تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دوست ندارم كه در كودكى از دنيا مى رفتم و وارد بهشت مى شدم و بزرگ نمى شدم تا پروردگارم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821231868




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس سازمان شيلات: * صنعت ميگو پس از 5 سال ركود جان تازه‌اي گرفته است * استحصال خاويار را با هدف كمك به نسل آينده به 10 تن كاهش مي‌دهيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رييس سازمان شيلات: * صنعت ميگو پس از 5 سال ركود جان تازه‌اي گرفته است * استحصال خاويار را با هدف كمك به نسل آينده به 10 تن كاهش مي‌دهيم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: كشاورزي و دامپروري

معاون وزير جهاد كشاورزي با اشاره به اينكه از سوي كنوانسيون سايتس سهميه استحصال خاويار ايران از درياي خزر 41.5 تن است، استحصال خاويار در سال جاري را 10 تن پيش‌بيني و اظهار كرد: سهميه در نظر گرفته شده از سوي كنوانسيون سايتس قابل دسترسي است اما با توجه به اينكه تنها به دنبال درآمد نيستيم و براي نسل‌هاي آينده و حفظ ذخاير اين گونه ارزشمند نگرانيم، با حفظ بازارهاي جهاني سهميه‌ در نظر گرفته شده اعمال نمي‌شود.

به گزارش خبرنگار دامپروري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وحيد زارع ماهفروزي ـ رييس سازمان شيلات ايران ـ بعداز ظهر روزگذشته (دوشنبه) در اولين نشستي خبري با اشاره به استحصال 18 تن خاويار از درياي خزر در سال گذشته گفت: با توجه به اينكه در سال جاري صيد غير مجاز از اين ميزان كم شده ميزان استحصال خاويار به 10 تن كاهش مي‌يابد.

وي با اشاره به عضويت ايران در كنوانسيون سايتس تصريح كرد: استحصال 41.5 تن خاويار از درياي خزر سقف سهميه در نظر گرفته شده براي ايران است كه با توجه به قدمت عمر 300 ميليون ساله اين گونه و حفظ و بازسازي آن براي نسل‌هاي آينده كميسيون عالي بهره‌برداري از ذخاير ماهيان خاوياري ميزان صيد را به 10 تن محدود كرده است.

* صنعت ميگو پس از 5 سال ركود جان تازه گرفت

زارع درباره صنعت تكثير و پرورش ميگو در كشور گفت: اين صنعت با شعار «يك كيلو ميگو، يك بشكه نفت» شكل گرفت و فعال شد اما در برنامه آن چند عامل غيرمترقبه ديده نشده بود، از جمله بيماري لكه سفيد، واقعه 11 سپتامبر كه بر بازار جهاني تاثير ‌گذاشت و با عدم استقبال از خريد ميگو مواجه شد، طوفان گونو كه تاثير بسزايي در اين صنعت و حتي فعاليت‌هاي صيادي به ويژه در جنوب كشور داشته و همچنين بازگشت ميگوي صادر شده به اتحاديه اروپا و ممنوعيت صادرات؛ كه بخشي از اين اتفاقات مديريتي و بخشي ناشي از تاثيرپذيري كشورهاي اروپايي بوده كه باعث ناتواني پرورش‌دهندگان در بازپرداخت تسهيلات دريافت شده از بانك‌ها و ياس در اين صنعت شد.

رييس سازمان شيلات ايران اظهار كرد: در حال حاضر با توجه به رفع ممنوعيت صادرات، دانش فني براي تشخيص بيماري لكه سفيد قبل از وقوع و همكاري در جهت رفع مشكلات مالي، اين صنعت پس از پنج سال ركود جان تازه گرفته به طوري كه فعاليت 40 هكتار از مزارع تنها در سايت پرورشي چوئبده آبادان امسال به 650 هكتار افزايش يافته است و دولت نهم براي اينكه اين اشتغال مولد فروكش نكند در اسفند ماه سال گذشته در استان هرمزگان مصوبه‌اي اعلام كرد كه به سه استان ديگر (خوزستان، سيستان و بلوچستان و بوشهر) تعميم داده شد كه اميد است با حمايت‌هاي كه لازم است به صورت همزمان صورت گيرد چه براي تامين نقدينگي و اعتبار و چه در فعاليت‌هاي تخصصي و فني پرورش‌دهندگان را به توليد اميدوار نگاه داشته تا در برنامه سال آينده شاهد رشد و شكوفايي اين صنعت باشيم.

وي در پاسخ به اينكه هنوز يكي از بندهاي اين مصوبه اجرايي نشده است، تصريح كرد: بخش عمده اين مصوبه انجام شده كه مستندات آن موجود است از جمله ميزان بدهي فعالان به بانك‌ها، مشخص شدن بخش‌هاي طلبكار، مشخص شدن منابع اعتباري، دريافت مجوز و مواردي از اين دست. همچنين بخشودگي شش درصد جريمه بانك‌ها از بندهاي اين مصوبه است كه محقق شده است.

معاون وزير جهاد كشاورزي با تاكيد بر همكاري همه بخش‌ها براي رفع مشكلات يادآور شد: در نشست روز گذشته با وزير كار و امور اجتماعي براي همكاري در اين زمينه بزودي اين مصوبه اجرايي خواهد شد.

وي درباره مشكل نقدينگي و كمبود غذا در استان خوزستان گفت: صنعت پرورش ميگو در اين استان به حمايت بيشتري نياز دارد كه بر اساس گفته‌هاي سازمان جهاد كشاورزي خوزستان مبلغ قابل توجهي از صندوق توسعه كشاورزي اين استان براي تهيه غذاي ميگو به تعاوني‌ها اختصاص داده شده است.

رييس سازمان شيلات ايران پيش‌بيني كرد: در سال جاري حداقل شش هزار تن ميگو از سه هزار هكتار مزارع پرورشي در چهار استان جنوبي كشور برداشت مي‌شود.

* پيوند شانه‌دار خوار به درياي خزر از مهر ماه

معاون وزير جهاد كشاورزي درباره ورود شانه‌دار مهاجم به درياي خزر و كاهش ذخاير كيلكاماهيان گفت: هفته گذشته در نهاد رياست جمهوري با نماينده معاونت اجرايي رييس جمهور و وزارت امور خارجه نشستي برگزار شد كه در صورت توافق چهار كشور از مهرماه سال جاري شيوه بيولوژيك مبارزه با شانه‌دار مهاجم در درياي خزر اجرايي خواهد شد كه با پيوند شانه‌دارخوار(brovrot) زنجيره غذايي شانه‌دار مهاجم مورد تهديد قرارگرفته و فقر غذايي شانه‌دار مهاجم باعث كاهش جمعيت آن مي‌شود كه در فاصله زماني سه تا پنج سال وضعيت ذخاير كيلكا ماهيان به قبل از ورود شانه‌دار مهاجم برمي‌گردد.

زارع متذكر شد: برداشت 90 هزار تني كيلكا ماهيان در سال‌هاي اخير هم اكنون به كمتر از 20 هزار تن رسيده است.

* واگذاري اراضي مستعد صيدگاه‌ها به بخش خصوصي

رييس سازمان شيلات كشور از تهيه طرح جامع خزر و تصويب آن در آينده نزديك خبر داد و گفت: بهره‌برداري از ذخاير، اقتصادي كردن فعاليت‌هاي صيادي، كاهش آلودگي‌ها، ساماندهي انواع بهره‌برداري‌ها از درياي خزر از اهداف اين طرح است كه اميد است باعث كاهش صيد غير مجاز نيز شود.

وي افزود: بخشي از اين طرح كه مبارزه بيولوژيك با شانه‌دار مهاجم است (پيوند شانه‌دار خوار به درياي خزر) در سال جاري اجرا خواهد شد.

معاون وزير جهاد كشاورزي خاطر نشان كرد: طرحي تحت عنوان ايستگاه حفاظت از دريا (SPS) به صورت آزمايشي در درياي خزر در استان مازندران راه‌اندازي شده كه اگر هدف‌هاي در نظر گرفته شده در اين طرح محقق شود در كليه استان‌هاي ساحلي با همكاري مردم اجرا مي‌شود.

زارع درباره كاهش صيد قاچاق به ويژه در ماهيان خاوياري تصريح كرد: يكي از روش‌هايي كه بتوان بدون كمترين تنش و با بالاترين بهره‌برداري از امكانات موجود، دريا را حفظ كرد به كارگيري 10 فروند از شناورهاي خريداري شده كيلكاگير بوده كه به منظور اجراي يكي از طرح‌هاي نوآورانه در سال نوآوري براي ايجاد ايستگاه حفاظت از دريا استفاده شده است.

رييس سازمان شيلات با بيان اينكه در هر حرفه‌اي تخلفات وجود دارد، گفت: صيد غير مجاز نيز در حرفه‌ صيادي وجود دارد و افراد ساحلي به دليل نياز احساس مي‌كنند انفال عمومي براي آنهاست و به صورت غير مجاز صيد مي‌كنند كه براي كاهش صيد غير مجاز و اشتغال‌زايي واگذاري اراضي مستعد به بخش خصوصي براي آبزي پروري به ويژه ماهيان خاوياري در نظر گرفته شده و طبق دستور وزير جهاد كشاورزي اراضي صيدگاه‌هايي كه امكان استفاده از آن‌ها براي پرورش به ويژه خاويار وجود دارد در راستاي كاهش صيد غير مجاز مديريتشان به بخش خصوصي واگذار مي‌شود كه در كنار اين موضوع بانك ژن فعال براي حفظ گونه‌هاي با ارزش نيز از سوي موسسه تحقيقات شيلات و همچنين فعال كردن يگان حفاظت از منابع آبزي نيز صورت مي‌گيرد.

* توليد 692 هزار تن محصولات شيلاتي در سال جاري

وي پيش بيني كرد: كل توليدات شيلاتي در سال جاري اعم از آبزي پروري و صيد 692 هزار تن باشد كه براي اين ميزان توليد 185 هزار شغل (144 هزار نفر در بخش صيد و 41 هزار نفر در آبزي پروري) به طور مستقيم فعاليت مي‌كنند.

زارع ميزان توليدات آبزي‌پروري را 236 هزار تن و ميزان صيد را 456 هزار تن پيش‌بيني كرد و افزود: در عرصه ماهيگيري كشور 11 هزار و 696 فروند شناور مشغول صيد هستند.

معاون وزير جهاد كشاورزي با اشاره به اينكه سياست صيد در آبهاي جنوب صيد از آبهاي دور و منابع كمتر صيد شده است، گفت: 420 هزار تن از آبهاي جنوب و 36 هزار تن از آبهاي شمال صيد مي‌شود.

طبق پيش‌بيني وي 196 هزار تن انواع ماهيان در هفت هزار و 500 باب مزرعه پرورشي گرمابي و هزار و 200 باب مزرعه پرورشي سردابي توليد خواهد شد.

رييس سازمان شيلات ايران با اشاره به اينكه سرانه مصرف آبزيان براي هر ايراني در سال گذشته 7.3 كيلوگرم بوده است، گفت: اين ميزان در سال جاري به 8.5 كيلوگرم براي هر نفر افزايش مي‌يابد كه از مجموع مصرف 29 گرم پروتئين در روز براي هر ايراني تا پايان سال 88، بايد 4.55 گرم مصرف آبزيان باشد كه امسال اين ميزان به 4.1 گرم در روز مي‌رسد.

* صادرات 210 ميليون دلاري و واردات 45 ميليون دلاري آبزيان

زارع ارزش صادرات آبزيان در سال جاري از نظر وزني 53 هزار تن و از نظر ارزشي 210 ميليون دلار و ارزش واردات محصولات شيلاتي را از نظر وزني 45 هزار تن و از نظر ارزشي 45 ميليون دلار پيش بيني كرد.

معاون وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه تاكيد شيلات نگاه‌ علمي‌تر به موضوعات شيلاتي و آبزي‌پروري به منظور افزايش بهره‌وري، كاهش هزينه‌ها و بهبود كيفيت محصولات است، تصريح كرد: شيلات نمونه بارز و عيني تحقق اصل 44 قانون اساسي است چراكه طي سال‌هايي كه از فعاليت اين سازمان پس از انحلال شركت سهامي مي‌گذرد كليه فعاليت‌هاي صيد و آبزي پروري آن به بخش خصوصي واگذار شده است.

وي با اشاره به اقدامات انجام شده براي كاهش اثرات خشكسالي به عنوان حامي پرورش‌دهندگان از جمله آموزش‌هاي لازم، تامين آب مورد نياز مزارع و رفع محدوديت‌هاي آبي در آبزي پروري با همكاري وزارت نيرو و ديگر دستگاه‌ها تصريح كرد: نظارت كلي بر بازار و تعيين قيمت عرضه آبزيان به ويژه در ميادين ميوه و تره بار انجام مي‌شود و با تثبيت قيمت‌ها تداوم در عرضه و فراگير بودن مصرف اعمال خواهد شد.

* به دنبال مقصر براي مرگ دلفين‌ها نيستيم!

رييس سازمان شيلات ايران درباره مرگ دلفين‌ها در سال گذشته اظهار كرد: هدف ما فقط پيدا كردن مقصر نيست بلكه با استفاده از تجربيات گذشته به دنبال هستيم كه در سال گذشته توافق‌نامه‌اي بين سازمان شيلات و سازمان حفاظت از محيط زيست امضاء شد كه ناظر براي شناورهاي صنعتي پرساينر حضور داشته باشد و در صورت مواجه شدن با تخلف رسيدگي و برخورد شود كه اين توافق نامه در سال جاري اجرايي شد.

انتهاي پيام
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن