تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 19 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851686857




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بداء به چه معنى است وآیا اعتقاد به آن صحیح مى باشد؟


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان:
جواب:خداوند متعال در مورد انسان دو نوع تقدیر دارد:
1ـ تقدیر حتمى و قطعى که هرگز تغییر نمى یابد.
2ـ تقدیر معلّق و مشروط، که در صورت فقدان بعضى شرایط عوض مى شود و تقدیر دیگرى جاى آن مى نشیند.
با توجه به این اصل، یادآور مى شویم که عقیده به «بداء»، یکى از اصول اعتقادات اسلامى اصیل است که همه فرقه هاى اسلامى در اعتقاد به آن اجمالاً اتّفاق نظر دارند، اگرچه برخى از به کار بردن لفظ «بداء» پرهیز مى کنند، لیکن این به اصل قضیه ضرر نمى زند، چون مقصود، بیان محتواى بداء و معناى آن است، نه لفظ و نامش.
حقیقت «بداء» بر دو اصل استوار است:
الف: این که خداى متعال قدرت مطلق دارد و مى تواند هر سرنوشت و تقدیرى را عوض کند و هر وقت بخواهد، تقدیر دیگرى جایگزین آن سازد، در حالى که از پیش هر دو تقدیر را مى داند و علم او هرگز تغییر نمى یابد چون تقدیر اول به گونه اى نبوده که از او سلب قدرت کند، زیرا بر خلاف اعتقاد یهود که قدرت الهى را محدود مى دانند و مى گویند:
«دستان خدا بسته است»، خداوند قدرت مطلق دارد، آن چنان که قرآن مى فرماید: (بَلْ یَداهُ مَبْسُوطَتانِ)(1)، بلکه دستان او گشوده است. به عبارت دیگر، خلاقیت خدا و اعمال سلطه و قدرت از سوى خداوند، مستمر است و به حکم آیه (کُلَّ یَوْم هُوَ فِی شَأْن)(2)، خداوند هرگز از امر آفرینش نیاسوده است، بلکه آفرینش او همچنان پیوسته و مستمر است.
به روایت صدوق از امام صادق(علیه السلام) در باره آیه «یهود گفتند که دست خدا بسته است»، آن حضرت فرمود: مقصودشان بسته بودن دست خدا نیست، بلکه معتقد بودند که خداوند از کار آفرینش فراغت یافته و دیگر افزایش یا کاهشى در عمر و رزق و... ندارد. خداوند در تکذیب عقیده آنان فرمود: «بلکه دستان خودشان بسته است و به خاطر گفته هایشان ملعونند، بلکه دستان خدا باز است و آن گونه که بخواهد انفاق مى کند». آیا نشنیده اى که مى فرماید: (یَمْحُوا اللهُ ما یَشاءُ وَیُثْبِتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الْکِتابِ)(3); «آنچه را خدا بخواهد محو یا اثبات مى کند و امّ الکتاب (کتاب اصلى) نزد اوست.»(4)
پس عقیده اسلامى بر اعتراف به قدرت بى انتهاى خدا و استمرار خلاقیت او استوار است و این که خداوند هرگاه و هر چه بخواهد، مقدّرات مربوط به انسان را در زمینه عُمر و رزق و جز آنها تغییر مى دهد و مقدّرات دیگرى به جاى آنها قرار مى دهد و هر دو تقدیر هم در «امّ الکتاب» و علم الهى موجود است.
ب: اعمال قدرت و سلطه از سوى خدا و تغییر سرنوشت و مقدّرات، روى حکمت و مصلحت است. بخشى از این تغییر هم مربوط به عمل و رفتار و گزینش و نحوه زندگى خوب یا بد اوست. با این امور، زمینه تغییر در سرنوشت پدید مى آید.
فرض کنیم انسانى خداى ناکرده مراعات حقوق والدین را نمى کند، طبیعى است که این کار ناشایست تأثیر نامطلوبى در سرنوشت او داشته باشد، هر گاه در نیمه دوم زندگیش رفتارش را عوض کند و به مراعات حقوق پدر و مادرش اهتمام ورزد، زمینه تغییر سرنوشت خود را فراهم آورده و مشمول آیه (یَمْحُوا اللهُ ما یَشاءُ وَیُثْبِتُ) مى گردد و کار برعکس مى شود.
آیات و روایات در این مورد فراوان است. به چند نمونه اشاره مى شود:
1ـ (إِنَّ اللهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْم حَتّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ)(5); «خداوند سرنوشت قومى را عوض نمى کند مگر آنکه وضعیت خودشان را عوض کنند.»
2ـ (وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکات مِنَ السَّماءِ وَاْلأَرْضِ وَلکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ)(6); «اگر مردم آبادى ها ایمان و تقوا داشته باشند، برکات را از آسمان ها و زمین بر آنان مى گشودیم، لیکن تکذیب کردند، پس آنان را به خاطر کارى که مى کردند عقاب کردیم.»
3ـ امیرالمؤمنین(علیه السلام) از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) در باره آیه (یَمْحُوا اللهُ ما یَشاءُ) پرسید. رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود: چشمان تو را و چشمان امّتم را پس از خودم با تفسیر آن روشن مى کنم: صدقه به نحو مناسب، نیکى به والدین و انجام کار نیک، شقاوت را به سعادت تبدیل مى کند و عمر را مى افزاید و از مرگِ بد نگه مى دارد.(7)
امام باقر(علیه السلام) فرمود: صله رحم اعمال را پاک مى سازد و رشد مى دهد، اموال را مى افزاید، بلا را دفع مى کند، حساب را آسان مى سازد و اجل را به تأخیر مى اندازد.(8)
با توجه به این دو اصل، روشن مى شود که عقیده به بداء، عقیده قطعى اسلامى است و همه فرقه هاى اسلامى با قطع نظر از تعبیر و نام و به کار بردن کلمه بداء، به آن معتقدند.
در پایان دو نکته را یادآور مى شویم تا بدانیم چرا در روایات، لفظ «بداء» بر این مسأله اطلاق شده است:
الف: به کار بردن این لفظ براى این موضوع، به پیروى از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) است. رسول خدا9 در باره سه نفر (برص دار، کچل و کور) فرمود: «نظر خداوند چنین برگشت که آنان را مبتلا سازد» بخارى داستان آن سه نفر را به تفصیل یاد مى کند که چگونه دو نفر از آن سه نفر به دلیل ناسپاسى نعمت، سلامتى خود را از دست دادند و مرض آنان به نسل آنان هم منتقل شد.(9)
ب: چنین کاربردى از باب مشاکله و سخن گفتن به زبان و اصطلاح یک قوم است تا موضوع را خوب بفهمند. در عرف جامعه چنین رسم است که وقتى کسى تصمیم خود را عوض مى کند، مى گوید: «بَدا لى»، یعنى نظرم بر این قرار گرفت. پیشوایان دین نیز به زبان مردم سخن گفته اند تا تفهیم مخاطبان ممکن باشد و چنین لفظى را در باره خداى متعال به کار برده اند.
گفتنى است که قرآن کریم، در باره خداى متعال الفاظ و صفاتى را همچون مکر، کید، خدعه، نسیان و.. به کار برده است، در حالى که مى دانیم خداوند، از این امور به معانى و مفاهیمى که میان بشر رایج است، منزّه است، در عین حال، این الفاظ مکرّر در باره خداوند به کار رفته است، همچون:
1ـ (إِنَّهُمْ یَکِیدُونَ کَیْداً * وَ أَکِیدُ کَیْداً)(10); «آنان کید و مکر مى کنند، من هم کید مى کنم.»
2ـ (وَ مَکَرُوا مَکْراً وَ مَکَرْنا مَکْراً)(11); «آنان مکر کردند، ما هم مکر کردیم.»
3ـ (إِنَّ الْمُنافِقِینَ یُخادِعُونَ اللهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ)(12); «منافقین با خدا خدعه مى کنند، خدا هم با آنان خدعه مى کند.»
4ـ (نَسُوا اللهَ فَنَسِیَهُمْ)(13); «خدا را از یاد بردند، خدا هم آنان را از یاد برد.»
به هر حال، محققان شیعه در باره کاربرد لفظ بداء، با توجه به تغییر ناپذیرى و عدم تبدیل در علم خدا، پژوهش ها و تحقیقات قوى و ارزنده اى دارند که اینجا مجال ذکر آنها نیست، علاقه مندان به کتاب هایى که چنین مباحثى را دارند مراجعه کنند.(14)(15)


1 . مائده: 64.
2 . الرحمن: 29.
3 . رعد: 39
4 . توحید صدوق: ص167، باب 25 حدیث 1.
5 . رعد: 11.
6 . اعراف: 96.
7 . تفسیر الدرّ المنثور، سیوطى: ج4، ص66.
8 . کافى: ج2، ص470، حدیث 13.
9 . صحیح بخارى: ج4، ص172.
10 . طارق: 15 ـ 16.
11 . نمل: 50.
12 . نساء: 143.
13 . توبه: 67.
14. ر.ک: توحید صدوق: ص331 ـ 336، تصحیح الاعتقاد شیخ مفید: ص24، عدة الاصول: ج2، ص29، کتاب الغیبه: ص262 ـ 264 چاپ نجف.
15. سیماى عقاید شیعه،ص 284.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن