تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق زبان، دور داشتن آن از زشت گويى، عادت دادنش به خير و خوبى، ترك گفتار بى فايده و ني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815372437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست ایران شناسی در تفلیس گرجستان برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس نشست ایرانشناسی با موضوع بررسی نمایش تعزیه ایرانی روز جمعه در مرکز فرهنگی گلشن برگزار گردید.

به گزارش لیزنا به نقل از مهر، در این برنامه فرهنگی که جمعی از علاقه مندان روابط فرهنگی و هنری و تعدادی از دانشجویان رشته هنرهای نمایشی و تئاتر حضور داشتند ، خانم گولیکو مامولاشویلی؛ ایرانشاس و استاد دانشکده تئاتر و سینمای دانشگاه دولتی تفلیس در خصوص روابط فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و گرجستان سخنانی ایراد کرد.

وی با اشاره به تاریخچه روابط فرهنگی و ادبی دو کشور ایران و گرجستان ، در خصوص تاثیر ادبیات ایرانی بر ادبیات گرجی ، آشنایی مردم گرجستان با شاهنامه فردوسی ، نامگذاری اسامی گرجی که نشات گرفته از اسامی شاهنامه است (مانند رستم و سهراب) ، بررسی پیشرفت تئاتر ایران در دوره ایران باستان (علیرغم عدم وجود منابع کافی در این زمینه) ، بررسی ریشه های نمایش تعزیه که از مذهب سررشته می گیرد ، بررسی نمایش و تئاتر ایرانی قبل از اسلام ، بعد از اسلام و در دوره معاصر ، نقش واقعه کربلا و امام حسین(ع) در شکل گیری نمایش تعزیه ، نقش و اهمیت نمایش تعزیه در کشورهای اسلامی به ویژه در ایران ، سابقه اجرای نمایش تعزیه در گرجستان(اشاره به دو نفر از کسانی که در قید حیات هستند و هنوز اجرای نمایش تعزیه در تفلیس را به یاد دارند) ، معرفی گیورگی گوتسوریدزه به عنوان یکی از محققینی که در زمینه محرم در گرجستان تحقیقات نسبتا جامعی را داشته است ، ویژگی های تئاتر عروسکی ایرانی و نمایش های خیابانی ، نقش اشعار کلاسیک فارسی در شکل گیری تعزیه ، بررسی نمایش های صوفی گرایانه به عنوان جلوه ای از هنرهای نمایشی عرفانی از مسائلی بود که این استاد دانشگاه در سخنرانی خود مطرح نمود.

احسان خزاعی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران پس از پرسش و پاسخ و در جمع بندی سخنرانی ارائه شده و نظرات مطرح شده گفت: خانم گولیکو مامولاشویلی محقق فعالی هستند که در زمینه تخصصی نمایش تعزیه ایرانی در حال تحقیق هستند. ایشان علیرغم این که شاید در تفلیس منابع زیادی دسترس نباشد ولی تلاش خود را در این زمینه انجام داده اند. خزاعی در خصوص روابط فرهنگی دو کشور تصریح نمود؛ روابط هنری به ویژه در زمینه تئاتر می تواند مناسبات فرهنگی دو کشور را توسعه داده و موثر باشد.

رایزن فرهنگی سفارت ایران با اشاره به حضور ادیان مختلف در کشور گرجستان که از قدیم الایام از آزادی برخوردار بودند را دلیلی بر اجرای نمایش تعزیه در گرجستان دانست و با اشاره به نمایش اخیر تئاترهای ایرانی من جمله حضور داوران و مسئولین فستیوالهای تئاتر گرجی در جشنواره تئاتر فجر ایران، اجرای تئاتر مکبث به کارگردانی آقای ثروتی و تئاتر عروسکی رستم و سهراب که به کارگردانی آقای بهروز غریب پور در گرجستان انجام شد را از نشانه های ارتباطات هنری در زمینه تئاتر دو کشور برشمرد و آن را رو به گسترش توصیف نمود.

خزاعی در خصوص نماش تعزیه گفت ؛ همانطور که تئاتر در کشور گرجستان دارای جایگاه ویژه ای است و مردم گرجستان با نمایش تئاتر مانوس هستند ، در کشور ایران هم به دلیل این که واقعه کربلا از دریچه هنری به مردم عرضه شده و به صورت نمایش تعزیه درآمده ، لذا بعد از 1400 سال از گذشت واقعه کربلا شاهد هستیم که این مسئله هنوز در اذهان مردم زنده است ، بنابراین نمایش تعزیه در زندگی ایرانیان نقش مهمی را ایفا می نماید.

گفتنی است خانم گولیکو مامولاشویلی کتابی را تحت عنوان "تعزیه؛ تئاتر و رموز غیبی ایرانی" را تالیف که توسط انتشارات "ارونولی متسرلوبا در سال 2009 انتشار یافته. در این کتاب مولف یک بررسی کلی در مورد نمایش ایرانی و اساس و ریشه های فرهنگی نمایشهای تئاتری در ایران ارائه می کند. همچنین در باره فرهنگ بزرگ و جالب ایرانی و اهمیت رسوم تئاتر ایرانی و نقش مذهب در تاریخ و فرهنگ ایران بررسی نموده و در مورد تعزیه، اصل تعزیه، ریشه های فرهنگی- مذهبی و تاریخی آن نظرات خود را ارائه می نماید. در ادامه مولف در باره تعزیه در ادبیات علمی فارسی تحقیقات خود را ارائه می نماید.

در فصل دوم کتاب مذکور وجود تعزیه و ماه محرم در گرجستان که یک کشور مسیحی است ، به خصوص در تفلیس مورد بحث نویسنده قرار گرفته است. مولف کتاب در مورد رسوم ماه محرم و جزئیات سنت ها و آیین هایی که در حدود دهه 80 قرن 20 در شهر تفلیس برگزار می شده پژوهش نموده و سپس درباره وجود و همزیستی مسالمت آمیز چند مذهب در گرجستان، مخصوصاً در شهر تفلیس موضوع را مورد بررسی قرار داده و آن را از زاویه تاریخی ارائه می نماید.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن