تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عريف بيش از استحقاق، چاپلوسى و كمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و يا حسد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821250072




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به ميزان جريمه‌ها ونقش آن در كاهش تخلفات رانندگي در آلمان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به ميزان جريمه‌ها ونقش آن در كاهش تخلفات رانندگي در آلمان
اجتماعي. جرايم رانندگي . آلمان
برلين - ميزان قربانيان حوادث رانندگي در آلمان سال گذشته حدود ‪ ۴‬هزار و ‪ ۹۴۹‬نفر بوده است كه اين ميزان تلفات اين كشور را در قاره اروپا در رده چهارم و در جهان در رده يكي از پايين‌ترين ها قرار مي‌دهد.

اين كشور با فرهنگ سازي، وضع قوانين سخت و محكم ، بهينه‌سازي جاده‌ها و نظارت بر توليد و استفاده از خودروهاي استاندارد توانسته ميزان تلفات ناشي از تصادفات را به حداقل برساند.

آمار تلفات حوادث رانندگي اين كشور در سال ‪ ۲۰۰۷‬در مقايسه با سال قبل ازان حدود ‪ ۱۴۹‬نفر كمتربوده است و تعداد كشته‌هاي آلمان در حوادث رانندگي براي نخستين بار از سال ‪ ۱۹۵۳‬به زير ‪ ۵‬هزارنفر درسال رسيد كه اين موفقيت حاصل سرمايه‌گذاري ‪ ۱۱‬ميليون يورويي آلمان در برنامه‌هاي آموزشي در سطح مدارس و جامعه عنوان مي‌شود.

درميان كشورهاي اروپايي،آلمان با ‪ ۶۲‬نفركشته به ازاي يك ميليون جمعيت، درمقام چهارم قرار دارد و بهترين كشورها در اروپا، مالت (‪ ،(۴۵‬هلند ()‪۴۵‬ و سوئد (‪ (۴۹‬هستند.

در آلمان سرعت بالا از مهم‌ترين عوامل حوادث رانندگي به شمار مي‌رود كه به همين دليل يكي از مسائل مورد بحث در پارلمان اين كشور، تعيين سقف سرعت در جاده هاست.درحال حاضر محدوديت سرعت تنها در يك سوم اتوبان‌هاي اين كشور اعمال مي‌شود.

در برخي از چهارراههاي آلمان يك خودرو براي گردش به چپ برخي مواقع بايد بيش از ‪۵‬عامل را رعايت كند، درصورت وقوع هرگونه تصادف منجر به جرح شايد يك راننده مجبور باشد،سالها هزينه درمان،درآمد، رفت وآمد و ساير خسارت وارده به فرد را پرداخت كند .

چنانچه نسبت تعداد قربانيان و تلفات ناشي از تصادفات در آلمان را با حدود ‪ ۵۵‬ميليون خودرو در اين كشور و حدود ‪ ۹‬ميليون خودرو در ايران با تعداد تلفات آن مقايسه كنيم متوجه خواهيم شد كه واقعا ميزان مرگ و مير ناشي از تصادفات چقدر در ايران زياد و در آلمان پايين است.

ميزان تلفات انساني نصادفات در ايران سال گذشته حدود ‪۲۳‬هزار نفر و روزانه حدود ‪۲۰‬ميليارد تومان بود.

** چه عواملي باعث كاهش تصادفات و تلفات ناشي از آن مي‌شود؟
يكي ازمهمترين عوامل، فرهنگ‌سازي است، اما بسياري از كارشناسان معتقدند كه در كنار فرهنگ سازي، نظارت گسترده و جدي پليس برجاده ، برخورد شديد با متخلفان و جرايم سنگين نيز در كاهش اين تصادفات نقش بسيار مهمي بازي مي كنند.

نگاهي به ميزان جرايم تخلفات رانندگي در آلمان نشان مي‌دهد كه اين ميزان جرايم در مقايسه با درآمد متوسط حدود ‪ ۲۵۰۰‬يورويي يك فرد واقعا بالاست. با تصويب قانوني در خرداد ماه گذشته قرار است جرايم تخلفات رانندگي در آلمان از اول سال ‪۲۰۰۹‬حدود دو تا سه برابر شود.

جريمه رانندگان مست و يا مواد مخدر مصرف كرده در بار اول به حدود ‪۵۰۰‬ يورو و در دومين و سومين مورد به ‪ ۱۰۰۰‬و ‪ ۱۵۰۰‬يورو خواهد رسيد.

هر يورو واحد پول اروپا معادل حدود يك هزار و ‪ ۴۶۰‬تومان مي‌باشد.

جريمه سرعت زياد در خارج از شهرها در آلمان از ‪ ۴۳۵‬يورو به ‪ ۶۸۰‬يورو افزايش مي‌يابد و اين جريمه در داخل شهر براي بيش از ‪ ۷۰‬كيلومتر به بيش از ‪ ۴۵۰‬يورو هم خواهد رسيد.

حركت در جاده‌ها بصورت سپر به سپر ‪ ۴۰۰‬يورو خواهد شد و سبقت از چپ در اتوبان‌ها به ‪۱۵۰‬يورو و عبور از چراغ قرمز از ‪ ۵۰‬يورو به حداقل ‪ ۹۰‬يورو و حركت به حالت مسابقه‌اي در داخل شهر از‪ ۱۵۰‬يورو به ‪ ۴۰۰‬يورو افزايش مي يابد.

جريمه سرعت‌هاي بيش از حد در داخل و خارج از شهرهاي آلمان متقاوت است، براي ‪ ۲۱‬كيلومتر اضافه سرعت در داخل شهر از ‪ ۷۰‬يورو شروع و در ‪ ۵۰‬كيلومتر به حدود ‪ ۲۰۰‬يورو مي‌رسد.

** اما نقش اين جرايم و سختگيري‌هاي پليس در كاهش رانندگي چقدر است؟ رانندگان آلماني دراين‌باره معتقدند كه يكي از مهمترين عوامل دراين زمينه سختگيريهاي شديد پليس و جريمه‌هاي سنگين براي متخلفان است كه باعث مي شود تا رانندگان خود را نسبت به رعايت قوانين و مقررات مجاب كنند.

به گفته اين رانندگان جاده‌هاي آلمان مملو از تابلوهايي است كه نسبت به وضعيت جاده هشدار داده و دستورات متفاوتي صادر مي‌كنند.ضمن آنكه در اين جاده‌ها ماموران پليس و بيش از همه دوربين‌هاي مخفي وجود دارند كه تمام آزادراهها، بزرگراهها و خيابان‌هاي خارج و داخل شهر را تحت كنترل دارند.

اين دوربين‌ها مي‌توانند در زير پل، پشت تابلو راهنمايي رانندگي ، بالاي درخت و يا پشت آن‌ها داخل يا پشت ماشين‌هاي عادي درحال حركت و متوقف دركنار جاده‌ها پنهان شده باشند.

به گفته آنان اين دوربين‌ها در داخل شهر نيز به تعداد زياد و در فواصل مختلف قرار دارند و ماموران پليس در مقرهاي خود شماره خودروها را ثبت و با گرفتن تصاوير از آنها حتي در شب متخلفان را بصورت مستند شناسايي و جريمه‌هايي سنگيني براي آنان ثبت مي‌كنند.

اما يكي از مكان‌هايي كه اسم آن در ارتباط با جرايم رانندگي در آلمان لرزه بر تن هر راننده‌اي مي‌اندازد، فلنزبورگ است. در اين شهر بانك اطلاعاتي درباره تخلفات رانندگي حتي مثل عبور از چراغ قرمز ثبت مي‌شود و يك امتياز منفي براي او در نظر گرفته مي‌شود و در صورتي كه يك راننده ‪۱۸‬ امتياز منفي داشته باشد، گواهينامه او ضبط مي‌شود.

يك راننده ايراني تاكسي در آلمان در اين‌باره مي‌گويد: به فاصله يك هفته پس از اولين خطا اخطاريه‌اي از سوي پليس كه شامل جريمه هم مي‌باشد، به منزل افراد ارسال مي‌شود كه در آن نوع خطا و ميزان جريمه ثبت شده است.

علي افزود: مثلا اگر در محدوديت سرعت، ‪ ۱۵‬كيلومتر بيش از حد مجاز رفته باشيم جريمه‌اي خاص و اگر بيش از ‪ ۲۰‬كيلومتر سرعت اضافه داشته باشيم، جريمه‌اي بيشتر را بايد بپردازيم.

وي مي‌گويد: اگر اعتراض كنيم در پاسخ اعتراض،مستندات كه شامل عكس راننده متخلف همراه با شماره ماشين و هزينه‌هاي آن و مبلغ بيشتري جريمه مي باشد، ارسال مي‌شود كه بايد پرداخت كنيم.

به گفته اين راننده تاكسي، جريمه‌ها معمولا از ‪ ۵‬يورو شروع و به ‪۱۲۰‬ يورو نيز مي‌رسند. پليس آلمان با كسي شوخي ندارد، در اولين خلاف‌هاي سنگين اگر حتي به كسي و خودرويي صدمه‌اي هم نرسد، شايد پليس گواهينامه را توقيف و راننده را به زندان بفرستد.

شينا يك راننده خودرو نيز كه اهل هند است، در اين‌باره مي‌گويد: واقعا مردم اينجا از پليس وحشت دارند، بدترين حالت اين است كه گير پليس بيافتيم . در آن صورت همه چيز را از دست مي‌دهيم و بايد فقط بنشينيم و دعا كنيم.

پليس هيچ بهانه و دليلي را براي تخلفات رانندگي قبول نمي‌كند ، حتي اگر عاليترين مقام باشد.

وي ميزان جرايم رانندگي را در آلمان بسيار بالا دانست وگفت: رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي در اين كشور يك فرهنگ عمومي شده است و مردم حتي در مكان‌هايي كه مطمئن هستند پليس حضور ندارد، باز هم مقررات را رعايت مي‌كنند.

شينا مي‌افزايد: آموزش احترام به قوانين و مقررات در آلمان در سطح مدارس و مهد كودك‌ها صورت مي‌گيرد و آنان بعد از بزرگ شدن نيز حتما اين مهم را رعايت مي‌كنند.

يك راننده كاميون آلماني نيز معتقد است كه حضور پليس در همه جا و اجراي بي‌قيد و شرط قانون در آلمان باعث شده است كه حتي رانندگان ساير كشورها نيز از پليس آلمان وحشت داشته باشند.

ميشاييل كيماك مي‌افزايد: براي اجرا نكردن قوانين راهنمايي و رانندگي كه جان ديگران را به خطر مي‌اندازد، هيچ دليلي مورد قبول پليس اين كشور قرار نمي‌گيرد.

وي عنوان مي‌كند كه بالغ بر ‪ ۵‬هزار يورو در طول ‪ ۱۰‬سال فقط به دليل رعايت نكردن سرعت مجاز جريمه شده است.
 سه شنبه 8 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 338]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن