تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805467542




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سعيدي در گفت‌وگو باايسنا تحولات اخير سپاه را تشريح كرد: ـ سر پنجه‌ سپاه از نيروهاي بسيجي لبريز مي‌شود ـ تغييرات در راستاي سرعت به توسعه ارتش20ميليوني است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: سعيدي در گفت‌وگو باايسنا تحولات اخير سپاه را تشريح كرد: ـ سر پنجه‌ سپاه از نيروهاي بسيجي لبريز مي‌شود ـ تغييرات در راستاي سرعت به توسعه ارتش20ميليوني است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

با توجه به تغيير و تحولات ساختاري در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروي مقاومت بسيج و تشكيل سپاه‌هاي استاني، برگزاري رزمايش پيامبر اعظم(ص)3، خبرنگار ايسنا با نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مصاحبه‌اي را انجام داد كه در اين مصاحبه به مباحثي از جمله تحولات و برنامه‌هاي ستاد نمايندگي ولي فقيه در سپاه و طرح مهندسي فرهنگ و معنويت در اين سازمان و نقش شوراي انقلاب فرهنگي در كشور نيز اشاره شده است.

سپاه مرد عمل است

حجت الاسلام و المسلمين علي سعيدي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با اشاره به رزمايش پيامبر اعظم(ص)3 اظهار كرد: سپاه تا به حال ثابت كرده كه مرد عمل است و به آن‌چه مي‌گويد عمل مي‌كند.

نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با بيان اين‌كه " اين مانور براي چندمين بار بخشي از توان بالاي سپاه را در عرصه‌ بين‌المللي نشان داد" به تحليل‌هاي بين‌المللي از اين مانور اشاره كرد و افزود: ما همواره در معرض جنگ رواني دشمن قرار داشته و داريم. مهم‌ترين حربه‌اي كه دشمنان و استكبار جهاني با تسلط بر دستگاه‌هاي رسانه‌اي دارد، جنگ رواني است. در ماه‌هاي اخير حجم انبوهي از جنگ رواني را در سطح منطقه به راه انداختند، از جمله تهديد حمله نظامي آمريكا يا مانور مشترك اين كشور با اسرائيل و يونان كه اين‌ها در واقع آتش‌تهيه‌اي بود براي اين‌كه ما را به عقب‌نشيني در عرصه‌هاي مختلف مانند مساله‌ هسته‌يي وادار كنند.

وي ادامه داد: ملت و مسوولان ما دست دشمنان را به خوبي خوانده‌اند و در عين حال از توان خود نيز آگاه هستيم ولي ممكن است آن‌ها غافل باشند يا بخواهند مردم را در غفلت قرار دهند؛ بنابراين براي اين‌كه از غفلت بيرون بيايند و ملت‌هاي جهان متوجه اين جنگ رواني شوند، لازم بود كه چشمه‌اي از توان بالاي سپاه عرضه شود تا آن‌ها بدانند كه اين‌جا شرايطي نيست كه بتوانند دست به اقدامي بزنند.

سپاه از هر زماني آماده‌تر است

ايران تهديدي براي هيچ كشوري نيست

نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با تاكيد بر اين‌كه " اين اقدامات صرفا بازدارنده است" تصريح كرد: ما هيچ‌گونه تهديدي براي هيچ كشوري نبوده‌ايم. ما همواره از كشورهاي منطقه به خصوص كشورهاي مسلمان دفاع كرده‌ايم و مدافع آن‌ها بوده‌ايم و تهديدي براي آن‌ها نيستيم. اگر چه دشمن "ايران‌هراسي" را دنبال و تلاش مي‌كند ايران به عنوان تهديدي براي كشورهاي منطقه به شمار بيايد ولي ايران تا به حال با همه‌ وجود خلاف اين مطلب را اثبات كرده است.

وي افزود: اين مانور در راستاي تبيين بخشي از قدرت و توان سپاه بوده و دشمن هم در همين فرصت كوتاه متوجه شد كه وضعيت ايران با هيچ كشوري قابل مقايسه نيست؛ چنانچه بعد از مانور اعترافاتي را از زبان آن‌ها شنيديم كه حاكي از تاثير اين مانور بود.

اقتضاي ماموريت سپاه اين بود كه اين تحول را به خود ببيند

وي با اشاره به تغيير و تحولات صورت گرفته اخير در مجموعه‌هاي سپاه و بسيج در تشريح مفهوم تحول، اظهار كرد: معمولا تحول، تغيير و نوگرايي به معناي تجديد بنا و اصلاح روش‌ها و راهبردها در راستاي پوياتر شدن و فعال‌تر شدن دستگاه است.

سعيدي به اين تعبير كه "تشكيلات كهن مي‌شود ولي كهنه نمي‌شود" اشاره كرد و گفت: براي جلوگيري از كهنگي نيازمند بازشناسي، نوگرايي و تحولات در راستاي نيازهاي جديد و مقتضياتي هستيم كه ممكن است در هر زمان وجود داشته باشد.

وي با بيان اين‌كه "سپاه از ابتداي شكل‌گيري، يك رشد قهري داشت و يك رشد طبيعي" افزود: اين دوگونه رشد متناسب با نيازهاي زمان و موقعيتي كه در رسالت‌ها و ماموريت‌هاي سپاه ايجاب مي‌كرد، انجام شد. در ابتدا وضعيت ناامني و آشوب‌ها در كشور بود و ساختار سپاه متناسب با شرايط آن روز شكل گرفت. پس از آن جنگ تحميلي شروع شد و سپاه به سرعت خود را براي مقابله با تهاجم نظامي دشمن سازماندهي كرد.

وي ادامه داد: در مرحله بعد بحث امنيت پرواز، امنيت اماكن حساس و حفاظت شخصيت‌ها مطرح شد و سپاه بخشي از نيازهاي اين ماموريت را فراهم كرد. در مقطعي از زمان و پس از پايان جنگ با مازاد بودن بخشي از امكانات مهندسي، زمينه ورود به عرصه سازندگي فراهم شد كه با قصد كمك به دولت و سازندگي كشور در راستاي اهداف پاسداري از انقلاب انجام شد و بخشي از توان سپاه به اين سمت سوق داده شد.

نماينده ولي فقيه در سپاه با بيان اين‌كه "اقتضاي ماموريت سپاه اين بود كه اين تحول را به خود ببيند" تصريح كرد: آن‌چه امروز شاهد هستيم و روح حاكم بر اين تحول محسوب مي‌شود، ارتباط ارگانيك بين نيروي زميني سپاه و نيروي مقاومت بسيج است كه يك امر حساس و فوق‌العاده محسوب مي‌شود و در تدبير فرمانده معظم كل قوا مورد توجه قرار گرفته است.

31 سپاه استاني؛ پيوند ارگانيك و پاسخگويي واحد

وي با تاكيد بر اين‌كه " نيروي زميني سپاه بدون تكيه بر آحاد بسيجي ايثارگر، انقلابي و آماده براي جهاد در راه حفظ اسلام و انقلاب نمي‌تواند ماموريت خود را انجام دهد" افزود: از سوي ديگر، نيروي مقاومت بسيج هم بدون انضباط مناسب نمي‌تواند ماموريت خود را به نحو احسن انجام دهد. در واقع هدف از اين تحولات اين بوده است كه سر پنجه‌ سپاه كه تيپ‌ها و گردان‌ها هستند، از نيروهاي بسيجي سرشار و لبريز شوند.

وي تاكيد كرد: قطعا همه ما بايد تلاش كنيم كه اين روح و هدف مقدس از كالبدي كه در قالب سازمان و ساختار در حال شكل‌گيري است به دست بيايد. اين مساله بسيار مهم است؛ چراكه اگر بناست سپاه در حساس‌ترين و مهمترين ماموريت‌ها انجام وظيفه كند بايد يك نوع ارتباط تنگاتنگ بين يگان‌هاي رزم و نيروهاي بسيجي به وجود بيايد. نيروهاي بسيجي بايد وارد ساختاري شوند كه پويا، فعال و موثر باشند.

سعيدي تغيير و تحولات اخير در سپاه را داراي اهداف، فوايد و بركات زيادي دانست و گفت: يكي از اهداف مهم، تشكيل سپاه‌هاي مقتدر استاني است. بدين ترتيب يك فرماندهي قوي استاني شكل مي‌گيرد كه اين سپاه استاني در شرايط مختلف پاسخگوي همه‌ نيازهاي آن استان و منطقه خواهد بود و در شرايط ويژه هم به كمك سپاه مركزي خواهد شتافت. در كنار اين مساله، بحث صرفه‌جويي در امكانات و نيروي انساني و اختصاص نيروهاي كيفي به يگان‌هاي رزمي است. الان حجم نيروهاي ستادي سپاه زياد است و به تدريج اين نيروهاي كيفي و داراي تجربه و تخصص لازم به سمت يگان‌هاي و ماموريت‌هاي اصلي سپاه سوق داده خواهند شد.

وي پاسخگو بودن يك شخصيت قدرتمند از سپاه در هر استان را از ديگر فوايد تغييرات اخير عنوان كرد و افزود: تحولي كه امروز شاهد هستيم، يعني تشكيل 31 سپاه استاني مقتدر در درجه‌ اول نوعي ارتباط ارگانيك بين دو نيرو بوده ولي اهداف ديگري هم در كنار آن مطرح بوده است كه پاسخگوي واحد در قبال مسايل استان از جمله‌ آن‌هاست.

فرماندهي واحد اولين راه ايجاد پيوند ارگانيك است

وي درباره‌ چگونگي نشات‌گيري اوليه اين ايده، اظهار كرد: سپاه يك الگوي از پيش‌ساخته شده‌اي در دنيا ندارد. معمولا ارتش‌هايي كه در دنيا شكل مي‌گيرد، براي حفاظت از مرزها و تماميت كشور شكل مي‌گيرد ولي در سپاه، قيد "پاسداري از انقلاب و دستاوردهاي آن" آمده است و براي اين الگوي از پيش تعيين شده‌اي در هيچ كجاي دنيا وجود ندارد.

نماينده ولي فقيه در سپاه اضافه كرد: سپاه يك نيروي انقلابي است كه بايد طوري ساختار و سازمان داشته باشد كه بتواند در كوتاه‌ترين مدت از خود واكنش سريع نشان دهد و بتواند در قبال تهديدات به سرعت تغيير شكل دهد؛ چراكه سپاه صرفا ماهيت نظامي ندارد و داراي ابعاد نظامي، فرهنگي و امنيتي است و هر كجا تهديدي متوجه نظام و انقلاب شود، سپاه بايد در آن عرصه حاضر شود و بتواند با هر نوع تهديدي مقابله كند.

وي سه عامل گذر زمان، تجربه عملكرد سپاه و اشراف كامل مقام معظم رهبري بر مجموعه‌ي سپاه را پشتوانه‌ قوي و تمام عيار اين تغيير و تحولات دانست و با اشاره به اين‌كه " عنصر معنويت و ايمان در سپاه حرف اول را مي‌زند و سرپنجه سپاه بايد قوي باشد" خاطرنشان كرد: علاوه بر اين‌كه سپاه بايد از جهت قدرت تفكر و تعقل قوت لازم را داشته باشد، در عين حال سرپنجه‌ها هم بايد قوي باشند. سرپنجه‌ها، گردان‌ها و تيپ‌ها هستند كه در مقاطع حساس انجام وظيفه مي‌كنند.

قدرت اصلي سپاه هم در نيروي زميني است

وي با اشاره به تاكيدات انجام شده بر " ارتباط تنگاتنگ بين نيروي مقاومت بسيج و نيروي زميني سپاه" عنوان كرد: نيروي متدين، با انگيزه و انقلابي، نيروهاي بسيجي هستند و از سوي ديگر قدرت اصلي سپاه هم در نيروي زميني است؛ بنابراين اگر بخواهيم سپاه را به يك قدرت قوي و نيرومند تبديل كنيم، تنها راه آن برقراري ارتباط تنگاتنگ بين آحاد بسيجي و نيروي زميني سپاه است. در واقع نيروي زميني سپاه شرايطي را در خود به وجود بياورد كه بتواند حداكثر نيروهاي بسيجي را در قالب خود شكل دهد.

سعيدي خاطرنشان كرد: براي ايجاد ارتباط ارگانيك بين نيروي مقاومت بسيج و نيروي زميني سپاه، تنها راه و اولين گام، اين است كه در راس فرماندهي واحدي داشته باشد كه فعلا فرماندهان نيروي مقاومت بسيج و نيروي زميني سپاه، معاون فرمانده كل هستند و ممكن است در آينده فرمانده‌ واحدي براي دو نيرو شكل بگيرد ولي فعلا فرمانده كل سپاه، عملا فرمانده اين دو نيرو هستند.

وي دومين گام در اين راه را ايجاد تمركز در سطح استان عنوان كرد و ادامه داد: بناست كه فرمانده واحد استان هر دو بخش را به عهده بگيرد به طوري كه هم بخش نيروي مقاومت بسيج در استان زير نظر فرمانده واحد قرار مي‌گيرد و هم بخش مربوط به يگان رزم، نيروي مقاومت بسيج در استان زير نظر فرمانده واحد قرار مي‌گيرد و هم بخش مربوط به يگان رزم؛ در واقع فرمانده استان هم نسبت به نواحي و حوزه‌هاي مقاومت فرماندهي مي‌كند و هم نسبت به گردان‌ها تا بتواند بين سرپنجه‌ها ارتباط برقرار كند و اين بستر بسيار مناسبي براي تحقق آن هدف متعالي است.

وي با بيان اين‌كه "تحول صورت گرفته بيشتر ناظر به تقويت بخش‌هايي از نيروي زميني سپاه توسط نيروهاي بسيجي است و اين منافاتي با بخش‌هاي ديگر ندارد" افزود: در واقع نيروي هوايي، دريايي و نيروي قدس در شكل و شمايلي كه بوده‌اند، فعلا هم هستند و همان ماموريت‌ها و برنامه‌ها را دارند اگرچه آن‌ها هم مشمول اين تدبير خواهند بود كه قطعا بايد در ساختارشان تلاش كنند كه نيروهاي بسيجي را جذب كنند. نيروي هوايي، دريايي و نيروي قدس ماموريت‌هاي بسيار پيچيده و سختي دارند و بايد نيروهايي در آن‌جا قرار بگيرند كه هم انگيزه و هم تخصص بالايي داشته باشند و در اقيانوس بسيج، نيروهاي متخصص بسيار زياد هستند.

وقتي فرماندهي واحد شد، خيلي كارها آسان مي‌شود

نماينده‌ ولي فقيه در سپاه درباره نحوه‌ آموزش بيشتر نيروهاي بسيجي براي حضور در نيروي زميني سپاه نيز اظهار كرد: نيروهاي بسيجي در مجموعه‌ نواحي و حوزه‌هاي مقاومت يك نوع آموزش‌هاي اوليه مي‌بينند ولي زماني كه وارد نيروي زميني شدند به طور طبيعي آموزش‌هاي تخصصي‌تر را مي‌بينند و شايد يكي از اين اهداف هم همين بوده كه ما صرفا به آن ارزش‌هاي اوليه اكتفا نكنيم. نيرويي كه بناست در آينده به عنوان كادر نيروي زميني قرار بگيرد و در اين مجموعه انجام وظيفه كند، بايد از تخصص‌ها و نظم و انضباط لازم برخوردار باشد.

وي اضافه كرد: بنابراين بخشي از آموزش‌ها در درون مجموعه‌ نيروي مقاومت يعني در زيرمجموعه‌ سپاه‌هاي استاني كه در غالب نواحي و حوزه‌هاي مقاومت قرار مي‌گيرند، ساماندهي شده و صورت مي‌گيرد و بخشي ديگر هم زماني كه نيروها در غالب گردان‌هاي امام حسين(ع) و گردان‌هاي زيرمجموعه‌ تيپ‌ها، قرار گرفتند آموزش‌هاي لازم را مي‌بينند. هدف اصلي اين بوده كه كادر گردان‌ها و ديگر يگان‌ها، تركيبي از پاسداران، بسيجيان و نيروهاي وظيفه شود كه در اين‌جا بايد غلبه با نيروهاي بسيجي باشد.

وي درباره نحوه‌ ساماندهي و جذب نيروهاي بسيج، عنوان كرد: معمولا وقتي فرمانده، يك فرمانده واحد شد، خيلي كارها آسان مي‌شود. تمام هدف اين بوده كه يك فرمانده واحد بتواند تصميم‌گيري كند كه چه بخشي از نيروها در غالب نيروي مقاومت، ناحيه و حوزه‌ها كار كنند و چه بخشي در غالب يگان‌ها؛ چراكه به هر حال انسان‌ها روحيات متفاوتي دارند. طبيعي است يك عده از نيروها كه ساختار و تخصص‌شان در حوزه‌ فرهنگ است در اين بخش كار مي‌كنند و آن بخشي از افراد كه داراي روحيات سلحشوري و نظامي‌گري هستند و قدرت بدني بيشتري دارند در غالب نيروهاي يگانه سازماندهي مي‌شوند و اين به چارچوب آيين‌نامه‌هايي كه در آينده تدوين خواهند كرد، بستگي دارد.

سعيدي دو وظيفه عمده را براي فرماندهان سپاه استاني برشمرد و افزود: تقويت اجزاي نيروي زميني سپاه و آماده‌سازي در مقابل هر خطر و تهديدي يكي از وظايفي است كه هر فرمانده سپاه استاني بايد مدنظر قرار دهد. از سوي ديگر فرمانده استان بر اساس تدابير فرمانده كل بايد بستر توسعه نواحي و حوزه‌هاي مقاومت و پايگاه‌هاي مقاومت بسيج را در اقصي نقاط كشور فراهم كند تا بتواند قدرت جذب را بيشتر كند و همچنين بتواند در راستاي آن مقصود اصلي تغييرات گام بردارد.

تغييرات اخير در راستاي سرعت بخشيدن براي توسعه ارتش 20 ميليوني است

وي در ادامه درباره‌ نحوه‌ ساماندهي و چگونگي تحقق ارتش 20 ميليوني با توجه به تحولات صورت گرفته، گفت: در تدبير اين تغييرات و تحولات آمده است كه نبايد هيچ‌گونه لطمه‌اي به صلابت و اقتدار يا ماموريت نيروي مقاومت بسيج به وجود بياورد يا مورد تضعيف نيروي زميني سپاه شود. قطعا آن‌چه در تدبير گنجانده شده، هم تقويت نيروي زميني و هم تقويت بسيج است و هيچ‌كدام به معناي نفي ديگران نيست.

وي يادآور شد: بنا نيست نيروي مقاومت بسيج در نيروي زميني سپاه يا حتي نيروي زميني در نيروي مقاومت ادغام شود؛ بلكه بناست كه يگان‌ها و گردان‌هاي نيروي زميني با تكيه بر نيروهاي بسيجي تقويت شوند و از طرفي شكل‌گيري فرمانده‌ واحد استاني بايد بستر توسعه بسيج را فراهم كند كه بتواند عقبه و پشتوانه خوبي براي يگان‌هاي نيروي زميني باشد و اتفاقا در اين‌جا به دنبال رشد كيفي بگرديم.

نماينده ولي‌فقيه در سپاه با تاكيد بر اين‌كه "تغييرات اخير نه تنها لطمه‌اي به ارتش 20 ميليوني وارد نمي‌كند، بلكه دقيقا در راستاي تقويت بسيج و سرعت لازم براي توسعه ارتش 20 ميليوني يا چند ده ميليوني است" تصريح كرد: تغييرات صورت گرفته، هيچ‌گاه به معناي جمع و جور كردن يك نيرو نبوده است؛ بلكه به معناي تقويت و آماده‌سازي بيشتر بوده است كه نيروي زميني سپاه بايد با تكيه بر نيروهاي بسيجي، قوي‌تر و نيرومندتر شود و از طرف ديگر بايد در جهت توسعه و جذب بسيج تلاش كرد كه عقبه قوي‌اي براي يگان‌ها و اجزاي نيروي زميني سپاه شود.

ايران پرچمدار منادي انديشه ديني و احياي اسلام است

وي در ادامه با اشاره به نقش و اهميت سپاه در شرايط فعلي، با بيان اين‌كه " نبرد ما نبرد ناهمطراز و نامتقارن است" افزود: نقطه‌ اصلي امروز، درگيري بين تمام اسلام با تمام كفراست. استكبار جهاني امروز جهان اسلام را هدف گرفته است و نقطه‌ ثقل آن هم امروز در ايران است.

وي با بيان اين‌كه "پرچمدار منادي انديشه‌ ديني و احياي اسلام، ايران است" تصريح كرد: اين مساله را همه قبول دارند كه انقلاب اسلامي ايران است كه از تفكر بازگشت به دين، وحدت اسلامي و اتحاد مسلمانان حمايت مي‌كند. بنابراين طبيعي است كه ما با دشمني‌ها و ستيزه‌جويي‌هاي فراواني روبه‌رو هستيم و نبرد ما هم نبرد نامتقارن است.

سعيدي در توضيح مفهوم نبرد ناهمطراز و نامتقارن، گفت: نبرد ناهمطراز به اين معناست كه بخشي از نقاط قوت را دشمن دارد و ما نداريم و بخشي از نقاط قوت را ما دارا هستيم كه دشمن ندارد. اگر ما بتوانيم نقاط ضعف دشمن و نقاط قوت خود را كاملا شناسايي كنيم، با افزايش نقاط قوت‌مان در نبرد ناهمطراز مي‌توانيم بر دشمن برتري داشته باشيم همانطور كه اين مساله را در گذشته هم اثبات كرده‌ايم.

وي ادامه داد: در صدر اسلام همواره در اكثر نبردها عِده و عُده جبهه حق با دشمن قابل مقايسه نبوده و نبرد ناهمطراز بوده است ولي چون در جبهه‌ حق بحث ايمان و معنويت سرشار و اتكال به ذات باري‌تعالي بوده است، همواره پيروزي از آن جبهه حق شده است.

وي با اشاره به جنگ تحميلي ايران و عراق، افزود: در دفاع مقدس هم ما چنين وضعي را شاهد بوديم؛ در يك طرف آمريكا در كنار شوروي سابق به عنوان پشتيبان كامل رژيم عراق و در طرف ديگر ايران با شرايط بسيار نابرابر قرار داشت. آن‌چه در جبهه‌ ما وجود داشت يعني وحدت مردم، رهبري مقتدر و معنويتي كه در رزمندگان ما بود موجب شد تا كفه ترازو به سمت ما سنگيني كند و در اين نبرد بر دشمن قوي‌تر – از نظر مادي و ظاهري – پيروز شويم.

نماينده ولي فقيه در سپاه پيروزي حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه را، مثال ديگري از قدرت معنوي برشمرد و اظهار كرد: نبرد حزب‌الله با اسرائيل، به تعبير رهبر حزب‌الله، نسبت آن‌ها به دشمن يك به هشتاد بود ولي با وجود اين تفاوت فاحش در يك نبرد ناهمطراز، جبهه حق توانست با تكيه بر يكسري عناصر بسيار مهم برتري خود را حفظ كند و دشمن را مغلوب كند.

شايد نبردي به شكل حمله‌ عراق را در كشور شاهد نباشيم

وي با پيش‌بيني اين مطلب كه "شايد نبردي به شكل حمله عراق و اين‌كه كشوري بخواهد به شكل زميني به ما حمله كند را شاهد نباشيم" تصريح كرد: بدين ترتيب ممكن است دشمن شيوه‌هاي ديگري را براي مقابله با انقلاب اسلامي ايران دنبال كند؛ از اين رو نيروهاي مسلح به ويژه نيروهايي كه نقش آن‌ها پاسداري از انقلاب و دستاوردهاي آن است بايد به شكلي سازماندهي شوند كه بتوانند با هر نوع تهديد دشمن مقابله كنند.

وي در بحث تهديدات، به انقلاب‌هاي مخملي اشاره كرد و گفت: اين‌گونه انقلاب در برخي كشورها تجربه شده است و در ايران هم مي‌خواستند در دوران اصلاح‌طلبان اين حركت را دنبال و پروژه "گلاسنوس" و "پروستريكا" را تكرار كنند ولي با توجه به افشاگري رهبر معظم انقلاب و هدايت ايشان اين پروژه خنثي شد ولي همواره ممكن است تكرار انقلاب‌هاي مخملي يا پروژه‌هايي از اين دست را شاهد باشيم.

سعيدي با تاكيد بر اين‌كه " يك نيروي انقلابي مثل سپاه بايد آن‌چنان سازماندهي و ساختار داشته باشد كه بتواند در هر شرايطي واكنش سريع از خود نشان دهد" خاطرنشان كرد: تحولات اخير سپاه نيز در همين راستاست يعني تشكيل سپاه‌هاي استاني دقيقا متناسب با مقتضاي حال و نياز امروز ماست و سپاه بايد امروز به شكلي ساماندهي شود كه بتواند هم در شرايط تهاجم نظامي واكنش مناسب نشان دهد و هم در مورد شرايط ديگري كه ممكن است شكل و شمايل متفاوتي داشته باشد، مقابله لازم را انجام دهد. قالب‌ها و قواره فعلي يك نوع ظرفيت‌سازي است براي مقابله با هر شرايطي كه ممكن است در آينده پيش بيايد.

معنويت در جهاد اصغر و اكبر نقش زيربنايي دارد

وي در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، درباره تحولات و برنامه‌هاي ستاد نمايندگي‌هاي ولي فقيه گفت: تحول ديگري كه در سپاه از چند سال قبل در دستور كار قرار داشت، تغيير و تحول كيفي و بازسازي معنوي بود كه همواره مورد تاكيد فرماندهي معظم كل قوا قرار گرفته است؛ چراكه همانطور كه عرض كردم، زيربناي همه پيروزي‌ها، معنويت و انگيزه‌هاي الهي بوده است.

وي با بيان اين‌كه " معنويت، هم در جهاد نظامي كه از آن به عنوان جهاد اصغر ياد مي‌كنند و هم در همه صحنه‌هاي مبارزاتي كه انسان با آن‌ها مواجه مي‌شود، يعني جهاد اكبر نقش زيربنايي و اساسي دارد" افزود: در سال‌هاي اخير بر اساس پيروي و تحقق منويات رهبري، بحث تحول معنوي و تحول كيفي و تعالي هم در دستور كار حوزه‌ نمايندگي ولي فقيه بوده است و هم در بخش مديران عالي سپاه مطرح شده است.

نماينده ولي فقيه در سپاه بخش عمده‌اي از مديريت معنوي را برعهده فرماندهي دانست و تاكيد كرد: اگر رويكرد فرماندهي، رويكرد الهي، معنوي و بازسازي معنوي نباشد، دستگاه‌هاي تخصصي توفيق چنداني نخواهند داشت، همانطور كه اگر رويكرد دولت معنوي و ديني شد، دستگاه‌هاي ديگر مي‌توانند به آن كمك كنند و اگر رويكرد دولت اين نبود، دستگاه‌هاي ديگر هم نمي‌توانند نقش ايفا كنند؛ بنابراين ما معتقد بوديم كه رويكرد فرماندهان بايد معنوي و ديني باشد تا دستگاه‌هاي ديگر بتوانند بستر لازم را براي انجام كار فراهم ببينند.

وي افزود: در سال‌هاي اخير، هم نمايندگي دستخوش تحول كيفي شد و طرحي را در جهت تحول در ابعاد مختلف در دستور كار قرار داد و هم در ستاد فرماندهي سپاه اين امر وجود داشت. با مديريت جديد و فرماندهي سردار جعفري اين مساله سرعت بيشتري به خود گرفت و قطعا در آينده با نقش موثر حوزه‌ نمايندگي ولي فقيه و رويكرد فرماندهي در امر معنوي مي‌توانيم شاهد آثار و نتايج ارزشمند بازگشت به اصول و مباني ديني خواهيم بود.

وي با تاكيد بر " قرار گرفتن دين به عنوان محور حركت" يادآور شد: اگر بناست يك نهاد كاملا بر اساس دين و معنويت شكل بگيرد، اين رويكرد بايد رويكرد الهي و ديني باشد. سپاه تحولاتي را در خود ديد؛ گاهي ساختار و گاهي تجهيزات محور حركت بوده ولي بايد دين و اصول ديني به عنوان محور حركت مطرح باشد و انسان موضوع كار و حركت باشد نه تجهيزات. در انسان معنويت و تقوا زيربناست و دين حرف اول را مي‌زند؛ تخصص لازم است ولي وقتي كسي پشت دستگاه كامپيوتر يا سكوي پرتاب موشك مي‌نشيند، دين، تقوا و تدين اوست كه تعيين‌كننده است. آن‌كس كه در خط مقدم مي‌جنگد انساني است كه بايد دين و ايمان قوي داشته باشد.

سعيدي با بيان اين‌كه " در همه ابعاد به دنبال نوآوري هستيم" ادامه داد: هم در آموزش عقيدتي، محتوا و شيوه‌ها و هم در ابزار و بخش توجيه سياسي همين نوآوري را دنبال مي‌كنيم و در تبليغات نيز اين مساله را مدنظر داريم؛ چراكه تبليغات و توجيه سياسي و عقيدتي اجزاي مكمل يكديگر هستند كه انسان متدين را مي‌سازند و تقويت مي‌كنند.

وي اضافه كرد: در تبليغات هم به دنبال نوآوري هستيم تا بتوانيم با تكيه بر فرهنگ غني اسلام و با ادبيات زيبا و شيوه‌ها و ابزار مناسب بستر و شرايط لازم را براي تحول كيفي و معنوي در مجموعه‌ نيروها فراهم كند.

مهندسي فرهنگ و معنويت، مهندسي فرهنگي و معنوي

وي همچنين درباره‌ طرح "مهندسي فرهنگ و معنويت" كه پيشتر نيز از سوي وي مطرح شده بود، اظهار كرد: ما به دنبال يك مرزبندي بين تعيين نقش دستگاه نمايندگي ولي فقيه به عنوان يك دستگاه كارشناس و متخصص در امر دين‌باوري و معرفت‌افزايي در مجموعه‌ سپاه و نقش مديريت و فرماندهي در تحقق اين ارزش‌ها و مباني ديني هستيم.

نماينده‌ي ولي فقيه در سپاه ادامه داد: آن بخش كه مربوط به حوزه نمايندگي ولي فقيه هست در قالب "مهندسي فرهنگ و معنويت" از آن ياد مي‌كنيم و از آن‌چه مربوط به مديريت است با عنوان طرح "مهندسي فرهنگي و معنوي" ياد مي‌كنيم.

وي در تشريح تفاوت دو مفهوم ياد شده گفت: اگر ما بخواهيم مجموعه سپاه را در راستاي ارزش‌ها و مباني ديني شكل بدهيم؛ بايد به دو مساله توجه كنيم يكي ساختارها و دوم انسان‌ها.

وي درباره مورد اول يعني بحث ساختارها عنوان كرد: ساختارها و سازمان سپاه بايد در چارچوب و مباني ديني شكل بگيرد ما در سپاه بيش از 15 نظام كلان در سپاه داريم كه نظام گزينشي، ارزيابي، حقوق و دستمزد، خدمات، آموزش و نظام رهاسازي از همين جمله‌اند. اين نظام‌ها بايد بر اساس اصول و مباني ديني شكل بگيرد و اين مساله بايد براي آن‌ها تدوين شود.

سعيدي با بيان اين‌كه مادامي كه نظام‌ها با ماهيت ديني تدوين نشوند نمي‌توانند انسان‌ها را شكل دهند" افزود: اين مساله نيازمند يك كار پژوهشي سنگين بود كه ما بر اساس متون ديني، اصول و مباني نظام نويسي را استخراج كنيم و بومي‌سازي كرده و در اختيار فرماندهي قرار دهيم كه اين يك بخش از كار مهندسي فرهنگ و معنويت است. وقتي اين موارد آماده باشد به فرماندهي ارائه مي‌دهيم و فرماندهي بايد آن‌ها را در نظام‌هاي خود تحقق بخشد كه به اين بخش، مهندسي فرهنگي و معنوي مي‌گوييم.

وي با اشاره به مورد دوم يعني بحث انسان‌ها خاطرنشان كرد: انسان‌ها موضوع يگان و نهاد مقدس هستند و در واقع همه امكانات فراهم شده كه انسان‌ها طوري تربيت شوند كه بتوانند از اين نظام الهي پاسداري كنند. در اين مقوله نيز بايد شاخص‌هاي انسان‌ كامل را تدوين كنيم كه شامل شاخص‌هاي نگرشي و رفتاري از جمله فردي، اجتماعي و خانوادگي مي‌شود. اين كار يك كار مهم و زيربنايي است كه تا به حال مشابه آن انجام نشده است.

وي اضافه كرد: من در اين مساله سهم عمده‌اي را براي مديريت قائل هستم. وظيفه ما نافي فرماندهي نبوده و وظيفه فرماندهي هم نافي وظيفه ما نيست. هم فرماندهي در تربيت و هدايت معنوي تك تك پاسداران مسوول است و هم ما مسووليت داريم. استخراج مباني و معيارها از قرآن و سنت و همچنين آموزش، هدايت و انتقال اين مفاهيم به پاسداران بر عهده ماست ولي تحقق اين معيارها و اصول در سازمان‌ها و ساختارها به عهده فرماندهي است كه اين دو مقوله را در قالب دو طرح مهندسي تهيه خواهيم كرد.

تدوين شاخصه‌هاي انسان مطلوب بر عهده شوراي انقلاب فرهنگي است

نماينده ولي فقيه در سپاه با اشاره به مسووليت شوراي انقلاب فرهنگي در كشور اظهار كرد: به نظر من آن‌چه بر عهده شوراي انقلاب فرهنگي است، مهندسي فرهنگ و معنويت است و اين يعني تدوين شاخصه‌ها و معيارهاي انسان مطلوب و اصول مباني نظام‌نويسي بر عهده شوراي انقلاب فرهنگي است و بومي‌سازي آن با كمك اين شورا و دولت انجام مي‌گيرد. تحقق اين معيارها و شاخص‌ها و قرار گرفتن در نظام برنامه‌ريزي بر عهده دولت و مجلس است.

وي با تاكيد بر تعريف رابطه بين شوراي انقلاب فرهنگي و دولت و پر كردن خلاء موجود در اين زمينه تصريح كرد: اگر اين رابطه تعريف شود بزرگ‌ترين حلقه مفقوده را پيدا كرده‌ايم كه ما در سپاه چنين كاري را انجام مي‌دهيم.

وي بسياري از نظام‌هاي اعمال شده در كشور را بر اساس "علم ترجمه‌اي" دانست و عنوان كرد: بسياري از ساختارها و نظام‌هايي كه در كشور ما توسط دولت اعمال مي‌شود، دست‌آورد دانشگاه‌هاي غربي و "علم ترجمه‌اي" است كه از دانشگاه‌هاي غربي كپي‌برداري و در قالب نظام‌هاي مختلف تهيه شده است.

سعيدي افزود: به عنوان مثال نظام مهندسي شهرسازي ما اصلا ديني نيست و مدل ساختمان‌هايي كه در شهرها و شهرك‌هاي ما ساخته مي‌شود با ساختمان‌هاي غربي يكي است و الزاماتي كه يك شهر ديني دارد اصلا در شهرهاي ما لحاظ نمي‌شود؛ چراكه اين مدل‌ها ترجمه‌اي است و بومي‌سازي نشده است. متدولوژي‌هايي كه در غرب وجود دارد بايد در كشور مورد ارزش‌يابي قرار بگيرد و با اصول و مباني انطباق پيدا كند و بومي‌سازي شود،‌ انجام نشدن اين دو كار، خلايي است كه شوراي انقلاب فرهنگي بايد دست به كار شود و اين خلاء را جبران كند.

وي در پايان بر اسلامي شدن الگوهاي تربيتي نيز تاكيد كرد و گفت: الگوهاي تربيتي ما نيز بايد از اسلام گرفته شود يعني يك انسان انقلابي مسلمان شيعه پيرو ولايت فقيه و در عصر حاكميت ولي فقيه و منتظر امام زمان(عج) از نظر شخصي و خانوادگي و تفكر چه شاخص‌هايي بايد داشته باشد. به عبارت ديگر مانيفست ديني يك مسلمان نياز به كار دارد و ما مشغول تدوين آن هستيم.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: حسين هرمزي

انتهاي پيام
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن