تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821229121




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استاندار همدان در مصاحبه اختصاصي با ايرنا: ديگر نگران زيرساختهاي توسعه همدان نيستيم (بخش ‪ ۲‬و پاياني)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: استاندار همدان در مصاحبه اختصاصي با ايرنا: ديگر نگران زيرساختهاي توسعه همدان نيستيم (بخش ‪ ۲‬و پاياني)
داخلي. اقتصادي. هفته. دولت.

حاصل سه سال پيكار شبانه روزي با محروميت و كاستي‌ها اين است كه با تكميل طرحهاي اجرايي شده و مصوب هيات دولت مي‌توان اطمينان داد دلسوزان همدان در سال‌هاي آتي نگران زير ساختها چه در بخش صنعت و چه در زمينه ضروريات رفاهي و عمراني نخواهند بود.

-آقاي دكتر مرادي در خصوص ايجاد مشوق‌ها و زيرساخت‌هاي بخش صنعت بيشتر صحبت كنيم.

توجه روزافزون به توسعه فضاها و زيرساختهاي صنعتي داشته‌ايم، به طوريكه براي توسعه شهرك‌ها و نواحي صنعتي استان در سال ‪ ۸۴‬حدود ده ميليارد اعتبار عمراني استاني داشته‌ايم كه با رشدي ‪ ۳۶۰‬درصدي در سال ‪ ۸۶‬به بيش از ‪۴۳‬ ميليارد ريال افزايش يافته است، در سال ‪ ۸۳‬تعداد ‪ ۸‬شهرك صنعتي با مساحت ‪ ۹۲۰‬هكتار در استان همدان وجود داشته است.

در بهمن ماه سال ‪ ۸۶‬اين تعداد شهرك به ‪ ۱۱‬شهرك صنعتي با مساحت بيش از ده هزار و ‪ ۹۶‬هكتار افزايش يافته است كه تمامي اين ‪ ۱۱‬شهرك در حال بهره برداري و واگذاري مي‌باشند.

‪ ۱۳‬شهرك و ناحيه و مجتمع كارگاهي نيز توسط شركت شهركهاي صنعتي استان در حال مطالعه و احداث مي‌باشد كه پيش بيني مي‌شود تا پايان دهه ‪ ۸۰(‬سال‌هاي ‪ (۱۳۸۷-۹۰‬به بهره برداري برسند.

در جريان مصوبات نشست استاني هيات دولت درجريان سفر رييس محترم جمهوري به همدان ايجاد ‪۲۸‬طرح بزرگ صنعتي در شهرستان‌هاي مختلف استان و با مشاركت ‪ ۴۰‬درصدي دولت تصويب شد كه نتيجه اجراي اين مصوبه و اجراي طرحهاي كلان بالادستي تر از بالاتري از توسعه صنعتي هدف‌گذاري شده است.

معافيت ده ساله مالياتي از واحدهايي كه در شعاع ‪ ۳۰‬كيلومتري همدان راه اندازي شوند در كنار الزام دولت به تامين زيرساختها در سطح شهرك‌هاي صنعتي براي طرحهايي صنعتي كه در هر نقطه استان اجرا شوند از مشوقهاي مناسب و برجسته فعاليت صنعتي در همدان است كه در سفر دوم تصويب شد.

-آقاي استاندار اشاره به موقعيت راهبردي همدان به عنوان حد فاصل غرب و مركز كشور كرديد و اينكه بهره‌برداري از نزديكي همدان به تهران براي جذب فعالان صنعتي و گردشگري تفرجي تعطيلات آخرهفته كه همه اين‌ها نيازمند توجه جدي به راه‌ها است دراين خصوص دراين سه سال چه اقداماتي صورت گرفته است؟ از مهمترين محورهاي كاري دولت نهم در همدان توجه به زيرساختهاي ارتباطي در سه بخش جاده‌اي ، ريلي و هوايي بوده است.

به طور خلاصه اينكه در سال ‪ ۸۴‬تا ‪ ۸۶‬بيش از ‪ ۱۵۵‬كيلومتر آزاد راه و بزرگراه با اعتباري بالغ بر ‪ ۵۲۰‬ميليارد ريال احداث شده است و در همين مدت بيش از ‪ ۱۵۸‬كيلومتر راه اصلي و روكش راههاي فرعي با اعتباري بالغ بر ‪ ۹۰‬ميليارد ريال و ‪ ۸۶۰‬كيلومتر آزاد راه با اعتبار ‪ ۴۵۰‬ميليارد ريال به بهره برداري رسيده است.

و طرحهاي راهسازي بزرگي همچون تكميل بزرگراه همدان - ملاير به بهره برداري رسيده و بزرگراه‌هاي نهاوند - سه راهي كنگاور، نهاوند سه راهي بروجرد، ملاير -توره، بزرگراه همدان به سنندج و همدان - بيجار در حال اجرا است.

باند شمالي آزاد راه ساوه - همدان (در حوزه اين استان ) به طول ‪۸۶‬ كيلومتر از سال ‪ ۱۳۸۰‬آغاز شده بود تا پايان سال ‪ ۱۳۸۴‬فقط ‪ ۴۵‬درصد پيشرفت داشت در دولت نهم تكميل و به بهره برداري رسيد و باند جنوبي آن نيز بسرعت درحال اجرا است.

با توجه به ضرورت برخورداري همدان از راه ريلي و تنوع بخشي به امكانات ارتباطي استان راه آهن غرب كشور ( تهران - ملاير - كرمانشاه) هم اينك بيش از ‪ ۷۵‬درصد عمليات زيرسازي آن انجام شده در حاليكه تا سال ‪ ۸۳‬فقط ‪۱۳‬ درصد عمليات آن اجرا شده بود ، عمليات روسازي آن نيز بيش از ‪ ۵۰‬درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

همچنين راه آهن تهران - همدان - سنندج به عنوان دومين خط ريلي كه از اين استان مي‌گذرد در سه قطعه در حال اجرا مي‌باشد كه دو قطعه آن در استان همدان قرار دارد كه البته اميدواريم مديريت جديد وزارت راه توجه بيشتري به اين طرح داشته باشد و فكر مي‌كنم در صورت تامين اعتبار عمليات زيرسازي تا سال ‪ ۱۳۹۰‬و عمليات روسازي تا سال ‪ ۱۳۹۱‬به انجام خواهد رسيد.

فرودگاه همدان نيزبا ‪ ۲۰۰‬ميليارد ريال هزينه سال گذشته وامسال و انجام طرح‌هايي چون تطويل باند ، احداث ترمينال، مطالعات برج مراقبت تكنيكال ، نيز به پايان رسيده است به سطح يك فرودگاه جديد بين‌المللي ارتقا يافته است و اميدوارم از اين به بعد اعزام حجاج مكه مكرمه استان از اين فرودگاه انجام شود.

-آقاي دكتر مرادي در گذشته و اكنون از آب به عنوان چالش پيش روي همدان نمام برده مي‌شود كه خشكسالي سال آبي اخير اين باور عمومي را تاييد كرد به منظور مديريت اين چالش چه طرح‌ها وبرنامه‌هايي اجرايي شده است؟ - موضوع آب دغدغه جدي بنده و ديگر مديران و كارشناسان مرتبط است بر اين مبنا تلاشهاي كوتاه مدت و بلند مدتي در جريان است كه سرفصل و خروجي اين تلاشها اين است كه ظرفيت سدهاي استان از ‪ ۱۷‬ميليون متر مكعب در پايان سال ‪ ۱۳۸۳‬به ‪ ۴۴‬ميليون مترمكعب در سال ‪ ۸۶‬رسيده است و با بهره برداري از سدهاي در حال اجرا سدهاي كلان در ملاير، سرابي در تويسركان، شنجور در رزن و نعمت آباد در اسدآباد در سالهاي ‪ ۱۳۸۷-۸۹‬استان داراي ‪ ۷‬سد خواهد شد.

ظرفيت ذخيره سدهاي استان به ‪ ۱۱۱‬ميليون مترمكعب مي‌رسد كه بيش از ‪۶/۵‬ برابر ظرفيت موجود خواهد شد همچنين كار اجرايي سد سنگ سفيد با ‪ ۱۷‬ميليون مترمكعب در بهار و سد گرين در نهاوند نيز به عنوان بزرگترين سد استان اجرايي شده است و افزون براين، دهها طرح بزرگ و كوچك مهار آب در حوزه جهاد كشاورزي انجام گرفته است.

- در ابتداي گفت وگو به مركزيت علمي وتوجه به جايگاه دانشگاهي همدان با توجه به جمعيت ‪ ۶۶‬هزار نفري دانشجويان اشاره كرديد، در اين خصوص در سفر رييس جمهوري چه مصوبه‌اي اخذ شد؟
توسعه مركزيت علمي همدان با گسترش رشته‌هاي نوين امكان پذير است در اين راستا ايجاد پارك و در سفر دوم شهرك فناوري مورد توجه و تصويب آقاي احمدي‌نژاد قرار گرفت پارك علم و فن محقق‌كننده ارتباط بين دانشگاه و صنعت است به اين نحو كه افراد زبده دانشگاهي در اين پارك ايده‌هاي خود را به توليد آزمايشگاهي مي‌رسانند و محصول خود را براي توليد انبوه در اختيار صنعتگران قرار مي‌دهند.

اين پارك امسال رديف بودجه گرفته است ، شهرك فناوري هم داريم با نگاه هاي تك يا تكنولوژي سنگين ،فن آوري‌هاي نوين براي توليد صنعتي اين خيلي تعيين‌كننده است .

يك مصوبه مهم ديگر ما ايجاد پژوهشكده فناوري بيونانو است اين پژوهشكده ، توانايي‌هاي دانشگاه بوعلي در خصوص شيمي ، پتروشيمي‌هاي استان همه در يك مسير و حلقه‌هاي متصل به هم هستند .

- آقاي دكتر سهم جمعيت روستايي بهره برداران بخش كشاورزي همدان از مصوبات استاني هيات دولت چه بوده است؟
با طرحهاي در حال انجام تا سال آينده بين روستاهاي بالاي ‪ ۲۰‬خانوار به لحاظ زير ساختي مانند راه ، برق، گاز و آب روستاي محروم نخواهيم داشت اما اگر روستاييان را از حيث درآمد توانمند نكنيم آنها از روستا مهاجرت خواهند كرد اگر معيشت آنها اشتغال آنها و افزايش درآمد را حل نكنيم بخش عمده‌اي از هزينه‌هايي كه پس از انقلاب براي روستاها شده بر باد خواهد رفت.

در بخش كشاورزي هم مصوبه‌هاي خوبي داشته‌ايم ‪ ۴۰‬هزار هكتار آبياري تحت فشار طي دو سال با ‪ %۵۰‬يارانه دولتي هر هكتار آبياري نوين ‪ ۲/۵‬ميليون تا سه ميليون تومان هزينه دارد ما در استان تنگناي آب داريم و بايد تمام توان خود را در اين زمينه متمركز كنيم با ‪ ۶۰‬هزار هكتار آبياري تحت فشار قبلي ، تا دو سال آينده با ياري خداوند ‪ ۱۰۰‬هزار هكتار آبياري نوين خواهيم داشت ما در كشور نمونه‌ايم گرچه از حيث مساحت استان بزرگي نيستيم اما از خراسان و فارس جلوتريم.

دراين خصوص شناسنامه دار كردن روستاها با ‪ ۱۶۰‬كد اطلاعاتي ، ايجاد حساب روستايي اولين بار در استان در كنار حسابهاي ملي و استاني براي تبديل روستاها به بنگاه اقتصادي طرحهاي هادي روستايي و واگذاري اراضي شيب دار براي احداث باغ در راستاي حل مشكلات معيشت روستائيان است .

در حال حاضر ‪ ۴۴‬تعاوني توليد در استان داريم ‪ ۵۶‬تعاوني ديگر در برنامه است با اعتباري معادل ‪ ۱۲‬ميليارد تومان از منابع عمراني براي همان ‪%۶۱‬ بهره برداري كه زندگي مناسبي ندارند .

چهل و چهار مجتمع توليدي هم در كنار تعاونيها در نظر گرفته‌ايم تا با بهره مندي از آب ، برق گاز ساير امكانات توانمندسازي كشاورزان مورد توجه جدي قرار گيرد .

- آقاي دكتر تصور اين است كه مخاطبان علاقه مند باشند چكيده مصوبه‌هاي دو سفر رييس جمهوري به استان همدان و روند اجراي آنها را بدانند؟
در سفر دوم ‪ ۲۱۶‬مصوبه و توافق انجام گرفت كه همانطور كه شما هم ذكر كرديد معاون محترم رياست جمهوري از همدان به عنوان يكي از چهار استان موفق كشور در اجرا و پيگيري مصوبه‌هاي سفر نام برد.

- تفصيل اجراي اين مصوبه‌ها را بفرماييد؟
مصوبه‌هاي سفر اول ‪ ۱۰۰‬درصد تعيين تكليف شده‌اند با اين شرح كه بخشي از آنها اجرا و به بهذه برداري رسيده اند، برخي در حال اجرا هستند ، بعضي ديگر رديف اعتباري جهت اجرا در بودجه سال گرفته‌اند و تعداد انگشت شماري نيز در چرخه پيگيري اداري هستند و در سفر دوم نيز هيات دولت ‪ ۱۲۵‬مصوبه داشت.

-آقاي استاندار به عنوان آخرين سوال آيا نوع و موضوعيت مصوبه‌هاي سفر اول ودوم با هم تفاوتي دارند ؟
به طور صريح هدف همه مصوبه‌ها عمران، توسعه ورونق افزايش حيات انساني دراين استان هستند اما مصوبه‌هاي سفر اول بيشتر معطوف به زيرساخت‌هاي عمراني مانند راه و ارتباطات ، آب ، تلفن، برق ، گاز ،فضاهاي فرهنگي و هنري ، شهرك‌هاي صنعتي و توليدي ،بهسازي زيرساختهاي زراعي و مانند اينها بودند كه عمدتا بايد در دو دهه قبل ودر برنامه‌هاي پيشين توسعه اجرا مي شدند كه به دلايلي نشدند و مصوبه‌هاي سفر دوم نظر به بهره وري از اين زيرساخت‌ها در بخش‌هاي مختلف دارد.

با اطمينان مي‌گويم با بهره برداري از طرح‌ها وبرنامه‌هاي در حال اجرا همدان ديگر كاستي و مشكلي از حيث زير ساحختها نخواهد داشت و همه چيز براي ارتقا جايگاه همدان به سطح استان‌هاي در جه اول فراهم است .

و در پايان اميدوارم حيات فرهنگي و اجتماعي همدان فراخور پيشينه تاريخي و فرهنگي آن تداوم يابد.
 پنجشنبه 7 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 220]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن