تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829685496




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گام عملی در جهت وحدت اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: سیاست > چهره ها  - علی مطهری فتوای اخیر رهبر انقلاب درباره حرام بودن اهانت به همسران پیامبر(ص) فتوایی در جهت وحدت اسلامی و حاکی از شناخت درست شرایط زمان ازسوی ایشان است.  از نظر میزان تاثیر در دنیای اسلام باید گفت این اظهار نظر شباهت بسیاری به فتوای شیخ شلتوت درباره به رسمیت شناختن  شیعه به عنوان یکی از مذاهب اسلامی دارد. می توان گفت این فتوا در واقع یک اقدام عملی درباره وحدت شیعه و سنی بود بود و ما از مرحله حرف گذشتیم و نشان دادیم وحدت برای جمهوری اسلامی تنها موضوعی زبانی نیست. نکته دوم این است که این فتوا اقدامی علیه افراطی گری برخی بود که فکر می کنند برای تقویت شیعه باید برخی شخصیت های صدر اسلام و صحابه پیامبر را - که مورد احترام اهل سنت هستند- موردهجوم قرار داد. ما هم در مقابل از مفتی های روشن بین  اهل سنت انتظار داریم با صدور فتوایی جلوی برخی اقداماتی که وهابیت علیه شیعه صورت می دهند بگیرند تا موجب تقریب بیشتر میان مذاهب اسلامی شود. شهید مطهری بحثی مستقل تحت عنوان «وحدت اسلامی» دارند که بسیار خوب آن را تبین کردند. ایشان اشاره می کنند که  منظور ما از وحدت این نیست که مذاهب اسلامی  اصول خود را کنار بگذارند و همه به یکی از این مذاهب بپیوندند یا اینکه وجه  مشترک همه این مذاهب منبعی باشد تا همه به آن امر مشترک ایمان بیاورند و در واقع یک مذهب جدید درست شود. ایشان معتقدند مقصود ما از وحدت اسلامی آن است که  هر کدام از فرق اسلامی ضمن اینکه به مذهب خود  اعتقاد دارند در مقابل دشمن مشترک یک جبهه واحد تشکیل دهند. البته  تشکیل جبهه واحد در مقابل دشمن مشترک هیچ منافاتی با بحث و گفت و گوی علمی و مناظره ندارد ما می توانیم در عین اینکه یک پیکر واحد را در مقابل دشمنان اسلام به وجود بیاوریم در عین حال درباره اصول مذاهب خودمان هم گفت و گو کنیم و هر فرقه دیگران را به اصول خود فرا بخواند. بنابراین تمسک به مشترکات می تواند موجب وحدت میان همه مذاهب اسلامی شود. امروز هم به جای اینکه بیشتر بخواهیم مذهب شیعه را  به دنیا معرفی کنیم باید به دنبال معرفی اسلام به دنیا بود. چون معتقدیم اسلام واقعی شیعه است. بنابراین وقتی درباره اسلام تبلیغ شود در واقع شیعه معرفی شده است و دیگر نیاز نیست دائما از شیعه و سنی سخن گفت. هر دو طرف باید سخن از اسلام بگویند و کمتر اشاره به تشیع و تسنن داشته باشند. منتها هر کدام از ما می گویم اسلام واقعی مذهب ما است، این طبیعی است ولی معرفی شیعه یا یکی از مذاهب اهل تسنن به دنیا نباید تبدیل به فرقه گرایی شود. ما می خواهیم اصول فکری خود را بیان کنیم و در ضمن هم اعلام کنیم مقدار زیادی مشترکات با فرق اسلامی داریم. شیعه در توحید و نبوت هیچ اختلافی با اهل سنت ندارد، در مساله عدل و معاد مشترکات زیادی دارد. فقط در بحث امامت و بحث خلیفه بلافصل بعد از پیامبر(ص) است که ما معتقدیم این امر«منصوص» بوده و به وسیله خداوند تعیین شده است. در مقابل اهل سنت معتقدند خلیفه از طرف مردم انتخاب شده است. سالها از این واقعه گذشته است. می توان از نظرگاه تاریخی درباره آن سخن گفت ولی تاثیری در زندگی امروز ما ندارد. شیعیان و اهل سنت اگر دقت کنند متوجه این موضوع می شوند که اختلاف جدی بین آنان وجود ندارد. اگر خوب دقت کنیم می بینیم اهل سنت معتقدند امامت بحث «رهبری اجتماع و حکومت و اداره جامعه است.» آنها معتقدند که حاکم بعد از پیغمبر اسلام  همان کسی است که انتخاب شد اما ما به عنوان شیعیان معتقدیم امام علاوه بر اینکه رهبری سیاسی است مرجع بیان دین و حجت خدا بر روی زمین است. بنابراین ولایت معنوی دارد و معصوم است و قاعدتا چنین فردی نمی تواند از طرف مردم انتخاب شود و باید تعیین شده از سوی خداوند باشد. اهل سنت هم اگر  امام را مرجع بیان دین و دارای ولایت معنوی بدانند قاعدتا آنها هم تایید خواهند کرد که انتخاب چنین شخصی از طرف مردم مقدور نیست. چون آگاهی مرم نسبت به این قضیه وجود ندارد. مقصودم از  طرح این بحث عقیدتی بیان این نکته بود که اگر دقت کنیم متوجه خواهیم شد شیعیان و اهل سنت در «معنای» امامت اختلاف دارند اما در اصول دین و مذهب در اکثر موارد اختلافی با هم ندارند و باید توجه به دشمنان مشترک داشته باشیم و جبهه واحد در مقابل آنها تشکیل دهیم. همانطور که حضرت امام خمینی(ره)، شهید مطهری و قبل از آنها آیت الله  بروجردی روی مساله وحدت اسلامی تاکید زیادی داشتند. فتوای اخیر رهبر انقلاب هم نشان می دهد توجه ویژه ای به مساله وحدت اسلامی دارند و این فتوا هم نشانه روشن بینی ایشان است.  عضو کمیسیون فرهنگی مجلس




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 325]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن