تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830832600




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسيب‌شناسي برنامه‌هاي گفتگومحور راديو


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: در جستجوي راه حل‌ جام جم آنلاين: راديو با ويژگي خاص قابل دسترس بودن و سرعت بيان بهنگام رويدادها، در مقايسه با تلويزيون همواره جايگاه بي‌بديلي را در ميان مخاطب خود داشته است. در حال حاضر هم هر چه اتفاقات شهري و مشكلات مردم زياد مي‌شود، به نسبت آن پخش برنامه‌هاي گفتگومحور و گزارشي نيز بيشتر مي‌شود؛ به طوري كه به هر شبكه راديويي رجوع مي‌كنيم، شنونده يك برنامه گفتگومحور هستيم. حال توفيقي اجباري نصيب شده يا اختياري، بماند. اما اين برنامه‌ها بعكس توقع مخاطب تنها با هدف بيان مشكلات و معضلاتي كه گريبانگير مردم جامعه است و در حد دريافت پاسخ از مسوولان درخصوص چرايي يك رخداد پخش مي‌شود، نه عمل به گفته‌ها. در عين حال، برنامه‌هاي گفتگومحور راديو اگرچه به ظاهر توليد آساني دارند؛ اما از فراز و نشيب‌هاي فراواني برخوردار هستند. در اين خصوص نظر سردبيران برنامه‌هاي بحث روز (راديو تهران)، گفتگوي روز (راديو گفتگو) و ساعت 25 (راديو جوان) را به همراه ديدگاه‌هاي علي گرانمايه‌پور، كارشناس حوزه رسانه پرسيديم. از آفت‌هايي كه باعث مي‌شود برنامه‌هاي گفتگومحور مخاطب واقعي خود را نداشته باشند، كلي‌گويي است. كلي‌گويي به معناي اظهارنظرهاي عمومي و غيرتخصصي درباره موضوعي است كه حوزه‌هاي آن چندان مشخص نيست. براي مثال، مي‌توان گفت بررسي وضعيت توزيع انرژي در استان موضوعي كلي محسوب مي‌شود؛ در حالي كه بررسي مشكلات گازرساني شهر تهران موضوعي جزئي و متمركز است. براي بحث پيرامون يك موضوع كلي مجبوريم به ارائه كلياتي ديگر بپردازيم؛ در حالي كه يك موضوع جزئي محدوده مشخصي دارد و موضوع برنامه‌ساز را مقيد مي‌كند كه هر چيزي را كه دلش مي‌خواهد بيان نكند. موضوعات كلي موضوعات سمينارها هستند تا افراد بتوانند پيرامون آنها از زواياي مختلف به طرح مساله بپردازند؛ در حالي كه مديوم رسانه بويژه راديو كه شنونده آن حوصله شنيدن گفتگوي طولاني را ندارد، به موضوعات جزئي نزديك‌تر است. همچنين موضوعات كلي پاسخ‌هاي كلي را مي‌طلبد كه باعت مي‌شود پاسخ‌ها مقدمه و موخره مشخصي نداشته باشند و براساس قدرت بيان گوينده كم و زياد شوند. همان طور كه همه برنامه‌سازان معتقدند، برنامه‌هاي گفتگومحور به مجريان مسلط به موضوع نياز دارند. مجري‌اي كه هيچ اطلاعات ضمني نداشته باشد، خودش عامل بازدارنده‌اي در جذب مخاطب است. هر چقدر اطلاعات مجري و احاطه او بر موضوع بيشتر باشد، تاثيرش را در جذب مخاطب خواهد گذاشت، نه اعلام‌كننده برنامه كه نتواند مو را از ماست بيرون بكشد. همچنين زمان كافي و مناسب مانع از دست دادن مخاطب واقعي مي‌شود. در اين باره هر كدام از برنامه‌سازان زماني را براي پخش برنامه‌هاي گفتگومحور دوست دارند. گاهي مي‌گويند عصر مناسب است و گاهي مي‌گويند صبح يا ظهر، اما اين عقيده‌اي شخصي است. به طور علمي بهترين زمان براي پخش برنامه‌هاي گفتگومحور صبح است؛ چون شنونده تازه از خواب بيدار شده آماده دريافت هر نوعي حرف و سخني است. مدت برنامه هم يكي ديگر از آسيب‌هاي موجود است، چون زمان بسياري از ميزگردها طولاني است. مشاهده شده كه گاهي زمان يك ميزگرد به 100 دقيقه هم مي‌رسد. شايد كمتر موضوعي باشد كه بتواند اين ميزان كشش را داشته باشد كه مخاطب در اين زمان طولاني آن را تعقيب كند. اگرچه اصلي‌ترين دليل طولاني‌ بودن ميزگردها پر كردن آنتن است، ولي در بسياري مواقع ريشه در مسائل ديگر هم دارد. گفتگومحور، نه مسوول‌محور هومن عرب شيرازي، سردبير برنامه بحث روز راديو تهران ضمن تصديق فاصله گرفتن مخاطب از برنامه‌هاي گفتگومحور كه بيشتر مواقع بي‌نتيجه ختم مي‌شود، معتقد است: متاسفانه اين گونه برنامه‌ها بيشتر مسوول‌محور است تا اجتماع‌محور، در صورتي كه در برنامه‌هاي گفتگومحور مسوولان زيرمجموعه خرد جمعي هستند. وي تاكيد مي‌كند اگر ما بخواهيم آن اتفاق خوب كه همه به دنبال آن هستند، بيفتد، بايد خرد جمعي را درگير كنيم. هر چقدر سليقه مردم، منطق، شعور و بينش آنها را به برنامه وارد كنيم، بهتر است چون مساله اصلي در خرد جمعي حل مي‌شود. او معتقد است: برنامه‌هاي گفتگومحور مانند اجراي مسابقه بين مسوولان و برنامه‌سازان است و چون ما به دنبال آن هستيم كه پاي مردم را به برنامه بكشيم، نه اين كه پايشان را قطع كنيم، اين هنر برنامه‌ساز است كه اطلاعات خود را به سطح يك مسوول يا فراتر از آن برساند تا بتواند در مسابقه‌اي كه خود برپا كرده، موفق شود. او درخصوص يك گفتگو مي‌گويد: همه برنامه‌هاي گفتگومحور كه به حل مشكلات نمي‌رسد. اين برنامه‌ها دعوت به هم‌انديشي يا ارائه نظرسنجي و آمار است؛ اما در نهايت يك جريان و انديشه دنبال مي‌شود، به شرط اين كه موضوعي انتخاب شود كه با جوانب مختلف زندگي مردم در ارتباط باشد. راديو گفتگو و گفتگوي روز گفتگوي روز نخستين برنامه شبكه گفتگو است كه پس از اعلام شبكه به روي آنتن مي‌رود و تقريبا مهم‌ترين برنامه اين شبكه است. در ابتداي راه‌اندازي، اولين طرحي كه در نظر مسوولان بود، اين بود كه سعي داشتند نخستين برنامه اين شبكه يك برنامه زنده و تقريبا چالشي و دربرگيرنده همه موضوعات مختلف هفته باشد. براي همين، تقسيم‌بندي شد كه در هر روز يك موضوع مطرح شود. مهرداد صادقي از سردبيران گفتگوي روز معتقد است: برنامه گفتگومحور رويكردي متفاوت با ديگر برنامه‌هاي راديو دارد. اين برنامه‌ها سعي ندارند مخاطب را اقناع يا پيام مشخصي را القا كند، بلكه هدف اصلي شفاف‌سازي، طرح ايده‌ها و نظريه‌هاي مختلف و فراهم شدن بستري مناسب براي مخاطب به منظور رسيدن به استدلال، استنتاج و برداشت شخصي و منطقي از موضوع است. برنامه‌هاي گفتگومحور بايد به سمتي بروند كه سعي شود بي‌طرفي را رعايت كنند تا موضوع را به طور علمي، دقيق و عميق بررسي كنند. وي در ادامه مجري و تحقيق و پژوهش را 2 مولفه مهم در برنامه‌هاي گفتگومحور مي‌خواند و مي‌گويد: نقش مجري به قدري تعيين‌كننده است كه قابل مقايسه با هيچ‌كدام از اجزاي ديگر برنامه نيست و حتي مي‌تواند بر بخش‌هاي ديگر برنامه نيز تاثير بسزايي بگذارد. در اين برنامه‌ها هر چقدر مجري قوي و توانا باشد و نقشي حرفه‌اي ايفا كند به همان ميزان برنامه براي مخاطب موثرتر، مفيدتر و جذاب‌تر خواهد بود و ديگر اين كه موضوعي كه قرار است در برنامه بررسي شود، از پيش تحقيقي دقيق روي آن انجام گيرد و براساس آن تحقيق و پژوهش، مهمانان برنامه انتخاب و دعوت مي‌شوند. هر چقدر كه بار تحقيق سنگين‌تر باشد، هم به تسلط مجري كمك مي‌كند و هم موضوعات در برنامه عميق‌تر و روشن‌تر بررسي مي‌شود. صادقي درباره خط قرمز در راديو گفتگو بر اين باور است كه در هر رسانه‌اي خط قرمز وجود دارد و هيچ رسانه‌اي نمي‌تواند بدون خط قرمز باشد. او مي‌گويد: شايد آنچه براي ما خط قرمز است، براي ديگران نباشد و بعكس. البته منظور از خط قرمز، خط قرمز واقعي است؛ نه خط قرمز خودساخته‌اي كه از سوي برخي مسوولان و برنامه‌سازان شكل مي‌گيرد. ميزان نزديك شدن به خط قرمز‌ها متفاوت است. برخي شبكه‌ها بيشتر به خط قرمز نزديك مي‌شوند و برخي ديگر كمتر. راديو گفتگو از آن دست شبكه‌هاست كه قرار است زمينه‌اي را براي آزادانديشي و تبادل آزاد انديشه‌ها و ديدگاه‌هاي مختلف فراهم كند. اين سردبير درخصوص زمان برنامه مي‌گويد: اين برنامه نخستين برنامه راديو گفتگو است و ساعت 18 تا 30/19 پخش مي‌شود. زماني كه مردم بيشتر در اتومبيل هستند و راديو روشن است. از نظر ساعت پخش خوب است و مدت برنامه هم مناسب است و اين اجازه را داريم كه براي موضوعات با حساسيت بالا وقت بيشتري از پخش بگيريم. صادقي درخصوص قالب برنامه‌هاي گفتگومحور مي‌گويد: ساختار اين گونه برنامه‌ها يكي از جذاب‌ترين‌هاست و از سوي ديگر، ساخت برنامه‌هاي گفتگومحور سهل و ممتنع است. سهل است از اين منظر كه يك برنامه گفتگومحور را بدون نياز به تجربه حرفه‌اي مي‌توان فقط با دعوت از چند مهمان و به وسيله يك مجري روي آنتن برد و سخت است چون قرار است در طول يك ساعت و نيم يك ساختار راديويي گفتگومحور را كه تقريبا بدون ريتم است، روي آنتن ببريم و با ترفند برنامه‌سازي و بالا و پايين كردن سوالات، مخاطب را همراه كنيم. اين امر تجربه زيادي مي‌طلبد. اينجاست كه جمع كردن يك برنامه 90 دقيقه‌اي گفتگومحور سخت مي‌شود. عصر‌ها گفتگو مي‌كرديم بهتر بود فرانك نوه‌سي از سردبيران بحث روز راديو تهران است كه تقريبا موضوعات مربوط به زنان را روي آنتن زنده مطرح مي‌كند. موضوعاتي كه كمتر در رسانه گفته مي‌شود، مانند وضعيت آرايشگاه‌هاي زنانه، لوازم آرايشي استاندارد و ميزان امنيت اجتماعي زنان. در برنامه‌هاي او به نظر مي‌رسد مهمان و ميزبان با هم دست به يكي كرده‌اند و پرسش‌ها از پيش در اختيار مهمان گذاشته شده است، اما نوه سي اين طور بيان مي‌كند كه ما به دليل رعايت اخلاق حرفه‌اي و انساني محور برنامه را با صداقت كامل با مهمان برنامه در ميان مي‌گذاريم كه در بسياري مواقع ممكن است به عقب‌نشيني و حضور نيافتن مهمان بخصوص مهمان مسوول در برنامه منجر نشود ولي در اختيار قرار دادن پرسش‌هاي معين در دستور كار ما نيست. شنونده توقع دارد در پايان بحث به نتيجه مطلوبي برسد و دريافت اطلاعات پيوسته و مرتبط با موضوع مورد بحث هم مي‌تواند براي مخاطب جذاب باشد. نوه‌سي درخصوص اين كه آيا 50 دقيقه براي يك گفتگو كافي است مي‌گويد: مسلما مطابق استانداردهاي جهاني رسانه حداكثر زمان مناسب براي يك تاك‌شو نهايتا 45 دقيقه است كه اگر تعارفات معمول ايرانيان و مشكلات فني و طفره رفتن‌ها را محاسبه كنيم، زمان 50 تا 55 دقيقه براي برنامه گفتگومحور مناسب است. گو اين كه گاهي بحث آنقدر شيرين و جذاب است كه هم مخاطب و هم حاضران دوست دارند حالا حالاها ادامه پيدا كند، ولي من هميشه دوست داشته‌ام اين گونه برنامه‌ها در ساعتي از عصر باشد. گفتگوهاي فرهنگي جوان در ساعت 25 زينت صالح‌پور، از سردبيران ساعت 25 شبكه جوان است كه موضوعات فرهنگي هنري را به چالش مي‌كشند. وي درخصوص هدف برنامه‌هاي گفتگومحور مي‌گويد: گفتگو خيلي جواب مي‌دهد؛ چراكه بررسي معضلات و چالش‌ها و رد و بدل نظرات باعث مي‌شود مسائل شكافته شود. وي درباره نتيجه گفتگو‌هاي فرهنگي مي‌گويد: موضوعات فرهنگي هنري در برنامه ساعت 25 تعاملي است كه ميان شنوندگان، كارشناسان و مسوولان ايجاد مي‌شود. يك تعامل چندجانبه و چندمنظوره كه به شكافتن و از بين بردن مسائل كمك مي‌كند. صالح‌پور ادامه مي‌دهد: ما معمولا پيش از اين كه مهمان دعوت كنيم در مرحله اول فرضيه را مطالعه مي‌كنيم تا براي خودمان مساله باز شود. بعد با كارشناس موافق موضوع صحبت مي‌كنيم تا نظر آنها را درباره اين مساله بدانيم و در مقابل آن نظر كارشناس مخالف را هم پيگيري مي‌كنيم و سپس پرسش‌ها را مطرح مي‌كنيم و آنها را پيش از پخش برنامه در جريان مي‌گذاريم و اگر جايش باشد، سوال اضافه مي‌كنيم. مثلا آماري بود مربوط به بزهكاري جوانان. كارشناس و روان‌شناس برنامه مي‌گفتند اين آمار به لحاظ از ميان بردن شور و حال جواني بهتر است مطرح نشود و درست نيست اشاره مستقيم به آمار شود. پس آن آمار حذف شد. وي در پاسخ به اين پرسش‌ كه آيا اين همفكري با مهمان چالشي بودن برنامه ساعت 25 را نمايشي نمي‌كند، مي‌گويد: اصلا في‌البداهه بودن سوالات باعث مي‌شود برنامه به سمت و سويي ديگر رود و من اگر از كارشناس سوال مي‌كنم، مي‌گويد حذف كن. بررسي مي‌كنم كه آيا مهمان حالتي محافظه‌كارانه دارد يا مدافع موضع ديگري است. اگر لازم باشد ديدگاه كارشناس در اين تبادل‌نظر ايجاد شود، حساب شده عمل مي‌كنيم و براي نظرشان احترام قائل هستيم، نه اين كه صرفا برنامه طبق نظر آنها پيش رود. توجيه كنيم يا پاسخ بگيريم با وجود همه تلاش‌هايي كه برنامه‌سازان راديو در برنامه‌هاي گفتگومحور مي‌كنند، هنوز اين پرسش پابرجاست كه آيا اين برنامه‌ها مخاطب واقعي خود را دارند؟ علي گرانمايه‌پور، مدرس دانشگاه و كارشناس امور رسانه مي‌گويد: عمدتا راديو در ارتباط با مسائل اجتماعي فرهنگي يا سياسي از لحاظ كارشناسي و پرداختن به مسائل، متفاوت با تلويزيون عمل مي‌كند. تفاوت در محتوا و مسائل ذهني و انتزاعي‌اي كه ارائه مي‌كند. ما بايد بدانيم چه موضوعاتي را و با چه هدفي بايد در برنامه‌هاي گفتگومحور راديو مطرح كنيم در برنامه گفتگومحور تلويزيون، مخاطب شاهد واكنش كلامي و غير كلامي مهمان است؛ ولي در راديو متاثر از مجري است كه به برنامه حرارت مي‌دهد، نه مهمان، حتي اگر از رده‌هاي بالاي مملكت باشد. گرانمايه‌پور كه به برنامه‌كاري مجري‌ها معترض است، مي‌گويد: متاسفانه يكي ديگر از موانع جذب مخاطب به برنامه‌هاي گفتگومحور، برنامه‌ريزي مجري‌هاست كه صبح در برنامه وزرشي حضور دارند، ظهر در برنامه اجتماعي شركت مي‌كنند، عصر هم در برنامه ديگري حاضر مي‌شوند. در صورتي كه مجري بايد بداند اگر فردا مهمان برنامه فلان وزير و مدير است چگونه پاسخ را از زبان او بيرون بكشد، نه اين كه زمان شروع برنامه به او متن گفتگو و سوالات را بدهند. او بر اين باور است كه با گفتگو مسائل جامعه حل نمي‌شود. اين برنامه‌ها بايد به سمتي بروند كه به افكار عمومي حداقل يك راهكار ارائه كنند. به مانند گراني‌هاي اخير كه همه مي‌گويند ما نمي‌دانيم چه شد؟! در اين ميان راديو مي‌تواند مهماناني را دعوت كند؛ اما بايد مشخص كند كه مي‌خواهد مردم را به آرامش دعوت كند يا به تشديد اذهان بپردازد. در تئوري برجسته‌سازي رسانه به مردم مي‌گويند به چه چيزي فكر كنند و به چه چيزي فكر نكنند. اين نكته خيلي مهم است كه مي‌خواهيد به برجسته‌سازي آن موضوع بپردازيد يا به اطلاع مردم برسانيد، يعني آن موضوع براي متقاعد كردن است يا توجيه كردن مردم. به هر حال، چه بخواهيم و چه نخواهيم برنامه‌هاي گفتگومحور ما چالشي نيست و فقط به درد آگاهي دادن مي‌خورد. اين كارشناس رسانه كه در بسياري از برنامه‌هاي گفتگومحور به عنوان مهمان حضور داشته، بيان مي‌كند اين است كه قبل از هر برنامه‌اي خط و خطوط براي كارشناس مشخص نمي‌كنند و مي‌گويند مي‌خواهيم در برنامه مطرح كنيم اما بايد بدانيد اگر موضوعي را مطرح مي‌كنيد، فقط براي مردم مهم است يا براي مسوولي كه به برنامه دعوت مي‌شود هم اهميت دارد؟ اگر چند مهمان را دعوت مي‌كنيد؛ طرح ديدگاه‌هاي مختلف آنان چه اثري بر برنامه مي‌گذارد؟ بحث بعدي در برنامه گفتگومحور تعيين اين است كه برنامه‌هاي گفتگومحور مي‌خواهند به سمت بي‌پردگي حركت كنند يا نه، كاملا محتاطانه حرف بزنند. چون اين برنامه‌ها گاهي چالشي است و مي‌شود خيلي راحت حرف زد؛ اما بايد روشن شود كجا خط قرمز وجود دارد تا با پرده حرف زد. اين مدرس دانشگاه مي‌گويد: پخش كردن اين برنامه‌ها با اين نكته همراه است كه در كشور ما ساخت برنامه‌هاي گفتگومحور مانند سري‌دوزي است. سري‌دوزي باعث بي‌هدف و بي‌نتيجه شدن برنامه مي‌شود. ديگر براي برنامه‌ساز كيفيت مهم نيست، كميت لازم است. و همين است كه تقليد در اين برنامه‌ها فوران مي‌كند. سردبير براي تعيين موضوع به سراغ تيتر روزنامه‌ها مي‌رود و بدون مطالعه موضوعي را، انتخاب مي‌كند و چون تحقيق و آگاهي كافي ندارد، باعث خراب كردن طرح موضوع مي‌شود. بهترين كار اين است كه گروه‌هاي راديويي از مشاوران استفاده كنند. وي مي‌افزايد: طرح بيشتر مسائل و مشكلات بايد به دور از شعارزدگي باشد. اگر به سمت احتياط پيش برويد، برنامه مي‌شود شو، داستان يا بولتن خبري، نه يك بحث راديويي. در راديو تصوير را نمي‌بينيد، اما صدا را تشخيص مي‌دهيد. اگر مي‌خواهيد از شعارزدگي دوري كنيد، بايد كارشناساني به برنامه بيايند كه هم رسانه را بشناسند و هم حوزه‌اي را كه مي‌خواهند در موردش حرف بزنند. خيلي وقت‌ها شنيده‌ام كه در معرفي فردي گفته‌اند در خدمت مدير زحمتكش فلان سازمان هستيم. از كجا مي‌دانيد زحمتكش است؟ بايد مشخص كنيد مي‌خواهيد طرف را زيرسوال ببريد يا تعريف و تمجيد كنيد. مگر برنامه راديويي رپِرتاژ آگهي است؟ اين همه تعارفات براي چيست؟ بايد از آن دوري كرد وگرنه رسانه مي‌شود دستگاه تمجيد كن. او در آخر حلقه مفقوده در جذب مخاطب را همان پشتوانه تحقيقي و خط قرمز كاذب مي‌داند و ادامه مي‌دهد: اول بايد ارتباطي با حوزه مطالعاتي و تحقيقاتي داشته باشند تا برنامه از حركت روي سطح دور و به عمق نزديك شود و اين كه تهيه‌كننده و سردبير و مجري براي خودشان خط قرمز را مشخص كنند بعد مدير را در جريان بگذارند، در غير اين صورت شما يك خط قرمز داريد. مهمان يك خط قرمز ديگر كه همه خط قرمز‌ها هم كاذب است و اين وسط نه مخاطب به پاسخ خود مي‌رسد و نه برنامه به هدف مشخص و در نتيجه برنامه شير توشير مي‌شود. با همه اين تفاسير، برنامه‌هاي گفتگومحور ظرفيت‌هاي نهفته‌اي در جذب مخاطب دارند. به شرط آن كه جدي گرفته شوند. يكي از راه‌هاي هميشه مثبت ارتقاي كيفي اين نوع برنامه‌ها؛ همان‌طور كه در خلال اين گزارش گفته شد استفاده از تجربه كارشناسان متعهد و مجرب رسانه است تا در تمام مراحل ساخت و بازخورد بتواند برنامه‌ساز را همراهي كند. بايستگي‌هاي گفتگو برنامه‌هاي گفتگو محور، بر پايه 2 بستر موضوعي تعريف مي‌شود: يك چيستي شناسي و مطالعه چرايي يك پديده يا رخداد مانند پديده شيوع يك عارضه اجتماعي يا سياسي‌ دو تحليل شخصيت؛ اين شخصيت مي‌تواند يك ستاره سينمايي باشد يا شخصيت ورزشي‌ در برگيري ، شهرت ، برخورد ، استثنا و شگفتي ، بزرگي و فراواني تعداد و مقدار ، مجاورت و تازگي كه در نگاه رسانه‌اي به عنوان ارزش‌هاي خبري ياد مي‌شوند، معيارها و شاخص‌هايي است كه بدان پديده يا رخدادها يا شخصيت‌ها را ويژه طرح در 2 بستر موضوعي برنامه‌هاي گفتگو‌محور ارزيابي و شناسايي مي‌شود. هر اندازه نسبت پديده، رخداد و شخصيت با ارزش‌هاي خبري نزديكي و همپوشاني بيشتري داشته باشد، موضوع برنامه تپنده و از جذابيت بيشتري برخوردار است.روشن است، تنها يك موضوع جذاب، تضمين‌كننده جذابيت و كارايي يك برنامه از حيث مهندسي افكار و اذهان نيست. موضوع تنها يك ضلع از مثلث برنامه گفتگو محور است. ديگر اضلاع عبارتند از: مجري گفتگو كننده/ مهمان مصاحبه‌شونده‌ گفتگوكننده، فردي است كه علاوه بر احاطه به ماهيت و جوانب موضوع برنامه، لاجرم بايد به فنون گفتگو مسلط باشد: توانايي هدايت گفتگو در مسير موضوع و تبيين مفاهيم و مباحث / توانايي طراحي پرسش از بستر پاسخ‌هاي مصاحبه‌شونده/ شكستن حبس اطلاعاتي مصاحبه‌شونده با ايجاد محيط و فضاي مشحون از اعتماد ميان خود و مصاحبه‌شونده. آنچه گفته آمد، فشرده‌اي از ماهيت و بايستگي‌هاي برنامه‌هاي گفتگومحور است كه نگاه و اداي آن، اثري مطلوب در فرآيند اطلاع‌رساني و اقناع مخاطب دارد. پژمان كريمي برنامه‌ساز راديو تهران‌ سمانه عبادي




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 424]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن