تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821209219




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برداشت گياه صنعتي روناس در شهرستان نايين آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: برداشت گياه صنعتي "روناس" در شهرستان نايين آغاز شد
داخلي. اقتصادي. كشاورزي. روناس .

برداشت گياه صنعتي "روناس" (‪ (runas‬هفته جاري در شهرستان نايين آغاز شد.

روابط عمومي مديريت جهادكشاورزي شهرستان نايين بابيان‌اين مطلب به ايرنا اعلام كرد: برداشت روناس هرساله در اواخر مردادماه و اوايل شهريورماه در اين شهرستان آغاز مي‌شود.

بر اين اساس، سطح زير كشت روناس در اين شهرستان حدود ‪ ۵۰‬هكتار با متوسط عملكرد ‪ ۵/۵‬تن در هر هكتار اعلام شده است.

به دليل سازگاري اين محصول با شرايط آب و هواي گرم و خشك و تحمل آن به آبهاي شور و خاكهاي قليايي و افزايش قيمت آن در سالهاي اخير، سطح زير كشت اين محصول در شهرستان نايين در حال افزايش مي‌باشد.

اين روابط عمومي اعلام كرد: ريشه روناس پس از برداشت و خشك شدن براي سائيدن روانه كارخانه شده و بعد از سائيدن و جداسازي پوسته از مغز، آن را به سه درجه طبقه بندي كرده كه درجه يك آن به دليل رنگ ثابت و روشن آن از قيمت بالاتري برخوردار مي‌باشد.

روناس گياهي است از تيره روناسيان بسيار شبيه به‌شير پنير، داراي برگهاي نوك تيز و گلهاي كوچك زرد كه‌ارتفاع آن به دو متر مي‌رسد و از ريشه آن ماده قرمز رنگي به دست مي‌آيد كه در رنگرزي كاربرد دارد.

به دليل وجود رنگدانه و ماده رنگيني به نام "آليزارين" در ريشه آن كه توليد رنگ طبيعي و ثابت در الياف و خامه مي‌نمايد از قديم مورد توجه صنايع نساجي و قالي بافي در داخل كشور قرار داشته و دارد.

اين گياه صنعتي چند سالي است كه درصنايع خارج از كشور متقاضي خريد دارد و هم اكنون كارخانه‌ها به ازاي هر كيلوگرم ريشه خشك آن مبلغ ‪ ۲۵‬هزار ريال به زارعين پرداخت مي‌نمايند و علاوه برمصرف ريشه اين محصول در رنگرزي و صنايع نساجي، از علوفه آن براي تعليف دام نيز استفاده مي‌شود.

شهرستان كويري نايين در ‪ ۱۴۰‬كيلومتري شرق اصفهان واقع است .
 سه شنبه 5 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن