تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831259623




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به يك مستند/مرور لحظه‌هاي خاكستري در روزهاي بي‌تقويم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نگاهي به يك مستند/مرور لحظه‌هاي خاكستري در "روزهاي بي‌تقويم"
مستند "روزهاي بي‌تقويم" به كارگرداني مهرداد اسكويي تصويري تكاندهنده از واقعيت كودكان بزهكار است كه اغلب مخاطبان تصوري دقيق و درست از آن ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، اين مستند كه ديروز يكشنبه سوم شهريور در كانون فيلم انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي به نمايش درآمد، مي‌توانست همه انرژي و امتيازش را از موضوع تكاندهنده خود بگيرد، اما اين نگاه اسكويي است كه "روزهاي بي‌تقويم" را با انبوه آثار ساخته شده با موضوع كودكان بزهكار متمايز مي‌كند.

ساختار روايت فيلم دايره‌اي است و با موضوع همخواني دارد. "روزهاي بي‌تقويم" تصويرگر روزهاي ملال‌آور و سراسر دلتنگي نوجوان‌هايي است كه به دلايل مختلف در كانون اصلاح و تربيت هستند. اسكويي روزهاي خاكستري كانون را طوري ترسيم كرده كه بيننده با فيلم و شخصيت‌ها همراه مي‌شود.

در آغاز نوجواني را مي‌بينيم كه به كانون آمده و در حال ورود به اين فضا است. در پايان هم سه نوجوان با همان جمله‌ها به كانون قدم مي‌گذارند و زندگي همچنان ادامه دارد. وحيد با ويژگي‌هاي شخصيتي خاص بهترين گزينه براي تبديل شدن به شخصيت اصلي فيلم است. نوجواني كه با صراحت و صداقت از گذشته حرف مي‌زند و از گفتن واقعيت‌ها درباره خود ابايي ندارد.

كارگردان "روزهاي بي‌تقويم" با توجه به صميميت وحيد همراهي بيشتري با او دارد و از وي به عنوان تلطيف‌كننده فضاي سرد و تلخ فيلم استفاده مي‌كند كه اكنش‌هايش گاهي بيننده را به خنده مي‌اندازد. فيلمساز در مدتي كوتاه به خوبي به آدم‌ها نزديك مي‌شود و از بعضي به سرعت مي‌گذرد، اما آنها كه خاص هستند توجه او را جلب مي‌كنند.

علي، سجاد و وحيد نمونه‌هايي از نوجواناني هستند كه سال‌هاي جواني‌شان در كانون اصلاح و تربيت مي‌گذرد. خالق "روزهاي بي‌تقويم" هوش و ذكاوت سجاد، نگراني‌هاي بهنام، تنهايي علي و صداقت وحيد را نشانمان مي‌دهد و افسوس مي‌خورد كه اين امتيازها ناديده گرفته يا نابود مي‌شوند.

ساختار تصويري فيلم متناسب با موضوع و تاكيد فيلمساز براي استفاده از فيدهاي سياه در سكانس‌هاي مختلف اشاره به آينده تاريك نوجوان‌ها است. موسيقي در بعضي سكانس‌ها حذف شده تا واقعيت تلخ زندگي بچه‌ها عريان شود. دوربين هم از محوطه كانون بيرون نمي‌رود تا با شخصيت‌ها همراه باشد.

حتي در لحظه آزادي بچه‌ها دوربين در كانون مي‌ماند تا حس غربت و تنهايي آنها كه در بند مانده‌اند به مخاطب منتقل شود. شادي بچه‌هاي كانون محقر و موقت است و فيلم به خوبي تلخي آنها را نشان مي‌دهد. سكوت بچه‌ها موقع شنيدن صداي موسيقي از موبايل يا لحظه‌هاي رقص بيش از آنكه شادي را به نمايش بگذارد غمي پنهان را آشكار مي‌كند.

"روزهاي بي‌تقويم" از بهترين مستندهايي است كه درباره مسائل اجتماعي ساخته شده و با وجود فاصله گرفتن از نگاه رسمي و كليشه‌اي به چنين موضوع‌هايي رويكرد ژورناليستي به ماجرا ندارد. فيلمساز بدون درگير كردن احساس سطحي مخاطب او را تحت تاثير واقعيتي تلخ قرار مي‌دهد كه جامعه و نوجوانانش با آن رو به رو هستند.
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن