تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806360359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نخستين همايش نقد آثار رسانه اي دفاع مقدس مطرح شد:نگارش آثار دفاع مقدس نياز به فهم كامل آن داردبايد به دنبال اثري چون جنگ و صلح باشيم


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: در نخستين همايش نقد آثار رسانه اي دفاع مقدس مطرح شد:نگارش آثار دفاع مقدس نياز به فهم كامل آن داردبايد به دنبال اثري چون جنگ و صلح باشيم
تهران- حيات

احمد دهقان نويسنده دفاع مقدس گفت: براي نگارش آثار دفاع مقدس نياز به فهم كامل جنگي است كه هشت سال بر ملت ما تحميل شد در تمام دنيا سعي مي شود تا جنگ خوب فهميده شود و با برداشت صحيحي از آن در قالب آثار ادبي و سينمايي به آيندگان انتقال دهند.
به گزارش خبرنگار فرهنگي حيات نخستين همايش نقد و بررسي آثار رسانه اي در حوزه دفاع مقدس با حضور جمعي از اعضاي مجمع خبرنگاران و نويسندگان مطبوعاتي دفاع مقدس روز گذشته در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.
سعيد اعلاميان دبير مجمع خبرنگاران و نويسندگان مطبوعاتي دفاع مقدس در ابتداي اين نشست با تبريك روز خبرنگار گفت: برپايي جشنواره هاي آثار برگزيده دفاع مقدس و داوري و معيارهاي قضاوت در ارتباط با اين آثار اعضاي مجمع را به برپايي جلسات نقدي در ارتباط با اين آثار ترغيب كرد و در نخستين جلسه از سلسله جلسات نقد اثار رسانه اي در حوزه دفاع مقدس بنا داريم تا يادداشت مطبوعاتي احمددهقان نويسنده نام ‌آور دفاع مقدس را با عنوان "داستان جنگ از اينجا شروع مي شود" نقد و بررسي كنيم.
وي افزود: اين يادداشت برگزيده توسط داوران آثار دفاع مقدس به شكل كتاب منتشر خواهد شد وما اميدواريم كه جلسات نقد را به صورت ماهانه در هفته آخر هر ماه برگزار كنيم.
در ادامه مسعود ميري نويسنده و شاعر دفاع مقدس و مدير اين جلسه گفت: در جلسات نقد آثار دفاع مقدس با برگزيدگان اصحاب قلم به گفتگو مي نشينيم و درباره معيارهاي قضاوت داوران اظهار نظرات گوناگون را مطرح كرده، مورد بررسي قرار مي دهيم.
ميري ادامه داد: مهم ترين ويژگي اين سلسله جلسات حضور نويسندگان آثار برگزيده و منتقدين ادبيات و همچنين اظهار نظر آنان است. نخستين جلسه از اين سلسله جلسات نقد را با احمد دهقان نويسنده جهاني دفاع مقدس آغاز مي كنيم.
وي گفت: اين يادداشت به دليل نگاه متفاوت نويسنده، ريتم و واژگان خلاقانه و فضاي تصويري متفاوت به عنوان اثر برگزيده داوران انتخاب شده است.
در ادامه اين همايش بهروز قزلباش روزنامه نگار و شاعر دفاع مقدس در ارتباط با يادداشت فوق گفت: مقوله جنگ در ادبيات و سينماي ايران مفهوم بدي ندارد در حاليكه جنگ در تمام دنيا واژه اي شوم است اما در ادبيات و سينماي ايران و همچنين در اين يادداشت از دفاع گفته شد و آنچه اهميت دارد انسان است، انسان در اين يادداشت با بي اعتنايي به جنگ و توپخانه و كشته شدن، طلب زيست مي كند و مرگ را با برشته كردن غاز و اردك به استهزا مي گيرد.
قزلباش ادامه داد: در اين نوشته اشاره اي به نامطلوب بودن جنگ نشده است اما با به تمسخر گرفتن مرگ، منحوس بودن جنگ را به شكل ظريفي بيان مي كند.اشارات تاريخي اين يادداشت را غني كرده و تفسيرهاي تاريخي دهقان در اين يادداشت مطبوعاتي به ظهور رسيده است.
وي افزود: انسجام معنايي و موضعي و همچنين پايان بندي بسيار مناسب به جذابيت اين يادداشت افزوده است. دهقان پايان نوشته خود را به ابتداي آن گره زده و گفته هاي شهيد باكري را با قهرمان داستان "رمارك"، نويسنده آلماني مي سنجد و در پايان نوشته، خواننده را به ابتداي يادداشت ارجاع مي دهد.
قزلباش با بيان اين كه اشارات ضمني موجب غناي اين يادداشت شده است گفت: ارجاعات نويسنده متن به خارج از جنگ ايران و عراق و نقل قول هايي كه از افراد غير ايراني مي شود اين نوشته را غني كرده است. نگاه ما به جنگ بايد از شعار زدگي عبور كرده و بعد از اين شاهد خلق آثاري فخيم در سطح ادبيات دفاع مقدس باشيم.
قزلباش در پايان صحبت هاي خود گفت: ما در ايران بايد به دنبال خلق اثري چون جنگ و صلح تولستوي باشيم البته در حال حاضر هم آثار فراواني سراغ داريم و اين غنيمت است اما بايد در جستجوي راه هاي تازه اي در ارتباط با جنگ باشد. دفاع مقدس در حوزه رسانه و در منطقه اهميت خاصي دارد و اگر قلم ما جدي باشد از شكل گيري جنگي مجدد در منطقه جلوگيري مي شود.
احمد دهقان نويسنده اين متن با اشاره به حجم جنگ تحميلي، گفت: جنگ تحميلي عراق بر ايران از نظر حجم درقبال جنگ جهاني اول و دوم در سطح متوسطي قرار دارد اما آنچه اين جنگ را متفاوت مي كند دفاع است و فهم اين دفاع اهميت فراواني دارد. همانگونه كه در متن به نقل از كريستوف والايي اشاره مي شود نيروهاي ايراني به جنگ با برادران ديني خود نمي روند بلكه به جنگ با نيرويي در درون خود رفته و همانطور كه والايي مي گويد با نفس خود مي جنگند.
دهقان در پايان گفت: در تمام دنيا تلاش مي شود كه جنگ را به خوبي بفهمند اما ما كمتر آن را شناختيم و قدر آن را دانستيم. جنگ 8 ساله نياز به فهم دقيق دارد زيرا بدون شناخت با ديگر جنگ هاي دنيا تفاوتي نخواهد داشت.
پايان پيام
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن