تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816413324




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مي‌خواهم اولين طلايي تاريخ كشتي فرنگي در المپيك باشم‌ سوريان از آرزوهايش مي‌گويد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: مي‌خواهم اولين طلايي تاريخ كشتي فرنگي در المپيك باشم‌ سوريان از آرزوهايش مي‌گويد
جام جم آنلاين: شمارش معكوس براي مراسم افتتاحيه بيست‌ونهمين دوره بازي‌هاي المپيك در پكن آغاز شده است و حتي بسياري از گروه‌هاي ورزشي كشورهاي مختلف و از جمله بخشي از كاروان ورزشي ايران راهي محل برگزاري اين رويداد مهم بين‌المللي شده‌اند.


كاروان ورزشي ايران در المپيك پكن همچون ادوار گذشته اميد اول مدال‌آوري‌اش به ورزش اول كشور، كشتي است كه همواره بيشترين مدال‌ها و افتخارات به وسيله گوش‌شكسته‌ها براي كشورمان به ارمغان آمده و طبق آمار و ارقام بيشترين سهم افتخارات المپيكي‌ ما به كشتي و كشتي‌گيران اختصاص دارد.

گرچه كشتي فرنگي نقش ناچيز و كمتري در قياس با كشتي آزاد در ثبت افتخارات المپيكي ورزش ما ايفا كرده است. ( تك‌ مدال برنز مرحوم محمد پذيرايي در المپيك 1960 رم و مدال نقره رحيم علي‌آبادي در بازي‌هاي المپيك 1972 مونيخ) اما در المپيك بيست و نهم شرايط كاملا متفاوت و براي كشتي فرنگي كشورمان بسيار اميدواركننده است.

بدون هيچ تعارف و اغراقي بايد عنوان كنيم كشتي فرنگي ايران با وجود آن‌كه در 2 وزن فاقد نماينده است؛ اما اكنون از چنان پتانسيل و قابليت‌هاي فني قابل توجهي برخوردار است كه بيشترين شانس و اميد براي تصاحب مدال‌هاي المپيكي را بايد در نزد 5 ملي‌پوش اعزامي كشتي فرنگي جستجو كرد.

با اتفاقات اخيري كه در ورزش ما به وقوع پيوست و حسين رضا‌زاده، يكي از نوابغ و افتخارات استثنايي ورزش ما به دلايل پزشكي و خطري كه سلامتي او را تهديد مي‌كرد، مجبور به وداع از دنياي قهرماني و غيبت در المپيك شد؛ اكنون بيشترين بار مسووليت و انتظار متوجه جماعت گوش شكسته‌اي است كه با هزاران اميد و دعاي خير مردم گام روي تشك‌هاي كارزار در المپيك مي‌گذارند.

اين درست كه طبق اظهارنظر مسوولان كميته ملي المپيك از نظر كسب تعداد سهميه المپيك به يك ركورد كمي دست‌يافته‌ايم؛ اما اين حد نصاب به هيچ‌وجه نمي‌تواند دستاورد كيفي و مدالي كاروان ورزشي ايران را در پكن تضمين و تامين كند.

در ميان كاروان اعزامي كه بيش از 55 ورزشكار ايراني را با كسب سهميه ورودي به مصاف حريفان برگزيده 5 قاره جهان گسيل مي‌دارد، كشتي جايگاه ويژه‌اي دارد. اما اين‌بار شرايط خاصي در ورزش پراميد كشتي حاكم است و آن رقابت جانانه و اميدواركننده ميان كشتي گيران ملي‌پوش 2 رشته آزاد و فرنگي براي كسب مدال و افتخار است.

براي كشتي فرنگي و زدودن خاطرات تلخ و ناكامي‌هاي دنباله‌داري كه در 36 سال گذشته و 8 دوره المپيك در كارنامه فرنگي‌كاران ما به ثبت رسيده، المپيك پكن بهترين فرصت است تا حقانيت و شايستگي نمايندگان خود را به معرض نمايش بگذارد.

كشتي فرنگي ايران در اين مقطع زماني با بهره‌گيري از نفراتي مجرب و كارآزموده كه از قابليت‌هاي فني بالايي برخوردارند، در بهترين شرايط ممكن براي خلق يك ركورد و شگفتي در تاريخ حضور فرنگي‌كاران ايران در بازي‌هاي المپيك بسر مي‌برد.

تيم 5 نفره كشتي فرنگي ايران از چنان نيروهاي كارآمدي برخوردار است كه به‌هيچ‌وجه نمي‌توانيم از نام هيچكدام از آنان براي كسب مدال بي‌تفاوت و نااميد عبور كنيم و براستي هر 5 نماينده ملي‌پوش كشتي فرنگي در المپيك پكن شانس و شايستگي صعود بر سكوي قهرماني المپيك را دارا هستند.

گرچه بسياري از كارشناسان و علاقه‌مندان به كشتي بيشترين شانس را در جمع 5 فرنگي‌كار اعزامي براي حميد سوريان قايل هستند؛ اما اين به آن معنا نيست كه تمام اميد و انتظار ما در كشتي فرنگي منحصر به يك فرد است و ديگران در حد و اندازه دستيابي به مدال‌هاي المپيك نيستند.

ما هم معتقديم حميد سوريان چشم و چراغ كاروان ورزشي و اميد اول ايران براي كسب مدال طلا در المپيك پكن است، گواه ادعاي ما كارنامه و سابقه اين جوان خوش‌فكر و با اخلاق اهل شهرري است كه در 3 سال گذشته در ميدان مهم مسابقه‌هاي جهاني به هيچكدام از رقباي نامدار و مدعيان مدال طلا باج نداد و با شايستگي و غرور ايراني بر بلنداي سكوي قهرماني جهان درخشيد و افتخاري بس با ارزش را براي ورزش و كشتي فرنگي ايران رقم زد كه در تاريخ كشتي فرنگي ايران بي‌نظير و در قالب ركوردي ماندگار و دست‌نيافتني خودنمايي مي‌كند.

با توجه به توانمندي و انگيزه بالايي كه در حميد سوريان سراغ داريم، او قادر خواهد بود با كسب مدال طلاي المپيك دامنه افتخارات شگرف خود را طي 4 سال اخير بسيار گسترده‌تر و دست‌نيافتني‌تر ترسيم كند.

اين در حالي است كه تمام افتخارات و پيشينه قابل اعتناي كشتي فرنگي در مسابقه‌هاي جهاني و بازي‌هاي المپيك به چند دهه گذشته باز مي‌گردد و ساليان متمادي فرنگي‌كاران ما صرفا در حد يك شركت‌كننده گام در كارزارهاي مهم مي‌گذاشتند تا آن‌كه اولين جرقه طلايي كشتي فرنگي 7 سال پيش به وسيله حسن رنگرز جوان ارزشمند و با اخلاق نوشهري در مسابقه‌هاي جهاني 2001 پاتراس يونان زده شد كه پس از 32 سال انتظار توانست طلاي مرحوم فيروز عليزاده از مسابقه‌هاي جهاني 1969 ماردل پلاتا را تكرار كند.

پس از آن‌كه رنگرز با ثبت گنجينه‌اي گرانقدر از مدال‌هاي رنگارنگ جهاني و بين‌المللي از دنياي قهرماني كنار رفت نوبت به جانشين خلف و شايسته او يعني حميد سوريان رسيد كه پس از 3 سال افتخارآفريني و كسب مدال طلا در مسابقه‌هاي جهاني 2005 بوداپست، 2006 كوانگ‌جو و 2007 باكو اكنون به عنوان باانگيزه‌ترين و پرشانس‌ترين ايراني براي كسب افتخار اولين مدال طلاي كشتي فرنگي در المپيك بي‌تابي و لحظه‌شماري مي‌كند.

ترديدي نيست سوريان براي تحقق چنين ركورد و هدفي راه دشوار و پرمخاطره‌اي پيش رو دارد تا به عنوان اولين طلايي كشتي فرنگي ايران در آسمان المپيكي پكن بدرخشد.

پشت سر گذاشتن راه پرتلاطم قهرماني در المپيك عوامل و فاكتورهاي متعددي را مي‌طلبد كه بخشي از آن خارج از توان و شايستگي‌هاي دلاور غرورآفرين كشتي فرنگي است كه به شرايط و عوامل اجرايي برگزار كنندگان مسابقات كشتي در المپيك ربط دارد.

براي عبور موفقيت‌آميز سوريان از موانع وعوامل بازدارنده بر سر راه كسب طلاي المپيك بخش عمده‌اي از آن به قابليت‌ها و آمادگي‌ روحي و رواني سوريان در شرايط مسابقه و بخصوص حمايت‌هاي مسوولان ورزش و فدراسيون كشتي ارتباط دارد تا او با اعتماد به نفس كامل بتواند در مصاف با حريفان از هر توطئه و عوامل بازدارنده‌اي همچون تباني، اعمال نفوذ و حق‌كشي داوران به سلامت و پيروزمندانه تا سكوي قهرماني عبور كند.

با توجه به چهره شناخته شده‌اي كه سوريان به لطف كسب 3 طلاي پي در پي مسابقه‌هاي جهاني دارد، او سرشناس‌ترين و مدعي درجه اول وزن 55 كيلو به شمار مي‌آيد و بالطبع مورد نشانه و تيررس 19شركت‌كننده اين وزن قرار مي‌گيرد كه در ميان آنها پارك اون چول از كره جنوبي، روشن بايرام‌اف از آذربايجان، نظير مانكيف از روسيه، لاشا لوگيتادزه از گرجستان، ياگنيرهرناندز از كوبا، الدار، حافظ اف از ازبكستان و آندرياس نيبلوم از دانمارك براي به زير كشيدن قهرمان 3 ساله جهان در المپيك با نقشه و برنامه رودروي قهرمان پرافتخار ايراني قرار خواهند گرفت.

اما سوريان هم براي تكرار موفقيت‌هاي گذشته روند مقبول و مطلوبي را پس از جهاني باكو پشت سر گذاشت و با حضور در چند ميدان برون‌مرزي معتبر آمادگي و توانايي خود را بار ديگر به رخ ديگر حريفان كشانيد.

سوريان در صورت تحقق بزرگترين آرزوي طلايي كشتي فرنگي نام خود را در جمع برترين‌هاي كشتي در قرن بيستم قرار خواهد داد. عنواني كه همواره دور از دسترس فرنگي‌كاران ايراني قرار داشته، اما اكنون اين فرصت براي جوان اول كشتي فرنگي مهياست تا در كنار ثبت‌ نام‌هايي چون غلامرضا تختي، عبدالله موحد و رسول خادم كه در فهرست برترين‌هاي كشتي آزاد تاريخ قرار دارند، براي اولين‌بار يك ايراني در جمع برترين‌هاي كشتي فرنگي در قرن بيستم احساس و غرور بالندگي كند.

حميد سوريان در دومين روز از آخرين ماه فصل تابستان سال 1364 در ميدان معلم جنوبي‌ترين منطقه تهران يعني شهرري و در خانواده‌اي پرجمعيت چشم به دنيا گشود كه پيش از او 5 برادر وي در اين خانه پرورش يافته بودند.
حميد در حالي در 12 سالگي جذب ورزش كشتي شد كه پيش از او برادر بزرگترش، محسن سوريان با صعود از سكوي شماره يك جوانان اميد جهان به سال 1995 راه قهرماني را به او نشان داده بود.

محسن مشوق و همراه او شد تا نزد استاد عبدالله زارع در باشگاه بابك تختي ري الفباي كشتي فرنگي را بياموزد و خيلي زود و برق‌آسا سري بين سرها پيدا كند. او از همان دوران نوجواني مسير قهرماني را خوب شناخت و براي اولين بار در مسابقه‌هاي آسيايي و در رده جوانان با قهرماني و مدال طلا انس گرفت و به دنبال آن يكي پس از ديگري سكوهاي قهرماني در تورنمنت‌هاي بين‌المللي رقابت‌هاي قاره‌اي و جهاني را زير پا گذاشت.

سوريان در حال حاضر مجرد است، شغل خاصي ندارد و با مدرك ديپلم آماده ورود به دانشگاه است. او تمام افكار خود را روي روز 22 مرداد متمركز كرده تا با كسب طلاي 55 كيلوي المپيك روزي فراموش ناشدني و تاريخي را براي كشتي فرنگي و ورزش ايران رقم بزند.

حميد سوريان به لطف مهارت در اجراي فنون كنده فرنگي و بارانداز كه اين فنون را شگرد دارد، موفقيت‌هاي بزرگي به دست آورده و اميدوار است اين تكنيك فني خود را با ارائه تاكتيكي مناسب در دايره طلايي المپيك به پيروزي و مدال طلا تبديل كند.

حرف‌هايي از نوع ديگر

قوت و ضعف جسماني خود را در چه مي‌داني؟

قوت: سرعت، ضعف: قدرت‌

بين مسابقه‌هاي المپيك و جهاني چه تفاوتي قائلي؟

تفاوت خاصي از لحاظ كيفي ندارد، اما به دليل ‌آن‌كه المپيك هر 4 سال يك‌بار برگزار مي‌شود و همه كشورها بهترين را به ميدان مي‌فرستند، اين ميدان از حساسيت و اهميت بيشتري برخوردار است؛ چرا كه شايد اين موقعيت براي هر كسي پيش نيايد، بنابراين بايد بهترين استفاده را از حضور در المپيك برد.

از حريفان خود چه شناختي داري و كدام‌يك سخت‌ترند؟

روي همه حريفان شناخت دارم و با همه آنها كشتي گرفته‌ام، ولي كشتي‌گيران كره‌جنوبي، آذربايجان و روسيه حريفان اصلي من به شمار مي‌آيند.

درباره زندگي اردويي و نحوه و روند آماده‌سازي خود در اردو چه نظري داري؟

در اردو تقريبا همه‌چيز بخوبي پيش رفت و به آمادگي خوبي رسيده‌ام. در اردو تغذيه خوب است. اما فضاي خوابگاه يكنواخت و برنامه‌هاي تفريحي آن كم بود.

خواسته و پيشنهادي در آخرين روزهاي اردو از مسوولان داري؟

توجه و حضور بيشتر مسوولان در اردوها باعث بالا رفتن روحيه و انگيزه ورزشكاران مي‌شود.

مهمترين عاملي كه يك ورزشكار را به موفقيت مي‌رساند؟

در كنار قابليت‌هاي فني و آمادگي جسماني در هنگام مسابقه روحيه و جنگندگي نقش بسيار بالايي در موفقيت دارد. بنابراين در فاصله زماني كمي كه باقي‌مانده بايد همه مسوولان و دست‌اندركاران دست به دست هم بدهند تا كشتي‌گيران با طراوت و شادابي و روحيه بالا راهي المپيك شوند.

در المپيك با چه نتيجه‌اي راضي مي‌شوي؟

مي‌خواهم اولين طلايي كشتي‌فرنگي در المپيك باشم. اگر خدا كمك كند و بدشانسي نياورم، به كمتر از طلا رضايت نمي‌دهم.

اگر طلا بگيري پس از المپيك ادامه مي‌دهي يا نه؟

هنوز تصميم خاصي نگرفته‌ام؛ اما فكر مي‌كنم در 23سالگي براي خداحافظي زود باشد.

جوايزي كه براي قهرمانان و برندگان مدال المپيك اعلام شده، كافي است؟

نظري ندهم بهتر است. فعلا در زمان حساسي براي برآورده كردن انتظارات مردم قرار دارم.

تا چه اندازه به حضور مربيان بدنساز، پزشك تغذيه و روانشناس و ماساژور اعتقاد داري؟

خيلي زياد. وجود همه اين عوامل در كنار كادر فني صددرصد لازم است.

صميمي‌ترين دوستي كه در اردو با او همزبان و رفيق هستي؟

با علي محمدي ملي‌پوش وزن 66 كيلو خيلي رفيق هستم، بامرام و بااخلاق است.

آيا از اضافه‌وزن رنج مي‌بري و از اين بابت نگراني داري؟

بيشتر سبك‌وزن‌ها اضافه‌وزن دارند، ولي اگر با برنامه و تمرينات منظم آن را كم كني مشكلي پيش نمي‌آيد. من هم در اين خصوص نگراني ندارم.

درباره كادر فني چه نظري داري؟

خوشبختانه كادر فني خوب و زحمتكشي كار هدايت كشتي‌گيران را به عهده دارند، به همه آنها خسته نباشيد مي‌گويم.

در آستانه المپيك چه انتظاري از مطبوعات ورزشي و رسانه‌ها داري؟

انتظار خاصي ندارم، فقط مي‌خواهم به كشتي‌گيران روحيه و انگيزه بدهند.

سعيد ميرزا شفيع‌
 يکشنبه 13 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 481]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن