تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غذا خوردن نزد مصيبت‏زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهليت است و سنّت پيامبر صلى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803816563




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش نشست نمايش و نقد فيلم در خانه فيلم نور؛ اصلاني: «خاطرات يك 75‌ساله» داستان هوشمندي ملت ايران است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش نشست نمايش و نقد فيلم در خانه فيلم نور؛ اصلاني: «خاطرات يك 75‌ساله» داستان هوشمندي ملت ايران است
خبرگزاري فارس: «محمدرضا اصلاني» گفت: من در فيلم مستند «خاطرات يك 75 ساله» بيشتر خواستم به هوشمندي ملت ايران بها بدهم.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي موزه، نشست نمايش و نقد فيلم مستند «خاطرات يك 75 ساله» عصر ديروز با حضور«محمدرضا اصلاني» كارگردان ، «هيوا مسيح» منتقد و «رضا درستكار» مدير جلسه در خانه فيلم نور موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار شد.
بنا بر اين گزارش، اين فيلم روايت مستندي از شكل‌گيري بانك ملي ايران است كه توسط «محمدرضا اصلاني» يكي از برجسته‌ترين مستندسازان سينماي ايران در 4 دهه گذشته، كه هر اثرش اتفاق تازه اي در سينماي ايران را رقم مي زند، ساخته شده است.
در آغاز اين برنامه " رضا درستكار" با طرح اين سوال كه آيا اين فيلم براي ذائقه تخريب شده مخاطب امروز سخت و سقيل نيست، وارد بحث اصلي نشست شد و "هيوا مسيح" در پاسخ خود اظهار داشت: " در آغاز لازم است كه بگويم فهم من چيزي فراتر از شما (حاضران در جلسه) نيست و فقط بر اساس يك اتفاق من اينجا نشسته‌ام. فيلسوفي مي گويد: تاريخ را هميشه دولت‌ها نوشته‌اند، اگر ملت‌ها بنويسند چه اتفاقي مي‌افتد. اين فيلم روايت بخشي از تاريخ سياسي ، اجتماعي ، فرهنگي و خاصه تاريخ پول و اقتصاد در ايران به روايت يك فيلمساز انديشمند و مردم است. اين فيلم اگر مخاطب را پس بزند به دليل اين است كه تاريخي كه در كتابها وجود دارد شبيه اين فيلم نيست. اين فيلم به ما كدهايي مي‌دهد كه در هيچ كتاب تاريخي يافت نمي‌شود.فيلم "خاطرات يك 75 ساله" تاويل استاد اصلاني از ماجراي تاريخ سياسي و اقتصادي اين مملكت است و فيلمي مستند به معناي رايج يعني سند دوم يك موضوع نيست و به لحاظ تاريخي جديد است.
محمدرضا اصلاني نيز در بخش ديگر اين نشست در خصوص محتواي اين فيلم گفت : در كشورهاي جهان سوم از هند تا سراسر آفريقا و ديگر قاره‌ها به غير از اروپا ما جزء اولين كشوري هستيم كه بانك ملي تاسيس كرديم. ما در تمام انقلاب ها براي شكل دادن جامعه مدرن پيش قدم هستيم. انقلاب مشروطه ما 7 سال جلوتر از انقلاب روسيه بود و دستورات اين انقلاب به مراتب انساني‌تر بود. ما كشتار جمعي نداشتيم و آنقدر فضا دموكراتيك بود كه هيچ قشري در جامعه دچار ضرر و آسيب نشد. ما ملت هوشمندي هستيم ولي بزرگ‌ترين اشكالمان اين است كه در فيلم‌هايمان شخصيت‌هاي ارائه شده ناهوشمند و ناتوان در برابر ساده‌ترين مشكلات هستند. مهمترين مسأله اين است كه ملت ما هوشمند است و حتي در طول تاريخ ناهوشمندي‌هاي دولت‌ها را نيز جبران كرده است. كشور ما به خاطر هوشمندي ملت در استعمار كلاسيك مورد حمله قرار نگرفت در حالي كه چين و هند و شيوخ عرب تسخير شدند. ايران هيچگاه مستعمره مستقيم نبوده است و براي همين تصميم گرفتند از نظر اقتصادي دولت را سقوط دهند و بانك استقراضي را پا نهادند و با قرض دادن اجباري به بازرگانان و دولت، منابع ملي ما را گرو گرفتند. به دليل نداشتن قدرت بازپرداخت اين وام ها منابع را در اختيار گرفتند، گمرگ آخرين منبعي بود كه براي كشور مانده بود و اگر مي‌گرفتند ايران مستعمره مي‌شد و حتي مي‌تواستند دولت جديد تشكيل دهند اما اين ملت هوشمند ايران بود كه فهميد.
وي در ادامه افزود: من در اين فيلم بيشتر خواستم به اين هوشمندي بها دهم. اين مسأله مهم است و امروز هم هست كه چگونه يك ملت، دولت را پيش مي‌برد و موفق مي‌كند حتي به اجبار. ما تنها كشوري هستيم كه در يك مقطع تاريخي بدون داشتن حزب اين حركت را انجام داديم. اگر اين فيلم سنگين است، موضوع آن سنگين است ولي بنا نيست كه به هيچ موضوع سنگيني به خاطر اينكه مخاطب پس مي‌زند، پرداخته نشود، بگذاريد پس بزند.
در بخش ديگر اين نشست درستكار مبحث جديدي در خصوص " زيبايي شناسي فعال" را مطرح كرد و از مسيح پرسيد: آيا چيزي به نام زيبايي شناسي در اين فيلم وجود دارد؟
"هيوا مسيح" در پاسخ گفت : من تصور مي‌كنم به اندازه سري كه بر تن هر انسان هست، بحث زيبايي شناسي هم هست. زيبايي شناسي الگويي همگاني نيست و مثل فاصله يك انسان با سوژه است. فاصله زيبايي شناسي در هر اثر هنري حتي در فكر يك انسان تا جهان اطراف و اين فاصله مهم است و اگر اين فاصله را نگاه كنيد، ديدگاه زيبايي شناسي شما مشخص مي‌شود. فاصله‌اي كه استاد اصلاني ايستاده، جهان را در نماي بسته مي‌بيند و اين زيبايي‌شناسي جهاني او است. او مي‌خواهد ما را متوجه امري فراموش شده كند كه بايد به ياد بياوريم براي همين بايد در نماي بسته به اين فضا هدايت شويم، زيرا نماي باز ما را به خيالات مي‌برد و در نماي بسته ما شاهد چند پروسه تاريخي هستيم.
پنجمين نشست از برنامه هاي خانه فيلم نور موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) ساعت 18 روز سه شنبه 12 شهريورماه با نمايش و نقد فيلم " به كجا تعلق دارم؟" به كارگرداني " مهوش شيخ الاسلامي" در سرسراي نور موزه برگزار مي شود.
انتهاي پيام/ا
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن