تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى‏شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805693318




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرش دستبافت به روايت يزد


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: فرش دستبافت به روايت يزد


دستان پينه بسته زنان و دختران قاليباف يزد حتي با ايجاد كارگاه‌هاي متمركز، تشكل‌ها و تعاوني‌هاي قالي بافي هم التيام نيافته و دستمزد اندك، نبود حمايت‌هاي بيمه درماني و خدمات قلب و روح حدود 40 هزار بافنده يزدي را آزار مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بافت فرش در استان يزد از روش‌هاي خاصي پيروي مي‌كند، در اين استان تنها هنر دست زنان و دختران است كه نقش مي‌آفريند. سابقه تاريخي بافت فرش با فرهنگ‌ و سنت‌هاي چند هزار ساله اين ديار عجين شده است.
بخش عمده طرح‌هاي قالي دستباف يزد در سبك طرح كارشناسان، تبريز، اصفهان و تلفيقي از ساير طرح‌ها بوده و طرح‌هاي سبك قديم نيز به نام سبك اردكان شناخته مي‌شوند. البته به گفته كارشناسان كيفيت بالاتر و قيمت كمتر از خصوصيات اصلي اين فرش است.
بخش خصوصي فعال در توليد و بازار فرش يزد معتقدند كه هر چند فرش يزدي قابل مقايسه با فرش تبريز نبوده و ضخيم است اما همين خصوصيت موجب شده تا فرش تك بافت يزد بهترين فرش خانه‌داري ايران محسوب شود و بتواند در بازار داخل مشتريان خوبي بيابد چرا كه قيمت خوب، كيفيت بالا تنوع رنگ و طرح از خصوصيات اصلي آن است.

روايت بخش خصوصي نوظهور از فرش دستباف يزد



بازديد خبرنگاران از كارگاه‌هاي قالي بافي و آشنايي با وضعيت قالي بافان استان يزد با نشست مطبوعاتي جمعي از فعالان بخش خصوصي يزد در حوزه فرش دستباف آغاز شد.

در اين ميان محمد حسين مير جليلي ـ مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي فرش دستباف روستايي استان يزد ـ با بيان اينكه اين اتحاديه در اواخر سال 74 با عضويت هفت شركت، ثبت و آغاز به كار كرد گفت: در حال حاضر 10 شركت تعاوني در اين اتحاديه تحت پوشش هستند كه تعداد سهامداران عضو آن بيش از 15 هزار نفرند كه 12 هزار سهامدار آن فعالند، همچنين20 هزار بافنده نيز از طريق تعاوني‌هاي تحت پوشش در اتحاديه عضويت دارند.

به گفته وي توليدات اين تعاوني بالغ بر40 هزار مترمربع فرش دستبافت در سال است و بيش از 80 درصد توليدات نيز به صادركنندگان فروخته مي‌شود البته در سال جاري با توجه به ركود بازار حدود پنج درصد توليدات از سوي صادركنندگان خريداري شد و بخش عمده مصرف فرش توليدي تعاوني را بازار شهر‌هاي اصفهان، همدان، اراك و فارس به خود اختصاص داد.

ميرجليلي همچنين درباره‌ وضعيت بيمه بافندگان عضو اين تعاوني، اظهار كرد: شرايط بيمه از سوي دولت به گونه‌اي است كه استقبال بافندگان از بيمه كمتر بوده است چرا كه اين بيمه شامل بيمه خدمات درماني نيست.

در ادامه علي محمد دهقان ـ كارشناس فرش و مدرس دانشگاه‌هاي فرش استان يزد ـ نيز گزارشي از چگونگي فعاليت مراكز آموزش عالي فرش، بيان كرد.
وي اظهار كرد: طراحي، بافت و رنگرزي فرش در سه مركز آموزش عالي فرش در اردكان، طبس و يزد تدريس مي‌شود و به طور متوسط سالانه بيش از 200 فارغ‌التحصيل از اين مراكز وارد عرصه فعاليت‌هاي فرش مي‌شوند.
حسين نصيرياني ـ توليدكننده فرش دستباف بخش خصوصي زير نظر اتحاديه صنف فرش يزد ـ نيز علت اصلي وضعيت فعلي فرش را مسائل صادراتي و افزايش رقابت كشورهاي مختلف در اين حوزه برشمرد و افزود: شخصا در حال حاضر500 دار قالي فعال داريم و در 50 سال سابقه فعاليت در زمينه توليد فرش همواره سعي داشته‌ايم بخش خصوصي را آبرومند نگه داشته و كالاي مرغوب توليد كنيم لذا در شرايط فعلي با پلمپ يك پلاك برنجي بر پشت قالي، برند خاصي با علامت تجاري خاص در فرش‌ها پيش‌بيني مي‌كنيم.

وي تصريح كرد: مسائل ناشي از سياست‌هاي ارزي، توليد نكردن براساس سليقه و نياز بازار از عمده‌ترين دلايل ركود بازار فرش است بنابراين معتقدم اگر حمايت‌هاي دولت در جهت انتقال سليقه جهاني به توليدكننده داخلي باشد در حفظ بازارها مفيدتر خواهد بود.

نصيريابي همچنين كپي از نقشه‌ها و طرح‌هاي فرش ايران را نگران كننده خواند و خواستار اجراي قانون كپي رايت در كشور شد.
به گزارش ايسنا، محمد گلكاريه ـ توليدكننده فرش دستباف و رييس اتحاديه بافندگان استان يزد ـ نيز در سخناني با اشاره به آغاز به كار اين اتحاديه در دو سال قبل، اظهار كرد: استان يزد20 هزار بافنده دارد كه چهار هزار نفر آن زير نظر اتحاديه هستند.


وي گفت: بافندگان استان علاوه بر شركت در كلاس‌هاي آموزشي از طريق كارت بافندگان از سوي اداره بازرگاني استان يزد براي بيمه و دريافت تسهيلات بانكي معرفي مي‌شوند.
همچنين احمد عباسي شوازي ـ مسوول اتحاديه صنف فرش فروش يزد ـ گفت: در حال حاضر فروشندگان، قاليشويان، روكارگير و مرمت كار فرش عضو اتحاديه هستند و طبق آمار 100 واحد صنفي داراي پروانه كسب تحت پوشش‌اند.

وي درباره‌ قيمت فرش يزدي هم توضيحاتي بيان كرد و افزود: فرش يزد در اندازه‌هاي 5/1 متري تا حدود 50 متري بافته مي‌شود و قيمت هر متر مربع فرش خانگي در بين150 هزار تومان تا 300 هزار تومان و حتي 500 هزار تومان در نوسان است.

بافندگي با 60 هزار تومان دستمزد



ادامه اين بازديد؛ بيان شرايط بافندگي و مزاياي دريافتي بافندگان، بعد ديگري از فرشبافي در اين استان را گشود. نكته قابل توجه اينكه همه بافندگان يزد را بانوان تشكيل مي‌دهند و در كنار آن دستمزد اندكي كه براساس رجشمار بافت، دريافت مي‌كنند و حتي از كمترين خدمات رفاهي كه بيمه درماني است محرومند.
مسوولان دولتي و خصوصي فرش در استان يزد هم با اينكه از اين شرايط واقفند مشابه ساير نقاط كشورمان كاري از پيش نمي‌برند.

عباس كوچه باغي، متولد 1320 در يزد؛ سال‌هاست كه بر سر پاتيل‌هايي از جنس مس و سيمان مي‌ايستد و با اختلاط زاج سفيد قزوين، پوست گردوي پودر شده، جفت شيراز، روناس اردكان، برگ انگور و پودر گوره انگور، رنگ‌هاي طبيعي را به نقش خيال پيوند مي‌دهد؛ به عنوان يك رنگرز كه پس از چندين سال تجربه‌ ماهيانه 300 هزار تومان دريافت مي‌كند خود را در ميان بافندگان و ساير بخش‌هاي فرش خوشبخت مي‌داند.

وي مي‌گويد: صبح زود ساعت چهار از خواب بيدار شده و اجاق‌هاي زير پاتيل‌هاي شبيه به ديگ‌هاي بزرگ را روشن مي‌كند و پس از رنگ و آب، خامه‌ها پشمي را در آن ريخته و مراقبت مي‌كند تا رنگ‌ها خلق شوند.

در كنار رنگرزي سنتي،‌ يك واحد رنگرزي صنعتي نيز فعال بود كه پس از رنگرزي نخ‌ها و خامه‌ها توسط دستگاه‌هاي مكانيكي به دوك تبديل مي‌شدند.
در ادامه بازيد و پس از عبور از كوچه‌هاي باريك كه با ديوارهاي كاه گلي نمايان بود در بن بست كوچه‌اي وارد يك كارگاه در زيرزمين فروشگاه مي‌شويم. كارگاهي با دارهاي قالي كه در فاصله كمي از همديگر قرار دارند و در پشت هر قالي سه يا چهار بافنده زن مشغول گره زدن نخ‌هاي رنگي‌اند اما سوال كردن از حقوق و دستمزدي كه دريافت مي‌كنند دل هر شنونده‌اي را به درد مي‌آورد و شايد براي بسياري باور نكردني باشد كه بافنده‌اي با 12 ساعت كار در روز و تحمل سختي‌ها ماهيانه كمتر از60 هزار تومان دريافتي بدون بيمه و مزايا داشته باشد!


بافندگان يزدي نقش "احمد محمدآبادي" كه اصالتا يك طرح كرماني است را با دريافت ماهيانه كمتر از 100 هزار تومان مي‌آفرينند.

فعاليت قالي‌بافي متمركز با 10 درصد ظرفيت



يك واحد قالي‌بافي متمركز در شهرك صنعتي يزد استان يزد هم به تبعيت از سياست مركزي ملي فرش يك واحد قالي‌بافي متمركز راه‌اندازي كرده است؛ اما اين كارگاه برخلاف كارگاه‌هاي پراكنده سطح شهر، با فاصله و در بين مجموعه‌اي از صنايع مختلف راه‌اندازي شده است.

سيد علي زارع ـ مديرعامل شركت تعاوني اين كارگاره متمركز ـ توضيح داد كه اين كارگاه در يكسال گذشته با دريافت120 ميليون تومان تسهيلات از بانك سپه و ملي احداث شده و در مجموع با250 ميليون تومان هزينه و10 درصد ظرفيت آغاز به كار كرده است.

زارع عنوان كرد: در صورت تكميل ظرفيت، سالانه چهار هزار متر مربع توليد با سودآوري هشت ميليارد توماني در پي خواهد داشت.

وي همچنين نظارت، كنترل بافت، صرفه‌جويي و سفارش پذيري را از مهمترين مزاياي كارگاه‌هاي متمركز قالي‌بافي برشمرد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 248]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن