واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: "شاید وقتی دیگر"وضعیت برگزاری كنسرتهای موسیقی ، در پی لغو كنسرت كامكارها و كلهر
یك هفته بعد از انتشار گزارش با عنوان "تابستانی داغ در انتظار موسیقی ایران؟" كه دربارهی مقدمات برگزاری پنج كنسرت بزرگ در تابستان بود ، تاكنون اجرای دو كنسرت از این كنسرتها تقریبا منتفی شده است!هوشنگ كامكار سرپرست گروه كامكارها هفتهی گذشته،ضمن اشاره به اینكه كنسرت این گروه كه قرار بود تابستان برگزار شود، اجرا نخواهد شد، هزینههای بالای برگزاری كنسرت را از دلایل برگزار نشدن این كنسرت عنوان كرده بود. همچنین كنسرت شجاعت حسین خان و كیهان كلهر كه قرار بود در دوم و سوم شهریور ماه برگزار شود نیز برگزار نخواهد شد.این كنسرت اگرچه به دلیل اینكه "شجاعت حسین خان" در این دوره زمانی نمی تواند در تهران باشد منتفی شده است ولی درعین حال كیهان كلهر در اظهاراتی مشكلات برگزاری كنسرت در تهران و حاشیهسازیها را ازعواملی ذكر كرده است كه تمایل به برگزاری كنسرت را ازبین می برد.این درحالیست كه سال گذشته برگزاری كنسرت شجریان و گروهش نیز با حواشی بسیار همراه بود.درگزارش زیر به اظهارات برخی از هنرمندان موسیقی در ماههای اخیر و دلایل تمایل نداشتن به برگزاری كنسرت اشاره شده است .***افتخاری: درخانه نشستن بهتر از كنسرت برگزار كردن است
اگرچه چندی قبل، خبری دربارهی برگزاری كنسرت افتخاری منتشر شد، ولی این خوانندهی موسیقی ایرانی پیش از آن خبر، درباره ی برگزاری كنسرت درایران گفته بود: در خانه نشستن بهتر از این است كه مثلا در زمستان كنسرتی را برگزار كنیم و مردم را از گوشه و كنار ایران برای دیدن كنسرت به تهران بكشانیم.این مسئله نه تنها خیر و ثواب نیست، بلكه گناه است. وقت و زمان را كه از ما نگرفتهاند.هر هنرمندی باید در زمان مشخص كنسرت برگزار كند تا بتواند تمام عاشقان و دوستداران موسیقی را با آغوش باز پذیرا باشد.***مختاباد و معضل اجرای زندهی موسیقی
چندی پیش نیز عبدالحسین مختاباد باانتشار نامهای ،به معضلات برگزاری كنسرت در ایران پرداخته بود.او دربخشی از این نامه آورده بود: سالن هاى استاندارد موسیقى در ایران به اندازه اى كم است كه حتى به انگشتان یك دست هم نمى رسند. در تهران یك سالن موسیقى به نام تالار وحدت وجود دارد كه این سالن هم تماماً در خدمت اهل موسیقى نیست بلكه در آن انواع برنامه ها از سمینار و تئاتر و برنامه هاى مختلف تلویزیونى برگزار مى شود. با همین مثال مختصر مى توانید دریابید كه اولین ابزار وجود موسیقى هنرى، یعنى سالن موسیقى، به واقع وجود ندارد. اگر بخواهیم پایین ترین استانداردهاى موجود در شهرهاى جهان را در نظر بگیریم، شهرى مانند تهران به سه تا پنج سالن بالاى دوهزار نفر براى كنسرت موسیقى نیازمند است، كه متاسفانه به رغم وعده وعیدهاى فراوان مدیران اجرایى در سال هاى اخیر هنوز این مهم اتفاق نیفتاده است و جامعه موسیقى نیز امیدى به رخ دادن چنین اتفاقى ندارد. معضل اجراى زنده موسیقى در ایران تنها به نبود سالن ختم نمى شود چون بسیارى از هنرمندان و موسیقیدانان ایرانى راضى به اجراى كنسرت موسیقى در پارك ها، استادیوم هاى ورزشى و یا اماكن فرهنگى دیگرند، اما معضل مجوز از ارشاد خان دیگرى است، كه این پهلوان زخمى باید بپیماید، «در این سال ها وزارت ارشاد به راحتى مجوز اجراى كنسرت را صادر مى كند اما... این مجوز همانند همان كاغذ عادى است كه شخصى بر روى آن بنویسد، چندین میلیون تومان و تازه انتظار داشته باشد كه بانك این ورقه را نقد كند».وی درادامهی این نامه مدعی شده بود : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این گونه رفتارها و ارائه مجوز به موسیقیدان، تنها مى خواهد بارى را از دوش خود بردارد، بدون آنكه به وظایف دیگرش كه حمایت از اهل موسیقى است، عمل كند. آنها معضل را از سر خود باز مى كنند و بعد از آن، این هنرمند و یا مدیر هنرى او است كه باید با لشكرى از مخالفان اجراى موسیقى و نیز ادارات و اماكن رسمى و غیر رسمى بجنگند (این معضل مخصوصاً در مراكز استان ها و شهرستان ها بروز و ظهور ویژه ترى دارد).***تعریف: مشكلاتی كه ربطی به اصل كنسرت نداردصدیق تعریف نیز چندی پیش در اظهاراتی عنوان كرد: اجراى كنسرت خصوصاً كنسرت موسیقى ایرانى در ایران توام با مشكلات و معضلاتى است كه گاهى این مسائل هیچ ارتباطى با اصل موضوع كه همان كنسرت باشد، ندارد. مسائل و مصائبى كه تحمل و یارایى آن براى هر كسى میسر نیست و اگر هم باشد تبعات آن روح و روان آدم را به هم مى ریزد. به خصوص براى كسى كه سخت گیر باشد و وسواس زیاد هم داشته باشد و آنقدر در پیچ و خم و چمبر ادارى و غیرادارى و قوانین نوشته و نانوشته و تبعات آن گیر مى افتد كه اصل قضیه یعنى كنسرت در درجات بعدى مسائل قرار مى گیرد. سرانجام پس از پشت سر گذاشتن مراحل مختلف، با اعصابى متشنج و روح و روان و جسمى مچاله شده روى صحنه مى روى و نتیجه كنسرت حتى اگر به ظاهر موفقیت آمیز باشد، خستگى مفرط ناشى از آن مشكلات بر جان و تن و روحت آوار مى شود و لذت لازمى را كه باید از اجراى كنسرت ببرى، نمى برى. لذت و نیازى طبیعى براى شكفتن، نو شدن و پوست انداختن. در كنسرت هاى خارج از ایران همه چیز از زمان بستن قرارداد تا پایان انجام آن روشن و مشخص است و تو فقط وظیفه ات را كه همان آواز خواندن است، با آرامش انجام مى دهى. با آرامش و تمركز روى صحنه مى روى و با همان حال هم از صحنه خارج مى شوى. كارى هم به چند و چون و تبعات ریز و درشت آن ندارى. كوتاه آنكه اجراى كنسرت در موقعیت كنونى برایم دشوار است.***كنسرت ندادن یك هنراست؟جهانشاه صارمی سرپرست گروه نهفت نیز اظهار داشته بود: در برخی شرایط كنسرت ندادن یك كار هنری است.وی مطرح كرده بود: به هر شكل برای ارائه یك اثر هنری شرایطی وجود دارد و زمانی كه به هنرمند اعلام كنند كه برنامهات را نصف كن یا بخشی از آن باید حذف شود، مشخص است كه این شرایط خدشه دار خواهد شد.او درعین حال مدعی شده بود : مساله دیگر درخصوص مراسم این چنینی برخوردهای غیر مسوولانه برخی افراد است كه واقعا هنرمند را آزار می دهد. در این شرایط برخی افراد كه اصولا خوب را از بد تشخیص نمی دهند ، تنها در صدد اتمام كار به هر قیمت ممكن هستند و برایشان چگونگی انجام كار تفاوتی ندارد.به اعتقاد صارمی: مسلما وقتی چنین شرایطی حاكم باشد ، آن چیز كه كار هنری محسوب میشود، كنسرت ندادن است.لازم به یادآوری است كه " جهانشاه صارمی" در جریان جشنواره موسیقی فجر سال گذشته با ارسال نامهای به مسوولان جشنواره ، ضمن انتقاد از برخی شرایط نامناسب از حضور گروه " نهفت " در جشنواره انصراف داده بود.***سراج :فكری برای سالن
حسامالدین سراج خواننده ی موسیقی ایرانی نیز چندی قبل گفته بود: اگر چه قصد داریم در آینده، برنامه كنسرتی داشته باشیم ولی به دلیل اینكه برای گرفتن سالن، با مشكلات فراوانی مواجه هستیم به برگزاری كنسرت چندان امیدی نداریم.وی در گفتگویی مطرح كرد: مسئولان موسیقی باید به طور جدی فكری به حال سالنهای اجرای موسیقی كنند. سالنهای اجرای موسیقی یا گران است یا اینكه سالنی مثل سالن میلاد هیچگاه در اختیار گروههای موسیقی قرار نمیگیرد و تالار وحدت هم معمولا اشغال است.لینک : كنسرت موسیقی ایرانی كنسرت گروه كامكارها در كرمانشاه لغو مجوز كنسرت های خارجی اجراهای موسیقی در تهران گزارش كامل نحوه ی انجام كنسرت
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 526]