تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند نماز بنده‏اى را كه دلش همراه بدنش نيست نمى‏پذيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830840799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دكتر فهيمه فرهمند پوردر گفتگو با شبكه‌ تلويزيونى بنگلادش:ايران هويت واقعى خود را در بستر اسلام پيدا كرد


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: دكتر فهيمه فرهمند پوردر گفتگو با شبكه‌ تلويزيونى بنگلادش:ايران هويت واقعى خود را در بستر اسلام پيدا كرد
اشاره:

خانم دكتر فهيمه فرهمند پور، عضو هيئت علمى‌ دانشگاه تهران در گفتگو با شبكه‌ تلويزيونى آر. تى .وى بنگلادش گفت:جمهورى اسلامى ايران هويت واقعى خود را در بستر اسلام پيدا كرد. به گزارش اداره كل روابط عمومى و اطلاع رسانى سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، دكتر فرهمند پور در مدت حضور خود در داكا براى شركت و سخنرانى در سمينار «جايگاه زن در اسلام» با پذيرش دعوت شبكه تلويزيونى آر. تى .وى )Rtv( و شبكه تلويزيونى ديگانتو ganto tv(0)D بنگلادش براى انجام مصاحبه با وي، آنان را در رايزنى فرهنگى ايران در داكا به حضور پذيرفت و به پرسش‌هاى آنان پاسخ داد. ماحصل اين گفت و شنود را با هم مى خوانيم:

مصاحبه با شبكه تلويزيونى آر. تى .وى :)Rtv(

نسبت زنان و مردان تحصيلكرده در ايران چيست؟

در سال‌هاى گذشته تفاوت معنا دارى وجود داشته ولى در سال‌هاى اخير اين تفاوت بسيار كاسته شده است. در حال حاضر نسبت ورودى دختران به دانشگاه‌ها بيشتر از پسران است.

حضور زنان شاغل در جامعه به چه ميزان است؟

تعداد زنان شاغل به تعداد مردان نيست و ما هم باور نداريم كه بايد چنين باشد. هر زنى كه تحصيل مى‌كند لازم نيست حتما شاغل هم باشد. ما فكر مى‌كنيم زنان بايد حق تحصيل و حق كار داشته باشند اما اجبار آنان به كار كردن به اندازه منع آنان از كار كردن، نادرست است.

زنان در چه حوزه‌هايى فعاليت دارند؟

در اين زمينه محدوديت قانونى وجود ندارد. بيشتر زنان علاقه ‌مند هستند در بخش آموزش و پرورش، بهداشت و درمان شاغل باشند اگرچه در زمينه‌هاى ديگر نيز حضور دارند.

آيا در راه شاغل شدن زنان ايرانى مانع دولتى و يا اجتماعى وجود دارد؟

در هيچ يك از زمينه ‌ها مانع دولتى وجود ندارد. ولى نبايد فراموش كنيم كه در طى تاريخ هميشه مردان شاغل جلوتر و زيادتر بوده‌اند. اين فاصله به ويژه در 30 سال بعد از انقلاب خيلى كاهش يافته و جبران شده است. ولى بايد بر اين نكته تاكيد كنم كه درست نيست كه زنان نبايد حتما در مصاف با مردان باشند و همانند آنان شوند بلكه معتقديم كه تحت هر شرايطى مهم‌ترين مسئوليت زن، رسيدگى به خانواده است. البته رسيدگى به خانواده به معناى اين نيست كه فقط كارهاى خانه را انجام بدهند بلكه رسيدگى به تربيت و سلامت جسمى ‌و روحى خانواده را هم شامل مى‌شود. مى‌توان براى انجام كارهاى خانواده از ديگرى كمك گرفت ولى رسيدگى به عواطف بچه‌ها و همسر را هيچ كس غير از مادر يا همسر نمى‌تواند انجام دهد. يك زن با هوش و آگاه بايد بتواند ميان وظايف خانه و مسئوليت‌ هاى اجتماعى اعتدال و هماهنگى برقرار سازد.

در ايران كدام يك از شغل‌ها براى زنان چالش برانگيز است؟

در ايران مانع خاصى براى اشتغال زنان در مجموع وجود ندارد. زنان جامعه ترجيح مى‌دهند متناسب با توان جسمى ‌خود از كارهاى سختى مثل كار در معدن، كارخانه، كشاورزى وغيره دورى كنند و به كارهاى آموزشي، علمى‌ پژوهشي، هنرى بهداشتى و درمان بپردازند. زنان در خبرنگارى هم بسيار موفق بوده‌اند.

وضعيت آزادى خبرنگارى در ايران چگونه است و مشاركت زنان در اين بخش چه قدر است؟

آمار دقيقى ندارم، ولى تعداد قابل توجهى از زنان ما در رسانه‌ها مشغولند و موفق هم بوده ‌اند. هيچ مانعى هم بر سر راه آنان نيست. گرچه من خبرنگار نيستم ولى مى‌توانم بگويم آزادى و فرصت مناسب و نويى براى ارائه اطلاعات دارند.

حجاب زنان ايرانى بر اساس دستور شريعت است يا سنتى و از روى اجبار؟

در ايران دولت تلاش مى‌كند حد اقل حجاب براى زنان و حتى مردان مراعات و محقق گردد ولى معناى آن، اين نيست كه همه مردان و زنان ما يكسان حجاب را رعايت مى‌كنند.

آيا در ايران زنان مى‌توانند لباس جين و شلوار كوتاه بپوشند و در جامعه حضور يابند؟

من انكار نمى‌كنم كه ماهواره و فرهنگ غربى بر بعضى تاثير گذاشته ولى چنين نيست كه همگان يكسان حجاب را رعايت كنند.

آيا در صورت عدم رعايت حجاب از سوى دختران و زنان، آنان مورد آزار قرار مى‌گيرند و يا مردم مداخله خواهند كرد؟

مردم با فرهنگ به سمت رعايت حجاب سوق داده مى‌شوند. رفتارهاى غير فرهنگى در اين زمينه در ايران بسيار كم است. مردم با فرهنگ هستند و بهترين راه برقرارى روابط را، راه اخلاقى مى‌دانند.

زنان بنگلادش از هر لحاظ از ايران عقب مانده ‌تر هستند. به نظر شما چگونه مى‌توانند از اين وضعيت رها شوند؟

پيشرفت زنان را از پيشرفت كل دنيا نبايد تفكيك كرد. زنان جدا از جامعه نيستند. اگر جامعه از جنبه‌هاى آموزشي، فرهنگى و ارزش‌هاى اسلامى‌ پيشرفت كند زنان نيز پيشرفت خواهند كرد.

وضع زنان بنگلادش را در مقايسه با زنان ايران چگونه ديديد؟

نبايد خيلى سطحى و با ظاهر نگرى قضاوت كرد. البته من با چند نفر از زنان تحصيلكرده ملاقات داشتم. آنان ناراحت بودند كه مسئولين اين كشور به تحصيل دختران علاقه نشان نمى‌دهند، يا مثلا در موقع ازدواج بر خانواده عروس فشار وارد مى‌شود در حالى ‌كه در ايران، اين مشكلات به بركت اسلام حل شده است.

انقلاب اسلامى‌در توسعه ايران چگونه تاثير داشته است؟

انقلاب آثار بسيار جدى برجاى گذاشت ولى مهم ‌ترين تاثير انقلاب اين بوده كه احساس استقلال و اتكا به نفس را به مردم داده است.

شريعت و دستورات اسلام و انقلاب مانع توسعه ‌‌اند يا پشتيبان توسعه؟

ما اصلا معتقديم ايران هويت واقعى خود را در بستر اسلام پيدا كرد و به همين دليل هم پيشرفت علمى ‌و اجتماعى ايران در سى سال بعد از انقلاب چند برابر تمام سال‌هاى قبل از انقلاب بوده است.

در فرهنگ ايران، نعت و سرود خوانى با شريعت اسلامى ‌در تضاد است؟

آواز و موسيقى سنتى در هر كشور اگر با اصول اسلامى‌ در تعارض قرار نگيرد مورد پذيرش است ولى رقص و‌ آوازى كه زمينه فساد اخلاقى را فراهم كند طبعا در يك جامعه اسلامى ‌پذيرفتى نيست.

رقص غربى و آواز و فرهنگ غربى در ايران چگونه تاثيرى دارد؟

در دنياى روابط تنگاتنگ، بى ‌تاثير نيست ولى فرهنگ قوى ملى مى‌تواند جلوى فرهنگ بيگانه را بگيرد.

عامل اصلى توسعه ايران چيست؟

عامل اصلى ايمان مردم، احساس وظيفه آنها در مقابل اسلام و علاقه شديد آنان به كشور اسلامى‌ خودشان مى باشد كه بعد از انقلاب به شدت بروز كرده است.

ميزان حضور زنان در عرصه سياسى چگونه است؟

ما تاكيد نداريم كه زنان در اثرگذارى سياسى حتما بايد پست و مقام داشته باشند، بلكه با حضور گسترده در انتخابات تاثير خود را مى‌گذارند ولى مانع هم ندارد پست‌هاى بالا را هم داشته باشند. همان ‌گونه كه هم اكنون هم در برخى موارد دارند.

وضع فساد ادارى و دولتى چگونه است؟

در هر جامعه ‌اى انواع فساد وجود دارد و نمى‌شود جامعه ‌اى ساخت كه هيچ نوع فسادى در آن نباشد. ولى خوشبختانه پايبندى به مذهب و اخلاق باعث شده فساد در ايران بسيار كم باشد. اميدواريم وضع بهترى داشته باشيم.

مصاحبه با شبكه تلويزيونى ديگانتو ganto tv(0:)D

شما به عنوان يك شخصيت دانشگاهى چگونه در زمينه حقوق زنان نيز كار مى‌كنيد؟

يكى از رشته‌هاى من فقه و مبانى حقوق اسلامى ‌بوده است كه حقوق زنان و خانواده‌ها هم از شاخه‌هاى آن است.

آيا به انجمن يا سازمانى وابسته هستيد؟

در ايران سازمان‌هاى زيادى در امور زنان فعال هستند كه بعضى دولتى و بعضى غير دولتى مى‌باشند كه من با بعضى از آنها همكارى مى‌كنم.

وضعيت زنان را در قبل و بعد از انقلاب اسلامى ‌ايران چگونه ارزيابى مى‌كنيد؟

قبل از انقلاب، ايران كشورى بود كه هم به لحاظ سياسى - اقتصادى و هم به لحاظ فرهنگى - اجتماعى به شدت وابسته به غرب بود كه طبعا بر مسائل زنان هم اثرگذار بود. مهم ‌ترين دستاورد انقلاب اسلامى ‌و بزرگ ‌ترين ارمغان حضرت امام خمينى (ره) استقلال سياسى و فرهنگى بوده و به طور طبيعى زنان نيز از اين نعمت استقلال سياسى و فرهنگى خيلى استفاده كرده‌اند.

بنا بر اين ما امروز در ايران شاهد رشد و كمال و تربيت زن‌هايى هستيم كه بيشترين توجه شان به فرهنگ دينى و ملى خودشان است. مادران ايرانى تلاش مى‌كنند فرزندان شان را با همين فرهنگ دينى تربيت كنند تا آنان متدين، مستقل و با اعتماد به نفس بار آيند.

در ايران نقش زنان در اداره دولت و كشور چگونه است؟

زنان ايرانى هم در عرصه هاى مختلف علمى ‌و اجتماعى بسيار تلاش مى‌كنند و هم حضور موثرى در زمينه سياسى كشور دارند. در ايران زنان در اجتماعات و گردهمايى‌ هاى سياسى يا مثلا در انتخابات و راى گيرى‌ها با علاقه و به طور گسترده شركت مى‌كنند و در سرنوشت كشور خود سهيم مى‌شوند. به علاوه زنان ما در پست‌هاى اجرايى و دولتى و نمايندگى مجلس هم مشاركت خوبى دارند. علاوه بر اين رئيس جمهور و تك تك وزرا، يك زن به عنوان مشاور عالى در امور زنان دارند. البته ما وزير زن يا وزارت مستقل براى امور زنان نداريم ولى يكى از معاونان رئيس جمهور و نيز معاونان بعضى از وزرا، خانم هستند كه به امور عمومى‌ زنان رسيدگى مى‌كنند.

وضع تحصيلات و سواد آموزى زنان ايرانى چگونه است؟

در كشور ما خانواده‌ها اهميت زيادى به تحصيل دختران و پسران خود مى‌دهند. خود دختران هم علاقه زيادى به تحصيلات نشان مى‌دهند و امروز بيش از نيمى ‌از دانشجويان دانشگاه ‌هاى ما را دختران تشكيل مى‌دهند. زنان بسيارى در دانشگاه‌ ها و در مراكز تحقيقى و پژوهشى به عنوان استاد و يا محقق مشغول به كار هستند.

آيا در ايران براى زنان سهميه خاصى وجود دارد؟

ما معتقد به اختصاص سهميه نيستيم. براى زنان محدوديتى وجود ندارد ولى سهميه اختصاصى هم ندارند. ما بر اين باور هستيم كه زنان با لياقت و شايستگى خودشان جايگاه خود را خواهند يافت.

نقش زنان ايرانى در حوزه اقتصادى چگونه است؟

نقش زنان در ايران در بخش‌هاى مختلف فرق مى‌كند. مثلا زنان ما در بخش كشاورزى نقش تعيين كننده‌اى دارند، در حالى كه در بخش تجارت كمتر حضور دارند. البته اين قضيه تا حدى مربوط به خواست خودشان است نه الزام و اجبار دولتي. نكته ديگر اين است كه ما براى نقش زنان در بخش فرهنگى ارزش بيشترى از نقش آنان در اقتصاد قائل هستيم. به علاوه صرف نظر از نقش مستقيم زنان در اقتصاد كشور، در فرهنگ ايرانى مديريت اقتصادى خانواده و اداره مسائل اقتصادى خانه معمولا به دست زنان است.

زنان ايران بعد از انقلاب در بخش سينما چه نقشى داشته‌ اند؟

با توجه به پايبندى‌هاى دينى مردم ايران و اعتقاد آنان به اسلام، بعد از انقلاب خيلى تلاش شده تا هنر و سينماى سالم و اخلاقى داشته باشيم. بنا بر اين هيچ مانعى وجود ندارد كه زنان ايران هم در بخش‌هاى مختلف هنرى از جمله در بخش سينما حضور فعال داشته باشند. زنان بسيارى به عنوان نويسنده، كارگردان، تهيه كننده، بازيگر و حتى در بخش هاى فنى مثل فيلمبردارى وغيره شاغل به كار هستند. البته به نظر من بايد در اين عرصه‌ها شاهد حضور بيشتر زنان باشيم.

در كشورهاى اسلامى ‌از طرف قشريون و محافظه ‌كاران براى فعاليت زنان در عرصه‌هاى مختلف بويژه سينما مانع ايجاد مى‌شود. در ايران چطور؟

من گمان مى‌كنم ايران يكى از كشورهاى اسلامى ‌است كه بيشترين امكان حضور زنان در عرصه‌ هاى مختلف از جمله عرصه هنرى در آن وجود دارد و زنان به لحاظ امنيت اخلاقي، فضاى بهترى براى فعاليت حتى در سينما را هم دارند.

زنان ايرانى چگونه با تهاجم فرهنگى غرب مقابله مى‌كنند؟

ايستادگى در مقابل تهاجم، مختص به زنان نيست بلكه تمام ملت به ويژه جوانان و زنان، همه بايد در اين راه قدم بردارند و فرهنگ خود را حفظ كنند. يقينا دو عنصر در اين مسير مى‌تواند به همه كمك كند؛ يكى ايمان و پاپ بندى دينى و ديگرى بالا بردن آگاهى و دانش و ارتقاى غيرت و علاقه به كشور و فرهنگ ملي.

از بعد از انقلاب در ايران هميشه فشارهاى سياسى و حالت جنگ وجود داشته است. اين حالت جنگى بر زنان و خانواده‌هاى ايران چه تاثيرى داشته است؟

فكر مى‌كنم اتفاقا اين نوع فشارها موجب انسجام و همدلى و تقويت روابط خانوادگى خواهد شد. من به ياد دارم در طول سال‌هايى كه جنگ بر كشورمان تحميل شده بود چگونه خانواده‌ها فرزندشان را به جنگ مى‌فرستادند و مادران شجاع فرزندان رشيدى را پرورش مى‌دادند.

حضور زنان ايرانى در ورزش چگونه است؟

من نكته ‌اى در باره عرصه هنرى گفتم، اينجا هم همين مطلب را تكرار مى‌كنم. ما هيچ مانعى براى زنان قائل نيستيم. اما تلاش بر اين است كه زنان در سايه امنيت اخلاقى كامل و با حفظ ارزش‌هاى دينى و فرهنگى در همه عرصه‌ها حضور يابند.

دولت ايران براى رعايت حجاب، زنان را مجبور مى‌كند؟

شما مى‌دانيد اصل رعايت حجاب در ايران الزامى ‌است ولى زنان مى‌توانند در شيوه‌هاى متفاوت با لباس‌ ها و رنگ‌ هاى گوناگون حجاب را مراعات كنند. با زن‌هايى كه حجاب را با هر رنگ و مدل لباس رعايت كنند برخورد نمى‌شود اما به نظر مى‌رسد افراد انگشت شمارى هستند كه با استفاده از آزادى در انتخاب نوع يا رنگ لباس قصد دارند به فضاى دينى و امنيت اخلاقى جامعه صدمه بزنند. تعداد اينها البته كم است ولى خود مردم از دولت انتظار دارند كه جلوى توسعه فساد در جامعه را بگيرد. البته اين افراد معمولا با راهنمايى و ارشاد، رفتار خودشان را تغيير مى‌دهند ولى بايد با افرادى كه آگاهانه ارزش‌هاى جامعه را ناديده مى‌گيرند، برخورد كرد.

زنان بنگلادش بايد چه كنند تا پيشرفت داشته باشند؟

به گمانم تمام مردم جهان به ويژه زنان كشورهاى مختلف بايد به ارزش‌هاى دينى باز گردند و به جاى توجه به فرهنگ بيگانگان به فرهنگ اسلامى‌ رو آورند تا جايگاه خودشان را به دست آورند.

نشستى با بانوان عضو كانون وكلاى دادگاه عالى بنگلادش

خانم دكتر فرهمند پور استاد دانشگاه تهران در نشستى با بانوان عضو كانون وكلاى دادگاه عالى بنگلادش گفت: زنان زيادى درايران مستحق دريافت جايزه نوبل هستند ولى غرب، چون آنان را در راستاى منافع خود نمى‌بيند به آنان جايزه نمى‌دهد.

خانم دكتر فرهمند پور در پاسخ به پرسشى درباره موقعيت و جايگاه زنان در ايران با اشاره به انقلاب اسلامى ايران به رهبرى امام خميني(ره) نقش زنان را در اين انقلاب همانند نقش مردان دانست و آن را ناشى از تاكيدات امام خميني(ره) برلزوم حضور زنان در عرصه‌ اجتماع و خانواده، دانست. وى افزود: پس از پيروزى انقلاب، زنان در دوران جنگ تحميلى و نيز در راى گيرى و انتخابات مختلف در نظام سياسى ايران نقش مهم خود را ايفا كردند. اين استاد دانشگاه تهران در باره وضعيت تحصيلات بانوان در ايران و نحوه تشويق دختران به تحصيل گفت: در ايران خانواده‌ها به تحصيلات دختران نيز مانند تحصيلات پسرانشان اهميت مى‌دهند و دختران نيز خود علاقه ‌مند به تعليم و تربيت هستند و لذا نياز به تشويق آنان از سوى دولت وجود ندارد. اين استاد رشته تاريخ اسلام در پاسخ به وضعيت اشتغال زنان در ايران گفت: زنان در ايران تقريبا در بيشتر عرصه‌هاى اجتماعي، سياسي، هنري، علمى شاغل هستند. اگر چه خانواده‌ها اولويت اشتغال زنان را به كارهايى مى‌دهند كه بيشتر با توان و نيروى جسمى آنان متناسب باشد لذا حضور بانوان در زمينه‌هاى آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان بيش از ديگر مشاغل است.

از ديگر نكات مورد پرسش در اين ديدار، وضعيت اشتغال بانوان در محاكم و دادگاه‌ها و نيز شرايط ازدواج دائم و ازدواج موقت بود كه خانم دكتر فرهمند پور با اشاره به اينكه در ايران بعد از انقلاب اسلامى مسائل خانوادگى و زناشويى بر اساس دستورات شرع اجرا مى‌شود، به پرسش‌هاى مزبور پاسخ داد و برخى از سنت‌هاى اجتماعى و زناشويى ايران را نيز مطرح كرد و در ارتباط با ازدواج موقت نيز ضمن تاييد اصل اين قانون، تشريع آن را در شرايط ويژه و براى جلوگيرى از فساد ‌دانست. اين فعال حوزه زنان همچنين با اشاره به موضع‌ گيرى‌هاى ضد اسلامى خانم تسليمه نسرين تبعه بنگلادش گفت:چنين افرادى مى‌دانند چه اقداماتى انجام دهند تا مورد توجه جوامع غربى قرار گيرند و پشتيبانى آن‌ها را جلب كنند.
 چهارشنبه 26 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12729]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن