تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند به شكل شما و اموال شما نگاه نمى كند بلكه به دلها و اعمال شما توجه مى نمايد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815969820




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشاجراي پروژه هاي تحقيقاتي راهكاري براي كاهش آفلاتوكسين پسته


واضح آرشیو وب فارسی:موج: گزارشاجراي پروژه هاي تحقيقاتي راهكاري براي كاهش آفلاتوكسين پسته
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد اجتماعي .


اطلاعات نسبتاً گسترده‌اي درباره خطرناك بودن مقادير مجاز آفلاتوكسين‌ها در غذاي انسان و دام وجود دارد. تشخيص و تعيين آلودگي‌هاي آفلاتوكسيني در تجارت جهاني غذا و نيز در مواد غذايي بوسيله كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه داراي اهميت است. نگراني از وجود آفلاتوكسين در مواد غذايي انسان و دام و خطراتي كه براي ‌‌آنان خواهد داشت و علاوه بر اين اثراتي كه بر تجارت جهاني غذا دارد، باعث بوجود آمدن همايش‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي شده است. آفلاتوكسين در اوايل بهار 1960 هنگامي كه بيش از صد هزار بوقلمون بر اثر تغذيه مواد غذايي كپك زده تلف شدند، مورد توجه قرار گرفت.
عمده‌ترين قارچ‌هاي كه باعث توليد آفلاتوكسين مي‌شوند به دو گونه ‌آسپرژيلوس‌فلاووس و ‌‌‌آسپرژيلوس پارازيتيكوس تعلق دارند و فقط بعضي سويه‌هاي اين دو گونه قادر به توليد زهــــرابه هستند ، لذا صرف تعلق به گونه‌هاي فلاووس و پارازيتيكوس نمي‌تواند دليل توليد آ‌فلاتوكسين باشد. اين قارچ‌ها تحت شرايط رطوبت و حرارت مساعد قادر خواهند بود كه بر روي مواد غذايي ويژه‌اي رشد نموده و به دنبال رشد خود آ‌فلاتوكسين توليد كنند. بنابراين آفلاتوكسين يك متابوليك ثانويه قارچ‌هاي مذكور مي‌باشد. به دليل اينكه توليد اين گروه از سموم قارچي ابتدا در گونه ‌آسپرژيلوس فلاووس يافت شده است، بنام آ‌فلاتوكسين مشهور شدند. بطوريكه ̎̎A " از Aspergillus و ̎ Fla ̎ از flavus گرفته شده و Toxin نيز به معني ســــــم مي‌باشد.
تاكنون 18 آفلاتوكسين شناخته شده كه تعدادي از آنها مستقيماً بوسيله قارچ‌ها توليد نشده بلكه از سوخت و ساز (metabolism) گروه‌هاي ديگر حاصل مي‌شوند. مثلا آفلاتوكسين‌هاي گروههاي M مشتقات هيدروكسيلي گروه B بوده و در شير دام‌هاي كه از خوراك آلوده به زهرابه آفلاتوكسين گروه B تغذيه مي‌‌كنند وجود دارد. با اينكه ساختمان آفلاتوكسين‌ها تفاوت چنداني با يكديگر نداشته و نقاط ذوب و جوش نزديك به يكديگر دارند، ولي در عين‌حال از نظر قــــدرت سميت، تفاوت عمده‌اي با يكديگر دارند، بطوري كه آفلاتوكسين B1 بيشترين قدرت سرطان‌زايي را دارد.
آفلاتوكسين‌ها از عمده‌ترين مواد جهش‌زا شناخته شده‌اند. بر اساس شواهد آزمايشگاهي كه بر روي حيوانات آزمايشگاهي بعمل آمده، اين سموم قادرند باعث سرطان كبد در اكثر اين حيوانات شوند. بر اساس مطالعات انجام شده، رابطه‌‌اي بين سرطان و مصرف آفلاتوكسين B1 وجود دارد و مصرف مداوم غذاهاي آلوده به مقاديركم آفلاتوكسينB1، شانس ابتلا به سـرطان‌ كبد را افزايش مي دهد.
تاكنون آلودگي به آفلاتوكسين در مواد غذايي مختلفي گزارش شده است. ولي عمدتاً اين آلودگي ها در بادام زميني ، انجير، خرما، درختان ميوه خشكبار (گردو ، بادام، پكان، يا گردوي دمريكايي)، پسته و دانه برزيلي )، غلات (ذرت، برنج ، گندم، چاودار)، فرآورده هاي أنها و ادويه جات وجود دارد.مواد غذايي مختلف از نظر توليد آفلاتوكسين و رشد و نمو قارچ هاي توكسين زا داراي اثرات مختلفي هستند . آلودگي به آفلاتوكسين معمولاً به عنوان يك مشكل نواحي گرمسيري و نيمه گرمسيري در آفريقا، آسيا و آمريكاي لاتين به حساب مي‌آيد. با اين وجود آفلاتوكسين در كشورهاي معتدل اروپايي آمريكاي شمالي نيز يافت شده است بطوركلي آلودگي‌هاي آفلاتوكسيني حقيقتاً يك مشكل جهاني مي‌باشد.
آلودگي‌هاي آفلاتوكسيني ممكن است در هركدام از مراحل توليد، فرآوري و حمل و نقل رخ دهد. اگرچه عقيده رايج بر اين است كه قادچ آسپرژيلوس فلاووس كپك اناري مي‌باشد ولي ملاحظه شده كه اين قارچ قادر است در شرايط پيش از برداشت نيز محصول را آلوده كند. لازم به ذكر است كه آفلاتوكسين‌ها نه فقط در غذاهايي كه بطور واضح كپك زده هستند يافت شده بلكه بر روي غذاهايي كه با چشم مورد بررسي قرار گرفته‌اند و مناسب براي مصرف تشخيص داده شده‌اند نيز يافت مي‌شود.
به گزارش خبرنگار موج؛ موسسه تحقيقات پسته كشور پروژه هاي تحقيقاتي را در زمينه آفلاتوكسين پسته اجرا نموده است كه ارتباط بين تاريخ تشكيل پسته هاي زودخندان و تغيير در خصوصيات ظاهري و آلودگي آنها به آفلاتوكسين و پراكندگي آفلاتوكسين در پسته هاي باغ، تعيين راهكارهاي علمي جهت كاهش و حذف آفلاتوكسين در پسته هاي صادراتي ايران، بررسي امكان تغيير سيستم آبياري از روش سطحي به زيرزميني و تعيين تاثير آن بر روي ميزان زودشكافي در درختان بارور پسته (آفلاتوكسين)، بررسي ميزان آلودگي به آفلاتوكسين در ترمينالهاي فرآوري استان سمنان ، بررسي اثرات تراكم مختلف كاشت درختان پسته بر روي ميزان آلودگي به آفلاتوكسين، بررسي و مقايسه آلودگي آفلاتوكسين در باغات پسته با درختان تك تنه و سنتي ( درختچه اي )، بررسي اثر غلظت روغنهاي معدني و زمان محلول پاشي بر روي درصد زودخنداني پسته و بررسي اثر ميزان محصول بر روي تشكيل پسته هاي زودخندان از جمله اين پروژه ها است.
براساس اين گزارش؛ از ديگر طرح هاي موسسه تحقيقات پسته كشور درخصوص آفلاتوكسين مي توان به مطالعه اثرات تغيير دما و رطوبت بر روي ترك خوردگي پوست سبز پسته، مطالعه بر روي رابطه سن درخت با تشكيل پسته هاي زودخندان، مطالعه آنتاگونيستهاي گونه،A.flavus مولد آفلاتوكسين پسته ،بررسي اثر زمانهاي مختلف آبياري بر روي زودخنداني پسته، اثر كودآلي بر توليد آفلاتوكسين در پسته، مطالعه وضعيت آلودگي پسته در ترمينالهاي فرآوري استان سمنان و ارزيابي مقاومت ارقام پسته استان به قارچ آسپرژيلوس فلاووس و آفلاتوكسينB1 ، بررسي عوامل موثر در آلودگي پسته به آفلاتوكسين، مقايسه تاثير كاربرد قارچ كش هاي مختلف در باغ جهت كنترل قارچ هاي مولد آفلاتوكسين در پسته و پتانسيل توليد آفلاتوكسين در جمعيت هاي Aspergillus flavus در مناطق توليد پسته ايران اشاره كرد.
طبق اين گزارش؛ موسسه تحقيقات پسته كشور پروژه هاي ديگري نظير، اثرات پايه و پيوندك بر روي درصد زودخنداني پسته و ارتباط آنها با آفلاتوكسين، تعيين بهترين روش نمونه برداري از پسته هاي زودخندان در باغ و ارزيابي فني، اثرات جمع آوري آنها در زمانهاي مختلف قبل از برداشت بر روي ميزان آلودگي آفلاتوكسين، بررسي ومقايسه فني و اقتصادي دو نوع بسته بندي پلاستيكي در و شرايط بسته بندي ( معمولي و تحت خلاء ) و دو شرايط نگهداري ( معمولي و رطوبت بالا)، تعيين كارايي دستگاههاي مرحله فرآوري درجداسازي پسته هاي مشكوك به آلودگي آفلاتوكسين، بررسي نقش آفلاتوكسين در بي ثباتي بازار پسته ايران، بررسي عوامل موثر بر آلودگي پسته به آفلاتوكسين در باغ، بررسي ميزان كارايي چهار نوع فيلم پلاستيكي جهت بسته بندي پسته خام، بررسي عملكرد حوض تردرجداسازي پسته هاي آلوده به آفلاتوكسين، بازاريابي، صادرات و آينده نگري بازارجهاني پسته، تعيين عوامل موثر بر ميزان صادرات پسته و كاربرد آن براي برنامه ريزي آتي بررسي نقش حشرات در گسترش آلودگي آفلاتوكسين در پسته و بررسي خصوصيات مرفولوژيك و توكسين زايي استرين هايAspergillus flavus پسته در استان كرمان را نيز در زمينه آفلاتوكسين پسته اجرا نموده است.
 سه شنبه 1 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن