تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820680683




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در حاشيه نامه نگاري مشاور هنري رييس جمهور به صدا و سيما اندرحكايت يك محكمه فرهنگي


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: در حاشيه نامه نگاري مشاور هنري رييس جمهور به صدا و سيما اندرحكايت يك محكمه فرهنگي
حكايت نامه نگاري هاي كارگزاران فرهنگي و البته رسانه اي شدن متن اين نامه ها، حكايت جديدي نيست، اما همواره اين پرسش را در ذهن تداعي مي كند كه آيا نمي توان به جاي رسانه اي كردن اين نامه ها، آنها را به شكل شفاهي، تلفني يا نامه اي كه رسانه اي نشود، به كار برد؟ اين كه فرموده اند « مومن آيينه برادر مومن خود است» قطعا به رسانه اي شدن نامه ها و صحبت ها نزديك تر است تا شكل اول و رايج مساله!
اما حكايت واژه «مسوول» هم خود حكايت ديگري است. «مسوول» به معناي واقعي كلمه بايد هميشه پاسخگو باشد، اما بسياري از سخن گفتن ها و توجيه هاي مسوولا ن ما وقتي اتفاق مي افتد كه نكته اي يا مطلبي درباره آنها بيان مي شود، اين نكته ها يا مطالب اكثرا به گونه اي است كه نيازي به پاسخگويي ندارد اما از آن جا كه «مسوول» در زمان لا زم خود، پاسخگو نبوده است، سعي مي كند در برابر آن نكته يا مطلب معمولي، موضع بگيرد. نامه بنويسد و خلا صه ... مشخص هم نيست چرا به اين رسالت ديني خود، به شكل آشكارا و علني جامه عمل مي پوشاند در حالي كه در نگاه اول اصلا نيازي به پاسخگويي نيست، اگر هم در مقام پاسخ باشيم، امر به معروف و نهي از منكر در درجه اول به شكل مخفيانه و برادرانه است كه البته اگر موثر واقع نشود، شايد بتوان به علني شدن آن هم فكر كرد ولي از آن جا كه قرار است در اين رفت و برگشت هاي كلا مي و نامه اي، نوعي فرافكني هم ملحوظ شود(!)، زمينه براي توجيه رسانه اي شدن امر مهيا مي شود و اين بيش از آن كه از همگان عجيب باشد، از مسوولا ن فرهنگي كه عنوان شريف «فرهنگ» را يدك مي كشند، بعيد است.
چندي پيش سيد عزت الله ضرغامي در سخناني به اين نكته اشاره كرده بود كه از بسياري از توليدات سينمايي وطني نمي توان در تلويزيون استفاده كرد آن هم به دليل بدحجابي، از آن جا كه اين بدحجابي ها در سينماي ما كاملا آشكار است، بنابراين كسي انتظار ندارد كه معاونت سينمايي ارشاد آن را به عنوان انتقاد بگيرد و بخواهد پاسخ آن را بدهد كه نمي دانم سينما برادر بزرگ تر تلويزيون است يا تلويزيون برادر بزرگ تر سينما!
از همين مقوله است نامه اخير مشاور هنري رئيس جمهور به سيد عزت الله ضرغامي در اعتراض به انيميشن پخش شده از صدا و سيما با موضوع سقوط هواپيماي مسافربري ايراني توسط ناو آمريكايي. اينكه اين اعتراض وارد است يا خير، مهم نيست، مهم تر شيوه ارائه اين انتقاد و اعتراض است:
«... مي خواستم با اشاره به يك مصداق عملي، نشان دهم كه چگونه اكثر دلسوزي ها و...»، «هبا» منثورا» مي شود و مصداق «فاحبط اعمالهم» مي گردد... تا امروز بايد حداقل بيست اثر سينمايي و تلويزيوني درباره حادثه ايرباس ايراني ساخته مي شد... در صدا و سيما، سيستم نظارت و ارزشيابي يا فشل است يا اصلا وجود ندارد... نمي توان از بي برنامگي و بي تدبيري و از آن بدتر، ناآگاهي مديريت هاي فرهنگي غافل ماند... آغاز اصلاح صدا و سيما، تشكيل محكمه پاسخ گويي عاملان تحريف و ديگران است... .»
اين جملات گوشه ايست از نامه مشاور هنري رئيس جمهور به سيد عزت الله ضرغامي. نكته اول همان بحث نامه نگاريست كه مشخص نيست چرا اين مساله بايد رسانه اي تذكر داده شود! نكته دوم اين است كه چگونه يك مصداق عملي مي تواند «اكثر» دلسوزي ها را هبا» منثور كند؟ نكته سوم اين است كه آيا مي دانيم «فاحبط اعمالهم» در قرآن درباره چه كساني به كار رفته كه اينقدر راحت از اين عبارت تند در نامه هاي خود استفاده مي كنيم، همچنان كه عبارت «و السلام علي من اتبع الهدي» در پايان نامه هاي ما مرسوم است؟! نكته چهارم اينكه در ساخت حداقل بيست اثر سينمايي و تلويزيوني، مشاور هنري رئيس جمهور كه خود كارگردان است و صاحب فن، چقدر نقش داشته است؟ نكته پنجم اينكه اشاره به مشكلات تكراري در نامه هاي ما تا چه زماني لازم است؟ به عبارت ديگر، بيان تكراري مشكلات مهم تر است يا ارائه راه حل هاي كاربردي؟ نكته ششم اينكه آيا واقعا راه حل، آنگونه كه مشاور هنري در نامه خود مي آورد، تشكيل محكمه پاسخگويي عاملان تحريف و... است؟ شايد باشد! نكته هفتم اينكه ناآگاهي مديريت هاي فرهنگي هم بحث جديدي نيست و يكي از مشكلات تكراري است. پرسش اينجاست كه درباره اين مساله، شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه در راس همه نهادهاي فرهنگي است بايد پاسخگو باشد يا رئيس صدا و سيما؟ مشاور هنري رئيس جمهور براي اصلاح اين نكته بايد شوراي عالي انقلاب فرهنگي را كه رئيس جمهور محترم هم عضو آن است، مخاطب قرار دهد يا رئيس صدا و سيما را كه مستقيما زيرنظر مقام معظم رهبري است؟...
بياييم يك بار براي هميشه، مباني متون ديني خود را درباره شيوه هاي عملي و درست امر به معروف و نهي از منكر بازخواني كنيم. اگر چنين شود قطعا چنين نامه نگاري هايي كه كمتر هم به نتيجه عملي مي رسد، كمتر ادامه مي يابد.
 يکشنبه 20 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 202]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن