تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815338389




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بهینه سازی وب سایت برای موبایل


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: اولین عملیات تجاری اینترنتی، توسط یک دستگاه تلفن همراه Nokia 9000 در سال 1996 در فنلاند با موفقیت انجام گردید. سه سال بعد یعنی در سال 1999 شرکت ژاپنی NTT DoCoMo اولین مرورگر وب تلفن های همراه را برنامه نویسی نمود.

درسال 2008 ، 77 درصد از متخصصین و حرفه ای های اینترنت بر این باور تاکید داشتند که در 12 سال آینده ، مهمترین ابزار دسترسی به اینترنت موبایل خواهد بود. در این بررسی از متخصصین سوال شد که آیا به سناریوی زیر اعتقاد دارند و یا آنرا نادرست می دانند :
” تلفن همراه مهمترین ابزار ارتباطی امروزه بشر می باشد. در حالی که امروزه شعار “هر کودک یک لپ تاپ ” بر سر زبان ها افتاده است، در سال 2020 ، تلفن همراه – با قدرت پردازش بالا – مهمترین ابزار دسترسی به اینترنت خواهد بود که اطلاعات مورد نیاز را در هر زمان و مکان با اتصال قابل قبول به اینترنت و هزینه مناسب در اختیار کاربر قرار می دهد.”

77 در صد از متخصصین و 81 در صد از افراد عادی در این آمار گیری نظر خود را نسبت به سناریو مثبت اعلام نمودند. امروزه شاهد استفاده گسترده تلفن همراه برای دسترسی به اینترنت هستیم و بعید نیست این ابزار در 10 سال آینده به مهمترین وسیله جهت ارتباطات اینترنتی تبدیل شود.
با توجه به این گستردگی استفاده از تلفن همراه ، بهتر است از اکنون به فکر بهینه سازی وب سایت خود برای تلفن های همراه باشید. برای شروع چند سوال از خود بپرسید : آیا تا کنون وب سایت خود را توسط یک تلفن همراه مشاهده نموده اید؟ آیا بازدید کنند گان وب سایت شما می توانند از طریق تلفن همراه خود از خدمات وب سایت شما بهره مند شوند؟ در صورتی که پاسخ شما به سوال ها منفی است پس خواندن این مطلب را ادامه دهید.
محدودیت های موجود
قبل از شروع بهینه سازی وب سایت خود برای موبایل باید بدانید در این مسیر با چه محدودیت هایی مواجه هستید. با وجود مزیت های فراوانی که یک وب سایت تحت موبایل برای کاربر فراهم می کند ، محدودیت های زیر را باید در نظر گرفت :
- سایز کوچک صفحه ی نمایش : این محدودیت موجب می شود، نتوان متون و تصاویری که در یک مانیتور بزرگ قابل مشاهده است را به کاربر موبایل ارائه نمود.
- نبود پنجره ها : دریک کامپیوتر، وجود امکان Multi-Task موجب می شود بتوان چندین پنجره را باز نمود ه و براحتی بین صفحات مختلف مرورگر سویئچ نمود. با وجود اینکه iPhone امروزه با مرورگر OperaMinibut امکان استفاده از چندین پنجره همزمان را می دهد ولی باز هم تعداد این پنجره ها محدود است.
- پیمایش : اکثر تلفن های همراه دارای امکان پیمایشی شبیه به موس نمی باشند. اکثر تلفن های همراه تنها پیمایش بالا و پایین را درمرور گر های خود دارند.
- نبود جاوااسکریپت و کو کی ها : بسیاری از تلفن های همراه از اسکریپت های Client-Side استفاده نمی کنند .
- نوع صفحات قابل دسترسی : بسیاری از صفحاتی که توسط کامپیوتر می توان مشاهده نمود در یک دستگاه موبایل قابل مشاهده نیستند. در اکثر تلفن های همراه فایل های فلش ، pdf و ویدئو ها بار گزاری نمی شوند.
- سرعت : در بسیاری از تلفن های همراه سرعت دسترسی به اینترنت پایین است.
- هزینه : با توجه به سرعت کم دسترسی ، هزینه برای استفاده کنندگان اینترنت از طریق موبایل بالاتر از هزینه استفاده توسط کامپیوتر است.
دست به کار شوید
اولین گام مطالعه استاندارد های کد نویسی وب برای موبایل است که W3C آنرا در آدرس w3.org/TR/css-mobile ارائه داده است. آشنایی با زبان های XHTML (Extensible Hypertext Markup Language) و WML (Wireless Markup Language) از ضروریات یک طراح وب موبایل می باشد. در صورتی که با نرم افزار فلش و کد نویسی در آن آشنایی دارید نرم افزار جانبی Flash Lite گزینه ی مناسبی جهت ایجاد وب سایت های تحت وب به شمار می رود. نمودار زیر تکامل استفاده از زبان های برنامه نویسی برای موبایل را نشان می دهد:

در طراحی صفحات وب خود برای موبایل به نکات زیر توجه کنید:

- صفحات را با اندازه 320 در 240 پیکسل طراحی کنید.
- تا حد امکان کلیک نمودن و پیمایش را برای کاربر ساده تر نمایید.
- برای تصاویر خود حتما از امکان Alt استفاده کنید. بسیاری از کاربران وب توسط موبایل ، امکان بارگزاری تصاویر را از تلفن خود حذف می کنند. پس بهتر است تصاویر شما دارای توضیح Alt باشند.
- از زبان های اسکریپتی و فلش استفاده نکنید.
- از فریم ها استفاده نکنید.
- از اشیایی که دارای سایز ثابت هستند، مانند جداول ، استفاده نکنید.
- از تصاویر بزرگ استفاده نکنید، تصاویر علاوه بر مشکل پیمایش دارای مشکل بارگزاری نیز هستند.
- از متن های طولانی استفاده نکنید.
در صورتی که دارای وب سایت هستید و می خواهید بدانید وب سایتتان در یک موبایل به چه صورت نشان داده می شود، به آدرس http://www.skweezer.com/ رفته و آدرس وب سایت خود را در باکس مربوط وارد نمایید. در نهایت بروی دکمه ی search کلیک کنید.
هنوز کتاب های زیادی در موضوع وب سایت های مبتنی بر موبایل نوشته نشده است، با این وجود اسامی مهمترین آنها را برایتان ذکر می کنم. البته امیدوارم مثل بنده فقط به دانلود و ذخیره اکتفا نکنید و وقت مطالعه آنها را داشته باشید:
O’Reilly – Mobile Design and Development
AdvancED Flash on Devices – Mobile Development with Flash Lite and Flash
Microsoft Mobile Development
Foundation Flash Applications For Mobile Devices
در آخر برای افرادی که قصد راه اندازی وب سایت مختص موبایل دارند، عضویت در وب سایت زیر را توصیه می کنم. با عضویت در این وب سایت تنها با چند کلیک می توانید یک وب تحت موبایل ایجاد نماید :





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن