تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 1 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812063105




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سايه روشن فرهنگ و هنر /گمانه‌زني براي حضور در اسكار


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سايه روشن فرهنگ و هنر /گمانه‌زني براي حضور در اسكار
آغاز رقابت اسكار، تدوين آيين‌نامه حضور زن در سينما، تشكيل كميته انضباطي سينماي ايران، نشست جشن خانه سينما، برپايي جشنواره تئاتر عروسكي تهران مبارك و... مهمترين سايه روشن فرهنگ و هنر در هفته گذشته هستند.
به گزارش خبرنگار مهر، از جمعه گذشته رقابت بخش بهترين فيلم غيرانگليسي‌زبان هشتاد و يكمين دوره مراسم اسكار با انتخاب فيلم "تقاطع" به عنوان نماينده كره جنوبي در اين بخش آغاز شد.

آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي با ارسال فرم تقاضانامه از 96 كشور براي حضور در بخش بهترين فيلم غيرانگليسي‌زبان هشتاد و يكمين دوره مراسم اسكار دعوت كرده است. آخرين مهلت ارسال فرم‌هاي تقاضا به مقر آكادمي اسكار در آمريكا اول اكتبر (دهم مهر) است.

تجليل از حاتمي‌كيا در برنامه "قابي براي جواني"

به اين ترتيب فيلم هايي كه در فاصله دهم مهر 86 تا دهم مهر 87 (اول اكتبر 2007 تا 30 سپتامبر 2008) در كشورهاي خود به مدت هفت روز پياپي اكران عمومي شده باشند، مي‌توانند به اين آكادمي معرفي شوند. نامزدهاي هشتاد و يكمين دوره جوايز اسكار 22 ژانويه 2009 (سوم بهمن) اعلام و مراسم اعطاء جوايز اسكار 22 فوريه (چهارم اسفند) در كداك تيه‌تر لس آنجلس برگزار مي‌شود.

سينماي ايران نيز در اين فاصله در حال گمانه‌زني براي فرستادن نماينده اصلح به اين مراسم است كه از مهمترين نامزدهاي امسال مي‌توان به "آواز گنجشك‌ها"، "به همين سادگي" و "اتوبوس شب" اشاره كرد.

* هفته گذشته معاونت سينمايي وزارت ارشاد اقدام به تهيه و تدوين آئين‌نامه اجرايي اصول و سياست‌هاي بهينه‌سازي حضور زن در سينما كرد كه بازتاب‌هايي متفاوت داشت. اين آئين‌نامه در سه فصل به استناد مصوبه سال ‪ ۸۲‬شوراي عالي انقلاب فرهنگي و با هدف ارتقاء و تعميق آگاهي جامعه از موضوع جايگاه، شخصيت، حقوق و نقش زن از منظر اسلام در عرصه‌هاي مختلف زندگي و حضور شايسته زن در سينما تدوين و تهيه شده است.

در بخشي از اين آئين‌نامه به اصول و نحوه حضور زن در سينما پرداخته شده كه استفاده صحيح و اصولي از حجاب به عنوان نماد فرهنگ ديني و ضامن مصونيت اخلاقي و رواني در جامعه، حذف خشونت و عدم تلقي آن به عنوان ماهيت ذاتي سينما، پرهيز از تشكيك در اصول و مباني و احكام شريعت تحت عنوان دفاع ازحقوق زنان و اصل بهره‌مندي و لزوم توجه به فتواهاي فقهي و رهنمودهاي حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري در خصوص جايگاه و نقش زنان از جمله اين اصول است.

* هفته گذشته با توجه به انتشار اخباري از احضار برخي سينماگران به معاونت سينمايي و ممنوع‌الكار شدن برخي، بحث ضرورت تشكيل كميته انضباطي براي سينماي ايران از سوي برخي رسانه‌ها پيگيري و به آن دامن زده شد. اين بحث در حالي مطرح شده كه شوراي صيانت خانه سينما با اهدافي مشابه در حال فعاليت است.

از واكنش‌هايي كه در پي اين اخبار منعكس شده مي‌توان به نظر مشاور هنري رئيس جمهور، مشاور عالي معاونت سينمايي و ... اشاره كرد. جواد شمقدري طرح تشكيل كميته انضباطي را يك نشاني انحرافي دانسته و گفته: اين طرح با هدف بيان اين موضوع ارائه شده كه دست مديريت سينمايي براي اصلاح سينماي ايران بسته است در حاليكه اين اقدام يك فريبكاري به حساب مي‌آيد.

عليرضا رضاداد هم نتيجه ايجاد نهادهاي موازي را چيزي جز تعارض آرا ندانسته و شوراي صيانت خانه سينما را براي رسيدگي به اين موضوع كافي دانسته است. در اين ميان محمود گبرلو تشكيل كميته انظباطي را ضروري دانسته و معتقد است: با نظارت دقيق و قانونمند از حضور بي‌ضابطه افراد و به اصطلاح چهره‌ها در سينما و بروز تخلف جلوگيري مي‌شود.

* نشست خبري دوازدهمين جشن سينماي ايران هفته گذشته با حضور امين تارخ دبير جشن و سخنگوي خانه سينما، محمدمهدي عسگرپور مدير عامل، كامران ملكي دبير هيئت مديره، منوچهر شاهسواري دبير اجرايي جشن خانه سينما برگزار شد. بر همين اساس جشن فيلم كوتاه به عنوان اولين مراسم روز 27 مرداد همزمان با نيمه شعبان، جشن انيميشن اول شهريور، جشن مستند 13 شهريور، بزرگداشت بهرام بيضايي، جمشيد مشايخي، سيف‌الله داد و كاظم فريبرزي 16 شهريور و جشن فيلم‌هاي بلند سينماي ايران 25 شهريور برگزار مي‌شود.

* دوازدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر عروسكي تهران ـ مبارك از شنبه 19 مرداد با برگزاري مراسم افتتاحيه در فضاي باز مجموعه تئاتر شهر آغاز شد و شنبه 26 مرداد با معرفي به كار خود پايان داد. اين جشنواره كه از تخصصي‌ترين جشنواره‌هاي تئاتر كشور است در بخش‌هاي بين‌الملل، صحنه‌اي، خياباني، مرور و ويژه بين‌الملل در مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج، تالار هنر، تالار فردوسي و خانه نمايش اداره برنامه‌هاي تئاترشهر تهران برگزار شد و شب گذشته با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان داد.

* هفته گذشته شوراي پروانه ساخت براي دو پروژه سينمايي پروانه ساخت صادر كرد. فيلم "چينوت" به تهيه‌كنندگي و كارگرداني حسن كاربخش و "قبل از دعوت" به تهيه‌كنندگي محمد پيرهادي و كارگرداني حاتمي‌كيا مجوز ساخت گرفته و به زودي وارد مرحله پيش توليد مي‌شوند.

حاتمي‌كيا سال گذشته به تهيه‌كنندگي پيرهادي فيلم اپيزدويك "دعوت" را ساخت كه در نوبت اكران عيد فطر قرار دارد و درباره مواجهه چند زوج با مسئله سقط جنين است. هرچند پيرهادي در گفته‌هاي اخير خود پروژه "قبل از دعوت" را كاملاً بي‌ارتباط با "دعوت" دانسته و از بازنويسي فيلمنامه آن توسط خود حاتمي‌كيا خبر داده است.

* فيلم سينمايي "ريسمان باز" به كارگرداني مهرشاد كارخاني از چهارشنبه سي‌ام مردادماه جايگزين فيلم "ده رقمي" در گروه سينمايي عصر جديد مي‌شود. اكران اين فيلم تنها تغيير در برنامه سينماهاي تهران در هفته جاريست.

* سينماي ايران هفته گذشته نيز حضور خود را در عرصه‌هاي جهاني پي گرفت كه به مرور آنها مي‌پردازيم. فيلم مستند "روزهاي بي‌تقويم‌" به كارگرداني مهرداد اسكويي در بخش مسابقه پانزدهمين جشنواره بين‌المللي مستند شفيلد در انگلستان به نمايش در‌مي‌آيد. جشنواره بين‌المللي مستند شفيلد از پنج تا 9 نوامبر (15 تا 19 آبان ماه ) در بخش‌هاي مستند بلند، كوتاه، دانشجويي و مستند انيميشن برگزار مي‌شود.

سومين جشنواره بين‌المللي آسيا فيلم "جاكارتا - نتپك"در اندونزي بخشي ويژه‌ را به نمايش‌ فيلم‌هاي ايراني اختصاص داد. در اين بخش 13 فيلم بلند و كوتاه زنده و پويانمايي ايراني از توليدات كانون از 19 تا 24 مردادماه براي تماشاگران اندونزيايي به نمايش درآمد.

"بچه‌هاي نفت" ابراهيم فروزش، "مادربزرگ پرنده" و "كشاورز و گاو" فاطمه گودرزي، "مداد قرمز و كلاغ سياه" هادي يقين‌لو، "ماه بود و روباه" بابك نظري، "شنگول و منگول" فرخنده ترابي و سيدمرتضي احدي، "ماهي رنگين‌كمان" فرخنده ترابي، "بازگشت به خانه" بهزاد فراهت، "كوه جواهر" و "بهادر" عبدالله عليمراد ، "لي‌لي لي‌لي حوضك" وجيه‌الله فردمقدم، "حكايت شيرين" محمدرضا عابدي و "موشه و درخت سيب" ناهيد صمدي‌امين آثار به نمايش درآمده در اين بخش هستند.

سه فيلم "صندلي خالي" سامان استركي، "چراغي در مه" پناه‌برخدا رضايي و "در ميان ابرها" روح‌الله حجازي در جشنواره بين‌المللي پوسان كره جنوبي به نمايش درمي‌آيند. "صندلي خالي" و "چراغي در مه" در بخش رقابتي "جريان‌هاي نو" جشنواره پوسان به نمايش درمي‌آيند كه اختصاص به نمايش فيلم‌هاي اول و دوم كارگردانان دارد.

"در ميان ابرها" نيز در بخش غيررقابتي "پنجره‌اي به سينماي آسيا" جشنواره حضور دارد. سيزدهمين جشنواره پوسان از يازده تا 19 مهرماه در كره جنوبي برگزار مي‌شود.

فيلم سينمايي "سبز كوچك" ساخته غلامرضا رمضاني به بخش مسابقه رسمي جشنواره بين‌المللي فيلم "لولا" در نايروبي راه يافت. اين جشنواره از 21 تا 26 مردادماه برگزار شد و از هفت بخش تشكيل شده كه مسابقه رسمي، كودكان، مسابقه آفريقايي و جشنواره كودكان براي كودكان از آن جمله است.

فيلم "اتوبوس شب" ساخته كيومرث پوراحمد در جشنواره فيلم‌هاي آسيايي لندن كه از اول تا هفتم شهريورماه در لندن برگزار مي‌شود، به نمايش درمي‌آيد. "هر شب تنهايي" ساخته رسول صدرعاملي نيز در بخش "سينماي دنيا" سي و دومين جشنواره بين‌المللي مونترال كه از 31 مرداد تا يازدهم شهريور برگزار مي‌شود، به نمايش درمي‌آيد.

* محمد مطيع بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون كه از سال 1365 به سوئد مهاجرت كرده بود، پس از بازگشت در مجموعه تاريخي "ديكتاتور" ساخته محمدرضا ورزي حضور پيدا مي‌كند. همچنين احتمال حضور او در پروژه "ترديد" واروژ كريم‌مسيحي نيز وجود دارد. مطيع كه در فيلم‌هاي "كلاغ" بهرام بيضايي، "دايره مينا" داريوش مهرجويي و مجموعه‌هاي "افسانه سلطان و شبان" داريوش فرهنگ و "امير كبير" سعيد نيكپور در اين مجموعه همبازي احمد نجفي، سعيد نيكپور، حسين محجوب و ... است.

* ابراهيم حاتمي‌كيا طي يك نظرخواهي گسترده از جوانان تهران در زمينه‌هاي علمي، هنري، اجتماعي و حوزوي به عنوان كارگردان منتخب اين نسل در بخش هنري انتخاب شد. برنامه تجليل از برگزيدگان اين نظرخواهي با عنوان "قابي براي جواني" هفته گذشته به همت شهرداي تهران برگزار شد و با حضور شهردار تهران از حاتمي‌كيا در كنار برگزيدگان ديگر رشته‌ها تجليل به عمل آمد.

* هنگامه قاضياني و شبنم مقدمي در نمايش "مهر هفتم" به كارگرداني سعيد شاپوري بر مبناي فيلمنامه اينگمار برگمان حضور دارند كه از نيمه دوم مهرماه در تالار مولوي به روي صحنه مي‌‌رود. شاپوري براي براي صحنه‌اي شدن، بخش‌هايي از فيلمنامه را تغيير داده‌ و همچنين تعداد شخصيت‌ها و مدت زمان نمايش را نيز كمتر كرده است.

به اين ترتيب قاضياني پس از حضور در نمايش "آتن ـ مسكو" نوشته سولاكيديس به كارگرداني كتايون فيض‌مرندي در كنار ماهايا پطروسيان و نگار عابدي كه شهريورماه در تالار مولوي اجرا مي‌شود، دومين حضور خود را بر صحنه تئاتر پس از حضور موفق در فيلم سينمايي "به همين سادگي" تجربه مي‌كند.

سعيد پورصميمي در مراسم تشييع پيكر مرحوم فخيمي

* هفته گذشته سينماي ايران دو هنرمند را در رشته هاي مختلف از دست داد. مهرداد فخيمي فيلمبردار برجسته سينماي ايران چهارشنبه به دليل بيماري ريوي در 69 سالگي درگذشت. به عنوان فيلمبردار با فيلمسازاني چون بهرام بيضايي، مرحوم علي حاتمي، محسن مخملباف، محمدرضا هنرمند، ابوالحسن داوودي ، شهرام اسدي و... همكاري كرده بود، براي فيلمبرداري "مسافران" برنده سيمرغ بلورين از جشنواره فيلم فجر شده بود.

همچنين رضا آقاربي پس از 25 سال حضور در عرصه سينما، تئاتر و تلويزيون در سن 50 سالگي به دليل ايست قلبي از دنيا رفت. نام و يادشان گرامي ...
 يکشنبه 27 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن