تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820682397




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جمشيد معصومي:امام علي(ع) انسان مافوق است نه مافوق انسان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: جمشيد معصومي:امام علي(ع) انسان مافوق است نه مافوق انسان
گروه انديشه: اعتقاد به اين‌كه علي(ع) انسان مافوق است مي‌تواند براي ما راه‌گشا باشد؛ زيرا در اين صورت ما مي‌توانيم از اين مكتب بهره ببريم؛ چرا كه مافوق انسان بودن او، براي ما قابل الگوگيري نيست؛ زيرا ديگر از يك جنس نيستيم تا بتوانيم الگويي از او بگيريم.
حجت‌الاسلام و المسلمين «جمشيد معصومي»، معاون نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران و عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي، در گفت‌وگو با سرويس انديشه و علم خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، ضمن بيان مطلب فوق گفت: نسبت ما با علي(ع) آن است كه ما علي(ع) را به عنوان يك مدل هم در انديشه و هم در رفتار بپذيريم و تبعيت او را كرده و پيروش باشيم و در واقع بر اساس اين مدل كامل انساني انديشه، فكر و رفتارمان را درست و اصلاح كنيم.

عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به رواياتي كه حضرت امام علي(ع) را به عنوان «ميزان» معرفي كرده است، تصريح كرد: خود پيامبر(ص)، علي(ع) را به عنوان ميزان حق معرفي مي‌كنند؛ يعني مي‌خواهند بفرمايند اگر مي‌خواهيد فاصله خود را با حق و حق‌طلبي بسنجيد در واقع علي(ع) يك ميزان است. ايشان آمده است تا حرف‌ها و مسائلي كه در قرآن كريم است را به صورت عملي نمايش و بروز دهد. پس شما اگر مي‌خواهيد انديشه و عمل خود را محك بزنيد تا ببينيد كجاي كار هستيد، بياييد و خود را با علي(ع) مقايسه كنيد.

معاون نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران، با بيان اين مطلب كه قرار بر اين بوده كه مدل ما در رفتار و زندگي و انديشه علي(ع) باشد و ميزان نزديكي ما به حق و دوري ما به حق شباهت ما با علي(ع) باشد، افزود: بايد ببينيم چقدر شبيه او شديم، چقدر مثل او شديم. بنابراين به همان ميزان به او نزديك هستيم و هر اندازه كه شبيه به او نباشيم، به همان اندازه از حق و حقيقت دور افتاد‌ه‌ايم.

وي اظهار كرد: منتهي به جاي اين‌كه از اين زاويه به بحث بپردازيم و علي(ع) را از اين زاويه ببينيم، متأسفانه دچار يك سري مشكلات شديم. اكنون اگر به مجالس و محافل برويم، بيشتر وصف علي(ع) را مي‌گويند كه علي(ع) چنين شخصيتي است، چنين جايگاه و مقامي دارد و ... اما هيچ وقت نسبتي بين خود با علي(ع) برقرار نمي‌كنيم؛ يعني ببينيم چه نسبتي با علي(ع) در چنين جايگاه و وضعيتي داريم. ببينيم كه اين مقام علمي دنيوي و اخروي او چه ربطي به من پيدا مي‌كند.

حجت‌الاسلام معصومي با بيان اين موضوع كه ما هرگز مشخصه‌هاي علي(ع) را با ديدي تربيتي و آموزشي نمي‌بينيم، اذعان كرد: در واقع نمود، ظهور و بروزهاي حضرت(ع) يك جنبه تربيتي، آموزشي و تعليمي براي ما دارد. اين يك كلاس بوده است و مثل ما هم مثل كسي است كه سر كلاس مي‌رود، اما به مطلب توجه نمي‌كند و تنها استاد را نگاه مي‌كند. البته خود اين هم يك ارزش است منتهي هدف چيز ديگري است.

مدير سابق گروه فقه و مباني حقوق دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به اين مطلب كه جاذبه بالاي علي(ع) ما را مقداري مدهوش كرده است، گفت: توجه ما به خود اين شخصيت آن‌گونه جذب شده است كه ما يادمان رفته كه قرار بوده پاي اين مكتب بنشينيم و درس‌هايي بگيريم تا زندگي خود را متحول كنيم. متأسفانه از اين زاويه و با اين برخورد ما با قضيه، دچار يك سري مشكلات مي‌شويم و هماهنگي بين ما با علي(ع) برقرار نمي‌شود.

وي با بيان اين مطلب كه برخي از ما تصويري مافوق بشري از علي(ع) ارائه مي‌دهيم، اذعان كرد: اگر علي(ع) مافوق بشر باشد از دسترس ما خارج خواهد شد و ديگر نمي‌تواند براي ما نقش الگويي داشته باشد. چون ما بشريم و او مافوق و فراتر از بشر است. يك موجود ديگري است كه ما را ياراي الگوگيري و درس‌آموزي از او نيست؛ چون از دو جنس هستيم.

عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي با تصريح به اين مطلب كه بايد علي(ع) را انسان مافوق ببينيم، با همه خصوصيات انساني منتهي در اوج، افزود: به جاي اين‌كه بياييم علي(ع) را انسان مافوق بدانيم؛ يعني انسان بودن و جنس ما بودنش را تأييد كنيم و بعد بگوييم در اين جنس در اوج است، آمديم و او را از خودمان جدا كرديم و گفتيم مافوق انسان است و اين يك آسيب جدي است كه در واقع اكنون دامن‌گير جامعه ما شده و علي(ع) را از حالت الگو بودن خارج كرده است.

وي در پايان سخنانش خاطرنشان كرد: ريشه اين تفكر را در آن است كه ما جايگاه انسان را فراموش كرديم و نمي‌دانيم انسان چه جايگاه و مقامي دارد. در نظام هستي هيچ موجودي به پاي انسان نمي‌رسد. اگر ما علي(ع) و ائمه اطهار(ع) را فراتر از انسان ببينيم به آن‌ها ظلم كرديم؛ زيرا زماني كه در نظام خلقت موجودات را دسته‌بندي مي‌كنيم، نزديك‌ترين موجود به خداوند، انسان است. بنابراين، علي(ع) در اوج انسانيت است و همه خصوصيات انساني را در عالي‌ترين سطح دارد. اگر اين‌گونه باشد ما مي‌توانيم از اين موجود هم‌جنس خود، تبعيت كرده و شيعه او باشيم و براساس آن مدل كامل خود را بسازيم.
 چهارشنبه 2 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن