تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد وضو و كليد هر چيزى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845530642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بخشی از جشنواره تئاتر فجر در شهرستان‌ها اجرا می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تئاتر  - به گفته محمد حیدری امسال بخشی از جشنواره تئاتر فجر به مراکز استان‌ها منتقل می‌شود، اما نمایش‌ها براساس فضای سیاسی و اجتماعی استان و سلیقه تماشاگران منطقه انتخاب خواهد شد. فروغ سجادی: حیدری در بخش اول گفت‌و‌گوی خود با خبرآنلاین درمورد دوران مسئولیت خود به عنوان مدیر تئاتر شهر صحبت کرد.بخش دوم گفت‌و‌گو با دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر به تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های کلی جشنواره، دیدگاه‌های او در نحوه برگزاری جشنواره و دلایل اختلاف نظرش  با حسین پارسایی رئیس سابق مرکزهنرهای نمایشی اختصاص دارد. محمد حیدری در این گفت‌وگو که قبل از تغییر رئیس مرکز هنرهای نمایشی انجام شده، گفت اختلاف سلیقه او و پارسایی ناشی از نظراتی بوده که درمورد تئاتر وجود دارد.  به گفته او اگر برخی اتفاق‌ها در تئاتر رخ نمی داد و همه راه‌ها به مرکز هنرهای نمایشی ختم نمی‌شد و همه بخش‌های مختلف مرکز هنرهای نمایشی استقلال عمل بیشتری داشتند، اتفاق‌های بهتری در تئاتر می‌توانست رخ بدهد.همانطور که خودتان هم اشاره کردید سیاست‌های تئاتر تغییر کرده است. این تغییر چقدر می‌تواند بر برنامه‌های جشنواره تئاتر فجر امسال تأثیر بگذارد و شما را با مشکل مواجه کند؟تا این زمانی که داریم با هم صحبت می‌کنیم این اتفاق نیفتاده، اما به نظر می‌آید این موضوع موثر است. فعلا دراین مورد نمی‌توانم نظری بدهم. به هر صورت هر حرکت تئاتری باید با برنامه‌ریزی صورت بگیرد. باید نگاه خوبی نسبت به آینده  وجود داشته باشد. بدون برنامه‌ریزی باز به سر جای اول باز می‌گردیم و نداشتن برنامه روشن به ضرر تئاتر است. شاید دلیل همین تغییر سلیقه‌ها، همین نبود برنامه باشد. فعلا در این زمینه مشکلی وجود ندارد، اما اگر با مشکل مواجه شوم و اگر واقعا در جایی دیدم نمی‌توانم کار کنم، اعلام می‌کنم، چون من مسئولم و در آینده باید پاسخگوی خانواده تئاتر باشم. دوران مدیریت سپری می‌شود و به پایان می‌رسد، اما ما مسئول برنامه‌هایمان هستیم و در سرنوشت تئاتر تأثیرگذاریم.آیا برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌های قبلی عمل می‌کنید یا برنامه جدیدی دارید. در این صورت آیا مدیران جدید ارشاد با برنامه‌های جدید شما موافق هستند؟فراخوان جشنواره امسال چاپ شده و درسایت جشنواره هم قرار دارد، اما درباره  آنچه مد نظر شماست به لحاظ سیاستی  که هر ساله انجام می شود، باید بگویم سیاست‌های کلی جامعه ما روی آن تأثیر می‌گذارد.تغییر و تحولات مختلف مدیریتی روی این برنامه‌ها تأثیر می‌گذارد. از سویی بلاتکلیفی‌ها هم بر این موضوع تأثیر می‌گذارد. البته نمی‌خواهم نقاط ضعف جشنواره را در آینده بر گردن این تغییر و تحولات بیندازم، اما واقعیت این است تا زمانی که تکلیف خیلی سیاست‌ها و مسائل روشن نشده، ما نمی‌توانیم برنامه‌هایمان را اجرا کنیم و برنامه‌های ما تابع سیاست‌ها خواهد بود. ظاهرا شما تاکنون برای تمام برنامه‌هایتان به طور مستقیم با آقای شاه‌آبادی معاون هنری صحبت کرده‌اید؟بله، من چند جلسه با ایشان داشته‌ام و درباره برنامه‌های جشنواره تئاتر فجر امسال صحبت کرده‌ایم. دلیل آن هم نامشخص بودن رئیس مرکز هنرهای نمایشی بود. ما به طور مستقیم با مرکز هنرهای نمایشی در ارتباط هستیم. آقای شاه‌آبادی چقدر با دیدگاه‌ها و برنامه‌های شما برای جشنواره تئاتر فجر امسال موافقند. آیا با  برنامه‌های شما مخالفتی هم کرده‌اند؟خیر، تاکنون مخالفتی نداشته‌اند. با توجه به اینکه اکنون با گذشت چند ماه از سال هنوز بودجه بخش فرهنگ و هنر از جمله تئاتر پرداخت نشده، آیا  شما در بخش بودجه جشنواره با مشکلی مواجه نشده‌اید؟خیر، چون ما بودجه خودمان را قبل از سال اعلام کردیم و با آن موافقت شده است. اکنون منتظر انجام مراحل پرداخت هستیم. بودجه جشنواره تئاتر امسال چقدر است؟بودجه جشنواره امسال یک میلیارد و 500 میلیون تومان است که یک میلیارد و 200 میلیون  تومان از محل بودجه تئاتر تأمین می شود و 300 میلیون تومان دیگر را باید از طریق جذب اسپانسر تأمین کنیم. پس با این وجود کارهای جشنواره درحال انجام است و شما مشکلی از این بابت ندارید؟بله، کارها درحال انجام است، اما ادامه این روند می‌تواند برنامه کلی ما را با مشکل مواجه کند. مثلا در بخش بین‌الملل  سیاستی که وجود دارد مانند سال قبل نیست و ما باید از همین الان توافقات مالی خود را با گروه‌های دعوت‌کننده انجام دهیم. اگر ما دراین زمینه از همین الان اقدام نکنیم در چند ماه آینده به مشکل برمی‌خوریم، چون آنها آن قدر برنامه‌هایشان دقیق و مشخص شده است که باید از چند ماه قبل برای گروه خود برنامه‌ریزی کنند. مگر دربخش انتخاب آثار بین‌الملل شما شورا ندارید؟شورا داریم، اما در موارد مسائل مالی باید از همین الان اقدام کنیم. چون من معتقدم اگر بخواهیم نمایش‌های خارجی را صرفا از طریق بازبینی فیلمشان انتخاب کنیم فاقد کیفیت لازم می‌شوند. بنابراین بهتر است برویم و با چند نمایش خوب که سطح بالای کیفی دارند ازهمین الان مستقیما قرارداد ببندیم و برای آنها چند اجرا در جشنواره  در نظر بگیریم که این تابع سیاست‌های اعلام نشده است و تأثیر آن در آینده مشخص می‌شود.هنرمندان و هیئت مدیره خانه تئاتر چقدر در برگزاری جشنواره بیست و نهم نقش دارند؟من دو جلسه  با اعضای هیئت مدیره خانه تئاتر داشته‌ام و اعلام کرده‌ام به ما کمک کنند و ما از این موضوع استقبال خواهیم کرد. این جشنواره متعلق به همه خانواده تئاتر است و همه باید در آن مشارکت داشته باشند. من در این جلسات ازدوستان خانه تئاتر خواستم در برگزاری جشنواره ما را یاری دهند که پاسخ دادن به این دعوت بستگی به خود دوستان دارد. تعداد زیادی از هنرمندان حرفه‌ای تئاتر از حضور در جشنواره سال گذشته تئاتر فجر دوری و به نوعی این جشنواره را تحریم کردند. شما بسیاری از این هنرمندان و کارگردانان حرفه‌ای را برای حضور در جشنواره  امسال دعوت کرده‌اید.من به این اعتقاد ندارم که سیاستی وجود دارد که تعدادی در جشنواره فجر حضور داشته باشند و تعدادی نباشند. جشنواره تئاتر فجر حرفه‌ای‌ترین فستیوال تئاتر کشو ما است و باید آدم‌های حرفه ای در آن حضور داشته باشند. من نیز برحسب وظیفه از این دوستان حرفه‌ای به صورت مجزا دعوت و خواهش کردم در جشنواره حضور پیدا کنند، اما  بخش عمده ای از این حضور به تصمیم  و تمایل آنان برای حضور در این فستیوال بازمی‌گردد. درواقع  از طرف ستاد جشنواره برای حضور این هنرمندان حرفه ای تلاش صورت گرفته است. با این هنرمندان به توافق رسیده‌اید؟این توافق به مسائل مادی باز می‌گردد. وقتی با یک گروه حرفه‌ای طرف هستی باید به صورت حرفه‌ای با آنها به توافق برسی. از سوی دیگر چون جشنواره وامدار و زیر نظر مرکز هنرهای نمایشی است، من برای فراهم کردن شرایط اجرای این دوستان باید با رئیس مرکز و مدیر تئاتر شهر هم صحبت کنم.آیا می‌توانم  شرایط اجرای عمومی پس ازجشنواره را برای  آنان فراهم کنم یا نه؟ موضوع اجرای عمومی در زمان مناسب برای  گروه‌های حرفه‌ای مهم است و وقتی این شرایط فراهم نباشد حاضر نیستند در جشنواره‌ای که شرایط حرفه ای برای اجرای عمومی آنان فراهم نمی‌کند شرکت کنند. به هرحال این موارد در تصمیم‌گیری هنرمندان مؤثر است. پس خیلی هم مشخص نیست که ما امسال در جشنواره شاهد حضور آثار شاخص از هنرمندان شاخص باشیم؟ما تلاش  خودمان را خواهیم کرد و صحبت‌هایی هم با آقای شاه‌آبادی کرده‌ایم که شرایط اجرای عمومی برای این گروه‌ها در تهران  یا شهرستان ها فراهم کنیم. امیدوارم این اتفاق بیفتد.درمصاحبه‌ای گفته بودید رویکردتان برای انتخاب آثار جشنواره رویکردی کیفیتی است و به جای کمیت به کیفیت بها می‌دهید. آیا این رویکرد درمورد انتخاب آثار بخش بین‌المل هم است؟به طور کلی باید بگویم دورانی که جشنواره‌ای پس از بیست و نه بار برگزاری بازهم جدول خود را براساس کمیت ببندد، به پایان رسیده است. در بخش بین‌الملل نیز در نظر داریم به جای اینکه برای  تعدادی نمایش که فقط  قراراست چند اجرای محدود داشته باشند، هزینه کنیم، چند نمایش تأثیرگذار را بیاوریم که بتوانند اجراهای بیشتری در جشنواره داشته باشند و مخاطبان بیشتری هم از آن استفاده کنند. درواقع این معنیش کیفیت است. جشنواره باید بتواند  براساس بضاعتش شرایطی ایجاد کند که هنرمندان بیشتری از آن استفاده کنند. ما براساس امکانات خود برای این بخش برنامه‌ریزی کرده‌ایم و مایلم بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که هنرمندان بیشتری از آن استفاده کنند. سیاست ما در بخش بین‌الملل جشنواره این است که چهار تا پنج نمایش درجه یک داشته باشیم و چهار شب اجرا بروند. در کنار آن برای بخش مسابقه  نیز تعدادی نمایش  خارجی از طریق سی دی بازبینی و انتخاب کنیم، اما بازهم ملاک ما کیفیت است نه کمیت.شورای انتخاب آثار چقدر می‌تواند در این مورد مستقل عمل کند؟با شورای انتخاب آثار در طول سال جلسات متعدد داشته‌ایم و در آنجا هم به بحث کیفیت اشاره شد. دوستان دراین‌باره راهکارهایی دارند که از همین طریق هم کارها انجام می‌شود و من هیچ دخالتی در بحث انتخاب آثار نخواهم داشت. این شورا آثار همه بخش‌ها حتی «جشنواره جشنواره‌ها» را انتخاب خواهند کرد. از انتخاب آثار خارجی  خوب و ملاک کیفی حرف زدید. آیا نظر دبیرخانه در این  زمینه کفایت می‌کند یا در نهایت معاون هنری هم باید برای حضور فلان نمایش خارجی که شورای شما انتخاب کرده، نظر بدهد؟به هرحال در جشنواره سیاست‌هایی وجود دارد و خط  قرمزهای در کشور ما هست که این سیاست‌ها بر اساس خط  قرمزها و فرهنگ جامعه شکل گرفته است. ما باید نمایش‌هایی انتخاب کنیم که بتواند در کشورمان مخاطب داشته باشد و قطعا در این مورد آدم‌های دیگر اظهار نظر خواهند کرد. این مواردی که گفتید و موضوع لزوم داشتن بخش‌هایی مانند بخش «جشنواره جشنواره‌ها» به نوعی کمیت‌گرایی محسوب می‌شود تا کیفیت‌گرایی، چون بسیاری از آثار «جشنواره جشنواره‌ها» آثار خوبی به لحاظ کیفی نیستند.سیاست ما این است که برخی از این بخش‌ها را در استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار کنیم.ظاهرا امسال قرار است جشنواره تئاتر فجر مثل جشنواره فیلم  برای نخستین بار در سطح کشور برگزار شود و بخش‌هایی از این جشنواره به مراکز استان‌ها منتقل شود.بله، در این مورد در حال رایزنی هستیم.فقط آثار «جشنواره جشنواره‌ها» را می برید یا آثار شاخص هنرمندان حرفه‌ای و آثار بین‌الملل را هم در شهرستان‌ها اجرا می‌کنید؟وقتی قرار است آثاری از جشنواره در شهرستان‌ها اجرا شود با مشکلات زیادی مواجه خواهیم بود. ما بخشی از آثار شهرستان‌ها را  که در اجرا عمومی موفق بوده‌اند یا آثار خوبی از تهران را در شهرستان‌ها اجرا  خواهیم کرد و قرار نیست آثار ضعیف در شهرستان‌ها اجرا شود. هدف ما این است که جریان تئاتر در ایام جشنواره در استان‌های مختلفی زنده باشد. یک واقعیت  دیگر هم وجود دارد که ما غیر از تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج و مولوی، تالار حرفه‌ای مناسب اجراهای جشنواره در همین تهران نداریم.با توجه به اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر در برخی استان‌ها در مورد برخی از تئاترها و کنسرت‌های موسیقی رخ داد، فکر می‌کنید آمادگی برای میزبانی از اجراهای جشنواره تئاتر فجر در شهرستان‌ها وجود دارد؟البته واکنش هایی وجود دارد و ما ازآن مطلع هستیم، اما نمایش‌ها با توجه به ظرفیت‌های استان انتخاب می‌شود و نمایش‌ها براساس فضای سیاسی و اجتماعی استان و سلیقه  تماشاگران آن منطقه انتخاب خواهد شد، چون نوع نگاه مخاطبان تئاتر در هر استان متفاوت است، مثلا برخی نمایش‌ها در شهری مانند اصفهان مخاطب دارد، اما در شهرستان‌های دیگر ندارد.همان طور که می‌دانید بخش عمده‌ای از تئاتر حرفه‌ای تهران از هنرمندان شهرستان شکل گرفته و عمده سلیقه تئاتر شهرستان، تئاترهای سطحی نیست. درواقع مخاطبان تئاتر شهرستان که  بیشترجامعه تئاتری هستند، اصلا این نوع نگاه را ندارند و خواهان تئاتر خوب هستند.بله، اما متأسفانه هنوز در برخی از شهرستان‌ها این فضای باز برای اجرای هر نوع تئاتری وجود ندارد و مسئولان شهرستان درباره تئاتر تصمیم می‌گیرند. بخشی از این مشکلات از دست ما خارج است و من ادعا نمی کنم که می‌توانم همه این مشکلات را حل کنم، اما تلاشمان را می‌کنیم برای اولین بار بتوانیم شرایط دیدن برخی از آثار جشنواره تئاتر فجر را برای عده‌ای که امکان حضور در تهران را در ایام جشنواره ندارند، فراهم کنیم. در جشنواره امسال، بخش تئاتر ارزشی  و سفارشی نیز دارید؟ارزشی به چه معنا؟ تئاترهای موضوعی منظورم است که با موضوعات ارزشی  و اعتقادی سفارش داده شود.به موقع همراه با برنامه‌های بعدی اعلام می‌کنیم.گفتید بودجه مصوب را هنوز دریافت نکرده‌ید. آیا این مشکل‌ساز نیست؟بودجه ما تصویب شده است. این اعتبار در مرکز هنرهای نمایشی موجود است که با تأیید دبیر جشنواره پرداخت می‌شود.چقدر به موضوعی که این روزها متداول شده؛ موضوع گیشه و افزایش بلیت تئاتر و فروش در جشنواره فجر معتقدید؟ آیا بهای بلیت جشنواره افزایش خواهد داشت؟چون ظرفیت سالن‌های تئاتر با ظرفیت سالن‌های سینما  فرق می‌کند، سیاست ما این است ابتدا اسباب حضور مخاطبانی مانند هنرمندان شهرستانی، تهرانی و اسباب رسانه و سایر مهمانان را فراهم کنیم. با توجه به شرایط موجود اولویت ما این مخاطبان است و بعد براساس باقی ظرفیت‌ها  برنامه‌ریزی می‌کنیم.چطور شد محمد حیدری که سال‌ها دوست حسین پارسایی بود و حکم دبیری جشنواره را از او گرفت، در مسیر برگزاری جشنواره راهش از او جدا شد؟یعنی چه جدا شد؟ یعنی با او به اختلاف سلیقه و دیدگاه رسیدید؟ این اختلاف سلیقه و دیدگاه وجود دارد و این طور نیست که کسی که با کسی دوست است اختلاف سلیقه نداشته باشد. گاهی این اختلاف سلیقه‌ها به نفع تئاتر است و گاهی به ضرر تئاتر. این اختلاف سلیقه‌ای که شما درباره من و آقای پارسایی به آن اشاره  کردید ناشی از نظراتی بوده که در تئاتر وجود داشته، هنرمندان درباره آن بحث کرده‌اند و من آنان را به صورت نظر انتقال داده‌ام. قطعا نمی‌توانیم بگوییم خیلی از کارهایی که آقای پارسایی انجام داده مورد نظر همه بوده است. خیلی  از هنرمندان نظرات دیگری دارند که باید به آنها فکر و عمل شود. این اختلاف سلیقه‌ها وجود داشت. من نقد شرایط مدیریتی هنرهای نمایشی را منتقل کردم و گفتم به نظر من اگر این اتفاق ها روی نمی‌داد و همه راه‌ها به مرکز هنرهای نمایشی ختم نمی‌شد و همه استقلال عمل بیشتری در بخش‌های مختلف مرکز هنرهای نمایشی داشتند، می توانست اتفاق‌های بهتری رخ دهد. اگر آقای پارسایی در سمت خود باقی می‌ماند و از چند ماه پیش صحبت رفتن ایشان نبود، بازهم شما با او اختلاف دیدگاه پیدا می‌کردید؟الان به نظر من جای پاسخ به این سئوال نیست  و هر جوابی موجب سوءتفاهم می‌شود. فکر می‌کنید خودتان چقدر روحیه نقد‌پذیری دارید و در برابر منتقدانتان در جشنواره فجر چه واکنشی نشان می‌دهید؟من صادقانه نگاه می‌کنم و فکر می کنم کسانی که نقد می‌کنند آدم‌هایی نیستند که غرض‌ورزانه برخورد کنند؛ بیشتر دلشان می‌سوزد و معتقدم این نقدها می‌تواند به کیفیت برنامه‌های جشنواره تئاتر فجر کمک کند. تصمیم داریم بسیاری از این نظرها را در سایت جشنواره فجر قرار بدهیم و بتوانیم با منتقدان تعامل داشته و جشنواره‌ای در خور جامعه تئاتری کشورمان برگزار کنیم. بعد از جشنواره تئاتر فجر، مدیریت در تئاتر را دنبال خواهید کرد یا به صحنه تئاتر باز می‌گردید؟شرایط مدیریتی  برای کسانی که از بخش صحنه‌ای تئاتر آمده اند به ویژه با سختی‌های بخش اجرایی، کار آسانی نیست، اما اگر بتوان برای تئاتر مفید بود و خدمت کرد، فرق می‌کند. همانطور که گفتم من در تئاتر شهر هم اگر شرایطی وجود داشت که می‌توانستم  برنامه‌هایم را اجرا کنم مایل بودم بمانم و اتفاقات خوبی  برای آن صورت می گرفت، اما وقتی استقلال عمل نداشته باشی و حضورت بی فایده باشد، ادامه دادن درست نیست.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 336]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن