تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851491106




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كتاب - ثمرات تن ندادن به قاعده بازي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: كتاب - ثمرات تن ندادن به قاعده بازي
كتاب - ثمرات تن ندادن به قاعده بازي

نگاهي به دو مجموعه داستان تازه منتشر شده از «سالينجر»

امير احمدي آريان: شوق دست يافتن به زندگي و آثار نويسندگان بزرگ، شوق كاويدن در تمام گوشه‌هاي نامكشوف و بيرون كشيدن كوچك‌ترين سند و مدركي كه گوشه‌اي از زندگي نويسنده‌اي شهير را روشن سازد، و سازمان‌هاي عريض و طويلي كه تشكيل مي‌شوند تا مجموعه آثار چهره‌اي بزرگ، كه شامل نامه نوجواني او به دختر همسايه و رسيد پرداخت پول لباس‌شويي نيز مي‌شود، را گرد آورند، همه بخشي از آن ميل عجيبي است كه ژيژك «اشتياق امر واقعي»passion of the real مي‌نامد. هر چه از واقعيت در اختيارمان قرار گيرد سيرمان نمي‌كند، هميشه به دنبال آن بخشي هستيم كه از پيش چشم‌مان دور نگه داشته‌اند؛ آنچه در «پشت» ظواهر قضايا نهفته است و بايد سطوح را شكافت، با خشونت و هيجان هم شكافت، تا به آنچه در پس سطح است دست يابيم، آنچه از دسترس ما دور مانده و حتما به هر قيمتي كه شده، بايد مجددا در دسترس قرار گيرد. اين فرآيند پايان‌ناپذير است، چراكه ديدن هر «پشت»ي، به معناي ظهور نقابي جديد است. دريدن مجددي لازم است تا اين نقاب نيز پس رود و آنچه پشت اين پشت سابق است عيان گردد. چنين است كه مجموعه آثار هايدگر كه تا به حال بيش از 110 جلد آن منتشر شده و هنوز هم تمام نشده است، شامل يادداشت‌هاي او براي رسيد دريافت لباس‌ها از لباس‌شويي محل است، و در جلد نخست مجموعه آثار ماركس، انشاي سال دوم دبستان او به همراه «صدآفرين» معلمش را منتشر كرده‌اند. ماجراي جروم ديويد سلينجر، نويسنده سرشناس آمريكايي كه بخش عمده‌اي از شهرتش به خاطر همين پنهان نگاه‌داشتن زندگي خصوصي‌اش از چشمان مشتاق به دريدن پرده واقعيت است، جزء لوس‌ترين و لوث‌ترين اين ماجراهاست. سلينجر، تا آنجا كه مي‌دانم از اواخر دهه 60، به هيچ‌وجه حضوري جدي در صحنه ادبيات آمريكا نداشته است، و در كشوري كه رقابت هولناك است و فقط در نيويوركش هزاران نويسنده جدي و حرفه‌اي زندگي مي‌كنند، قاعدتا بايد در دهه 70 و حداكثر دهه 80 فراموش مي‌شد. سلينجر اما هنوز چهره‌اي است كه مي‌تواند جنجال‌آفرين باشد، كافي است سرش را اندكي از بالاي كاخ حفاظت‌شده‌اش بالا بياورد و به دوربين‌هاي سمج و خستگي‌ناپذير خبرنگاران رخ بنماياند تا دوباره در صفحه اول روزنامه‌ها ظاهر شود و نامش را تيتر كنند و برايش بنويسند. او در داستان‌نويسي به هيچ‌وجه قدرت و استمرار ملويل و همينگوي و فاكنر و دوس‌پاسوس را ندارد، و اگر ناتور دشت و چند داستان كوتاه استثنايي‌اش را كنار بگذاريم، چيز خاصي خلق نكرده كه چندان جايگاه او را رفيع‌تر از ديگر نويسندگان آمريكا سازد. هرچند كه با همين چند داستان نيز او را مي‌توان پيشگام آن شكلي از داستان كوتاه دانست كه به رئاليسم سوپرماركتي مشهور شده و مشهورترين چهره‌اش ريموند كارور است. اما شهرت عجيب و غريب و محبوبيت شگفت‌انگيز او بيشتر به خاطر تن ندادن به قاعده بازي در عصر سرمايه‌داري متاخر است، بيشتر به اين دليل است كه سلينجر چشم‌ها و گوش‌هاي حريص مردم و خبرنگاران را عطشان باقي گذاشته و به بازي آنان وارد نشده است. اين امر، هر دليل فردي و روان‌شناختي‌اي كه داشته باشد، مسلما به نفع سلينجر تمام شده و برايش محبوبيتي فراتر از حد تصور به ارمغان آورده است. كشور ما نيز به هر حال بخشي از اين بازي جهاني است و طبيعي است كه وقتي كتابي منتشر مي‌شود كه نام سلينجر بر جلدش حك شده، بي‌توجه به كيفيت داستان‌ها و فقط به خاطر محبوبيت اين نام بين عموم، چپ و راست برايش پرونده درآورند و ستايش‌نامه بنويسند. واقعيت اين است كه اگر نام سلينجر و حواشي زندگي و شهرت و محبوبيتش را كنار بگذاريم، دو جلد داستان‌هايي كه تحت عنوان «نغمه غمگين» و «هفته‌اي يه بار آدمو نمي‌كشه» نه‌فقط با داستان‌هاي خوب خود نويسنده فاصله‌اي نجومي دارند، بلكه نسبت به داستان‌هايي كه به اين سبك و سياق در ادبيات آمريكا نوشته مي‌شوند و تعدادشان كم هم نيست، در بهترين حالت داستان‌هايي متوسط به شمار مي‌روند. گاه رگه‌هايي از طنز درخشان «ناتور دشت» يا ديالوگ‌نويسي استادانه «فرني و زويي» در اين داستان‌ها ديده مي‌شود، ولي در مجموع بخش اعظم كتاب به روايت آبكي روابط انسان‌ها در آمريكاي معاصر اختصاص دارد. سلينجر البته در چنين روايت‌هايي استاد است، اما وقتي پاي جنگ به ميان مي‌آيد به يك نويسنده درجه دوي آمريكايي تنزل مي‌كند و در چند داستان آخر «نغمه غمگين»، چيزهايي مي‌نويسد كه آدم باورش نمي‌شود كار او باشد. البته خود نويسنده آن‌قدر درك داشته كه اين داستان‌ها را به هيات كتاب درنياورد و مي‌دانسته كه جايشان در همان مجلات است، اما زمانه «اشتياق به امر واقعي» از هيچ چيز به راحتي نمي‌گذرد. اين داستان‌ها را نبايد به عنوان بخشي از كار جدي نويسنده‌اي خلاق گرفت، و انتشارشان حداكثر به كار مورخي ادبي يا منتقدي علاقه‌مند به سلينجر يا ادبيات معاصر آمريكا مي‌خورد تا بخواندشان و توضيح دهد كه سلينجر خود نويسنده باهوشي است كه داستان‌هاي مجله‌اي‌اش را كتاب نكرد.
 سه شنبه 18 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن