تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803873135




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهى به سیماى امام صادق علیه السلام (2)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نگاهى به سیماى امام صادق علیه السلام (2)

در كتاب «زندگانى على‏بن الحسین علیه السلام» آمده است که قتل‌عام شهر مقدس مدینه به دست ‏سربازان مسلم پسر عقبه، در بازماندگان از كشتار حالتى شبیه به نومیدى پدید آورد، تا آنجا كه سست اعتقادان ‏براى زدودن این حالت از خویش، به خنیاگرى روى آوردند و مدینه ‏در سال‌هاى 80- 65 مركزى براى صدور آوازخوانان شد . اما با گذشت ‏زمان آن حالت از میان رفت و دیگر بار مردم به مسائل مذهبى روى‏ آوردند و محدثان و فقیهان روى كار آمدند .آن كس که در اخبار فقه شیعه تتبع كند خواهد دید روایت‌هاى رسیده ‏از امام صادق علیه السلام در مسائل مختلف فقهى و كلامى مجموعه‏اى ‏گسترده و متنوع است و براى همین است كه مذهب شیعه را مذهب‏ جعفرى خوانده‏اند. گشایشى كه در آغاز دهه سوم سده دوم هجرى‏ پدید آمد موجب شد مردم آزادانه‏تر به امام صادق علیه السلام روى آورند و گشودن مشكلات فقهى و غیر فقهى را از او بخواهند .شهرستانى در ملل و نحل مى‏نویسد: جعفربن محمدالصادق داراى‏ علمى بسیار و ادبى كامل بود. زهد و پارسایى داشت. نه گرد مهترى گردید و نه بر سر خلافت ‏با كسى به جنگ برخاست . آن كه در دریاى معرفت ‏شنا كند در شط نمى‏افتد و آن كه به اوج حقیقت رسد از فرود آمدن نمى‏ترسد .ابن حجر درباره حضرتش نوشته است: مردم از علم او چندان نقل ‏كردند كه آوازه آن به همه شهرها رسید . امامان بزرگ چون یحیى‏بن سعید، ابن جریح، مالك، سفیان بن عیینه، سفیان ثورى، ابوحنیفه، شعبه و ایوب سختیانى از او روایت كرده‏اند .دانشمندان از هیچ یك از اهل بیت رسول خدا به مقدار آنچه از عبدالله روایت دارند نقل نكرده‏اند، و هیچ یك از آنان متعلمان ‏و شاگردانى به اندازه شاگردان او نداشته‏اند، و روایات هیچ یك‏ از آنان برابر با روایت‌هاى رسیده از او نیست . اصحاب حدیث نام ‏راویان از او را چهار هزار تن نوشته‏اند. نشانه آشكار امامت او خردها را حیران مى‏كند و زبان مخالفان را از طعن و شبهت لال ‏مى‏سازد .ذهبى از ابوحنیفه آورده است: فقیه‏تر از جعفربن محمد ندیدم .و چنان كه نوشته شد، مالك گفته است از فضل و علم و پارسایى ‏از او برتر ندیده است. سخن مالك بن انس كه یكى از چهار پیشواى‏ مذهب‌هاى اهل سنت و جماعت است در باره امام صادق علیه السلام نوشته شد، ابوحنیفه را نیز با آن حضرت دیدار یا دیدارها بوده است .زبیر بكار نویسد: ابوحنیفه را با امام صادق ملاقات‌ها دست ‏داده است. او در دادن فتوا بیشتر به راى و قیاس عمل مى‏كرد و كمتر به روایت. و از عبدالله ‏بن شبرمه كه در سال 120 هجرى‏ قضاوت كوفه داشت روایت كند: من و ابوحنیفه بر جعفربن محمد علیه السلام در آمدیم . بر او سلام كردم و گفتم این مردى از عراق است و او را فقه و علمى است. جعفر گفت: گویا اوست كه دین را به راى‏ خود قیاس مى‏كند. سپس رو به من كرد و گفت: او نعمان پسر ثابت ‏است و من تا آن روز نام او را نمى‏دانستم . ابوحنیفه گفت: آرى. جعفر به او گفت: از خدا بترس و در دین قیاس مكن كه نخست كس كه‏ قیاس كرد شیطان بود. خدا او را فرمود آدم را سجده كن گفت من ‏از او بهترم . مرا از آتش و او را از خاك آفریده‏اى .سپس پرسید: قتل نفس مهم‌تر است‏ یا زنا ؟قتل نفس!چرا؟ قتل نفس با دو گواه ثابت مى‏شود، زنا با چهار گواه؟ با قیاس چه مى‏كنى؟ روزه نزد خدا بزرگتر است ‏یا نماز؟نماز!چرا زن در شرایط خاص که نمی تواند برخی عبادات را انجام دهد؛ روزه را باید قضا كند و نماز را نه؟... بنده خدا از خدا بترس و قیاس مكن .آنچه متتبع از خواندن كتاب‌هایى كه در باره ابوحنیفه نوشته شده‏ و در آن از امام صادق علیه السلام سخن به میان آمده در مى‏یابد، این ‏است كه ابوحنیفه هر چند خود را فقیهى بزرگ مى‏دانست، امام صادق ‏را حرمت مى‏داشته است و ظاهراً بلكه مطمئناً عبارتى را كه مؤلف‏ روضات‏الجنات از او آورده كه «من داناتر از جعفربن محمد هستم‏ چرا كه مردانى را دیدم و از آنان حدیث‏ شنیدم و جعفربن محمد صحفى است‏» سخن ابوحنیفه نیست و گفته عبدالله بن حسن پدر محمد نفس زكیه است. چنان كه در روضه كافى آمده است: عبدالله ‏بن حسن كسى را نزد ابوعبدالله علیه السلام فرستاد و گفت: به او بگو ابومحمد مى‏گوید من از تو شجاع‏تر، بخشنده‏تر و داناترم. امام به پیام ‏آورنده گفت: اما شجاعت؛ نه، چرا كه هنوز حادثه‏اى پیش نیامده تا شجاعت ‏یا ترس تو در آن معلوم شود. اما سخاوت؛ او، از یك سو مال را مى‏گیرد و در جایى كه نباید مصرف‏ مى‏كند. اما علم؛ پدرت على‏بن‏ابى‏طالب هزار بنده آزاد كرد نام‏ پنج تن از آنان را بگو، پیام‏آورنده رفت و بازگشت و گفت: مى‏گوید تو صحفى هستى (علم را از صحیفه‏هاى پدرانت در مى‏آورى). امام گفت: به او بگو آرى به خدا صحف ابراهیم و موسى و عیسى كه ‏از پدرانم به ارث برده‏ام .عطار از عارفان بزرگ سده هفتم درباره حضرتش چنین نوشته است: آن سلطان مصطفوى، آن برهان حجت نبوى، آن صدیق، آن عالم ‏تحقیق، آن میوه دل اولیا، آن جگر گوشه انبیاء، آن ناقد على، آن وارث نبى، آن عارف عاشق، جعفر الصادق رضى‏الله عنه، گفته ‏بودیم كه اگر ذكر انبیا و صحابه و اهل بیت كنیم كتابى جداگانه ‏باید ساخت. این كتاب شرح اولیاست كه بعد از ایشان بوده‏اند اما به سبب تبرك به صادق ابتدا كنیم .امام صادق در آغاز حكومت عباسیان سفرى به عراق كرده و روزى‏ چند را در حیره به سر برده است. محدث قمى در منتهى‏الامال نوشته است ‏این سفر در حكومت‏ سفاح بوده است ولى از برخى سندها معلوم مى‏شود او در خلافت منصور به عراق رفته است و منصور خود او را به عراق ‏خواسته است . در این سفر بوده است كه امام صادق را با ابوحنیفه‏ ملاقاتى دست داده؟ و یا هنگامى كه ابوحنیفه به مدینه رفته است. مى‏توان گفت ملاقات او با آن حضرت یك بار نبوده و در عراق و حجاز با او دیدار كرده است .ابن شهرآشوب از حسن‏بن زیاد روایت كند از ابوحنیفه پرسیدند: فقیه‏ترین كس كه دیده‏اى كیست؟ گفت: جعفربن محمد، چون منصور او را خواست، پى من فرستاد و گفت: مردم فریفته جعفربن محمد شده‏اند چند مسئله دشوار براى‏ پرسش از او آماده كن . من چهل مسئله فراهم كردم . منصور جعفربن ‏محمد را كه در حیره به سر مى‏برد به مجلس خود خواست. من نزد منصور رفتم و جعفر را دیدم بر دست راست او نشسته است هیبت او بیش از منصور بر دلم راه یافت. منصور به من رخصت نشستن داد . پس ‏گفت: این ابوحنیفه است! او را مى‏شناسم .منصور گفت: مسائلى را كه در خاطر دارى به ابوعبدالله بگو .من یك ‏یك سوالات را مى‏گفتم و او پاسخ مى‏داد كه شما چنین مى‏گوئید، مردم مدینه چنین مى‏گویند و ما چنین مى‏گوئیم. در مسائلى گفته شما را مى‏پذیرم و در مسائلى گفته آنان را، و گاه راى ما مخالف ‏شما و آنان است تا آن كه هر چهل مسئله را گفتم و او هیچ یك را بى‏پاسخ نگذاشت .سپس ابوحنیفه گفت: آیا داناترین مردم داناتر آنان به اختلاف (آراء) نیست؟هنگامى كه امام صادق در حیره به سر مى‏برده است، مردم چنان ‏در خانه او گرد مى‏آمده‏اند كه ملاقات ‏كننده را دیدار او دشوار بوده ‏است .و چون خواست‏ به مدینه باز گردد، عده‏اى اهل فضل از مردم كوفه، او را مشایعت كردند و در جمله مشایعت ‏كنندگان سفیان ثورى بود.كسی که در اخبار فقه شیعه تتبع كند خواهد دید روایت‌هاى رسیده ‏از امام صادق علیه السلام در مسائل مختلف فقهى و كلامى مجموعه‏اى ‏گسترده و متنوع است و براى همین است كه مذهب شیعه را مذهب‏ جعفرى خوانده‏اند. گشایشى كه در آغاز دهه سوم سده دوم هجرى‏ پدید آمد موجب شد مردم آزادانه‏تر به امام صادق علیه السلام روى آورند و گشودن مشكلات فقهى و غیر فقهى را از او بخواهند .چنان كه نوشته شد، شاگردان امام صادق را تا چهار هزار تن ‏نوشته‏اند و مقصود كسانى است كه در مدت افاضه امام به تناوب و تفریق از او علم فرا گرفته‏اند نه آن كه این چهار هزار تن همه روز در محضر او حاضر بوده‏اند . مولف كشف‏الغمه نویسد شمارى از تابعین از او روایت كرده‏اند كه از جمله آنان: یحیى‏بن سعید انصارى، ایوب سختیانى، ابان‏بن تغلب، ابو عمرو ابن‏العلاء و یزیدبن عبدالله است و از ائمه، مالك‏بن انس، شعبه‏ بن الحجاج، سفیان ‏ثورى، ابن جریح، عبدالله ‏بن عمرو، روح‏بن قاسم، سفیان‏بن‏عیینه، سلیمان‏بن بلال، عبدالعزیزبن مختار، وهب‏بن خالد و ابراهیم‏بن طهمان‏اند كه از او روایت دارند .یكى از كسانى كه او را شاگرد امام صادق علیه السلام شمرده‏اند، جابربن حیان كوفى است. درباره جابر سخنان گوناگون گفته‏اند و مطالب مختلف نوشته‏اند. ابن ندیم گوید: جماعتى از اهل علم و بزرگان گویند جابر حقیقت ندارد. و بعضى گفته‏اند او را تصنیفى نیست . گروهى گفته‏اند او از مردم كوفه بود و از اصحاب‏ امام صادق بود و گفته‏اند از فیلسوفان بود و بعضى گفته‏اند وى به‏ جعفربن یحیى برمكى اختصاص داشت و آنجا كه سیدى جعفر گوید مقصود جعفر برمكى است .اما شیعه گوید او شاگرد جعفر صادق علیه السلام بود. ابن خلكان در شرح حال امام صادق نویسد: شاگرد او ابوموسى جابربن حیان صوفى‏ طرسوسى است. كتابى در هزار ورق تالیف كرده و رساله‏هاى ‏جعفر صادق علیه‌السلام را كه پانصد رساله است در آن فراهم آورده است.شاگردى جابر در محضر امام صادق در كتاب‌هایى چون تاریخ‏الحكما، قفطى، قاموس‏الاعلام، روضات الجنات ریاض العلما و دیگر كتاب‌ها آمده است. دایرة المعارف اسلامى نیز بدان اشاره دارد .از مجموع آنچه در باره جابر نوشته‏اند مى‏توان دریافت كه او برخلاف گفته آنان كه وى را شخصى افسانه‏اى شمرده‏اند، وجود داشته ‏و در سده دوم هجرى مى‏زیسته است. هر چند مجموع كتاب‌هایى را كه به ‏وى نسبت داده‏اند نمى‏توان از آن او دانست، اما كتاب‌هایى در كیمیا (شیمى) نوشته كه به زبان لاتین ترجمه شده است .منبع:ماهنامه كوثر، شماره 34 ،یك كتاب در یك مقاله دكتر سید جعفر شهیدى، تلخیص: محمدباقر پورامینى .لینک : - امام صادق علیه السلام و اندیشه‏ هاى انحرافى  - سیماى شیعه در نگاه امام صادق علیه السلام  - نقش امام صادق علیه ‏السلام در تقریب بین مسلمانان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 456]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن