تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815174303




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

براي نصب دكل‌ها، استانداردهاي لازم بايد رعايت شود


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: براي نصب دكل‌ها، استانداردهاي لازم بايد رعايت شود


ارتباطي- سپيده سمائي:
به‌منظور آگاهي مشتركان از بحث دكل‌هاي BTS به‌زودي سلسله «نامه‌هاي همراه» به‌همراه قبوض براي مشتركان تلفن همراه ارسال مي‌شود.

اين تصميمي است كه در پي افزايش ممانعت مردمي براي نصب دكل‌هاي تلفن همراه در مناطق مختلف شهري اتخاذ شده است. ممانعت‌هايي كه باعث شده در ماه‌هاي اخير تعداد آنتن‌هايي كه شركت ارتباطات سيار مجبور به جمع‌آوري آنها از سطح شهر مي‌شود، از تعداد آنتن‌هايي كه نصب مي‌شوند بيشتر باشد؛ «براي پوشش كامل شبكه و آنتن دهي بهتر بايد سايت ايجاد كنيم اما زماني كه شهروندان به ما كمك نمي‌كنند و همكاري لازم را در اين زمينه انجام نمي‌دهند و فضاهاي خالي پشت بام‌ منازل را در اختيارمان قرار نمي‌دهند ما چگونه مي‌توانيم در اين زمينه موفق عمل كنيم؟»

سيد حسن رضوي، معاون فني و مهندسي شركت ارتباطات سيار ايران و البته ساير مقامات اين شركت، نا‌‌آگاهي مردم نسبت به بي‌خطر بودن اين آنتن‌ها و اطلاع‌رساني اشتباه رسانه‌ها كه موجب ايجاد تصور نادرست در ذهن مردم نسبت به اين آنتن‌ها شده را از مهم‌ترين عوامل اين ماجرا محسوب مي‌كنند و اميدوارند كه مردم به «خطر نداشتن» اين آنتن‌ها مطمئن شوند و مانع از نصب آنتن‌ها كه به نفع خودشان است نشوند. اما آيا به راستي اين آنتن‌ها و امواج ساطع شده از آنها براي سلامت افراد هيچ ضرري ندارند؟

دكتر هاشم رفيعي تبار، استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در پاسخ اين سؤال به همشهري مي‌گويد: بايد در برابر هر پرتويي محتاط باشيم؛ پرتوهاي ساطع شده از تلفن همراه و آنتن‌هاي BTS هم براي سلامتي افراد مضر هستند اما ممكن است تاثيرات آنها در افراد مختلف متفاوت باشد.

با احتياط مصرف شود

از زمان پيدايش تلفن همراه تاكنون همواره اخبار ضد‌و نقيضي درباره اثرات امواج تلفن همراه منتشر شده است، اما با توجه به ماهيت و تاثيرات شناخته شده امواج الكترومغناطيسي در طول موج‌هاي مختلف بر سيستم‌هاي بيولوژيك، اغلب كارشناسان بر اين نكته اتفاق نظر دارند كه نمي‌توان خطرات تلفن همراه و تجهيزات مربوط به آن را انكار كرد و نقش تخريبي ميدان الكترومغناطيسي تلفن همراه در ارگانيسم‌ها، بافت‌ها، سلول‌ها، پروتئين‌ها و آنزيم‌ها از جمله مضراتي است كه در تحقيق‌هاي مختلف علمي ثابت شده است.

دكتر علي اكبر موسوي موحدي، پژوهشگر مركز تحقيقات بيوشيمي – بيوفيزيك دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينكه نبايد به تلفن همراه به‌عنوان وسيله‌اي بي‌خطر نگاه كرد اثرات ميدان الكترو مغناطيسي تلفن همراه روي هموگلوبين خون را اين‌چنين تشريح مي‌كند: تاباندن امواج موبايل به‌مدت 20 تا 60 دقيقه روي هموگلوبين كه وظيفه حياتي حمل اكسيژن از ريه به بافت‌ها را بر عهده دارد نشان داد اندر‌كنش ميدان الكترومغناطيسي تلفن همراه با هموگلوبين موجب تغييرات ساختاري در آن و كاهش پيوند اكسيژن با پروتئين مي‌شود و اختلال در عملكرد هموگلوبين، موجب آزاد‌سازي‌ اكسيژن بيشتر در بافت و در نهايت بروز ناهماهنگي در واكنش‌هاي بدن مي‌شود.

از سوي ديگر برخي تحقيقات به تاثير پرتو‌هاي همراه روي رشته‌هاي DNA اشاره دارند. دكتر رفيعي تبار با بيان اينكه تابش پرتوهاي تلفن همراه روي DNA موجب پارگي رشته‌هاي DNA مي‌شود اين تاثير را كاتوره‌اي مي‌خواند و معتقد است كسي نمي‌تواند حدي براي آن مشخص كند و بگويد اگر تابش در اين فاصله و با اين شدت باشد مشكلي براي افراد پيش نمي‌آورد: «متأسفانه ما در جهان سوم همواره موارد خاص را در نظر مي‌گيريم و مثلا مي‌گوييم فلاني 20 سال سيگار كشيد و هيچ مشكلي هم پيدا نكرد، اما توجه نمي‌كنيم كه سيگار كشيدن از اساس خطر دارد و خطراتش هم شناخته شده است حالا ممكن است تاثير آن روي افراد مختلف متفاوت باشد.»

تاثير روي غشاي سلولي و مختل كردن عملكرد سلول‌هاي مختلف، تاثير روي ارتباط سلول‌ها با يكديگر، مختل كردن رشد سلولي، تاثير روي سلسله اعصاب و مغز، اختلال خون‌رساني از ديگر مواردي است كه در تحقيق‌هاي مختلف به ميدان‌هاي مغناطيسي تلفن‌هاي همراه و آنتن‌هاي BTS نسبت داده مي‌شود. مجموع چنين تاثيراتي است كه باعث مي‌شود محققان استفاده از تلفن همراه را همانند مصرف دارو به‌صورت محدود و با دوز مشخص توصيه كنند:‌ «بعضي از اثرات اين امواج روي سيستم‌هاي انساني يا حيواني شناخته شده است و هيچ‌كس نمي‌تواند ادعا كند كه تشعشع همراه براي سلامت بدون ضرر است.»

دكتر رفيعي تبار با بيان اين مطلب ادامه مي‌دهد: خارج از منافع اقتصادي و جناح‌بازي‌ها بايد سازمان‌هاي مستقل طرح‌هايي براي بررسي تاثيرات امواج همراه روي انسان انجام دهند و اطلاعات هم بايد صادقانه در اختيار مردم قرار گيرد تا مردم با آگاهي كامل و با اختيار خود تصميم بگيرند كه مي‌خواهند از يك فناوري استفاده كنند يا خير.

دكل‌هاي شايعه‌ساز

هشدار‌هاي متخصصان در زمينه به كار‌گيري تلفن همراه و نصب دكل‌هاي BTS در مناطق مسكوني در حالي است كه محمد آبايي، مديركل بازرسي، ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات شركت ارتباطات سيار در مورد ممانعت مردم از نصب دكل‌هاي BTS در مناطق مسكوني «شايعات زيادي» كه در رابطه با اين آنتن‌ها و مضراتي كه مي‌تواند براي سلامت انسان داشته باشند را عامل اين ممانعت مي‌داند.

ارسال سلسله نامه‌هاي همراه به همراه قبوض مشتركان راهكاري است كه مخابراتي‌ها اميدوارند منجر به همزيستي مسالمت‌آميز شهروندان در كنار سايت‌هاي BTS شود. همچنان‌كه اين روزها تيزرهايي بي‌شناسنامه از تلويزيون هم پخش مي‌شود كه سعي دارند به‌صورت غيرمستقيم همين مسئله را القا كنند.

به گفته آبايي، همراه اول در كليه مراحل ايجاد و توسعه شبكه، مطابقت كليه تجهيزات در همه بخش‌هاي انتقال، راديو آنتن و المان‌هاي شبكه اعم از مراكز كنترلي و ايستگاه‌هاي BTS با استانداردهاي سازگاري الكترومغناطيسي و همچنين حفاظت از انسان را مدنظر داشته و در دستور كار طراحي و پياده‌سازي‌ و توسعه شبكه 28 ميليون خود قرار داده است.

رابطه توان تابشي جذب شده در بدن با فاصله از سايت‌هاي BTS و در نهايت ارتباط توان تابشي اندازه‌گيري شده سايت‌هاي BTS و حدود استاندارد و اثرات گوناگون بيولوژيكي از جمله موضوعاتي است كه در نامه همراه به آن اشاره مي‌شود. با استناد به اين استاندارد‌هاست كه مسئولان مخابرات سعي دارند مردم را به بي‌خطر بودن دكل‌هاي تلفن همراه مطمئن كنند. همچنان‌كه چندي پيش مديركل امور حفاظت در برابر اشعه مركز نظام ايمني هسته‌اي كشور با تاكيد بر نظارت كامل اين اداره بر ايمني آنتن‌هاي BTS آنتن‌هاي نصب شده روي بام‌هاي منازل را استاندارد و بي‌خطر خواند.

دكتر محمدرضا كاردان با بيان اينكه نصب آنتن‌هاي BTS شبكه تلفن همراه اجتناب‌ناپذير است، گفت: براي نصب اين دكل‌ها استانداردهاي لازم بايد رعايت شود و بنابراين در فواصل مختلف، مقدار و شدت امواج الكترو مغناطيسي بايد از حدود مشخص شده «استاندارد» پايين‌تر باشد.

اما حتي اين «استاندارد» بودن تجهيزات و فاصله‌ها هم باعث نمي‌شود تا پژوهشگراني كه سلامت را به امكان استفاده از فناوري‌هاي نوين ترجيح مي‌دهند، از مواضع خود كوتاه بيايند: «براي تنظيم مقررات لازم است تا آستانه‌هايي تعريف شود و معمولا با استفاده از ميانگين‌هايي كه احتمال خطر را كمتر نشان مي‌دهند اين آستانه‌ها تعريف مي‌شوند.»

دكتر رفيعي تبار با بيان اين مطلب، ادامه مي‌دهد: در تابش ما آستانه ايمن نداريم و هيچ نوع تابشي با هيچ آستان‌هاي امن نيست؛ امواج ساطع شده از آنتن‌هاي BTS هم از اين قاعده مستثني نيستند.

تاريخ درج: 13 مرداد 1387 ساعت 19:23 تاريخ تاييد: 13 مرداد 1387 ساعت 19:26 تاريخ به روز رساني: 13 مرداد 1387 ساعت 19:26
 يکشنبه 13 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن