تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى لله  عليه  و  آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853299896




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فقه شیعه مبتنی بر چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فقه شیعه مبتنی بر چیست؟

عصر امام باقر (ع) و امام صادق(ع) عصر گسترش علوم اهل بیت(ع) در زمینه های مختلف بود. این مسأله درباره امام صادق (ع) بیشتر صدق می كند و این به دلیل مصادف شدن بخشی از دوران امامت آن حضرت، با فضای باز سیاسی بود كه در نتیجه خلاء سیاسی ناشی از انقراض حاكمیت نیرومند امویان از یك طرف و روی كار آمدن بنی عباس از طرف دیگر به وجود آمده بود. امام توجه تامّ و تمام شیعیان را به اهل بیت جلب كرده و آنان را از تمسك به احادیث دیگران باز می داشت. این امر مهمترین علت شكل گیری فقه شیعه به صورتی مستقل و اصیل بود و اهمیت آن از پیش تا حدودی در زندگی امام باقر(ع) تبیین شده بود. با این حال، در اینجا نیز مروری بر تأكیدهای امام صادق(ع) در این زمینه خواهیم داشت.امام در روایتی فرمود:"أیَّتها العصابة! علیكم بآثار رسول الله (ع) و سنته و آثار الائمة و الهداة من أهل بیت رسول الله (ع)."(1)ای شیعیان! آثار رسول خدا(ص) و سنت او و آثار ائمه هدی از اهل بیت پیامبر(ص) را مدنظر داشته باشید.همچنین امام صادق (ع) به یونس بن ضبیان فرمود:یا یونس! ان اردت العلم الصحیح فعندنا أهل البیت، فإنّا ورثنا و اوتینا شرع الحكمة و فصل الخطاب.(2)ای یونس! علم راستین پیش ما اهل بیت است؛ زیرا ما راههای حكمت و میزان تشخیص خطا از صواب را به ارث برده ایم.ابان بن تغلب به عنوان یك شیعه واقعی و آگاه امام صادق(ع) كه از شاگردان ایشان بود؛ مذهب شیعه را چنین تعریف می كند:" الشیعة الذین اذا اختلف الناس عن رسول الله (ص) اخذوا بقول علیّ و اذا اختلف الناس عن علیّ اخذوا بقول جعفر بن محمد."(3)شیعیان كسانی هستند كه هرگاه مردم در قول رسول خدا(ص) اختلاف می كنند، سخن امیرمؤمنان(ع) را می گیرند و وقتی در سخن علی (ع) اختلاف می كنند، قول جعفر بن محمد صادق(ع) را می پذیرند.امام به شیعیان خود سفارش می كرد تا یكدیگر را یاری دهند و می فرمود: رحم الله من أحیی أمرَنا. امام صادق(ع) روایات خویش را برای شاگردان خود نقل می كرد و شاگردان؛ اعم از شیعه و سنی، روایات آن حضرت را می نوشتند، با این تفاوت كه اهل سنت حدیث را ازجعفربن محمد، و از پدرش و او از پدرانش و آنها از رسول خدا(ص) نقل می كردند؛(4) به عبارت دیگر، با ذكر سند می آورند. اما شاگردان شیعه آن حضرت با عنوان" عن ابی عبدالله" و بدون ذكر این سند نقل می كردند، زیرا اعتقاد شیعه به عصمت ائمه و امامت آنها و حجّیت قول امام، آنان را از ذكر سند بی نیاز می ساخت با این حال، امام تأكید داشت كه احادیث او همان احادیث رسول خدا (ص) است.حدیثی حدیث أبی وحدیث أبی حدیث جدّی و حدیث جدّی حدیث علی بن ابی طالب و حدیث علیّ حدیث رسول الله(ص) و حدیث رسول الله (ص) قول الله .(5)ائمه علیه السلام از ابتدا بر این نكته تأكید داشتند كه آنها( شیوخ) روایتی ندارند و علم آنها از طریق دیگری غیر از مشایخ روایت معمول، سرچشمه می گیرد. امیرالمؤمنین(ع) به منظور بیان همین مطلب می فرماید:ألا إنَّ ابرار عترتی و طائب اُرومتی أحلم الناس صغاراً و أعلمهم كباراً اَلا و إنّا أهل البیت من علم الله علمنا و بحكم الله حكمنا و من قولٍ صادقٍ سمعنا، فان تتَّبعوا آثارنا تهتدوا ببصائرنا، معنا رایة الحق من یتبعها لَحِق و من تأخر عنها غرق.(6)نیكان عترت و پاكان خانواده من، بردبارترین مردم دركوچكی وداناترین آنها در بزرگی هستند. ما اهل بیت از علم خدا بهره گرفتیم و به حكم خدا حكم می كنیم و سخن از پیامبر راستگو شنیدیم. اگر از ما و آثار ما پیروی كنید با راهنمایی ما هدایت می یابید و پرچم حق با ما است كه هر كسی از آن پیروی كند به حق می رسد و هر كسی از آن روی برگرداند در ضلالت و گمراهی غرق می شود.امام صادق (ع) فرمود:إنَّ عندنا ما لا نحتاج معه الی الناس و ان الناس لیحتاجون الینا و ان عندنا كتابٌ املاء رسول الله و خطّ علیّ(ع) صحیفة فیها كلّ حلال و حرام.(7)پیش ما اهل بیت چیزی است كه با وجود آن احتیاج به مردم ندارید، ولی مردم به ما احتیاج دارند. پیش ما كتابی است كه رسول خدا(ص) املا فرموده و امیرمؤمنان(ع) آن را نوشته است. كتابی كه كلیه احكام؛ اعم از حلال و حرام، در آن است.این یكدستی كه دركتب روایی شیعه وجود دارد، به هیچوجه در كتب روایی اهل سنت نیست؛ زیرا كتابهای آنان مشحون از اختلاف آراء و احادیثی با محتوای ناهماهنگ است كه به طور عمده ریشه آنها به عقاید و نظریات صحابه منتهی می شود.در این صورت بی انصافی است كه كسی در مقام معرفی شیعه، آن را نحله ای بداند مركب از آراء و افكار مختلف كه اوهام زیادی در آن راه یافته است.(8)از این رو امام صادق(ع) وقتی علوم محدثان عامی زمان خود را مورد ارزیابی قرار می دهد، چنین می فرماید:دیگران پس از پیامبر راه امتهای قبلی را پیمودند، پس دین خدا را تغییر داده و آن را از اصل خود منحرف نمودند. بر آن ، چیزیهایی افزوده و مطالبی از آن برداشتند . بنابراین هر چه اكنون در دست آنها است صورت تحریف شده آن چیزی است كه از طرف خدا نازل شده است.(9)روایات امامان شیعه در فقه سنت نیز نفوذ كرده و بسیاری از محدثان آنها از امام باقر(ع ) و امام صادق(ع) روایاتی نقل كرده اند كه بخشی از آن در جوامع حدیثی آنان مندرج است. حتی می توان گفت روایات فراوانی در كتب اهل سنت یافت می شود كه گاه از نظر لفظی و گاه از جهت مضمون شبیه روایات اهل بیت است.علت اختلاف فقهای اهل تسنندلیل شدت اختلاف میان فقهای سنت آن بود كه به سرعت نیاز به اجتهاد پدید آمد و آنان كار استنباط خود را از روایات برای دریافت احكام جدید آغاز كردند در حالی كه شیعه تا مدتها تمسك به نص روایات امامان داشت.اشكال مهم كار اهل سنت این بود كه به مقدار كافی  منابع حدیثی در اختیار نداشتند چرا كه بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله اجازه نوشتن احادیث به مردم داده نشد و مقدار موجود هم علاوه بر آن كه در حد حافظه عده ای در شهرهای متعدد و دور دست و پراكنده بود، از نظرمحتوا نیز اختلاف زیادی میان آنها وجود داشت و همین روایات بود كه مشكل كار را دو چندان كرده بود. به این ترتیب بود كه علمای اهل سنت این مشكل بزرگ غیرقابل حل را با شرعی تلقی كردن افعال خلفا و صحابه و حتی تابعین تا حدودی حل كردند.درباره ضعف روایی غیرشیعه روایتی زیبا از طریق امام صادق(ع) نقل شده است.اینهایی كه خود را از فقیهان و عالمان اسلام می شمارند و كلیه مسائل فقهی و دینی و هر آنچه را كه مردم به آن محتاجند، استنباط كرده اند، چیزی از علم رسول خدا (ص) نمی دانند و چیزی از رسول خدا (ص) به آنها نرسیده است؛ زیرا هنگامی كه از احكام و حلال و حرام از آنها سؤال می شود، از رسول خدا اثری در آن مسأله پیش آنها وجود ندارد. این ضعف روایی اهل سنت و اتكای آنها بر عمل صحابه و تابعین، به طور طبیعی باعث ضعف بنیه فقهی آنها گردید، زیرا اختلاف نظر و سلیقه بین صحابه و تابعین، به قدری زیاد بود كه جمع كردن آرا و فتاوا را بسیار دشوار می ساخت.(10)پی نوشتها:1- وسائل الشیعه، ج 18، ص 23 و 61.2- وسائل الشیعه، ج18، ص 48.3- رجال النجاشی، ص 12.4- به عنوان نمونه، نك: تاریخ جرجان، ص170،264، 265، 405، 5705- كشف الغمه ، ج2، ص 170؛ الكافی، ج 1، ص5.6- العقد الفرید، ج4، ص 67، به نقل از الامام الصادق(ع)، ص 90.7- الكافی، ج1، ص 241.8- الامام ابوحنیفه، ص111.9- همان، ص 140.10- تفسیر العیاشی، ج2، ص 321.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1264]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن