تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 30 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807220435




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش : ضرورت نگاه نو به ساخت و ساز مسكن


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش : ضرورت نگاه نو به ساخت و ساز مسكن
تهران / واحد مركزي خبر / مكتوب 1387/04/31
آيا مي شود ساختمانهايي نو با امكانات رفاهي كامل ، مطابق سليقه ها و دربرگيرنده فرهنگ اصيل ايراني به ويژه در طول 10 سال برنامه توسعه كشور، آن هم به ميزان پانزده ميليون واحد مسكوني ساخت ؟
آيا قادر خواهيم بود كه ساليانه يك و نيم ميليون واحد مسكوني با بهترين كيفيت و مطابق با استانداردهاي جهاني و اقليمي كشور احداث كنيم ؟
آيا مي توان ساختمانهايي احداث كرد كه بشود به راحتي نماي خارجي آن را تغيير داد ، بدون آنكه هزينه سنگيني صرف شود ؟
آيا مي توان سازه هايي ايجاد كرد كه بدون تخريب و توليد زباله و هدردهي هزينه و انرژي فراوان فضاي داخلي آن را به دلخواه تغيير داد ؟
آيا مي توان واحدهاي مسكوني احداث كرد كه با توجه به ظرفيت تقاضاي بسيار زياد كشور ، نياز به مصرف سيمان را به كمترين حد تصور كاهش دهد ؟
و بالاخره آيا در مدت 10 سال مي توان 15 ميليون واحد مسكوني براي مردم چه در روستاها و چه در شهرها با ايمني كامل در برابر بلاياي طبيعي همچون زلزله احداث كرد ؟
پاسخ سوالهاي فوق به يقين مثبت است ، اما به شرط آنكه نگاهها تغيير كند .
همانطوركه مي دانيد از سال گذشته نهضت ساختمان سازي با هدف تامين پانزده ميليون مسكن در طول 10 سال آغاز شد و هم اكنون با گذشت يك سال ، با اينكه ميزان نياز جامعه به مسكن مشخص شده است ، اما راههاي دستيابي به آن تا حدي در پرده ابهام قرار دارد .
سيمان از سبد حمايتي دولت خارج مي شود و بخشهاي خصوصي دعوت به ساخت كارخانجات سيمان مي شوند ، تا راهي براي كاهش قيمت اين محصول مهم در صنعت ساخت و ساز و افزايش توليد آن بدست آيد.
سخن از مشاركت شركتهاي خارجي به ميان مي آيد و دهها برنامه ديگر براي توليد انبوه مسكن ارائه مي شود ،اما حتي در صورت عملي شدن آن آيا به مسكن ايده آلي كه در ابتداي گزارش اشاره شد دست خواهيم يافت ؟
باور كنيد نه تنها در زمينه مسكن بلكه در همه زمينه هاي صنعتي و توسعه برنامه و توانمندي در كشورمان وجود دارد ، از جمله وجود نيروي عظيم انساني جوان و مستعد ،منابع غني انرژي و مصالح فراوان و متعدد معدني كه كمتر كشوري همه آنها را به طور يكجا داراست .
محمد قاسم پور 27 ساله ، كارشناس ارشد سازه حرفهاي تازه اي درباره ساخت و ساز در كشور دارد.
وي با اشاره به اينكه ساخت مسكن در كشورمان از پيچيدگيهاي خاصي برخوردار است ، مي افزايد : با توجه به اينكه كشورمان جوان است و برنامه هاي جامع شهري ضرورتا دو تا سه سال يكبار تحول اساسي مي يابد ، ما نيازمنديم كه به مقوله ساخت و ساز نگاهي تازه و متفاوت حتي با كشورهاي توسعه يافته داشته باشيم .
قاسم پور با اشاره به اينكه جمعيت كشورهاي توسعه يافته ثابت است و اين امر دست آنها را براي تدوين برنامه هاي جامع شهري بلندمدت يكصد ساله باز گذاشته است ، تصريح مي كند : به دلايل گفته شده هر چند سال يك بار مجبورهستييم تغييرات عمده اي در بافت شهري از جمله ايجاد بزرگراهها ، پل ها و گذرگاهها انجام دهيم و همين مسئله سبب مي شود كه به ساخت و تخريب ساختمانهاي خود توجه ويژه اي داشته باشيم تا با كمترين هزينه ممكن مواجه شويم .
يحيي نصيرا كه سال آخر دكتراي سازه دانشگاه اميركبير را مي گذراند ، از ساخت و توليد سازه اي جديد در ديوار و سقف ساختمانها در كشور خبر مي دهد و از مزاياي بي نظير اين سازه در مقايسه با سازه هاي بنا شده كنوني مي گويد .
به گفته وي اين سازه كه از الياف سيليس و گچ ساخته شده و به عنوان ديوارهاي كامپوزيت معروف است، از استحكام و سبكي بي نظيري در مقايسه با ديوارها و سقفهاي ساخته شده كنوني برخوردار است .
نصيرا با اشاره به اينكه ديوارهاي كامپوزيت يك پنجم ديوارهاي كنوني ساخته شده وزن دارند ، مي گويد : اين سازه با كمترين هزينه و انرژي در مقايسه با سازه هاي آجري ، سفالي و سيماني توليد مي شود .
در اين باره قاسم پور با اشاره به مبحث 19 احداث ساختمان در كشور كه به مصرف بهينه انرژي تكيه دارد،اضافه مي كند : كارخانجات توليد آجر و سفال براي پخت محصولات توليدي خود افزون بر آلودگي شديد محيط زيست، بيش از 600 درجه سانتيگراد حرارت توليد مي كنند و اين در حالي است كه سازه هاي جديد با كمترين انرژي يعني 45 درجه سانتيگراد و بدون آلودگي صوتي ومحيط زيست بدست مي آيند.
نصيرا با بيان اينكه ساختمانهاي احداث شده با مصالح كنوني پس از تخريب ، افزون بر آلودگي محيط زيست ، ميزان فراواني از انرژي و سرمايه كشور را هدر مي دهند و به زباله تبديل مي شوند ، مي گويد : سازه هاي جديد پس از تخريب دوباره به چرخه توليد بازمي گردند و از انها محصولاتي با كيفيت ايده آل به بازار تقاضا عرضه مي شود .
وي درباره استحكام بسيار فراوان اين سازه خبر تصريح مي كند : اين سازه در مقايسه با ديوارهاي معمولي افزون بر استحكام بيشتر در مقابل وزن سنگين ،ضربه ، آب و آتش ، بسيار مقاوم است و سبكي آن مقاومت ساختمانها را در مواجهه با زلزله چندين برابر مي كند .
بهزاد محمدي كارشناس ارشد سازه هم با اشاره به اينكه به روز بودن نماي خارجي و فضاي داخلي ساختمانها سبب كاهش چشمگير هزينه و انرژي در ساخت و ساز مي شود ، مي افزايد : ساختمانهايي كه با روش جديد ساخته مي شوند ، افزون بر بستر صنعتي شدن مقوله مسكن در كشور ، دست مالكان ساختمانها را براي تغيير هرچند سال يكبار نماي خارجي و فضاي داخلي بدون تخريب و توليد زباله و هزينه سنگين باز مي گذارد.
قاسم پور هم با بيان اينكه سازه هاي جديد چندين برابر ساختمانهاي كنوني استحكام و طول عمر دارند ، خاطرنشان مي كند در استفاده از سازه هاي جديد براي احداث حمام و استخر هيچ محدوديتي وجود ندارد و اين سازه ها در مقابل رطوبت بسيار مقاوم است .
نصيرا نيز از كاربردي نبودن دروس دانشگاهي در عرصه ساخت و ساز گلايه دارد.
محمدي معتقد است كه ساخت سازه هاي جديد نياز به اطلاع رساني گسترده دارد تا مجريان و سرمايه گذاران در صنعت ساخت و ساز كشور با روشهاي جديد ساخت سازه آشنا شوند و اطمينان كنند .
قاسمپور هم با بيان اينكه روي آوردن به صنعت جديد ساخت سازه كه به طور كامل بومي است ، تحول بزرگي در صنعت ساختمان كشور بوجود مي آورد ، مي گويد : براي دستيابي به اهداف چشم انداز سند بيست ساله كشور، نيازمنديم در نگاه خود به صنعتي كردن ساخت مسكن كه بخش عظيمي از اقتصاد كشور را در بر مي گيرد ،تحول ايجاد كنيم .
نصيرا در اين باره مي افزايد : اين تحول فقط در بخش ساختمان افزون بر دستيابي به ساخت يك و نيم ميليون واحد مسكوني در سال ، سبب ايجاد فعاليتهاي جديد و فرصتهاي شغلي در عرصه ساختمان سازي و همچنين عرضه محصولاتي نوين در بازارهاي خارجي مي گردد .
محمدي هم از موفقيت ساخت ديوارهاي جديد مي گويد و خاطرنشان مي كند : هم اكنون پنج كارخانه توليد ديوارهاي جديد كامپوزيتي به دست متخصصان جوان احداث شده است كه هزينه ساخت همه آنها بسيار كمتر از ساخت يك كارخانه توليد آجر است ، در حاليكه توليد فقط يكي از آنها در مقياس متر مربع بيش از يك كارخانه توليد آجر و سفال است .
به هر حال در كشور وسيع ما و در جاي جاي آن گوهرهاي فراواني از نيروي انساني مستعد و كارآمد وجود دارند كه با نگاهي نو مي توان از ظرفيت بي انتهاي آنها استفاده كرد .
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 274]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن