تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815474404




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واكنش سخنگوي وزارت خارجه به اظهارات خبرساز « رحيم مشايي »


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: واكنش سخنگوي وزارت خارجه به اظهارات خبرساز « رحيم مشايي »
گروه سياسي - مجيد معافي:در چند روز اخير، بحث دوست بودن يا نبودن با ساكنان با سرزمينهاي اشغالي كه از سوي رحيم

مشايي ابراز شد، در صدر اخبار داخلي و خارجي قرار گرفته است. ماجرا از آن جا آغاز شد كه اسفنديار رحيم مشايي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حدود يك ماه پيش در اظهارنظري گفت: «ايران امروز با مردم آمريكا و اسرائيل دوست است. هيچ ملتي در دنيا دشمن ما نيست. اين افتخار است...».
وي در روز بعد از اين اظهارنظر، در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه مطرح كرد، چرا در سخنان خود بحث دوستي ملت ايران را با همه ملتها، حتي مردم اسرائيل را مطرح كرديد؟ اظهار داشت: اصلاً بحث من اين نبود؛ شما خبرنگاران هميشه به دنبال چيزهاي خاصي هستيد و شما اين چيزها را منتقل مي كنيد!
وي در عين حال ادامه داد: عين جمله من در يك بحث كلي، اين بود كه عنوان كردم، امروز بين ملتهاي دنيا، افتخار ملت ايران اين است كه هيچ دشمني ندارد؛ نه ايران دشمني با ملتي دارد و نه هيچ ملتي در دنيا حتي اسرائيل.
اما رحيم مشايي دو روز گذشته نيز در نشست خبري بار ديگر با صراحت بيشتري بر دوستي ملت ايران با مردم سرزمينهاي اشغالي تأكيد كرد و گفت: بنده به حرفهايم افتخار مي كنم و آنها را اصلاح نمي كنم، بلكه هزار مرتبه ديگر نيز تكرار مي كنم كه ما آحاد مردم دنيا را دوست داريم و اين افتخار ماست كه چون اعتقاد و آرمانهايمان انساني است، در بين توده هاي مردم در دنيا دشمني نداريم.
وي ادامه داد: مردم ايران با مردم آمريكا فرقي ندارند. ما با همه مردم دنيا دوست هستيم؛ حتي مردم آمريكا و اسرائيل.
اظهارنظرهاي صريح رحيم مشايي نسبت به دوستي با مردم سرزمينهاي اشغالي در حالي مطرح مي شود كه علي لاريجاني، رئيس قوه مقننه تأكيد كرده است كه ملت ايران هيچ گونه دوستي با مردم سرزمينهاي اشغالي ندارند. از سوي ديگر، گفته مي شود، يك هيأت 5 نفره از سوي مجلس نيز قرار شده است، در چند روز آينده پيرامون اظهارنظرهاي پي در پي مشايي درباره آمريكا و اسرائيل با رئيس جمهور ديدار كنند.
در همين حال، سخنگوي وزارت خارجه نيز مواضع ايران در خصوص مشروعيت نداشتن رژيم صهيونيستي را يك امر اجماعي دانست و گفت: در اين اجماع ملي، همه مسؤولان جمهوري اسلامي ايران منسجم، يكپارچه و هم نظر هستند.
به گزارش خبرنگار سياسي روزنامه قدس، حسن قشقاوي، سخنگوي وزارت خارجه كشورمان در نشست خبري ديروز خود هنگامي كه خبرنگاري با اشاره به اظهارات رحيم مشايي در خصوص دوستي با ملت اسرائيل از قشقاوي پرسيد كه آيا موضع تهران درباره ساكنان ملت اسرائيل تغيير يافته است، از پاسخ صريح به اين سؤال با زيركي طفره رفت و فقط به اين جمله بسنده كرد كه درباره اين موضوع مفصل صحبت شده و در روزهاي اخير، مقامات ايراني مواضع خود را اعلام كردند.

سفر به استانبول
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در مورد سفر احمدي نژاد به تركيه اظهار داشت: حاشيه پردازيهاي رسانه اي بر اهميت سفر آقاي احمدي نژاد به تركيه تأثيري ندارد.
قشقاوي درباره سفر رئيس جمهور كشورمان به تركيه يادآور شد: اين سفر بنا بر دعوت رسمي عبدا... گل صورت گرفته است و آقاي احمدي نژاد نيز پس از ورود به استانبول، مورد استقبال همتاي ترك خود قرار خواهد گرفت.
به گفته دستيار ويژه وزير خارجه، استقبال از احمدي نژاد بر اساس پروتكلهاي تشريفاتي دو طرف به طور كامل انجام مي شود.

ميانجيگري تركيه
سخنگوي وزارت خارجه، درباره ميانجيگري آنكارا در موضوع هسته اي ايران نيز خاطرنشان كرد: من منكر اصل اين بحث نيستم، اما اين كه حتماً بحث ميانجيگري باشد، همان طور كه هفته گذشته نيز بيان كردم، چنين موضوعي وجود ندارد. اما در چارچوب بحثهاي كلي دوجانبه، منطقه اي و جهاني ممكن است يكي از بحثها همين موضوع باشد.

جليلي- سولانا
وي در خصوص تماس اخير سعيد جليلي و خاوير سولانا، اين تماس را سازنده ارزيابي كرد و افزود: اين تماس بيانگر علاقه مندي طرفين به ادامه روند گفتگو است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا در مذاكرات تلفني بين جليلي و سولانا، قراري براي ديدار آينده آنها نيز گذاشته شده است كه وي گفت: هم اكنون بحث، بحث ادامه مذاكرات است و شكل و جزييات آن نيز در آينده اعلام مي شود.

گروهك تروريستي
قشقاوي درباره اعلام خبر گروهك تروريستي ريگي مبني بر شهادت تعدادي ديگر از گروگانهاي ايراني گفت: ايران هيچ خبر تأييد شده اي در اين خصوص ندارد. در حالي كه ما نيز مسأله گروگانها را به صورت جدي پيگيري مي كنيم.

بازداشت يك تبعه كويتي
سخنگوي وزارت خارجه درباره خبر دستگيري يكي از اتباع كويتي در آبهاي خليج فارس اين خبررا تأييد نكرد و يادآور شد: مراجع رسمي ما تاكنون هيچ خبري به وزارت خارجه درباره اين تبعه اعلام نكرده اند.

پاسخ حداكثري
وي در خصوص اظهارنظر وزير خارجه كويت درباره بستن تنگه هرمز، با بيان اين كه موضوع امنيت بحثي مهمي است و بحث كيان ملي ما محسوب مي شود يادآور شد: ما كمترين تهديد را پاسخ حداكثري خواهيم داد.
وي به كشورهاي همسايه تأكيد كرد: ما امنيت شما را امنيت خودمان و امنيت خودمان را امنيت شما مي دانيم.

بحران قفقاز
قشقاوي درباره موضع ايران در تحولات در اوستياي جنوبي خواستار حل مناقشه به صورت مسالمت آميز و با گفتگو شد و تصريح كرد: ما به دقت تحولات منطقه حساس قفقاز را پيگيري مي كنيم.

سفر «برهم صالح»
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره سفر «برهم صالح»، معاون نخست وزير عراق به تهران اين سفر را در چارچوب ادامه رايزنيها بين دو كشور ارزيابي كرد.

سرنوشت ايرانيان بازداشت شده در عراق
خبرنگاري با اشاره به ورود غيرمجاز برخي از زائران ايراني به عراق و بازداشت بيش از شش ماهه برخي زائران و كارشكني دولت عراق نسبت به آزادي آنها با بيان اين كه توصيه هميشگي ما به هموطنان اين بوده كه در انجام اين سفرها روند قانوني دنبال شود، گفت: متأسفانه زمان بازداشت اين افراد از حد قانوني فراتر رفته و به نگراني جدي خانواده هاي آنها منجر شده، بنابراين ما موضوع را به طرف عراقي منعكس كرده و از دولت عراق انتظار داريم، هر چه زودتر زمينه رهايي اين افراد را فراهم كنند تا خانواده ها از دل نگراني درآيند.
به گفته سخنگوي وزارت خارجه، سفير ايران در بغداد به طور جدي اين موضوع را پيگيري مي كند و اميد است بزودي خبر خوش رهايي آنها اعلام شود.

خبرسازي رسانه اي!
وي درباره ديدار سفير ايران در عراق و كمال خرازي با هيأت آمريكايي در تركيه اين خبر را خبري رسانه اي توصيف كرد و گفت: چنين ديداري رخ نداده است.

تكذيب خبر يك سفر
قشقاوي همچنين سفر يك هيأت صلح طلب آمريكايي به نام «كريستال ليك» به تهران براي مراودات بين ملتهاي ايران و آمريكا را تكذيب كرد و افزود: چنين برنامه سفري در كار نبوده است.

پيمان امنيتي
يكي ديگر از خبرنگاران از سخنگوي وزارت امور خارجه پرسيد، آيا اين كه گفته مي شود پيمان امنيتي بغداد - واشنگتن با اندكي تغيير و بدون اعلام به امضا رسيده است درست است يا خير؟ كه قشقاوي گفت: من خبر جديدي نشنيدم، اما ديدگاه ما همان است كه پيشتر همكاران ما بيان كرده اند.
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن