تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816773019




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سلسله نشست هاي بررسي آسيب هاي اجتماعي نوپديد در ايسكانيوز (1) تغيير در الگوي مصرف معتادان، درمان آن را پيچيده تر كرده است// ضعف ناشي از اطلاع رساني صحيح، مهم ترين عامل گرايش افراد به اعتياد است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: سلسله نشست هاي بررسي آسيب هاي اجتماعي نوپديد در ايسكانيوز (1) تغيير در الگوي مصرف معتادان، درمان آن را پيچيده تر كرده است// ضعف ناشي از اطلاع رساني صحيح، مهم ترين عامل گرايش افراد به اعتياد است


تهران - خبرگزاري ايسكانيوز: اگر چه معضل اعتياد به مواد تاريخي به طول شش هزار سال را در كارنامه خود به ثبت رسانده اما امروز با گذشت اين مدت هنوز هم بشر گرفتار آن است و صنعتي شدن همراه با توسعه تكنولوژي بر مشكلات آن افزوده است به طوري كه تهديدي جدي عليه جامعه بشري محسوب مي شود.

تيم بررسي پرونده آسيب هيا اجتماعي نو پديد در گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، در طرحي نو با برگزاري سلسله نشست هاي بررسي آسيب هاي اجتماعي نوپديد با رويكردهاي مختلف و همچنين استفاده از تجربيات انديشمندان، جامعه شناسان و روانشناسان و ساير مسوولان سعي در بررسي انواع آسيب هاي مختلف دارد كه اين بار در جهت بررسي آسيب هاي نوپديد كه جامعه امروزي را بيش از پيش گرفتار خود كرده است با موضوع مواد روانگردان و انواع مواد مخدر به بحث و تبادل نظر پرداخته است.
بر اساس اين گزارش ، پديده شوم سوء مصرف مواد مخدر جدا از هزينه سرسام آوري كه بر جامعه تحميل كرده (بالغ بر 200 ميليارد دلار در سال در كل جهان) و درصد جمعيتي كه مصرف يك يا چند ماده غير قانوني باعث افت عملكرد اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي آنان مي شود با تاثير بر مغز افراد مي تواند باعث تغيير در حالات رواني - دروني فرد (مثل خلق) و فعاليت هاي مشهود بيروني يا رفتار شود كه اين اثرات با مصرف درازمدت پايدار خواهد شد.
پيچيدگي موضوع مواد مخدر غير قانوني در اصطلاحات مربوط به آن نيز بازتاب يافته است. در واقع اصطلاح مواد مخدر كه در باور عامه و گويش عمومي به كار مي رود فقط دسته اي از مواد را شامل مي شود و بكارگيري آن باعث شده كه جنبه هاي منفي و بسيار خطرناك ديگر مواد اعتياد آور ناديده گرفته شوند.

** بيش از 70 درصد كساني كه درگير مساله اعتياد هستند ناشي از عدم آگاهي است
به گزارش خبرنگار ايسكانيوز، بعد از اين مقدمه كوتاه در ميزگردي كه با عنوان بررسي مواد روان گردان با حضور دكتر محمد رضا حاجي لو ، رييس مركز مشاوره پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ برگزار شد، از وي درخصوص اينكه اطلاع رساني چقدر در عدم گرايش افراد به مواد اعتياد آور نقش دارد، سوال شد كه او در پاسخ گفت: جالب است كه بدانيد بيش از 70 درصد كساني كه گرفتار اعتياد هستند اساسا از عوارض مواد اعتيادآور اطلاعي نداشتند البته قطعا ساير عوامل اجتماعي، اقتصادي و ... در گرايش آنها تاثير داشته اما نتايج بررسي ها نشان مي دهد كه هر چه در خصوص آموزش و شناخت مواد اعتيادآور اطلاع رساني مي شود، ميزان گرايش افراد كاهش مي يابد.

** ضعف در سيستم اطلاع رساني مهمترين عامل گرايش افراد به اعتياد است
به گفته اين روانشناس كه به طور مستقيم با معتادان سر و كار دارد، افزايش برنامه هاي آموزشي در جهت شناخت انواع موادمخدر نه تنها باعث يا حتي زمينه گرايش افراد به اعتياد نمي شود بلكه عاملي مهم در پيشگيري از اعتياد محسوب مي شود.
حاجي لو درخصوص وضعيت اطلاع رساني خطاب به تيم آسيب شناسي ايسكانيوز گفت: يكي از مهمترين عوامل گرايش جوانان به اعتياد، ضعف در سيستم اطلاع رساني است بنابراين بايد در سطح كلان طوري بايد برنامه ريزي شود كه رسانه ها و سيستم هاي آموزشي كشور اين ضعف را به يك قوت تبديل كنند تا در سايه آن بتوانيم به هدف خود برسيم.
رييس مركز مشاوره پليس مبارزه با موادمخدر به عملكرد مثبت مسوولين در جهت بخش درماني معتادان اشاره كرد و گفت: در طرح ملي نجات يا همان طرح برخورد با معتادان پرخطر، تعداد زيادي از معتادان تحت پروسه درمان قرار گرفتند.

** پديده اعتياد را نمي توان مهار كرد!!
وي افزود: پديده اعتياد را در حال حاضر مي توان فقط كنترل كرد نه مهار چرا كه موضوع موادمخدر مساله اي است جهاني و سودآور بودن تجارت آن مبارزه با اين پديده نامبارك را سخت تر و پيچيده تر كرده است.

** آيا مصرف مواد باعث خلاقيت مي شود؟!
حاجي لو با تاكيد بر اينكه مصرف آگاهانه موادمخدر با توجه به عوارض خطرناك آن خطرناك تر از مصرف ناآگاهانه آن است، خاطرنشان كرد: تعدادي از دانشجويان متاسفانه با دانستن اين مساله اقدام به مصرف مواد اعتيادآور انرژِي افزا مي كنند كه اثرات سوء آن تا پايان زندگي جان آنها را مورد تهديد قرار مي دهد.
وي خاطرنشان كرد: در بعضي موارد و به خصوص در بعضي از محافل هنري اين تصور غلط وجود دارد كه مصرف مواد مي تواند باعث خلاقيت شود. اين افراد معمولا مصرف كننده مواد توهم زا مانند گراس يا ال اس دي هستند اين در حالي است كه خلاقيت كاملا با توهم متفاوت است.
حاجي لو ادامه داد: خلاقيت امر سالمي است و توهم ناشي از بيماري است و در اثر بيماري رواني، مسموميت، ضربه سر و تعدادي از بيماري هاي جسماني نيز ايجاد مي شود. با توهم ناشي از اختلال در فعاليت هاي مغزي سعي مي كنند مشكل خود را بپوشانند. حقيقت آن است كه در شرايط خاص جهان امروز، اعتياد محدود به هيچ گروه خاصي نيست.

** آيا با مصرف تفنني و تفريحي مواد مخدر كسي معتاد نمي شود؟!
رييس مركز مشاوره پليس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ با يادآوري اين كه اعتيادي به نام معتاد تفنني نداريم، خاطرنشان كرد: بسياري از افرادي كه دچار اعتياد شدند با همين فكر شروع كرده بودند اما حقيقت آن است كه تحقيق ها و پژوهش هاي مختلف نشان داده كه مغز انسان در پديده اعتياد نقش دارد و مصرف مواد باعث تحريك قسمت لذت در مغز مي شود و چنان اثري از خود به جاي مي گذارد كه گاهي اوقات فقط يكبار مصرف مواد باعث مي شود در فرد تمايل به ادامه مصرف ايجاد شود و يكي از نشانه هاي مهم بيماري هاي رواني و جسماني سنگين است.
رييس مركز مشاوره پليس مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي افزود: در بعضي موارد اين گونه در مورد مواد گفته مي شود كه مواد مي تواند به رشد تفكر انسان كمك كند و با مصرف آنها فرد مي تواند از نيروي تفكر بهتر استفاده كند اين در حالي است كه تجربه نشان داده است حتي قوي ترين و موفق ترين افرادي كه به مصرف مواد پرداخته اند به تدريج ناتوان و ناتوان تر شده و در استفاده از توانايي هاي خود با مشكلات سنگيني مواجه شده و نهايتا به حاشيه جامعه رانده شده اند.

** آيا معتادان افرادي بي سواد و از اقشار پايين جامعه هستند؟!
دكتر حاجي لو با اشاره به اينكه هنگامي كه كلمه معتاد به ذهن مي آيد بسياري از مردم فردي را با بدني نحيف و لباس هاي ژوليده و نامرتب و مريض احوال تصور مي كنند كه در ويرانه هاي شهر در جست و جوي مواد مخدر است يا در چهار راه هاي شهر با پارچه كثيفي شيشه ماشين ها را مي شويد و يا اسپند دود مي كند، گفت: حقيت آن است كه اين تصور از معتاد تصور صحيحي نيست، اين باور از آن سرچشمه مي گيرد كه دليل اعتياد افراد از روي عدم آگاهي و فقر تصور مي شود بنابر اين ديدگاه، افراد از روي ناآگاهي، بي سوادي و فقر دچار اعتياد مي شوند پس اعتياد فقط محدود به گروه هاي اجتماعي و اقتصادي پايين است.
وي ادامه داد: از سوي ديگر تنها معتادان بي خانمان كه يا اعتياد آنها شدت زيادي پيدا كرده و يا مدت ها از اعتياد آنها گذشته است بدون هيچ ملاحظه و پروايي اعتياد خود را نمي پوشانند و به صورت عيان و آشكار مشخص است كه معتادند در حالي كه اين عده فقط درصد اندكي از معتادان را شامل مي شوند و اكثر افرادي كه دچار وابستگي و سوء مصرف هستند و هنوز اعتياد آنها شدت نيافته يا از اعتياد آنها زماني نگذشته و هنوز منابع حياتي آنها مانند خانواده، شغل و ... نسبتا سالم مانده اند.
در اين بخش از گزارش، حاجي لو به تعريف مواد مخدر و انواع تقسيم بندي آن پرداخت كه به آن به صورت اختصار اشاره مي كنيم.
1-مواد مخدر يا مواد افيوني، شامل: ترياك، شيره، كدئين، هروئين و مرفين
2-مسكن ها: الكل باربيتولات ها، آرام بخش هاي خفيف و مواد استنشاقي (حلال هاي فرار مانند بنزين، تينر و چسب و افشانه ها)
3-مواد توهم زا شامل: حشيش، گراس، ال اس دي.
4-مواد نيروزا يا استروئيدهاي آنابوليك، شامل: قرص ها، كپسول ها و ساير داروهايي كه در دوپينگ يا عضله سازي استفاده مي شوند
5-محرك ها شامل كوكائين، شيشه (متامفتامين)، ريتالين اكستازي يا قرص اكس
خبرگزاري ايسكانيوز در بخش بعدي سلسله نشست هاي بررسي آسيب هاي ناشي از اعتياد، به بررسي عوارض و شناخت انواع مواد مخدر توسط كارشناسان مي پردازد. /05/146/125
 شنبه 5 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن