تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):گويا مؤمنان همان فقيهان (فرزانگان دين فهم) و اهل انديشيدن وپند گرفتن هستند. شنيد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853299688




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شفيعي سروستاني: مبناي تفكرات سياسي امام خميني (ره) متاثر از فرهنگ مهدويت است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ابراهيم شفيعي سروستاني روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا اظهار داشت: ارتباط دو سويه و پيوند جدايي ناپذير انقلاب و فرهنگ مهدويت را از دو ديدگاه مي توان بررسي كرد. وي ادامه داد: اول از ديدگاه تاثير فرهنگ مهدويت و انتظار بر انقلاب اسلامي و نقش اين فرهنگ در شكل گيري پيروزي و استمرار انقلاب شكوهمند ايران و از ديدگاه ديگر اثرات انقلاب اسلامي بر فرهنگ مهدويت و انتظار و نقش اين انقلاب در گسترش و نهادينه شدن فرهنگ انتظار در جامعه ايران قابل تامل است. وي ادامه داد: به طور قطع هر يك از اين دو ديدگاه نيازمند تبيين و بررسي جدي است از اين رو جا دارد روشنفكران دانشگاهي و حوزوي در پژوهش و پايان نامه هاي خود به اين موضوع توجه كرده و وجوه مختلف آن را با بهره گيري از علوم سياسي، جامعه شناسي، فلسفه، تاريخ كلام و علوم قرآن و حديث بررسي كنند. شفيعي سروستاني خاطرنشان كرد: در رابطه با ديدگاه اول بي ترديد فرهنگ مهدويت و انتظار مبدا و مبناي انقلاب اسلامي ايران است به اين معنا كه انقلاب بر مبناي تفكرات سياسي امام راحل شكل گرفت تفكري كه متاثر از مباني فقهي و كلامي تفكر مهدوي شيعي بود. وي تصريح كرد كه امام راحل به جد باور داشت كه بايد براي زمينه سازي ظهور در عصر غيبت تلاش كرد و به تعبير ايشان بايد كوشش كنيم تا قدرت اسلام در عالم تحقق يابد و مقدمات ظهور فراهم شود. پژوهشگر حوزه مهدويت خاطرنشان كرد: بر اساس اين اعتقاد بود كه امام خميني (ره) همه تلاش خود را براي تشكيل حكومت زمينه ساز به كار برد و همواره تاكيد مي كرد كه انقلاب اسلامي ايران مقدمه انقلاب جهاني امام مهدي (عج) است. وي اضافه كرد: امام راحل همچنين معتقد بود كه اين انقلاب بايد به انقلاب مهدي (عج) منتهي شود و اين باور به قدري قوي بود كه امام خميني (ره) فرمود: مسوولان بايد بدانند نقطه شروع انقلاب مردم ايران، انقلاب بزرگ جهان اسلام با پرچمداري حضرت حجت (عج) است. شفيعي سروستاني ادامه داد: امام (ره) اساس حركت خود را بر موضوع مهدويت و انتظار قرار داد و همه تلاش خود را براي زمينه سازي تشكيل حكومت جهاني حضرت مهدي (عج) متمركز كرد. وي در ادامه تاثيرپذيري امام (ره) از مباني مهدويت را بسيار عميق دانست و افزود: اين مساله به حدي بارز بود كه حتي پژوهشگران غربي هم در تحليل انقلاب بر اين موضوع توجه كردند و در آثار خود كاملا به تاثيرپذيري انقلاب از مباني تفكر مهدوي اشاره كرده اند. مدرس دانشكده صدا و سيما اظهار داشت: همچنين اسلام شناسان غربي از جمله دانيل برومبرگ و برنارد لويس در مقالات خود بر تاثيرپذيري انديشه هاي انقلابي امام از مباني مهدوي شيعي اشاره كرده اند. وي در تشريح ديدگاه دوم (تاثير انقلاب اسلامي بر تفكر مهدوي) نيز بيان داشت: انقلاب اسلامي و تفكر امام خميني (ره) تاثير بسيار گسترده و ژرفي بر تفكر مهدوي گذاشت. شفيعي سروستاني افزود: تفكر مهدوي كه قبل از انقلاب قالب بود با ويژگي تفكر و انديشه هاي امام راحل متفاوت بود به اين معنا كه در تفكري كه قبل از انقلاب وجود داشت امام مهدي (عج) صرفا به عنوان منجي موعود كه به همه دردها پايان مي دهد شناخته مي شد اما در ديدگاه امام خميني (ره)، امام مهدي (عج) به عنوان آخرين حجت خدا و امام حاضري كه نسبت به وضعيت حال مسلمانان بي تفاوت نيست، شناخته مي شود. وي ادامه داد: در ديدگاه قبل از انقلاب تمركز بر عصر ظهور است بدون ترسيم چشم اندازي براي اصلاح امور، اما از ديدگاه امام راحل عصر غيبت از نظر دور داشته نشده و تلاش مي شود وضع موجود جامعه با هدف زمينه سازي ظهور اصلاح شود. دبير تحريريه موسسه موعود عصر (عج) افزود: در تفكر قبل از انقلاب وظيفه منتظران در دعا براي فرج خلاصه مي شد اما در تفكر امام راحل تكاليف منتظران توسعه داده شده است. وي با بيان اينكه يكي از مهمترين مباني انقلاب اسلامي تفكر مهدوي است، اظهار داشت: در تفكر مهدوي شيعي كه با محوريت توجه به غيبت امام عصر (عج) مطرح مي شود شيعه به اين موضوع توجه مي كند كه هر چند امام غايب است اما جامعه شيعه به حال خود رها نشده و تكليف سنگيني براي ما مشخص شده است. وي تصريح كرد كه در عصر غيبت مهمترين ركن و وظيعه شيعه مراجعه به نواب امام زمان (عج) است و مهمترين عامل كه مي تواند جامعه شيعه را حفظ كند موضوع توجه به نقش نواب عام يعني فقهاي جامع الشرايط است بويژه نايب عامي كه عهده دار ولايت سياسي جامعه است و نقش اصلي را ايفا مي كند. شفيعي سروستاني خاطرنشان كرد: امام خميني (ره) با روشن بيني موضوع ولايت فقيه را مورد توجه قرار داد و سعي كرد با استفاده از مباني فقهي و كلامي ولايت فقيه، اين موضوع را احيا كند. وي افزود: با توجه به مباني عصر غيبت از ديدگاه امام (ره)، يكي از مهمترين ويژگي هاي تفكر ايشان توجه به موضوع تكليف در عصر غيبت بود كه باعث شد اوج اين موضوع را در دوران دفاع مقدس مشاهده كنيم. مدرس دانشكده صدا و سيما اظهار داشت: قبل از انقلاب افرادي به عنوان منتظران مي شناسيم كه در كنج انزوا بودند اما منتظران پس از انقلاب كساني بودند كه در صحنه هاي نبرد حضور عيني داشتند و شيران روز و شب زنده داران شب بوده و مردانه ايستادند و با شور و شوق شهادت را در آغوش كشيدند. وي افزود: اين مساله نشان مي دهد كه انديشه هاي امام خميني (ره) توانسته نسل جديدي از منتظران را تربيت كند و اين نسل از منتظران همچنان رو به بالندگي است و متوقف نشده است. وي بيان داشت: ادامه دهندگان اين راه بايد با همين باور و عشق با حضور در صحنه هاي سياسي، اعتقادي، اجتماعي و علم و فناوري و با اعتقاد به اينكه كشور ما كشور امام زمان (عج) است براي رشد آن قدم بردارند تا جامعه مطلوب امام زمان شكل بگيرد. فراهنگ** 1883**1588




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 267]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن