تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821202023




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/گزارش-آسوشيتدپرس/ چالش در پاكستان؛ ديگر بهانه‌اي به نام مشرف وجود ندارد!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /گزارش-آسوشيتدپرس/ چالش در پاكستان؛ ديگر بهانه‌اي به نام "مشرف" وجود ندارد!
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - گزارش و تحليل

"پرويز مشرف با خودداري از ورود به يك رقابت بر سر قدرت با رقباي خود كه وعده داده بودند وي را استيضاح كنند روز دوشنبه از پست رياست جمهوري پاكستان استعفا كرد. اگر اين استيضاح روند خود را ادامه مي‌داد به طور حتم بحران سياسي، اوضاع اين كشور آسيايي را وخيم‌تر مي‌كرد."

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) خبرگزاري آسوشيتدپرس درگزارشي به تحليل رويداد‌ها و ‌آينده‌ي نه چندان دور پاكستان در دوران نبود پرويز مشرف، رييس جمهور پاكستان در راس قدرت پرداخته و بررسي كرده است اين كشور درگير با افراطي گرايي به طور بالقوه چه چالش‌هايي را در پيش روي خود خواهد داشت.

در اين گزارش مي‌خوانيم: "خروج مشرف از قدرت كه در يك نطق احساسي تلويزيوني توسط خود رييس جمهور گير افتاده پاكستان اعلام شد، باعث مي‌شود سياست‌مداراني كه خواستار استيضاح هم پيمان سرسخت آمريكا بودند هم اكنون به تنهايي با شبه نظاميان و مشكلات اقتصادي كه اين كشور مسلح به سلاح هسته‌يي را آزار داده است، مبارزه كنند.

شفقت محمود، يك وزير پيشين دولت و تحليلگر برجسته سياسي پاكستان مي‌گويد: اين يك چالش بسيار بزرگ پيش روي ماست. الان ديگر بهانه‌ي مشرف نيز وجود ندارد. الان مردم بايد بر روي عمل كرد خود تمركز كنند.

پس از ماه‌ها فشار افزايش يافته بر روي مشرف براي ترك قدرت، كناره‌گيري او پس از تقريبا 9 سال در چنگ داشتن قدرت چيزي بود كه انتظار مي‌رفت شاهد آن باشيم.

اين ژنرال سابق 65 ساله كه پس از كناره‌گيري از سمت رياست ارتش در ماه نوامبر و كنار گذاشته شدن از عرصه سياست گذاري توسط دولت غير نظامي پاكستان به يك شخصيت تقريبا گم شده تبديل شده بود، در بحبوحه زماني رياست جمهوري را ترك كرد كه كاملا محسوس است كه هيچ كدام از دو حامي اصلي‌اش – ارتش و واشنگتن- از وي حمايت نكرده‌اند.

كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ي آمريكا با تاكيد بر خط سير غرب تاكنون از تصميم مشرف براي پيوستن به جنگ عليه افراطي گراها به رهبري آمريكا پس از حملات يازدهم سپتامبر سال 2001 عميقا قدرداني كرد و گفت مشرف يك هم پيمان خوب آمريكا بود.

رايس اما بسيار مواظب بود تا حرفي بزند كه حاكي از حمايت قوي كشورش از دولت غير نظامي پاكستان باشد كه باعث بيرون راندن مشرف شد.

وزير امور خارجه‌ي آمريكا گفت: ما معتقديم كه احترام به روند‌هاي دموكراتيك و منطبق با قانون اساسي در آن كشور (پاكستان)، اصلي مهم در آينده‌ي پاكستان و جنگ اين كشور عليه تروريسم است."

اما به احتمال خيلي زياد رفتن مشرف از قدرت تاثير مشخصي بر روي چگونگي كنترل تسليحات هسته‌يي پاكستان نخواهد داشت. به گفته كارشناسان يك كميته 10 عضوي و نه فقط رييس جمهور در مورد استفاده از اين تسليحات تصميم‌ مي‌گيرند.

مشرف در يك نطق يك ساعته كه عموما براي دفاع از سابقه‌اش ترتيب داده شده بود، ليستي را از مشكلاتي ارايه كرد كه پاكستان با آن روبروست از جمله اقتصاد در حال غرق شدن اين كشور در تورم و كمبود هميشگي برق و به طور ضمني اعلام كرد مخالفانش براي پوشش گذاشتن بر روي ناتواني‌هاي خود او را هدف قرار داده‌اند.

مشرف در اين باره گفت: من از اين راضي هستم كه هر چه انجام داده‌ام براي مردم و كشور بوده است، اميدوارم اين ملت و كشور اشتباهاتم را ببخشند."

در ادامه اين گزارش اين گونه نوشته شده است: "پس از اعلام استعفاي رييس جمهور غير نظامي پاكستان تعداد بسيار زيادي از مردم در شهرهاي سراسر پاكستان جمع شدند تا اين خبر خوش را جشن بگيرند و براي نشان دادن شادي بي‌حد و حصر خود حتي با اسلحه‌هاي اتوماتيك به سوي آسمان شليك كنند.

محمد سعيد، مغازه‌داري در وسط جمعيتي از مردم كه با ضربه‌ي طبل به رقص در آمده بودند و در تقاطعي در شهر پيشاور در شمال غربي پاكستان يكديگر را در آغوش مي‌گرفتند، مي‌گويد: خيلي خوشايند است كه مي‌داني ديگر مشرفي در كار نخواهد بود.

اين مغازه‌دار ادامه مي‌دهد: او (مشرف) حتي تلاش كرد در آخرين نطق خود نيز مردم را فريب دهد. در مورد پيشرفت اقتصادي حرفي مي‌زد كه باعث شده است زندگي براي مردمي مثل ما به صورت يك جهنم در آيد زيرا تورم مهارنشدني است.

اين در حالي است كه بسياري از افرادي كه شادي مي‌كردند به فكر آينده‌ي كشورشان نيز بودند.

اسما بي بي، زن خانه‌داري در شهر مولتان در مركز پاكستان مي‌گويد: دولت، مشرف را مقصر تورم، قطعي برق و اقتصاد ضعيف مي‌داند و از زماني كه او استعفاي خود را اعلام كرد اميدواريم دولت براي بهتر كردن زندگي‌مان اقداماتي انجام دهد.

دولت ائتلافي پاكستان اعلام كرده است، عقب نشيني مشرف پيروزي دموكراسي بر ديكتاتوري بوده است.

لازم به ذكر است كه پاكستان در حدود نيمي از تاريخ 61 ساله خود در زير حاكميت نظامي بوده است.

شري رحمان، وزير اطلاعات پاكستان در اين باره مي‌گويد: استعفاي او راه را براي دولت ما هموار مي‌كند تا خدمات اجتماعي اساسي، فرصت‌هاي اقتصادي، امنيت سياسي و نظم و قانون را به مردم پاكستان بدهيم. پس از خبر استعفاي مشرف ارزش بازار سهام و پول پاكستان شديدا افزايش يافت كه نشان دهنده‌ي ثبات سياسي در كشور است.

اما تحليلگران اعلام كرده‌اند ائتلاف پاكستان بايد سريعا دو مانع سياسي را به منظور نجات خود از سد راه بردارد: 1- انتخاب يك رييس جمهور جديد و 2- حل بحران قضايي كشور.

فرحه‌الله بابار، سخنگوي حزب مردم پاكستان اعلام كرد پس از آن كه مجمع ملي دوشنبه شب استعفاي مشرف را پذيرفت، محمد ميان سومرو، رييس سناي پاكستان به عنوان رييس جمهور موقت انتخاب شد. اما اين در حالي است كه سومرو را به چشم يك وفادار به مشرف مي‌بينند كه شانسي ندارد كه بتواند رييس جمهور باقي بماند. بابار اعلام كرده است رهبران دولت ائتلافي امروز براي تعيين جانشين سومرو تشكيل جلسه خواهند داد.

بر اساس قانون اساسي پاكستان پارلمان مي‌بايست ظرف 30 روز رييس جمهور جديد را انتخاب كند.

در اين ميان حدس و گمان‌هاي زيادي وجود دارد مبني بر آن كه هم آصف علي زرداري، رييس مشترك حزب مردم پاكستان و هم نواز شريف، رييس حزب مسلم ليگ شاخه‌ي نواز در پي به دست آوردن اين سمت هستند. اما هيچ كدام از اين دو سياستمدار علنا اين مطلب را عنوان نكرده است و هر دوي آنها وعده داده‌اند تا بسياري از اختيارات و قدرت اين پست را بردارند."

خبرگزاري آمريكايي آسوشيتدپرس مي‌افزايد: "دولت ائتلافي هم چنين با فشار بسيار زيادي از سوي افكار عمومي و وكلايي كه بيش از يك سال براي بازگرداندن قضات اخراج شده‌ي دادگاه عالي در زمان اعلام وضعيت فوق‌العاده در سال گذشته توسط مشرف، اعتراض مي‌كردند، رو به روست.

اين دو اقدام مشرف، اعلام وضعيت فوق‌العاده و اخراج قضات دادگاه عالي كه مشهورترين آنها افتخار محمد چودري بود، بر عدم محبوبيت رو به افزايش مشرف افزودند و كمك كردند تا هم پيمانانش در انتخابات پارلماني 18 فوريه سريع‌تر شكست بخورند.

دولت ائتلافي كه در نتيجه انتخابات سالم و آزاد آن روز بر سر كار آمد وعده داده بود تا اين قضات را بر سر كار خود بازگرداند كه هنوز به اين وعده‌ي خود عمل نكرده است. بسياري اين وضعيت را نتيجه عدم تمايل زرداري به انجام اين كار مي‌دانند. وي معتقد است اين قضات بيش از حد به مشرف نزديك هستند كسي كه قهرمان آرمان‌هاي آ‌ن‌ها بوده است.

فاروق نايك، وزير دادگستري پاكستان عنوان كرده است مداليته‌هاي زمان و چگونگي بازگشت قضات هنوز معلوم نيست.

طلعت مسعود، ژنرال پيشين ارتش كه به يك تحليلگر سياسي تبديل شده است، پيش بيني مي‌كند كه دولت ائتلافي هم براي رييس جمهور و هم براي وضعيت قضات سازش خواهد كرد كه بخشي از آن بدان دليل است كه هيچ كدام از دو حزب اصلي نمي‌خواهند به تنهايي مشكلات كشور را حل كنند.

مسعود مي‌گويد: اين يك چالش عظيم است و آن‌ها نمي‌توانند به تنهايي رو در روي آن قرار گيرند. خيلي مهم است كه آن‌ها با يكديگر كار كنند و فكر مي‌كنم آن‌ها اين را مي‌دانند.

اين در حالي است كه نجم ستي، سردبير روزنامه‌ي ديلي تايمز پيش بيني مي‌كند كه دعوا در دولت ائتلافي (هر دو حزب "مردم و مسلم ليگ نواز" در دهه‌ي 1990 بر سر قدرت درگيري سختي داشتند) سياست گذاري را با مشكل مواجه مي‌كنند.

ستي در اين باره مي‌گويد: آمريكا خواستار تصميمات سريع در ارتباط با جنگ عليه تروريسم است و فكر نمي‌كنم آن‌ها (ائتلاف) بتوانند تمركز خود را بر روي آن بگذارند. از سوي ديگر مردم كشور و جامعه تجاري نيز آماده‌ي انجام چنين كاري نيستند.

يك موضوع نامعلوم ديگر سرنوشت خود مشرف است. احسان اقبال، سخنگوي شريف مي‌گويد: جرايم مشرف عليه ملت (پاكستان) عليه دادگستري، عليه دموكراسي و عليه حاكميت قانون در كشورش را هيچ حزبي و يا هيچ فردي نمي‌تواند ببخشد.

حاميان و دشمنان مشرف هر دو به طور تلويحي اعلام داشته‌اند مشرف در پي آن بوده است كه بتواند از دولت اين تضمين را بگيرد كه نه تحت تعقيب كيفري خواهد بود و نه تبعيد خواهد شد.

طلعت مسعود مي‌گويد: احتمالا مشرف به دلايل تهديدهاي امنيتي مدتي در كشور نخواهد بود."

انتهاي پيام
 سه شنبه 29 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن