تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چهار چيز از خوشبختى و چهار چيز از بدبختى است: چهار چيز خوشبختى: همسر خوب، خانه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821229541




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - خاتمي و مشكلات فرارو


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: سياست - خاتمي و مشكلات فرارو


سياست - خاتمي و مشكلات فرارو

هادي احتظاظي:موسم انتخابات رياست‌جمهوري از راه مي‌رسد و به‌همراه خود پهنه كشور را عرصه و آوردگاه ابراز نظر، تعاطي و تقابل افكار و انديشه‌ها در اين رابطه ساخته است. اصحاب رسانه و قلم، اهالي درد و عشق و عقل و نفع به اظهار علايق و سلايق خود پرداخته‌اند. به‌دنبال قريب به 30 سال تجربه از تاريخ پرنشيب و فراز اينك شرايط بسيار حساس و ويژه‌اي را از سر مي‌گذرانيم.

اتهامات چهارگانه غرب (به رهبري آمريكا) به ايران و در رأس آن فرآيند پديده هسته‌اي، كشور را در موضعي تاريخي، استراتژيك قرارداده است. اسرائيل مدعي است امنيت خود را در معرض تهديد مي‌بيند. تحركات دامنه‌دار اين كشور كه اخيرا شتاب وصف‌ناپذيري به‌خود گرفته به‌دنبال جلب افكار عمومي به‌ويژه آمريكاييان و توجيه همگاني به ‌هدف تهاجم نظامي است. رفت و آمدهاي بين‌المللي پنهان و پيدا و اظهارات بي‌پرواي سران اين كشور حساسيت اوضاع را عيان مي‌سازد. از سوي ديگر مشكلات داخلي نيز كشور را در موقعيت ديگري قرار داده است.
بحران‌هاي اجتماعي
فرار مغزها (سرمايه‌ها و جوانان « استعدادهاي بالقوه»): در طي 25 سال گذشته در اين پديده همچنان بدون وقفه مقام اول جهان را كسب كرده‌ايم. آوازه حضور ايرانيان در آمريكا و تصدي مقامات بزرگ فرهنگي، دانشگاهي و بهداشت و درماني در آن كشور از سوي آنان گوش فلك را كر كرده است، به‌اضافه سرمايه‌اي عظيم بالغ بر يك‌هزار ميليارد دلار كه در خدمت رونق اقتصادي هرچه موفق‌تر اين كشور قرار گرفته. تاكنون صدها هزار ايراني به آمريكا، كانادا، اروپا، امارات و... هجرت كرده و بر اساس نظر كارشناسان مختلف همچنين سازمان ملل، اين مهاجرت‌ها كه اخيرا شتاب فراينده‌اي يافته زياني بين حداقل 40 تا400 ميليارد دلار را به‌طور سالانه بر ايران تحميل مي‌كند.
مواد مخدر و مصرف آن و ديگر موارد فساد و ناهنجاري‌ها: در اين مصيبت عظيم اعم از ميزان مصرف، قاچاق و ترانزيت سالانه متحمل خساراتي بالغ بر ده‌ها ميليارد دلار گشته‌ايم.
تصادفات رانندگي: در تصادفات رانندگي كه نيز داراي مقام اول جهان بوده و هستيم و در اين مقوله نيز سالانه بالغ بر 12ميليارد دلار خسارت متحمل مي‌شويم. در حالي كه در اروپاي مركزي و شمالي در مقابل هر يكصد هزار نفر جمعيت سالانه فقط 5/1 نفر در تصادفات كشته مي‌شوند، براي ايران اين رقم بيش از 40نفر يا رقمي افزون بر 2500 درصد است.
پرونده‌هاي قضايي و اختلافات حقوقي: گزارش دستگاه قضايي حاكي است سالانه بيش از هشت ميليون پرونده به آن دستگاه احاله و بررسي مي‌شود يعني در كمتر از سه سال كل جمعيت كشور براي رفع ظلم به اين دستگاه مراجعه مي‌كنند.
در هم ريختگي توازن دانشگاهيان: و نسبت دو به يك دختران به پسران نيز از بدايع نادر تاريخ بشري است كه ناشي از بحران اجتماعي است.
مهاجرت اتباع بيگانه و هجوم روستائيان به شهرها: در حالي كه از تهران و شهرهاي بزرگ و كوچك مواجه با فرار مغزها و سرمايه‌ها هستيم، از سوي ديگر مواجه با هجوم افاغنه -عراقيان به‌جاي آنان و روستائيان بيكار، بي‌سواد يا كم‌سواد و البته جوياي كار به حاشيه شهرها هستيم كه خود مشكل عظيم و قابل تاملي را بر كشور تحميل مي‌كند.
بحران اقتصادي
تورم: اين عنوان مدت‌هاست كه بي‌وقفه مي‌تازد ( هشت سال اصلاحات جداست و مبحثي جداگانه مي‌طلبد). تكليف بيش از 400 ميليارد دلار از درآمد و ثروت ملي معلوم نيست. هنوز پاسخي براي حيف و ميل 300 ميليارد تومان از دارايي شهرداري تهران داده نشده. 525 ميليارد تومان از درآمدهاي گم‌شده صدا و سيما چه شده. ابهام در افشاگري‌هاي پاليزدار به‌قوت خود باقي است، گفته مي‌شود اتهام او افشاي اسناد طبقه‌بندي شده است. وعده‌هاي احمدي‌نژاد مبني بر افشاي باندهاي قدرتمند رانت‌خوار و ملت بر بادده جامه عمل نپوشيد. موجودي صندوق ذخيره ارزي كه در دوره اصلاحات با درآمد 15 دلاري نفت جان گرفت تهي گرديد. مسائل بنادر غير قانوني حل نشده، قاچاق كالا، ترخيص و بارگيري و... در اين بنادر در هاله‌اي از ابهام است. ارقام سرسام‌آور سوبسيدها و برنامه عجيب و كارشناسي نشده اخير براي پرداخت نقدي يارانه‌ها در مقياس باورنكردني به پيش مي‌تازد. مشكل واردات بنزين همچنان تركتازي مي‌كند. به‌رغم كمبود شديد پالايشگاه سخاوتمندانه قرارداد ساخت پالايشگاه با ارمنستان منعقد مي‌كنيم. واردات بيش از 50 ميليارد دلار كالا به‌ويژه مصنوعات ارزان‌قيمت چيني و... توليدات داخلي را به مرز سقوط و تعطيلي سوق داده است. پايين نگاه داشتن نرخ ارز و ورود مطالعه شده كالا به مدد آن لطمات جبران‌ناپذيري بر پيكره كشاورزي، صنعت، توليد و اقتصاد مملكت وارد آورده است.
چه بايد كرد؟
ملت ايران گزيري جز حضور فعال در سرنوشت اجتماعي خويش ندارد. بايد مترصد بود تا از كمترين فرصت‌ها بيشترين سودها را برده از هيچ فرصت و منفذي نمي‌بايد غفلت كرد. هر از گاهي فرصت‌هاي تاريخي قابل ملاحظه بستري مناسب براي حضور ملت و امكان اقدام به‌جهت استيفاي حقوق او را مي‌گشايد. و اينك انتخابات بستري استراتژيك را گسترانيده است و ملت ايران با سه رويكرد مي‌تواند با آن مواجه شود.
الف- قهر و انزوا و سلب مسووليت يا عدم مشاركت مطلق
ب - مشاركت بدون قيد و شرط
اين دو رويكرد زيبنده مردمي زيرك در جايگاه ملت ايران نيست. منويات اين ملت فراتر از آن است كه گروهي براي او تصميم گرفته و سرنوشت‌سازي كند. ملت ايران مي‌تواند و بايد كه خود بر سرنوشت اجتماعي خويش حاكم شود. سوم تير محصول قهر مطلق توده‌هاي بزرگ ملت و شركت بي‌قيد و شرط گروه‌هايي قليل در دو انتخابات شوراي شهر دوم و رياست‌جمهوري نهم است.
اعلام برنامه اساسي، شرط حضور اثر‌گذار خاتمي: گرچه نام خاتمي مي‌تواند خالق پديده‌ها باشد اما او اين‌بار به سهولت نمي‌تواند مجدد حماسه دوم خرداد باشد. در اين مرحله شكوه اعجاز او در اين است كه با اعلان برنامه مدون، با جامعيتي فراگير و اعتمادآور پاي به عرصه نهد. از هم‌اكنون مي‌توان تصور كرد كه توفيق برنامه‌ها چه شور و غلغله مباركي در انتخابات برپا خواهد نمود. اين برنامه با ابعاد سياسي- اقتصادي- فرهنگي و با دو رويكرد داخلي و خارجي از جمله و عجالتا در موارد ذيل مي‌تواند به‌صورت شفاف طراحي و تدوين گردد.
ابتدا طرح مطالبات خاتمي از نظام براي حضور موفق در انتخابات و مديريت كشور مي‌تواند به‌گونه قابل تاملي راهگشا و حياتي باشد، به‌عنوان مثال در اختيار داشتن يك كانال تلويزيوني و فرماندهي نيروي انتظامي مي‌تواند بسيار اميدواركننده باشد.
برنامه‌هاي سياسي با نگاه قبل و بعد از انتخابات بسيار زيبنده است. خاتمي قبل از انتخابات برنامه‌هاي خود را به سمع و نظر احزاب، صاحب‌نظران دردمند، فعالان سياسي رسانيده و از در مفاهمه با آنان برآمده، برنامه‌اي جامع، فراگير و قدرتمند تدوين نمايد .
اين برنامه مي‌تواند نوع رفتار و نگاه به احزاب و جايگاه‌شان، رسانه‌ها - آزادي قلم و انديشه، بيان و اجتماعات - ميتينگ‌ها تعامل با بخش مغفول مانده قانون اساسي در فصول سوم و پنجم، دگرانديشان متلزم به قانون اساسي - كيفيت احقاق حقوق محذوفين - ميزان و نحوه مشاركت آنان در دولت آتي را شفاف‌سازي كند.
همچنين ابزار و مكانيسم‌هاي عملي و پراتيك برنامه براي دفاع از آزادي قلم - بيان، اجتماعات و... در بحران‌سازي‌هاي احتمالي معين شده. كيفيت كنترل اطلاعات موازي و قانونمندسازي هرچه موفق‌تر وزارت اطلاعات نيز از اين مقررات است.
يك برنامه پراهميت مي‌تواند اطمينان دادن مردم براي گزارش حداقل هر شش ماه يك‌بار به آنان با زماني از پيش تعيين شده در محلي چون ميدان آزادي باشد تا حضور انبوه جمعيت موجب پشتيباني دلگرم‌كننده و در بحران‌سازي‌هاي احتمالي سدي سديد در مقابل بحران‌سازان باشد.
برنامه با رويكرد خارجي خاتمي در بعد خارجي مي‌تواند با نگاهي جامع قابليت ايجاد اعتماد وثيق و انگيزه براي برقراري ارتباط سازنده با ايران را نويد دهد؛ چگونگي مديريت مذاكره و رابطه با آمريكا، شيوه تعامل با فرآيندهاي هسته‌اي، صلح خاورميانه و... مشكلات افغانستان و عراق - نگاه به حقوق بشر از منظر كنوانسيون جهاني حقوق بشر، مقوله تشنج‌زدايي از روابط بين‌المللي - اعلام عفو عمومي و بسترسازي قابل اعتماد براي بازگشت ايرانيان به همراه سرمايه‌هاي عظيم و علايق وصف‌ناپذيري‌شان براي سازندگي وطن با عنايت به ساز و كار تضمين امنيت جان و مالشان.
سرمايه‌گذاري خارجي و مكانيسم اعتمادآور امنيت آن
تعريف جايگاه و مناسبات عضويت در سازماني جهاني تجارت W.t.o
توجه به ماجراي مداخله‌گرايانه در ارتباط با جزاير سه‌گانه ايراني خليج فارس و حقوق به خطر افتاده ايران در درياچه هميشه سبز خزر.
بخش اقتصادي در بعد داخلي برنامه با نگاه جامع به مشكلات اپيدميك اقتصادي مطروحه پاسخي راهگشا براي برون‌رفت از آن بيابد و برنامه در بحران فرهنگي مي‌طلبد كه حاوي نگاه همه‌جانبه‌اي بوده، مسير رشد و توسعه جامع در اين راستا را واكاوي كرده باشد؛ مشكلات و مسائل روزنامه‌ها، روزنامه‌نگاران، آزادي نشر، كتاب، نشريات - سينما و فرهنگسراها، برنامه‌هاي راديو و تلويزيون - امكان مديريت تلويزيون در بخش خصوصي، ماهواره و... ارتباط بين‌المللي دانشگاهي تبادل سهل استاد و دانشجو و...
برنامه‌هاي اجتماعي به اهتمام براي راهگشايي از موانعي كه موجب بحران‌ها و آسيب‌هاي فراوان اجتماعي است تدوين گردد علاوه بر آن در معضل بيمارستان‌ها، بحران محيط زيست، سرانه فضاي سبز، تخريب جنگل‌ها، تنظيم خانواده و رشد بي‌رويه جمعيت و... را مورد مداقه قرار داده و به گونه‌اي پراتيك ارائه طريق نمايد. اعلام اعتماد‌آور اين برنامه‌ها مي‌تواند سيلي خروشان از جمعيت ايران را به‌سوي صندوق‌هاي راي گسيل كند. و در صورتي كه با لطف خداي حكيم همت پولادين خاتمي و اراده خلل‌ناپذير ملت ايران تعداد آرا بيش از 30 و ا‌‌ن‌شاء‌الله تا مرز 40ميليون باشد. همچنان مي‌توان اميدوار بود كه حتي هيچ چيز قادر به تقلب تعيين‌كننده و تغيير در نتايج انتخابات نخواهد بود. در اين صورت رئيس‌جمهور منتخب امكان مي‌يابد با اتكا به اراده ملت ايران در طرح و پيگيري مطالبات و برنامه‌هايي كه براي تحقق آن با ملت ميثاق بسته است با عزمي محكم‌تر از هر زمان به پيش رود. خاتمي نيز بداند در صورت اراده او براي پذيرش نمايندگي مردم و حضور سبزش در عرصه، ملت ايران نيز او را تنها نخواهد گذاشت.
شايان ذكر است در اين لحظات شايد برخي بدشان نيايد خاتمي به هر قيمتي از صحنه حذف شود و در اين صورت ضروري است ايشان به اين نكته عنايت ويژه داشته باشند كه در حوادث ارضي و سماوي خطري متوجه وجودشان نشود.
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن