تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816474623




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موضع غيررسمي وزارت امور خارجه ايران؛فيلم اعدام فرعون، موضع رسمي ايران نيست - رعنا زوره


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: موضع غيررسمي وزارت امور خارجه ايران؛فيلم اعدام فرعون، موضع رسمي ايران نيست - رعنا زوره
به‌دنبال انتشار فيلمي‌تحت عنوان در خصوص حادثه ترور انور سادات رئيس‌جمهور اسبق مصر توسط خالد اسلا‌مبولي، روابط ايران و مصر دوباره دچار تنش و تيرگي شد.اين مستند از سوي يك نهاد غيردولتي با عنوان ساخته شده است؛ در اين راستا مسوولا‌ن دستگاه ديپلماسي هيچ واكنش رسمي‌ از خود نشان ندادند. ‌تنها محمدرضا باقري معاون عربي آفريقايي وزير امور خارجه در حاشيه يادواره چهار ديپلمات ايراني ربوده شده در لبنان گفت: مصري‌ها در اين خصوص گلا‌يه‌هايي داشتند و طبيعي است كه گلا‌يه‌هايشان نيز پاسخ‌‌هايي داشته كه به آنها ارائه شده است.

علا‌وه بر اين يك مقام آگاه در وزارت خارجه نيز در گفت‌وگو با خبرگزاري‌ها انتشار اين نوع اخبار را جوسازي برخي رسانه‌هاي عربي درباره روابط تهران - قاهره عنوان كرد و گفت: پايه‌هاي مناسبات روابط ايران و مصر بسيار مستحكم‌تر از آن است كه با گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي تحت‌الشعاع قرار گيرد.

دستگاه ديپلماسي معتقد است كه توليدكنندگان اين فيلم يك موسسه غيردولتي هستند و با توجه به فضاي آزادي بيان و رشد انجمن‌هاي مردم‌نهاد در جمهوري اسلا‌مي‌ ايران ساخت چنين مجموعه‌هاي مستندي از سوي موسسات خصوصي صورت گرفته است و موضوعات مطرح شده در اين مجموعه ارتباطي با مواضع رسمي ‌تهران ندارد.

اين مقام وزارت امور خارجه با تاكيد بر لزوم تداوم رشد و تعميق مناسبات ايران و مصر در تمام زمينه‌ها تصريح كرد: طبعا موضع رسمي ‌جمهوري اسلا‌مي ‌ايران را بايد در سخنان رئيس مسوولا‌ن كشور جست‌وجو كرد و مناسبات دو كشور بر پايه‌هاي دوستي و برادري استوار است.

در اين راستا روزنامه الشرق‌الا‌وسط چاپ لندن به نقل از مسوول اطلا‌ع‌رساني دفتر حفاظت از منافع ايران در مصر كه با اين روزنامه گفت‌وگو كرد، نيز نوشت كه‌ بلكه نظرات شخصي سازندگان فيلم است. وي همچنين نسبت به آنچه در اين فيلم گزارش شده است ابراز تاسف كرد و گفت: موضع ما همان‌طور كه مقامات عالي‌رتبه‌دو كشور چندي پيش اعلا‌م كردند بر بهبود روابط طرفين در تمامي‌ زمينه‌ها تاكيد دارد.

به نظر مي‌آيد كه جهت‌گيري كلي وزارت امور خارجه در راستاي ايجاد روابط با مصر كه حدود 30 سال در تنش و تيرگي به سر مي‌برد به هيچ‌وجه ايجاد تنش دوباره نيست، چرا كه مسوولا‌ن وزارت خارجه هيچ واكنش رسمي‌ و قاطعي نسبت به اين موضوع نشان نداند.

اين موضوع چنان ادامه يافت كه رئيس دفتر حافظ منافع ايران در مصر به وزارت خارجه اين كشور احضار شد اما باز هم وزارت خارجه ايران موضع‌گيري خاصي از خود نشان ندادند.

ماجراي انتشار خبر تهيه اين مستند از سوي برخي رسانه‌هاي مصري كه چندان تمايلي به برقراري روابط سياسي ميان ايران و مصر ندارند پيگيري شد و اين رسانه‌ها در قبال اين اتفاق فضايي ايجاد كردند كه نشان‌دهنده تيرگي دوباره روابط تهران - قاهره بود.

برخي مسوولا‌ن در وزارت خارجه ايران معتقدند كه در راستاي چنين فضايي مقامات رسمي‌مصر نيز به‌دنبال ايجاد تنش نبودند و واكنش آنها تنها به احضار مسوول دفتر حافظ منافع ايران در مصر خلا‌صه شد. بر اين اساس جمهوري اسلا‌مي ‌ايران نيز سعي مي‌كند كه روابط را همانطور كه هست نگاه دارد.

به هر روي ايران طبق تصميمات و خواست محمود احمدي‌نژاد از يك سال گذشته به‌دنبال ترميم روابط سياسي خود با قاهره است و اين روابط در سطوح مختلف تجاري، اقتصادي، فرهنگي، بين‌المللي و منطقه‌اي دنبال مي‌شود. اين درحالي است كه رئيس‌جمهور ديروز در موضع‌گيري نسبت به اين ماجرا هيچ تاثيري را در روابط تهران - قاهره در راستاي انتشار اين فيلم متصور ندانست. در حال حاضر نيز هيات‌هاي ايراني و مصري در راستاي اين سطوح از همكاري‌ها بين دو كشور در رفت‌وآمد هستند و فضاي اظهارنظرها ميان دو كشور نيز مثبت است.

به نظر مي‌آيد موضعي كه در مستند در خصوص ترور انور سادات وجود دارد موضع رسمي ‌جمهوري اسلا‌مي‌ نباشد، ضمن اينكه آنچه از سوي مصري‌ها مطرح شده نيز تنها واكنش‌هاي منفي رسانه‌اي بوده است.

از يك‌سو آنچه از رفتار و سكوت دستگاه ديپلماسي در اين ماجرا برمي‌آيد اين است كه ظاهرا ايران در نظر دارد تا با عدم موضع‌گيري در اين خصوص وارد مباحث رسانه‌اي نشود و روابط را در سطحي كه هست نگاه دارد.

از سوي ديگر نيز به نظر مي‌آيد وزارت خارجه نمي‌تواند برخورد تند و جدي با اين نوع نهادهاي غيردولتي داشته باشد و تنها مي‌تواند اين فضا را مديريت كند كه بيش از اين اثر منفي بر روابط نگذارد. ‌

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 دوشنبه 24 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن