تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820390888




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديرعامل ايران‌خودرو در گفت‌وگو با «دنياي اقتصاد»:پروتون راه چري را هموار كرد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: مديرعامل ايران‌خودرو در گفت‌وگو با «دنياي اقتصاد»:پروتون راه چري را هموار كرد
حميدرضا بهدادشايد همان روزي كه «جو بيرن» قائم مقام خودروسازي چري چين طي گفت‌و‌گويي با روزنامه دنياي اقتصاد با ترديد، از قرارداد شركت متبوعش با ايران‌خودرو سخن گفت، بايد نسبت به سرانجام رسيدن اين قرارداد، شك مي‌كرديم.


اواخر مردادماه سال گذشته بود كه دو شركت ايران‌خودرو و چري در پايتخت چين قرارداد نهايي توليد خودرو مشترك را به امضا رساندند.
ايران‌خودرو كه پس از حذف پيكان محصول ارزان قيمتش- جايگزيني براي آن نيافته بود و بخش چشمگيري از بازار خودرو ارزان قيمت را به رقيب خود سايپا و پرايد توليدي اين شركت واگذار كرد و با مشكلات مالي نيز دست به گريبان بود، براي رهايي از اين بحران با سوار كردن موتور بهينه شده پيكان روي اتاق پژو، محصولي به اصطلاح جديد را به نام روآ، توليد و روانه بازار كرد هرچند كه اين خودرو تفاوت چنداني از لحاظ قيمت با پرايد نداشت، اما هيچ‌گاه نتوانست جايگاه از دست رفته پيكان را براي ايران‌خودرويي‌ها زنده كند و هم‌اكنون نيز بازار چندان مناسبي را به خود نمي‌بيند.
مسوولان اين شركت نيز كه راهي جز شريك شدن با شركت‌هاي خارجي را براي توليد خودرو ارزان قيمت و جايگزين كردن آن به جاي پيكان نمي‌ديدند، اين بار به پشت ديوارهاي چين رفته و چري را كه ظاهرا پنجمين خودروساز معتبر اين كشور است براي همكاري مشترك برگزيدند، ايران‌خودرو و چري طي مراسمي در اواخر مرداد سال گذشته، قرارداد نهايي همكاري مشترك خود را امضا كرده و قرار شد تا محصولي ارزان قيمت را به نام S21 در ايران توليد كنند. اين دو حتي احداث كارخانه‌اي در قلب شهرستان بابل را نيز براي اين امر درنظر گرفتند. اين درحالي بود كه علي ‌اكبر محرابيان وزير صنايع و معادن زمستان سال پيش طي مراسمي در سالن ساپكو ايران‌خودرو، كه تقريبا همه چهره‌هاي صنعت خودرو كشور در آن حضور داشتند به مديرعامل ايران‌خودرو تاكيد كرد، كه هيچ‌گاه كلنگ خودرو خارجي را به زمين نزده و اجازه نمي‌دهد بازار خودرو كشور به‌راحتي در اختيار خارجي‌ها به‌خصوص چيني‌ها قرار گيرد. محرابيان اين اظهارات را در شرايطي بيان كرد كه مدتي بعد كلنگ احداث كارخانه بابل را با دستان خود به زمين زده و بار ديگر صراحتا مخالفت‌اش را با ورود چري به ايران اعلام كرد. وي وقتي با اين پرسش روبه‌رو شد كه چه خودرويي قرار است در اين كارخانه توليد شود، تنها به گفتن اين دو كلمه بسنده كرد: «خودروي ملي».
اين در حالي است كه مشتريان ايراني اين واژه را تنها در باب خودروي سمند شنيده بودند. از سوي ديگر محرابيان تاكيد كرد خودروي توليدي در بابل، ملي بوده، ولي سمند نيست! اين گفته وزير صنايع نيز درحالي بود كه همان روز ناصري نماينده مردم بابل در خانه ملت محصول توليدي در كارخانه اين شهر را چري S21 خواند، اما مديرعامل ايران‌خودرو اظهار نظر خاصي در اين زمينه نكرد. در واقع منطقي پس از تاكيد محرابيان مبني برفراموش كردن چري همواره در مواجهه با اين پرسش كه آيا چري از ايران رفته؟ پاسخ شفاف و روشني نداده و سرنوشت اين قرارداد را به آينده واگذار كرد. هرچند كه آخرين اظهارنظر وي در اين زمينه اندكي جالب‌تر از مواضع پيشين بود ولي باز هم چندان مشخص نشد داستان ايران‌خودرو و چري دست آخر به كجا خواهد كشيد!
فراموشي چري، هرگز!
آخرين موضع مديرعامل ايران‌خودرو در باب قرارداد شركت متبوعش با چري چين كه در گفت‌وگو با دنياي‌اقتصاد اظهار كرد، حكايت از اميدواري و پايبندي وي به قرارداد مذكور داشت. وي در اين زمينه گفت: هرگز چري را فراموش نكرده‌ام.
منطقي حتي تفاهم‌نامه همكاري مشترك سايپا و پروتون را همواركننده راه چري دانست و تاكيد كرد: اين قرارداد از چند جنبه براي ما اهميت دارد چرا كه رقيبمان سايپا نيز وارد بحث طراحي شده و ديگر صرفا به دنبال محصول آماده نيست. بنابراين رقابتي جديد ميان ما شكل گرفته كه اين براي صنعت كشور مفيد است.
مديرعامل ايران‌خودرو ادامه داد: به واسطه تفاهم‌نامه سايپا با پروتون موانع سر راه قرارداد ما با چري برداشته و راه آن هموار شده است.
وي در زمينه مخالفت محرابيان با اين قرارداد تاكيد كرد: آقاي وزير گفت جايي را كه قرار باشد محصول چيني در آن توليد شود كلنگ نمي‌زند. در حالي كه هم‌اكنون اگر اندكي به تحولات اخير دقيق شويد خواهيد ديد كه موانع چري رفع شده است.
مديرعامل ايران‌خودرو كه ظاهرا همكاري با چيني‌ها را راهي مناسب و مطمئن براي رسيدن هرچه بيشتر به بازارهاي جهاني مي‌داند، اظهار داشت: وقتي قرار است چيني‌ها در آينده همه بازارهاي دنيا از جمله خودرو را تصاحب كنند، دليلي ندارد كه چري را فراموش كنم.
وي تاكيد كرد: چيني‌ها مي‌توانند در عرصه صنعت خودرو، شريك‌ استراتژيكي براي ما بوده و الگوي مناسبي برايمان به حساب آيند. آنها يك برنامه 20 ساله براي توسعه اين صنعت تدوين كرده‌اند كه 10 سال اول آن را با توليد و توزيع برندهاي معتبر دنيا گذرانده و قصد دارند طي 10 سال باقيمانده نيز بازار خودرو دنيا را در دست بگيرند. ما بايد از اين برنامه‌ريزي آنها درس بگيريم.
خودروسازي چين از مالزي برتر است
برخي كارشناسان داخلي معتقدند صنعت خودروسازي مالزي آنقدر پيشرفته و توسعه‌يافته نيست.
اين كارشناسان اعتقاد دارند تفاهم‌نامه منعقد شده ميان سايپا و پروتون مالزي نمي‌تواند محرك مناسبي در عرصه تكنولوژي براي صنعت خودروسازي ايران باشد چرا كه پروتون نيز شركتي دولتي به حساب آمده و هم‌اكنون نيز حال و روز مناسبي در بازارهاي جهاني ندارد. اين شركت همچنين مدتي است كه به دنبال شريكي استراتژيك در ميان خودروسازان معتبر دنيا مي‌گردد كه مهم‌ترين گزينه اين شركت، جنرال‌موتورز آمريكا است. اما تاكنون در اين زمينه نيز به توفيقي دست نيافته است. برخي ديگر از كارشناسان در مقام مقايسه نيز تاكيد مي‌كنند كه در شرايط فعلي جوينت شدن با خودروسازان كشورهاي ديگر نظير چين بهتر و موثرتر از پروتون مالزي است؛ چراكه خودروسازان چيني سال‌ها است با برندهاي معروف دنيا خودرو توليد‌ كرده و با وجود عمر كم‌شان پيشرفته‌تر هستند. اين در حالي است كه مديرعامل ايران‌خودرو نيز چين را در صنعت خودرو برتر از مالزي مي‌داند. وي در اين زمينه تاكيد كرد: قطعا خودروسازان چيني در سطح بالاتري نسبت به پروتون مالزي قرار دارند و كميت و كيفيت كار آنها در اين زمينه برتر است. خود شركت چري هم‌اكنون به تنهايي 46 نوع خودرو را با تيراژ بالا توليد و روانه بازار مي‌كند كه قابل مقايسه با پروتون نيست.
براي كارخانه بابل سرمايه‌گذاري نكرده‌ايم
آن طور كه مسوولان حاضر در مراسم كلنگ‌زني كارخانه خودروسازي شهر بابل مي‌گفتند، اين كارخانه دو سال ديگر روبان افتتاحيه‌اش بريده شده و به بهره‌برداري مي‌رسد و جالب آنكه هنوز مشخص نيست دست آخر چه نوع خودرويي در آن توليد خواهد شد. اين در حالي است كه ايران‌خودرويي‌ها كارخانه مذكور را براي توليد خودرو S21 چري چين در نظر گرفته بودند، ولي با شرايطي كه بر قرارداد ايران‌خودرو و چري تا به امروز حاكم شده، ظاهرا اين شركت ديگر برنامه‌اي براي توليد S21 در كارخانه بابل ندارد. چراكه بنا به گفته منطقي، ايران‌خودرو اصلا در احداث آن سرمايه‌گذاري نكرده است.
وي در اين زمينه گفت: ما براي كارخانه‌هاي خودروسازي از قبيل بابل و يا فارس سرمايه‌گذاري نكرده و نمي‌كنيم. مديرعامل ايران‌خودرو افزود: برنامه‌ ما براي كارخانه بابل انتقال دانش فني و محصول به آن بوده و سرمايه‌گذاري در اين كارخانه‌، توسط يكي از شركاي ما در بابل صورت گرفته است كه البته قطعه‌سازان نيز در اين سرمايه‌گذاري نقش دارند.
منطقي در پاسخ به اين پرسش كه آيا از روند احداث كارخانه مذكور مطلع است يا خير، گفت: روند احداث اين كارخانه داراي وضعيت خوبي است. اين گفته وي در شرايطي است كه هم‌اكنون حدود هفت ماه از كلنگ‌زني كارخانه خودروسازي بابل مي‌گذرد اما كوچكترين خبري از روند احداث آن در دست نيست!
ارزان نه، مناسب
آنچه از قرارداد ايران‌خودرو و چري پيدا بود توليد محصولي ارزان‌قيمت در دستور كار دو شركت قرار داشت. ايران‌خودرو قصد داشت اين محصول را جايگزين پيكان در بازار كرده و چري نيز مي‌خواست خودرو ارزان‌قيمتش را عرضه و از ايران به عنوان پايگاه‌ صادراتي براي خودروهاي خود استفاده كند. اين محصول چري S21 نام داشت و قرار بود به تدريج در ايران‌خودرو خراسان به توليد برسدكه به هر صورت فعلا اين پروژه مسكوت مانده است. اين در شرايطي است كه رييس‌جمهور سال گذشته به خودروسازان داخلي دستور داد تا محصولي ارزان را براي قشر متوسط جامعه طراحي و توليد كنند و محرابيان نيز چندي پيش دستور رييس‌جمهور را به نوعي ديگر ابلاغ كرده و از ايران‌خودرو و سايپا خواست تا محصولي ارزان را به صورت مشترك به طراحي و توليد برسانند، البته مهرداد بذرپاش مديرعامل سايپا از اين موضوع ابراز بي‌اطلاعي كرد و ابراز داشت كه شركت متبوعش به تنهايي به دنبال محصول ارزان است!
از سوي ديگر مديرعامل ايران‌خودرو نيز در دومين گردهمايي نمايندگان خارج از كشور اين شركت از عرضه محصولي با قيمتي بين 6 الي 8هزار دلار طي سال 2009 خبر داد. منطقي در آن مراسم لقب «ارزان‌قيمت» را براي خودرو مورد وعده‌اش انتخاب كرد، اما در حاشيه مراسم افتتاح فاز تكميلي ايران‌خودرو خراسان، از واژه «مناسب» به عنوان لقب جديد اين خودرو نام برد. وي گفت: بهتر است به جاي خودرو ارزان بگوييم خودرو با قيمت مناسب؛ چون در شرايط فعلي، واژه «ارزان» معني ندارد.
منطقي با بيان اينكه ايران‌خودرو قصددارد محصولي را با قيمت و مشخصه‌هاي مناسب براي 50درصد جامعه كشور طراحي و توليد كند افزود: ما مي‌خواهيم اين محصول را به جوامع اسلامي هم صادر كرده و بازار آنها را نيز پوشش دهيم.
مديرعامل ايران‌خودرو همچنين با اشاره به اينكه هرچه از قرارداد خود با چري چين دور شويم به همان اندازه از دستيابي خودرو با قيمت مناسب نيز فاصله خواهيم گرفت، تاكيد كرد: توليد چنين خودرويي نيازمند يك سري زيرساخت‌ها است، به نحوي كه نمي‌شود يك شبه بدان دست يافت چرا كه بايد در برخي اجزا، روي كيفيت و قيمت تك‌تك قطعات كار كرد تا به هدف اصلي رسيد كه البته يك نكته مهم ديگر را نيز نبايد فراموش كرد و آن رساندن تيراژ اين محصول به حد اقتصادي است و به اعتقاد بنده اين مهم طي چند سال اتفاق خواهد افتاد!
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 480]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن