدف و آرزوی هر خانواده و جامعه است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «فرزند صالح، گلی از گل های بهشت است». هم چنین در روایتی آمده است: «کسی که فرزند خود را ببوسد، در نامه عمل او پاداشی نیک می نویسند و کسی که فرزندش را شاد کند، خداوند در روز قیامت او را شاد می گرداند». امام خمینی رحمه الله هم در این باره فرموده اند: «یک فرزند خوب اگر به جامعه تحویل دهید، برای شما بهتر است از همه عالم؛ اگر یک انسان تربیت کنید، برای شما به قدری شرافت دارد [که] من نمی توانم آن را بیان کنم».
زن در گذر تاریخ

زنان در گذر از لحظه های پرفراز و نشیب تاریخ، مراحل بسیار دشواری را پشت سر گزارده اند. آنان ناخواسته و به دور از هر گونه عدالت اجتماعی، به انواع اسارت ها تن داده و محرومیت های بسیاری را به اجبار پذیرا و در این مسیر، طعمه مهاجمان، غارتگران و سودجویان و از خدا بی خبران واقع شدند. زمانی به جرم زن بودنشان آن ها را زنده به گور می کردند و زمانی ساقی مجلس های عیش و نوش مردان بودند. با همه این محرومیت ها، ناگهان زن در مسیری دیگر قرار گرفت و در راهی گام برداشت که آزادی و تعالی شخصیتِ خود را بیابد. زن هم دوست داشت که عضوی از اعضای مدینه فاضله باشد ؛ پس سختی ها را تحمل کرد و از سرزنش ها نهراسید و از الگوهایی بهره برد که آن ها نیز زن بودند، زنانی که زمینه عروج مردان را فراهم ساختند و نشان دادند که زن در پناه تقوا و ایمان می تواند به جایگاه واقعی خویش دست یابد.
حجاب زنان

حجاب، دستوری دینی و از مسایل مهم جامعه است. این مسأله، با بسیاری از مسایل پیوند خورده و دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شده است. این مسأله از آن جهت که خطابش با زنان است، به نیمی از جمعیت جامعه مربوط است، و از آن جهت که در تنظیم روابط زن و مرد نقش دارد، به همه افراد جامعه مربوط می شود. امام علی علیه السلام حجاب زنان را مایه حفظ و حُرمت و شخصیت آنان معرفی می کند و از این رو توصیه می کند که هر چه حجاب زنان کامل تر باشد، مصونیت آن ها بیشتر است ؛ چرا که تنها در سایه حجاب است که آرامش روانی، استحکام پیوند خانوادگی، استواری اجتماع و ارزش و احترام زن بیشتر می شود.
حجاب و امنیت زنان

حجاب، نه تنها زمینه بروز ارزش های واقعی و والای زن را ایجاد می کند، بلکه از جنبه های اجتماعی، حافظ امنیت، شخصیت و احترام وی نیز می باشد. زنی که به عفت، پاکدامنی و حجاب شناخته شد، هرگز مورد بی احترامی و آزار و طمع دیگران قرار نخواهد گرفت. قرآن کریم این اصل را چنین بیان می فرماید: «ای پیامبر! به زنان و دختران خود و به زنان مؤمنان بگو که پوشش هایشان را به خود بپیچند که این کار برای این که به عفت شناخته شوند، تا مورد تعرض و اذیت قرار نگیرند، بهتر است». امام خمینی رحمه الله دراین باره فرمودند: «آیه حجاب برای شخصیت دادن به زن است؛ برای شخصیت انسانی اوست». امام علی علیه السلام نیز میزان قوام و بقای شخصیت و احترام و امنیت زن را بسته به میزان حجاب او می داند و می فرماید: «به درستی که شدت حجاب برای آن ها بهتر است».
حجاب و فعالیت های اجتماعی

هر انسانی در برابر اجتماع خود وظایف و مسئولیت هایی دارد و زنان نیز هر چند با گرم نگهداشتن کانون خانه و تربیت صحیح فرزندان، اصیل ترین و بزرگ ترین خدمت ها را به جامعه می کنند، ولی از آنان به عنوان نیمی از پیکر جامعه انتظاری بیش از این می رود؛ زیرا آنان افزون بر داشتن شأن مادری و همسری، می توانند نقش های مهم دیگری در جامعه داشته باشند. اسلام خواسته که آنان در این شئون نیز وظیفه خود را ادا کنند. حضور زنان در ستادهای پشتیبانی، درمانی، غذایی و همدوش با رزمندگان اسلام عصر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و هم چنین تاریخ انقلاب اسلامی، خود نشان دهنده این انتظار است. امام خمینی رحمه الله در مورد نقش زنان در انقلاب اسلامی فرموده اند: «نقش شما زنان در این نهضت، بیشتر از مردها بوده است».
حیا و نجابت از ویژگی های مهم زنان

در جامعه اسلامی، زن مسلمان می تواند با حفظ حیا و عفاف کامل خود، وارد صحنه های اجتماعی و اقتصادی شود و به ایفای نقش خویش بپردازد. بررسی ویژگی های زنان نمونه در قرآن، گویای این حقیقت است که آنان در رویارویی با مردان بیگانه، از شرم و حیای خاصی برخوردار بودند. نمونه آن، برخورد دختران شعیب پیامبر با حضرت موسی است. وقتی حضرت موسی دختران شعیب را در کنار چاه مدین دید که تنها به مراقبت گوسفندانشان مشغول اند، علت را از ایشان پرسید. گفتند: پدرمان پیرمردی سالخورده است که نمی تواند خود برای آب دادن گوسفندان بیاید ؛ از این رو ما این کار را می کنیم. حضرت موسی از گفتار آن ها فهمید که کناره گیری شان از جماعت مردان برای آب دادن به گوسفندان، به دلیل حُجب، حیا و عفت آنان است.
شایستگی های زن از دیدگاه امام خمینی رحمه الله

تلاش امام رحمه الله در تمام دوران مبارزه، انقلاب، جنگ و سازندگی، بر این اساس استوار بود که زنان را با توانایی ها و شایستگی ها ی خدادادی شان آشنا سازد و خودباوریِ لازم را در جامعه زنان به وجود آورد. از سوی دیگر، ایشان با تصحیح برداشت جامعه از زن و استعدادهای او، جایگاه لازم را برای حضور سازنده اش در صحنه های مختلف اجتماعی فراهم آورد. امام خمینی رحمه الله در گفتار خود، پیوسته به نقش تأثیرگذار زن در تربیت و اصلاح یا فساد و انحطاط جامعه اشاره کرده است؛ از جمله می فرماید: «وظیفه زن ها انسان سازی است. اگر زن های انسان ساز از ملت گرفته شود، ملت به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد، شکست خواهند خورد. ... مردان بر ملت ها حق دارند و زن ها بیشتر. زن ها، مردان شجاع را در دامن خود بزرگ می کنند».
نقش زنان

مقام معظم رهبری درباره نقش زن در تبدیل خانواده به جایگاه عروج معنوی می فرماید: «ارزش زن به این است که بتواند محیط زندگی خود را برای خود و برای مرد و فرزندان، یک بهشت، یک مدرسه، یک محیط امن، یک جایگاه عروج به معارف و مقامات معنوی تبدیل کند، و آن وقتی که وظیفه او ایجاب می کند، بتواند در سرنوشت کشور اثر بگذارد که در این صورت، نقش زن فقط پنجاه درصد نیست. نقش کمی نیست؛ بلکه نقش کیفی است. هم خود او نقش ایفا می کند، هم با استفاده از جاذبه ای که خدای متعال در وجود زن گذاشته، فرزند و همسر خود را در آن راهی که مطلوب است سوق می دهد و پیش می رود. بنابراین نقش زن در این صورت، نقش مضاعفی است».





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 370]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن