تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798480967




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«مرتضي گودرزي» فعاليت‌هاي پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي را تشريح كرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: «مرتضي گودرزي» فعاليت‌هاي پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي را تشريح كرد
گروه هنر: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي به ضرورت به مباحث هنري چون: جامعه‌شناسي هنر، نقد هنر، هنر و رسانه و مباحث بين متني با رويكردي اسلامي و در قالب نگاهي كيفي مي‌پردازد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، نشست خبري پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي حوزه هنري امروز يكشنبه 6 مردادماه ساعت 45/10 آغاز شد. در اين جلسه «مرتضي گودرزي ديباج» مدير پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي درباره فعاليت‌هاي پژوهشگاه در سال‌هاي گذشته و در سال آتي صحبت كرد.

چگونگي شكل‌گيري حوزه هنري

مرتضي گودرزي ديباج در ابتدا گفت: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي از ابتداي شكل‌گيري حوزه هنري يعني پس از انقلاب اسلامي ايران شروع به فعاليت كرد و سه دهه از عمر آن مي‌گذرد. در مجموعه حوزه نشست‌هاي هنري در قالب دفتر هنر ديني شكل گرفت كه اين دفتر به مرور توسعه پيدا كرد. مجموعه اين نشست‌ها در حوزه‌هاي مختلف اعم از: سينما، ادبيات، موسيقي و هنرهاي تجسمي بود.

وي افزود: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي به صورت جدي بيش از ده سال است كه آغاز به كار كرده است. اين مركز داراي كتابخانه تخصصي است كه در حدود بالاي 10 هزار نفر عضو رسمي و بالاي 60هزار جلد كتاب دارد.

مدير پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي رويكرد علمي اين مركز را چنانچه از نامش نيز پيداست، رويكردي اسلامي دانست و بيان كرد: در لابلاي مباحث به دليل ضرورت به مباحثي چون: جامعه‌شناسي هنر، نقد هنر، هنر و رسانه و مباحث بين متني با رويكردي اسلامي مي‌پردازيم و در اين راستا نگاهي كيفي داريم نه كمي چون طيف وسيعي از مخاطبان اعم از مدرسان دانشگاه، اساتيد و دانشجويان سراسر كشور محصولات ما را در قالب كتاب، نشريه و مطالب ارايه شده در سايت مورد پيگيري قرار مي‌دهند.

نشست‌هاي علمي درباره هنر اسلامي از فعاليت‌هاي پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي

گودرزي ديباج بخش ديگر فعاليت‌ها را چنين معرفي كرد: مباحث نظري هنر به صورت نشست‌هاي زنده در قالب سخنراني، ميزگرد، كارگاه آموزشي و جلسات گفتگوي زنده در دو سال اخير با هدف ايجاد ارتباط زنده انجام شده و اين مجموعه به دليل تمايل، شرايط و يا ساختارش به‌گونه‌اي است كه به سمت ارايه بينال و ارايه اطلاعات آماري نرفته و بسيار بطئي و در عين حال محكم و استوار حركت كرده است و اين در حالي است كه ميزان ارجاعات داخلي و گاهي اوقات خارجي حاكي از حركت معقول و مطلوب اين مركز است.

وي در مورد انتشار كتاب‌هاي پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي گفت: مجموع كتاب‌هاي منتشرشده از حجم بالايي برخوردار است و مطلب مورد دفاع اين است كه چه در حوزه مباحث كلي هنر و چه در حوزه زيبايي‌شناسي، تاريخ هنر و ديگر مباحث هنري مجموعه‌اي است كه از سال 1376 به اين طرف بر آن تاكيد شده و بالغ بر 146 عنوان كتاب با رويكرد اسلامي كه بيشتر تاكيد بر حوزه مباحث تئوريك هنر است مورد توجه قرار گرفته است.

نشريه تخصصي «بيناب» از ديگر فعاليت‌هاي مركز

مدير پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي به نكته‌اي اشاره كرد كه از نظر وي بسيار مهم بود و آن انتشار نشريه تخصصي «بيناب» بود كه توسط پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي حوزه هنري به صورت دوماهنامه منتشر مي‌شود كه در حوزه مباحث تئوريك هنر مقالات و اطلاعاتي را پوشش مي‌دهد و به دليل اين كه غبار كهنگي و ردپاي زمان بر آن ننشيند فاقد رويكرد خبري است و پايه كار بر مباحث تئوريك هنر اسلامي است.

وي درباره مشكلات انتشار اين مجله گفت: به دليل مشكلات فني و مالي اين مجله با تاخير منتشر شده و به دست بسياري از مخاطبان در سراسر كشور نمي‌رسد و اين درحالي است كه تيم كارشناس اين مجله متشكل از صاحب‌نظران داخل و خارج از مجموعه پژوهشگاه است.

گودرزي به منبع ديگر اطلاع‌رساني مركز اشاره كرد و افزود: ما دو گونه اطلاعات بر روي سيستم داريم. نوعي از اطلاعات در قالب كتاب، مقالات و يا مجله ارايه مي‌شود و نوع ديگر اطلاعات به گونه‌اي است كه خودش مرجع ورود به تحقيقات ديگري است يعني منبع‌سازي براي محققان بعدي است.
سايت حوزه هنري را اينجا ببينيد

شماره‌هاي ديگر مجله بيناب را در حوزه عكاسي، تئاتر، جامعه‌شناسي هنر، خوشنويسي، موسيقي، جامعه‌شناسي هنر اسلامي، هنر اديان و آسيب‌شناسي هنر اسلامي است و در لابلاي طرح‌هاي پژوهشي ارايه برخي آثار در قالب فيلم نيز از ديگر فعاليت‌هاي اين مركز است.

ارايه فيلم‌هاي هنري يكي ديگر از فعاليت‌هاي پژوهشگاه

وي از جمله اين فيلم‌ها به مستند نقاشي‌هاي ديواري كشور و به ويژه تهران، فيلم فقه و هنر و موسيقي‌شناسي مناسك زار را برشمرد و اضافه كرد: كاري در قالب بانك آثار هنري كشور كه در سال 1382 شروع شده در دست اجرا است. اين طرح همه اطلاعات موجود در كشور اعم از آثار هنري در تمامي حوزه‌ها را در قالب يك بانك بزرگ پوشش مي‌دهد و ما در مرحله جمع‌آوري و ساماندهي اطلاعات پيش رفته‌ايم كه همه در فضاي ديجيتالي و سايبر قابل پيگيري است.

گودرزي ديباج در ادامه بيان كرد: طرح ديگر پروژه 30 نمايشگاه در يك نمايشگاه است كه كار را از سال 82 شروع كرده‌ايم. تمامي نمايشگاه‌هاي هنرهاي تجسمي كه در تهران برگزار مي‌شود ماهانه در حدود 30 الي 40 نمايشگاه است كه ما در حدود 30 نمايشگاه را گزينش كرده و در قالب يك CD تهيه كرده و در اختيار عموم مردم در سراسر كشور قرار مي‌دهيم.

حمايت از پروژه‌هاي تحقيقاتي شهرستان‌ها توسط پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي

وي فعاليت ديگر پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي را حمايت از پروژه‌هاي تحقيقاتي در شهرستان‌ها عنوان كرد و افزود: براي اين كه ديگر نقاط كشور به مركز اتكا نداشته باشند از پروژه‌هاي تحقيقاتي كه از حداقل توانايي براي ارايه در محافل آكادميك برخوردار بوده و با سياست حوزه هنري هماهنگ باشند، استقبال و حمايت مي‌شود كه بخشي از اين حمايت را در بخش مقالات انجام مي‌دهيم و ويژه‌نامه‌اي با عنوان «نيوار» تهيه كرديم كه توسط محققان و نويسندگان جوان و گمنام هدايت شده است.

مدير پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي در پايان سخنان خود در پاسخ به يكي از خبرنگاران حاضر در جلسه با اين مضمون كه انتخاب 30 نمايشگاه در قالب CD شامل نمايشگاه‌هاي انفرادي نيز مي‌شود، گفت: اتفاقاً بيشتر اين نمايشگاه‌ها انفرادي است و محل عرضه CD ها نيز حوزه‌هاي فرهنگي هنري مناطق خواهد بود.
 يکشنبه 6 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن