تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه که روزه مى ‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805871448




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بیو گرافی جان فورد | خالق وسترن های ماندگار هالیوود


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان:

[تصویر: John-Ford.jpg]

امروز یكصدوهفدهمین سالروز تولد «جان فورد»، كارگردان افسانهای سینمای آمریكا و برنده چهار جایزه اسكار بهترین كارگردانی است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «جان آلویسیوس فینی» معروف به «جان فورد»، كارگردان افسانهای سینمای آمریكا و از بزرگترین وسترنسازان تاریخ هالیوود است كه سابقه چهار جایزه اسكار بهترین كارگردانی در كارنامه افتخارات او دیده میشود.
جان فورد روز اول فوریه 1894 در «ماین» آمریكا و از خانوادهای ایرلندی مهاجر چشم به جهان گشود. او شهرت فراوان خود را بهواسطه ساخت فیلمهای وسترن مانند «جویندگان» و «دلیجان» و همچنین ساخت نسخههای سینمایی از آثار كلاسیك برجسته قرن بیستم مانند «خوشههای خشم» بهدست آورد.
ركورد او در كسب چهار جایزه اسكار بهترین كارگردانی همچنان دستنیافتنی است. سبك خاص او در فیلمسازی بسیار تاثیرگذار بود؛ بهگونهای كه «اینگمار برگمن» و «ارسن ولز» از او بهعنوان یكی از بزرگترین كارگردانان تاریخ سینما نام میبردند.
جان فورد پیشگام فیلمبرداری فضای خارج از استودیو و نماهای بسیار باز بود كه در آن شخصیتهای فیلم در یك محیط طبیعی بسیار بزرگ قرار میگرفتند. او الهامبخش كارگردانان بزرگ سینما چون «جورج لوكاس»،«مارتین اسكورسیزی»، «آكیرا كوروساوا»، «استیون اسپیلبرگ»، «كلینت ایستوود»، «ویم وندرس»، «دیوید لین»، «پیتر بوگدایوویچ» و «كوئنتین تارانتینو» بوده است.
وی در بیشتر فیلمهایش اشاره مستقیم و غیرمستقیم به اصالت ایرلندی خود داشت. وی بازیگری را در سن 20 سالگی با حضور در فیلم «تولد یك ملت» آغاز كرد، اما دوران بازیگریاش چندان طول نكشید و در سال 1917 بود كه اولین فیلم خود را در مقام كارگردان با نام «گردباد» ساخت.
جان فورد در دهه 20 به سمت رییس انجمن كارگردانان آمریكا منصوب شد. از میان بازیگران هالیوود، «جان وین» ركوردار بازی در فیلمهای «فورد» است. او در 24 فیلم به كارگردانی «فورد» نقشآفرینی داشت كه از معروفترین آنها میتوان به «دلیجان» (1939)، «دختری با روبان زرد» (1949)، «جویندگان» (1956) و «بالهای عقابها» (1957) اشاره كرد.
محبوبترین لوكیشن فورد برای ساخت فیلمهایش، دره «مانیومنت» در جنوب ایالت یوتا بود. او به سختگیری شدید با بازیگران فیلمهایش و تمسخر و فریاد برسر آنان شهرت داشت. تا جاییكه «جان وین» را «احمق بزرگ» صدا میزد و به گفته «هنری فوندا»، تنها كسی بود كه میتوانست «جان وین» را به گریه بیندازد.
با این حال بسیاری از بازیگرانی كه سابقه كار با «فورد» را داشتهاند، اذعان كردهاند كه شخصیت محكم و جدی او، بهترین بازی را از آنها گرفته است. او در طول جنگ دوم جهانی بهعنوان فرمانده در نیروی دریایی ایالات متحده خدمت كرد. در این زمان، «جان فورد» دو فیلم مستند برای نیروی دریایی آمریكا ساخت و توانست برای فیلم مستند «جنگ میانهراه» (1942) و فیلم تبلیغاتی «هفتم دسامبر» (1943) دو جایزه اسكار بهدست آورد.
جان فورد روز 31 اوت 1973 بر اثر سرطان معده در سن 79 سالگی در كالیفرنیا درگذشت. وی در طول چند دهه فعالیت سینمایی، كارگردانی 145 فیلم را برعهده داشت كه كسب چهار جایزه اسكار بهترین كارگردانی، بزرگترین افتخار كارنامه سینمایی او محسوب میشود.
وی در سال 1935 برای «خبرچین»، درسال 1940 برای «خوشههای خشم»، در سال 1941 برای «دره من چه سرسبز بود» و در سال 1952 برای «مرد آرام» موفق به كسب اسكار شد، هرچند دراین میان تنها برای فیلم «دره من چه سرسبز بود» جایزه اسكار بهترین فیلم را كسب كرد.
جان فورد در سال 1939 برای فیلم «دلیجان» نامزد اسكار بهترین كارگردانی شده بود. او تنها كارگردان تاریخ سینما است كه چهار اسكار بهترین كارگردانی را برده است. «فرانك كاپرا» و «ویلیام ویلر» هركدام سهبار این جایزه معتبر را كسب كردهاند.
این كارگردان نامدار برای دو فیلم «مرد آرام» و «خانه دوردست» نامزد بهترین فیلم اسكار شد. در سال 1973، «ریچارد نیكسون»، رییسجمهور وقت آمریكا مدال آزادی ریاستجمهوری را به «فورد» اعطا كرد و در همان سال، انجمن فیلم آمریكا اولین جایزه دستاورد سینمایی خود را به او اختصاص داد.
او در سال 1953 برای فیلم «خورشید به روشنی میدرخشد» نامزد جایزه اول جشنواره كن بود. «فورد» چهار بار نامزد جایزه بهترین فیلم از نگاه انجمن كارگردانان آمریكا بود كه یكبار در سال 1953 برای فیلم «مرد آرام» موفق به كسب آن شد.
فورد در سال 1955 جایزه ویژه دستاورد سینمایی را از جوایز گلدن كلوب بهدست آورد. در سال 1948 برای فیلم «كلمنتاین عزیزم» جایزه ربان نقرهای انجمن ملی روزنامهنگاران فیلم ایتالیا را كسب كرد. او دو بار سابقه كسب جایزه از جشنواره لوكارنو جمهوری چك را دارد؛ اول در سال 1950 برای فیلم «وقتی ویلی به خانه برمیگردد» و دوم جایزه بهترین كارگردانی در سال 1948 برای «چهل آپاچی».
وی در سال 1971 جایزه افتخاری شیر طلایی جشنواره ونیز را كسب كرد و در سال 1952 برای فیلم «مرد آرام» جایزه بینالمللی این جشنواره را بهدست آورد.
از معروفترین ساختههای فورد میتوان از «مردی كه لیبرتی والانس را كشت»، «ریو گرانده»، «اسب آهنین»، «آقای لینكلن جوان»، «آنها بیارزش بودند»، «فراری»، «كاروانسالار»، «دو سوار» و «پاییز قبیله شاین» نام برد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7601]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن