تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820837847




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پشت پرده بازار سکه از زبان خوش چهره


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: فارس:یك كارشناس اقتصادی دلیل اصلی حباب بازار سكه در روزهای اخیر را ناشی از سیاست‌های عمدی بانك مركزی دانست و گفت: اگر دشمن بخواهد به ایران ضربه بزند در بازار ارز و یا سكه التهاب ایجاد می‌كند.

محمد خوش چهره ضمن اینكه خروج سپرده‌ها از بانك‌ها و ورود آنها به بازار طلا را پدیده نامطلوبی عنوان كرد، اظهارداشت: تغییر سیاست‌های اعتباری بانك مركزی نباید به گونه‌ای باشد كه موجب نااطمینانی در بازار شود.

این كارشناس اقتصادی كاهش نرخ سود سپرده‌ها را موجب خروج سرمایه‌ها از شبكه بانكی و جذب آنها در بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری از جمله اوراق مشاركت، سرمایه و طلا دانست و افزود: بانك مركزی باید بتواند این سپرده‌ها را مدیریت كند و نباید اجازه افزایش التهاب در بازارهای اقتصادی را بدهد.

وی ادامه داد: طبق اقتصاد امنیتی بازارهای ارز، سكه و طلا از جمله بازارهایی است كه مورد هدف دشمنان قرار دارد؛ اگر دشمن بخواهد به ایران ضربه بزند در بازار ارز و یا سكه التهاب ایجاد می كند.

خوش چهره با تأكید بر حساس بودن و شكنندگی نرخ ارز و سكه در بازار داخلی، تصریح كرد: اگر بازار بورس و سایر بازارها مشابه اوراق مشاركت دچار التهاب شود به اندازه التهابات بازار طلا و ارز خطر ندارد.

* چه كسانی از التهاب بازار طلا منتفع می‌شوند؟

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به لزوم اهمیت شناخت منتفعین در نوسانات اخیر بازار سكه، گفت: نوسانات چند دهه اخیر بازار طلا نشان می‌دهد كه در برخی مواقع منتفع اصلی دولت بوده كه سعی می‌كرده با اجرای سیاست‌ها و روش‌های خاصی به بازارهایی مانند طلا و ارز التهاب ببخشد.

وی اضافه كرد: به دلیل اینكه دولت‌ها عرضه كننده اصلی طلا و ارز است برای اینكه به منابع ریالی بیشتری دسترسی پیدا كند اقدامات مشابه فوق را انجام می‌دهد. این سیاست درحالی صورت می گیرد كه آثار تورمی در درجه اول به ضرر دولت می‌شود.

این كارشناس اقتصادی با بیان اینكه التهابات اخیر بازار سكه نیز می تواند یكی از سیاست های دولت باشد، تصریح كرد: بنابراین دولت (بانك مركزی) خود به افزایش قیمت ها در بازار سكه دامن می زند و بعد با ورود به بازار تحت عنوان مداخله در قیمت ها حدود چند درصد نرخ ها را كاهش می دهد.

خوش چهره ضمن اشاره به قیمت های اعلام شده درباره فروش سكه های بهار آزادی در بازار داخلی، بیان كرد: قیمتی كه الان بانك مركزی برای عرضه سكه اعلام می كند حدود 400 هزار تومان است این قیمت نیز با قیمت واقعی فاصله بسیار زیادی دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: از بعد اقتصاد امنیتی نوسانات اخیر بازار سكه به اراده بانك مركزی است به دلیل اینكه در این ایام برای انجام سیاست های خود به ریال زیادی احتیاج دارند؛ در این شرایط هرچه سكه گران تر فروخته شود به نفع بانك مركزی خواهد بود.

خوش چهره درباره حباب سكه در بازار و وضعیت حراج در بانك كارگشایی، تصریح كرد: وضعیت موجود بازار و حراج نشان می‌دهد كه رشد حبابی برای دولت مهم نیست بلكه افزایش قیمت پایه سكه و رساندن آن به 400 هزار تومان برای مقامات حائز اهمیت است.

وی به اهمیت افزایش قیمت پایه سكه یك بهار طی چند ماه اخیر تأكید و اضافه كرد: قیمت طلا در ایران اگر هم‌راستا با قیمت های جهانی افزایش پیدا می كرد الان باید رشد قیمت ها مطابق بازار بین المللی باشد اما الان رشد قیمت ها در اقتصاد ایران بیش از 30 درصد است.

* دخالت عمدی دولت در افزایش قیمت‌ها، بزرگترین اشتباه است

این استاد اقتصاد گفت: بزرگترین اشتباه استراتژیك این است كه دولت ها به خاطر محدودیت منابعی كه با آن مواجه می شوند به قلمروهای در انحصار خود (بازار طلا و ارز) با ضعف كنترل در بازار و سایر ابزارها ورود پیدا كرده و اجازه افزایش قیمت های كاذب را بدهند.

خوش چهره به سال های دهه 70 اشاره و تصریح كرد: در آن سال ها اراده ای در مدیریت های ارزی بود كه موجب استفاده نامناسب از ارز، افزایش قیمت ارز، كاهش قدرت خرید مردم، بالارفتن نرخ تورم و بحران بدهی ها در آن دوره شد. سرانجام این ماجرا با تدابیر به موقع مقام معظم رهبری برطرف شد چراكه می توانست به بحران قوی اقتصاد ملی منجر شود.

وی با تأكید براینكه سیاست های مذكور افزایش جهشی تورم و بی ثباتی در بازارهای دیگر را ایجاد می كند، افزود: این رویه خلاف وظیفه قانونی بانك مركزی و دولت بوده چرا كه حفظ ارزش پول ملی جزء وظیفه های این بانك است؛ افزایش جهشی قیمت ارز موجب تورم و كاهش ارزش قدرت خرید مردم می شود.

به گفته این كارشناس اقتصادی، باید از این اقدامات سهوی و تعمدی در مدیریت كلان اقتصادی و بخش های مختلف آن خودداری كرد.

* گران‌فروشی كالای در اختیار بانك مركزی امری غلط است

خوش چهره تأكید كرد: نگرانی این است كه دولت در مقطعی اقدام به محدویت منابع برای انجام تعهدات خود از جمله هدفمندی یارانه ها و رها كردن نرخ ارز و سكه روی بیاورد؛ در این شرایط قیمت‌ها به شدت بالا می‌رود.

این اقتصاددان از دستگاه های نظارتی خواست كه در این موارد هشدار باشند و به موقع تذكر خود را درباره بورس بازی ها و سفته بازی ها مطرح كنند.

وی درباره توجیه بانك مركزی برای دیر اقدام كردن به منظور كنترل بازار سكه به خاطر سفر رئیس كل این بانك، بیان كرد: خروج رئیس كل بانك مركزی از كشور به معنای نفی مسئولیت های وی نیست؛ امروزه ارتباطات و تماس ها به شدت در محافل جهانی برقرار است از همین رو هیچ دلیل و بهانه ای برای عدم كنترل بازار وجود ندارد.

خوش چهره ادامه داد: این بهانه ها هم می تواند دلیلی باشد بر اراده دولت به ایجاد التهاب در بازار طلا و سكه؛ گران فروختن كالا برای كسب پول بیشتر با توجیه جمع آوری پول اصلا درست نیست چراكه دولت باید برای جمع آوری نقدینگی بازارهای دیگری را انتخاب كند.



منبع: farsnews.com





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 174]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن