تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترین کارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نیکی به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812543072




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش رسانه هاى غربى از حضور نماينده امريكا در مذاكرات ژنو امريكا نمى خواهد به حاشيه برود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گزارش رسانه هاى غربى از حضور نماينده امريكا در مذاكرات ژنو امريكا نمى خواهد به حاشيه برود
گروه سياسى ـ حضور نماينده امريكا در مذاكرات ژنو در صدر اخبار و تحليل هاى رسانه هاى دنيا قرار گرفته و اين رسانه ها حضور ويليام برنز در ژنو را چرخش در مواضع امريكا نسبت به ايران تحليل كرده اند اما به نظر مى رسد موضوع ديگرى كه امريكا را وادار به اين چرخش موضع كرده افق روشنى است كه براى مذاكرات ايران و اروپا پيش بينى مى شود و به همين سبب امريكا با دو هدف به حاشيه نرفتن از موضوع هسته اى ايران و همچنين اعمال فشار بر اروپايى ها آن هم به دليل بى اعتمادى به آنها در پيشبرد اهداف محدود كننده ايران تصميم به ورود به مذاكرات گرفته است.
در همين حال رژيم صهيونيستى با ابراز ناخرسندى از طرح امريكا براى اعزام نماينده اى در نشست خاوير سولانا و سعيد جليلى، بى اعتمادى امريكا به اروپا را مورد اشاره قرار داده و روزنامه صهيونيستى هاآرتص در اين باره نوشته است: امريكا نماينده اى را به نشست مسئولان اروپايى و ايران اعزام مى كند؛ چرا كه اعتمادى به گزارش هاى صادره از سوى خاوير سولانا درباره ايران ندارد.
البته در كنار اين بى اعتمادى، سردرگمى و سياست هاى دوگانه امريكا در قبال موضوع هسته اى ايران خود عاملى براى اختلافات داخلى امريكا شده و در عين حال نارضايتى رژيم صهيونيستى را هم به دنبال داشته است و از همين رو اين روزنامه اسرائيلى از ايجاد احساس بد و نارضايتى به دنبال اين تصميم امريكا درقبال ايران در اسرائيل خبر داده است.
هاآرتص در ادامه نوشت: امريكا اين تصميم خود را به اسرائيل اعلام كرد و اين در حالى بود كه آنها (امريكايى ها) تأكيد كردند كه تغييرى در سياست امريكا در قبال ايران ايجاد نخواهد شد. از سوى ديگر امريكا كه براى اعمال فشار به اروپا و بر هم زدن روند مذاكرات به آن پا گذاشته خود با رويكردى دوگانه مواجه است چرا كه قبلاً ورود به مذاكره بدون پيش شرط تعليق را نفى مى كرد اما به گفته تحليلگران، حضور برنز در مذاكرات ژنو، پيش شرط تعليق را منتفى مى كند و از سوى ديگر امريكا باز هم بر مواضع پيشين خود تأكيد مى ورزد به گونه اى كه كاندوليزا رايس وزير خارجه امريكا در اين باره مى گويد: مشخص نيست ايران به پيشنهاد تعليق فعاليت حساس هسته اى در ازاى دريافت مشوق ها پاسخ مثبت دهد يا خير. وى افزود: حضور ويليام برنز، نماينده امريكا، براى ايران روشن خواهد كرد كه جامعه بين المللى با يكديگر متحد است. ما راهى را براى تعامل حقيقى با جامعه بين المللى به ايرانى ها پيشنهاد مى كنيم اما همچنين تأكيد داريم كه آنها بايد براى ورود به مذاكرات، برنامه شان را به صورت قابل راستى آزمايى تعليق كنند.
* درگيرى داخلى امريكا درباره نشست ژنو
اما موضوع اعزام نماينده ارشد امريكا به مذاكرات محور مناقشات داخلى اين كشور نيز قرار گرفته، به گونه اى كه كاخ سفيد سخنان باراك اوباما را مبنى بر اين كه امريكا با اعزام ديپلمات عالى رتبه به نشست ژنو با ايران مذاكره مى كند تكذيب كرد. دانا پرينو، سخنگوى كاخ سفيد در عين خوددارى از پاسخ گويى به سخنان باراك اوباما به خبرنگاران گفت: هيچ تغييرى در سياست امريكا ايجاد نشده است و با ايران مذاكره اى صورت نخواهد گرفت؛ مگر در صورتى كه اين كشور غنى سازى اورانيوم را تعليق كند و اين تعليق به تأييد آژانس بين المللى انرژى اتمى برسد.
پرينو افزود كه ويليام برنز، معاون امور سياسى وزير امور خارجه امريكا به عنوان بخشى از جامعه بين المللى در ژنو حاضر خواهد شد و به نمايندگان اعضاى دائم شوراى امنيت و آلمان مى پيوندد.
باراك اوباما كانديداى دموكرات انتخابات رياست جمهورى امريكا اين تصميم را گامى مثبت به سوى حل ديپلماتيك مسئله هسته اى ايران خوانده و گفته بود: اكنون كه امريكا وارد (مذاكرات) شده است بايد با تمام قدرت ديپلماسى مان وارد شود. پرينو گفت: اعزام برنز نشانگر اين است كه دولت امريكا به حل ديپلماتيك اين مسئله متعهد است.
* برنز فقط ناظر نه مذاكره كننده
البته يك مقام اروپايى گفته است برنز در مذاكرات خواهد بود تا « گوش دهد، نه اين كه مذاكره كند » اما گويا خواست امريكا چيرى بيش از اين است و به همين دليل برنز پيش از مذاكرات با سولانا ديدار مى كند. كريستينا گالاش، سخنگوى خاوير سولانا، رئيس سياست خارجى اتحاديه اروپا گفت: ويليام برنز، معاون وزيرامورخارجه امريكا و سولانا صبح پنجشنبه و در آستانه مذاكره با سعيد جليلى، مذاكره كننده ارشد هسته اى ايران، با يكديگر در بروكسل ملاقات كردند. به گزارش خبرگزارى فرانسه، گالاش گفت: سولانا به برنز گفت كه حضورش فقط مى تواند تأثير مثبتى داشته باشد. سولانا همچنين در تماسى تلفنى با نمايندگان فرانسه، انگليس، روسيه، چين و آلمان كه آنها نيز در مذاكره حضور دارند گفت وگو كرد.
* بى بى سى : چرخش اساسى در مواضع دولت بوش
امريكايى ها در حالى سعى دارند هرگونه چرخش مواضع خود را تكذيب كنند كه رسانه هاى غربى به اتفاق اين تصميم امريكا را چرخش در مواضع تحليل مى كنند. در همين زمينه بى بى سى نوشت: توافق واشنگتن با اعزام ويليام برنز، معاون وزير خارجه امريكا به ژنو براى شركت در مذاكرات بين خاوير سولانا و سعيد جليلى، نشانه اى از چرخش اساسى در مواضع دولت بوش در ارتباط با مذاكرات درباره برنامه هسته اى ايران است. بر اساس تحليل بى بى سى، پس از نمايش قدرتى كه هفته گذشته توسط ايران اجرا شد، اكنون علائم رو به افزايشى وجود دارند مبنى بر اين كه هر دو كشور ايران و امريكا خواستار اين هستند كه مذاكرات جدى را درباره بحران هسته اى انجام دهند.
* گاردين : بوش مى خواهد يك ميراث مثبت به جا گذارد!
گاردين نيز در تحليلى مشابه حضور برنز را در مذاكرات ژنو در كنار خواست امريكا براى گشايش دفتر حافظ منافع در ايران مورد بررسى قرار داده و نوشته است: امريكا قصد دارد به عنوان بخشى از آنچه كه آن را تغيير چشمگير سياست جورج بوش در قبال ايران خواند، براى نخستين بار پس از سى سال يك حضور ديپلماتيك در ايران ايجاد كند. بر اساس اين گزارش خبر تغيير سياست جورج بوش، رئيس جمهور امريكا كه در طول رياست جمهورى خود رويكردى جنگ طلبانه را در قبال ايران اتخاذ كرده بود، در لحظه حساس در روابط ايران و امريكا انجام گرفته است.
گاردين افزوده است كاخ سفيد اعلام كرد كه ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه امريكا قرار است روز شنبه به ژنو فرستاده شود تا پاسخ ايران به پيشنهاد اروپا را كه با هدف حل مسئله هسته اى ايران ارائه شده است، بشنود.
اين گزارش افزوده است: بوش در هفت سال اخير موضوع سرسختانه اى را در قبال ايران اتخاذ كرده است اما به نظر مى رسد وى قصد دارد در روزهاى پايان دوران رياست جمهورى اش يك ميراث مثبت از خود به جا بگذارد.
* ايران را نمى توان ناديده گرفت
اما در كنار رسانه ها، مقامات اروپايى نيز تحليل هاى مشابهى از اقدام اخير امريكا دارند. وزيرامور خارجه فرانسه با استقبال از تصميم امريكا براى شركت در مذاكرات هسته اى گروه موسوم به ۱+۵ با جمهورى اسلامى ايران، در عين حال اذعان كرد : ايران كشور بزرگى در منطقه است كه نمى توان نقش آن را در حل مشكلات اين منطقه ناديده گرفت. به گزارش خبرگزارى فرانسه، برنارد كوشنر اعلام كرد كاندوليزا رايس، او را در جريان حضور يك مسئول بلندپايه امريكايى در مذاكرات ژنو قرار داده است. وى گفت : فرانسه مى گويد نبايد فقط تحريم ها را اعمال كرد، بلكه همچنين بايد وارد گفت و گو شد. وزير امور خارجه فرانسه اعلام كرد پيش از اين شوراى امنيت، سه قطعنامه صادر و تحريمهايى را عليه ايران اعمال كرد تا فعاليتهاى غنى سازى اورانيوم را تعليق كند، اما اين تحريم ها نتيجه اى نداشته است. وزير امور خارجه اتريش نيز كه در كنفرانس خبرى مشترك با كوشنر سخن مى گفت از حضور نماينده امريكا در مذاكرات ژنو سوئيس استقبال كرد.
* چين: از حضور امريكا در مذاكرات ژنو استقبال مى كنيم
چين هم از تصميم واشنگتن براى اعزام ديپلمات عالى رتبه به مذاكرات هسته اى با ايران استقبال كرد و از كشورهاى حاضر در مذاكرات خواست كه براى رفع مسئله هسته اى ايران از خود «انعطاف» بيشترى نشان دهند. وى درخواست هميشگى چين درخصوص حل اين مسئله ازطريق مذاكره را تكرار كرد و گفت: همچنين اميدواريم كه همه طرف ها فرصت هاى مطلوب جارى را دريابند و تلاش هاى شان را افزايش دهند و بويژه براى پيشبرد گفت وگو و مذاكره در سريع ترين زمان ممكن از خود انعطاف نشان دهند.
 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن