واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: دکتر افشین یداللّهی در گفتگوی اختصاصی با ایسکانیوز: ترانه های مان اگر شنیده نشوند امیدی به تداوم ما نخواهد بود // هر زمانی که مردم حرف ما را گوش نکنند باید کنار بکشیم تهران - خبرگزاری ایسکانیوز: دکتر افشین یداللّهی گفت: ما به عنوان ترانه سرا اگر شنیده نشویم و مردم با ترانه های مان ارتباط برقرار نکنند امیدی به تداوم مان نخواهد بود و هر زمانی که مردم حرف ما را گوش نکنند باید کنار بکشیم. دکتر افشین یداللّهی -ترانه سرا- روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه علمی فرهنگی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران" ایسکانیوز"در تعریف ترانه گـفت: ترانه نوعی از شعر است، امّا تعریف و چار چوب خاص و مشخصّی ندارد شاید در حال حاضر بتوان گفت هر کلامی که با موسیقی زیبا و تاثیر گذار شود ترانه است ، اما باز هم زیبایی و تاثیرگذاری فاکتوری قطعی و مشخص نیست . وی در خصوص ترانه های منفی گفت: ترانه های منفی تا آن حد که صحبت از اینکه من بدون تو هم می توانم زندگی کنم و آدم مستقلی هستم و باز هم می توانم علاقه مند شوم واقع بینانه است، در ضمن یک نوع احترام به طرف مقابل است که نخواسته به هر دلیلی به این رابطه ادامه دهد، تا اینجا با این ترانه موافقم، امّا از جایی به بعد که ترانه سرا شروع به فحّاشی و هتّاکی می کند و ضعفش را نشان می دهد مخالفم ، زیرا این شکایت ها از موضع قدرت نیست وفقط آرامش را به هم می زند و ترانه سرا برای تخلیه روانی و هیجانی خود اقدام به فحّاشی و تحقیر طرف مقابل می کند. - ترانه های فیلم وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز، مبنی بر اینکه دلیل موفقیتش در عرصه ترانه سرایی و تعداد وسیع استقبال مخاطب را چه می داند، گفت: در این زمینه نمی شود منکر کارکردن در تلوزیون و شهرت آن شد، هر چند من ترانه سرای تلویزیون و در استخدام آن نیستم، فقط بر اساس تجربه ای که دارم بسیاری از کارگردانان ، تهیه کنندگان و یا آهنگسازهای فیلم ها به من پیشنهاد می دهند و من هم ترانه ای مرتبط با فیلمنامه و فضای آن می گویم و این دیده شدن در تلوزیون که تیراژ وسیع و مخاطب بسیاری دارد مسلّماً به شناخته شدن من کمک کرده است. یداللهی افزود:من سعی می کنم حرف ها را ملموس بزنم و در ژانرهای مختلف کارکرده ام و به نوعی هر سریال متناسب با فضا و ژانر خودش یک کلام و موسیقی را می طلبد و در تک تک آنها سعی کرده ام فضای مناسب یا آنها را در حد توانم پیدا کنم و شاید کار ساده ای هم نباشد زیرا باید مثل یک هنرپیشه در نقشهای مختلف بازی کنید، به عنوان مثال +o و خوش رکاب و شب دهم هر کدام فضاهای خاص خودشان را دارند ،مدار صفر درجه،غریبانه، پول کثیف، فضای دیگری ،من سعی کرده ام بیشتر فضا ها را تجربه کنم و هر کدام از این فیلمها مخاطب خاص خودش را دارد . - شرکت در انجمن های ترانه در انتقال تجربیات بسیار موثّر است یداللّهی با اشاره به اینکه شرکت کارگاهها و انجمن های ترانه در انتقال تجربیات بسیار موثّر است تاکید کرد: ترانه سرا های بسیاری را می شناسم که با ورود به این جلسات و انجمن ها پیشرفت سریع و قابل ملاحظه ای را داشته اند و یا افرادی بودند که ترانه را از همین جلسات آغاز کردند و در حال حاضر تبدیل به ترانه سراهای موفق شده اند و به صورت حرفه ای کار می کنند ،ما اصول مدّون ترانه را نداریم به همین خاطر برگزاری جلسات کارگاهی باعث می شود که این اصول به صورت تجربی انتقال پیدا کند و با بررسی و نقد هایی که بر ترانه ها می شود تجربیات سریع و موثّر انتقال می یابد. - نوآوری و خلاقیت و انسجام در متن باعث ماندگاری ترانه می شود این ترانه سرا معتقد است کسی که بداند برای چه منظوری ترانه می گوید و برای آن منظور بهترین عناصر را انتخاب کند و برای کارش وقت بگذارد ترانه موفقی خواهد نوشت و در این خصوص گفت: نوآوری و خلاقیت و انسجام در متن باعث ماندگاری ترانه می شود. وی در خصوص ترانه ای که برای ملودی نوشته می شود و یا اول ترانه ای نوشته و بعد رویش ملودی بگذارند ،خاطرنشان کرد: من هر دو را کار کرده ام امّا گفتن کلام بر روی ملودی کار سخت تری است ولی من این کار را می کنم و علاقه ی خاصی هم دارم ،به عنوان مثال تیتراژ پایانی فیلم" همنفس" که مهران مدیری اجرای آن را به عهده داشت تیتراژ فیلم های مزرعه کوچک، خط قرمز، وارث را روی ملودی کلام گذاشته ام. - هر کسی از ظنّ خود شد یار من "در حین گفتگو با دکتر یداللّهی خانمی به سمت ما آمد و خطاب به دکتر یداللّهی گفت: چقدر چهره ی شما برای من آشناست فکر می کنم شما را در برنامه های پزشکی در جایگاه کارشناس دیده ام ،افشین یداللّهی گفت: بله من روانپزشکم و خانم گفت: من دانشجوی رشته روانپزشکی هستم، از آشنایی با شما بسیار خوشحالم." برایم جالب بود او اصلا نمی دانست که دکتر افشین یداللّهی ترانه سرا هم هست و متعجب بود چرا من در فضای مصاحبه با یک دکتر حرف از هنر و ترانه می زنم و یاد این مصرع افتادم " هرکسی از ظن خود شد یار من " به همین دلیل بر آن شدم که از دکتر یداللّهی بپرسم که احساس می کند پزشک موفقی است یا ترانه سرای موفقی و او در پاسخ به این پرسش گفت: هر دو کار را به صورت حرفه ای دنبال می کنم و در هر دو به نوعی شناخته شده هستم اما وسعت شناخت مردم از من در زمینه ترانه است آن هم به دلیل خاصیتی که هنر داشته و شهرتی که همراه خود دارد. - تعداد مخاطب در ترانه تعیین کننده است این ترانه سرا درباره اهمیّت جایگاه مخاطب در هنر و به خصوص ترانه تصریح کرد: در هر هنری به خصوص ترانه تعداد مخاطب تعیین کننده ست و باید با همه نوع مخاطب ارتباط خوبی برقرار کند چون در ذات خود ، ترانه مخاطبش بیشتر از بقیه هنر ها همچون خود شعر،نقاشی و یا مجسمه سازی است. ما به عنوان ترانه سرا اگر شنیده نشویم و مردم با ترانه هایمان ارتباط برقرار نکنند امیدی به تداوممان نخواهد بود و هر زمانی که مردم حرف ما را گوش نکنند باید کنار بکشیم. وی افزود: ترانه خیلی ساده انتقال پیدا می کند و به راحتی زمزمه پذیر می شود،شما می توانید به راحتی ترانه گوش دهید در حالیکه کار دیگری نیز انجام می دهید رانندگی می کنید،به کارهای خانه می رسید و خیلی از کارهای دیگر ،امّا متاسّفانه ترانه به راحتی کپی و به صورت زیر زمینی تولید می شود به همین دلیل نسبت به یک مجسمه یا کتاب به راحتی در دست همه قرار می گیرد اما کپی از مجسمه امکان پذیر نیست و انتشار زیر زمینی کتاب به سهولت انتشار سی دی و ترانه نیست. این ترانه سرا برای بهبود وضعیت ترانه در وضعیت کنونی تاکید کرد: وقتی کار خوب در زمینه موسیقی اعم از پاپ و سنتی نادیده گرفته می شود و بی تفاوت از کنارش گذر می شود من اینجا فقط صحبت از حمایت نمی کنم اما همین قدر که برایش ارزشی قائل شود می تواند معیار و میزانی به مردم تا این نوع کارها را بیشتر بشنوند. یداللّهی افزود: متاسفانه افراد بسیاری وارد این عرصه شدند چون فکر می کنند پولساز است و می تواند برایشان شغل محسوب شود و از نظر آنها کار خاصی هم ندارد با خواندن یک ترانه و کوک کردن صدا با نرم افزار های کامپیوتری فکر می کنند صاحب یک شغل و جایگاه هنری و اجتماعی شده اند. وی آینده ترانه را خوب ارزیابی کرد و افزود: آینده خوبی در انتظار ترانه است هر چند دوره های پر فراز و نشیبی را طی می کنیم اما در مرحله مکتوب و فضای دید آثار از نظر مفهومی بهتر و گسترده تر شده است. دکتر افشین یداللّهی متولد دی ماه 1347 در اصفهان و بزرگ شده تهران است ، از سال 74 شروع به ترانه سرایی کرده است و کار اولش سال 76 که در مورد شخصیت امام حسین است در ارکستر سازمان صدا و سیما و با آهنگسازی فواد حجازی و خوانندگی خشایار اعتمادی اجرا می شود، کار دومش شعر از فارس تا خزر با آهنگساری شادمهر عقیلی و خوانندگی خشایار اعتمادی اجرا شد. وی تا به حال با خونندگان بسیاری همچون علیرضا عصّار، نیما مسیحا، مانی رهنما، علیرضا قربانی، احسان خواجه امیری، مسعود خادم، علیرضا بلوری ، قاسم افشار ، امیر تاجیک و خواننده های دیگر همکاری کرده است. این هم ترانه ای از دکتر یداللّهی که تیتراژ پایانی فیلم "مدار صفر درجه" است که دوشنبه ها از شبکه اول سیما پخش می شود: وقتی گریبان عدم با دست خلقت می درید وقتی ابد چشم تو را پیش از ازل می آفرید وقتی زمین ناز تو را در آسمانها می کشید وقتی عطش طعم تو را با اشکهایم می چشید من عاشق چشمت شدم نه عقل بود و نه دلی چیزی نمی دانم از این دیوانگی و عاقلی یک آن شد این عاشق شدن دنیا همان یک لحظه بود آن دم که چشمانت مرا از عمق چشمانم ربود وقتی که من عاشق شدم شیطان به نامم سجده کرد آدم زمینی تر شد و عالم به آدم سجده کرد من بودم و چشمان تو نه آتشی و نه گِلی چیزی نمی دانم از این دیوانگی و عاقلی من عاشق چشمت شدم شاید کمی هم بیشتر چیزی در آنسوی یقین شاید کمی هم کیش تر آغاز و ختم ماجرا لمس تماشای تو بود دیگر فقط تصویر من در مردمک های تو بود من عاشق چشمت شدم ...
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 512]