تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 خرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801184839




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رويكرد جديد در درمان ديابت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رويكرد جديد در درمان ديابت
علمي آموزشي. پزشكي. ديابت
دو درمان تجربي كه درهر دوي آنها از تركيبات ساخت بدن استفاده شده است، بيانگر رهنمودهاي جديد براي درمان ديابت است.

به گزارش خبرگزاري رويترز، يكي از دو تحقيق بيانگر آن است كه در برخي درمانهاي كنوني براي بيماريهاي خودايمني نظير بيماري كراون رويكرد غلطي اعمال مي‌شود كه در برخي بيماران باعث بروز آسيب مي‌شود.

هدف هر دو اين گزارشها كه در نشريه آكادمي ملي علوم منتشر شده اند، اصلاح برخي اشتباهات در درمان ديابت است. اين بيماري هنگامي بروز مي‌كند كه سلولهاي ايمني بدن به اشتباه سلولهاي انسولين ساز لوزالمعده را نابود مي كنند.

فدراسيون بين‌المللي ديابت شمار مبتلايان به ديابت در سراسر جهان را ‪۲۳۰‬ ميليون نفر برآورد كرده است كه ‪ ۱۰‬درصد آنها به ديابت نوع اول مبتلا هستند . اين بيماري معمولا در سنين پايين تشخيص داده مي‌شود و بيمار بايد قند خون را به دقت كنترل كند و تا پايان عمر انسولين مصرف نمايد. اين بيماري هيچ درماني ندارد.

دكتر دنيس فاستمن و همكارانش در بيمارستان عمومي ماساچوست و دانشكده پزشكي هاروارد در بوستون يك داروي ژنريك ارزان را كه براي پيشگيري از سل ‪ bacillus Calmette-Guerin‬يا ‪ BCG‬استفاده مي‌شود آزمايش كردند.

فاستمن دريافت ‪ BCG‬بطور موقت ميزان يك پروتيين دستگاه ايمني بدن به نام عامل نكروز تومور يا ‪ TNF‬را بالا مي‌برد. مطالعات قبلي نشان داده بود بالا بردن سطح اين پروتيين در موش مي‌تواند بيماري شبه ديابت انساني را در اين حيوان درمان كند.

اين محققان نشان دادندمبتلايان به ديابت نوع اول، در بدن خود شماري سلولهاي غيرعادي دستگاه ايمني به نام سلولهاي تي دارند. اين سلولها بافت انسولين ساز لوزالمعده را مورد هجوم و تخريب قرار مي‌دهند.

آزمايش خون ‪ ۶۷۵‬بيمار ديابتي و ‪ ۵۱۲‬فرد سالم نشان داد در ديابتي ها تعدادي سلولهاي تي ‪ CD8‬وجود دارد كه مي‌تواند توسط ‪ TNF‬يا ‪ BCG‬كشته شوند.

سلولهاي تي سالم در اين درمان كشته نشدند.

اين محققان اكنون دوز بسيار پايين ‪ BCG‬را در مرحله اول آزمايشهاي ايمني باليني در چند داوطلب انساني آزمايش مي‌كنند.

اكنون محققان عوامل سازنده سلولهاي تي را دراختيار دارند.

اين تحقيق نشان مي‌دهد داروهاي ضد ‪ TNF‬نظير ‪ etanercept‬كه شركت ‪Wyeth‬ ‪ and Amgen‬با نام تجاري انبرل ‪ ) Enbre)l‬عرضه مي‌كند و داروي ‪Remicade‬ ساخت شركت جانسون‌اند جانسون در واقع در برخي مبتلايان به بيماري كرون و روماتوييد آرتريت باعث بروز بيماريهاي جديد خودايمني مي‌شود.

گروه ديگري از محققان در مركز پزشكي دانشگاه تگزاس ساوت وسترن در دالاس رويكرد متفاوتي با استفاده از هورمون لپتين در پيش گرفتند.

لپتين كه در سال ‪ ۱۹۹۴‬كشف شد در سلولهاي چربي ساخته مي‌شود، اما در مبتلايان به ديابت نوع اول لپتين به ميزان غيرعادي پايين توليد مي‌شود.

راجر آنگر و همكارانش از طريق ژن درماني، موش‌هاي مبتلا به آسيب لوزالمعده را كه بدن آنها هيچ انسوليني نمي‌سازد و به مرگ آنها مي‌انجامد درمان كردند. آنها از ويروس براي حمل ژنهاي لپتين استفاده كردند كه باعث شد كبد آنها مقادير زيادي هورمون بسازد.

ظرف دو هفته اين موشها به وضعيت كاملا طبيعي بازگشتند. اين نتايج كاملا غيرمنتظره بود.

آنگر معتقد است لپتين عملكرد هورمون ديگري به نام فاكتور رشد يك شبه انسولين ‪ IGF1‬را تغيير مي‌دهد و باعث مي‌شود شبيه انسولين شود و سطح قند خون را تنظيم كند.

لپتين همچنين آثار ناسالم تركيب ديگري به نام ‪ glucagon‬را كه به صورت مفرط در ديابتي‌ها ساخته مي‌شود سركوب مي‌كند.

شيوه ژن درماني در انسان بسيار مخاطره آميز است به همين خاطر آنگر قصد دارد به موش مبتلا به ديابت لپتين تزريق كند تا تاثير آن را مشاهده نمايد.
 سه شنبه 5 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن