تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏شود مگر ظرف دانش كه با تحصيل علوم، فضاى آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815741273




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حركت به سوي ۱۴ هزار


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: حركت به سوي ۱۴ هزار


گزارش‌بورس- گروه بورس:
روزگار همه صعودها در بورس تهران آغاز شده و بارديگر تب خريد در تالارهاي مبادلات سهام بالا رفته است.

تبي‌كه پيش از اين ۲ بار و در طول سال‌هاي ۷۴-۷۵ و همچنين ۸۲-۸۳ تجربه شده بود و داغي آن بلافاصله سرمايه‌هاي بسياري را دود كرده وبه هوا فرستاده بود.

حرفه‌اي‌هاي بازار همان قدر كه شيريني دوران رشد بازار را به خاطر دارند سقوط سال‌هاي ۷۶ و ۸۴ را نيز در ياد سپرده‌اند.

اما آن چه به بورس تهران در روزهاي گرم تابستان آرامش مي‌بخشد آن است كه هر ۲ سقوط بورس در حوالي‌زمان برگزاري انتخابات‌رياست‌جمهوري بوده است.

‌از سوي ديگر تحولات‌به‌وجود آمده در ‌مذاكرات هسته‌‌اي، بازار را به شاخص‌هاي مؤثر سياسي اميدوار كرده و موجب شده همه انرژي‌هاي نهفته شده در طول دوره ركود ۳ ساله بورس آزاد شود.

كانال ۱۲ هزار و ۶۰۰

آخرين آمار عملكرد بورس در پايان مبادلات نشان از آن دارد كه شاخص قيمت مرز رواني ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد را شكسته است. شاخص قيمت روز يكشنبه، درست بعد از ۴ سال وارد كانال ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد شده است.

‌شاخص‌هاي بورس تهران روز‌شنبه ۵‌‌ تا ۶ درصد رشد را تجربه كردند و ركوردهاي ۴۰ سال گذشته را شكستند.‌‌ فعالان بازار سهام پيش‌بيني مي‌كنند با بازگشايي نماد شركت‌هاي سيمان، شاخص قيمت ركوردهاي جديدي را برجاي گذارد.

پيش از اين در طول بهار سال‌جاري شاخص قيمت مرزهاي ۱۰ هزار و ۲۰۰ و ۱۱ هزار و ۳۰۰ واحد را پشت سر گذاشته بود.

طبق باورهاي تحليلگران تكنيكي، منحني قيمت و شاخص‌ها در بورس مثل توپ پينگ پنگ بين ۲ مرز رواني در كف و سقف بازار حركت مي‌كند با توجه به اين رويداد، شاخص بورس مرز ۱۲ هزار و ۶۰۰ را كه از نظر تحليلگران تكنيكي مرز معنا داري است شكسته و وارد كانال بازي ديگري شده است.

تحليلگران چه مي‌گويند

عباس دهقان، كارگزار بازار سهام از جمله تحليلگراني است كه حركت مثبت شاخص به سوي مرزهاي رواني جديد را تاييد مي‌كند.

او به همشهري گفت: شاخص بورس در مسير حركت سينوسي خود بين ۲ مرز رواني به نقطه اوج رسيده اما ظاهرا اين بار حركت پينگ پنگي متوقف مانده و شاخص در مسير رشد وارد كانال جديدي شده است.

دهقان پيش‌بيني كرد: شاخص بورس اوراق بهادار دست كم تا پايان تير ماه به سادگي از مرز ۱۳ واحد عبور خواهد كرد. شاخص بعد از تير ماه حركت صعودي خود به سوي ركوردهاي سال ۸۳ يعني ۱۳ هزار و ۸۰۰ واحد را ادامه خواهد داد؛ هر چند به‌نظر مي‌رسد به تدريج از شتاب اين حركت رو به جلو كاسته خواهد شد.

دلايل صعود

دهقان در توضيح دلايل اين برآورد از روند حركتي شاخص گفت:به تدريج وبا گذر قيمت سهام برخي شركت‌ها از مرزهاي مشخصي ,گروهي از سهامداران تقاضاي فروش را روي ميز كارگزارانشان قرار خواهند داد، در نتيجه تركيب فعلي بازار دستخوش تغيير شده ودر كنار صف‌هاي خريد صف‌هاي فروش هم تشكيل مي‌شود. اين كارگزار بورس ادامه داد: با ايجاد چنين شرايطي انتظار مي‌رود بازار سهام به تعادل رسيده و شاخص رشد معقولي را در پيش بگيرد.

دهقان اميدوار است اين شرايط تعادل با توجه تحولات مثبت سياست خارجي هر چه سريع‌تر در بورس حاكم شود زيرا به اعتقاد اواگر سنگيني كفه ترازو به نفع تقاضا و وجود صف‌هاي طويل خريد باز هم ادامه يابد بازار سرمايه متضرر خواهد شد.

البته با وجود اين تفاسير او انتظار دارد به همين زودي‌ها شاخص جهش ناگهاني ديگري را هم تجربه كند وبعد از آن با رشدي متعادل حركت صعودي خود را ادامه دهد.

به گفته دهقان با باز شدن نماد ۲۹ شركت سيماني و ۳ شركت سرمايه‌گذاري كه در سبد دارايي هايشان سهام سيماني صاحب اكثريت است، شاخص دوباره به سوي ركوردهاي جديد پرتاب خواهد شد اما پس از اين جهش ادامه روند حركت شاخص بستگي تام به شركت‌هاي بورسي خواهد داشت.

او پيش‌بيني كرد: با توجه به قرار گرفتن سهام شركت‌هاي بزرگ در تونل افزايش قيمت، بعد از عبور شاخص از مرز ۱۳ هزار واحد بازار در جو مثبت شاهد جا به جايي بيشتر سهام خواهد بود و حركت صعودي شاخص تداوم خواهد داشت. در نتيجه رسيدن به ركورد ۱۴ هزار واحد به هيچ عنوان دور از دسترس نخواهد بود.

بورس تهران در صدر

درحالي كه شاخص‌هاي بورس به صعود خيره‌كننده خود ادامه‌مي دهند، آمارهاي متفاوتي از ميزان صعود شاخص منتشر مي‌شود.

پايگاه اطلاع رساني بورس خبر داده، شاخص بورس تهران با رشدي معادل ۲۰.۷۵ درصد از ابتداي سال ۲۰۰۸ ميلادي در صدر برترين بورس‌هاي عضو فدراسيون جهاني بورس‌ها قرار گرفته است.

گزارش اخير اين فدراسيون حاكي از رشد ۱۵.۷ درصدي بورس اوراق بهادار تهران از ژانويه تا مي‌ ۲۰۰۸ ميلادي است. اما رشد يك هزار واحدي شاخص در ماه ژوئن ۲۰۰۸ ميلادي نشان‌دهنده رشد ۲۰.۷۵ درصدي اين بورس در نيمه نخست سال‌جاري ميلادي است.

شاخص بورس در آخرين روز ماه مي‌ ۲۰۰۸ ميلادي روي عدد ۱۰ هزار و ۷۴۵ متوقف بود اما در پايان ژوئن اين شاخص به ۱۱ هزار و ۷۵۷ رسيد.

صعود ۳۰ درصدي بورس

در اين ميان علي صالح آبادي، رئيس سازمان بورس هم گفت:‌ شاخص از اول سال به اين طرف ۳۰ درصد رشد داشته است.

او در برنامه گفت‌وگو‌ي ويژه خبري شبكه ۲ سيما توضيح داد: شاخص بورس در سال ۸۵ از رقم ۲۶ هزار واحد با ۱۵ درصد رشد به ۳۰ هزار و ۷۸۲ واحد و در سال ۸۶ از ۳۰ هزار و ۷۸۲ با رشد ۱۷.۵ درصدي به رقم ۳۶ هزار و ۱۹۳ واحد ابتداي امسال رسيد.

به گفته صالح آبادي حركت نقدينگي به سوي بازار سرمايه در اين امر مؤثر بوده است.

او افزود: ارزش بازارسهام تهران به ۶۶ ميليارد دلار رسيده است. رئيس سازمان بورس اظهار داشت: ارزش معاملات بورس در بهار امسال ۴.۵ ميليارد دلار بود.

حباب‌هاي قيمت

درحالي كه بسياري از تحليلگران و فعالان بازار از تشكيل دوباره حباب‌هاي قيمت دربازار سهام همچون سال‌هاي ۸۲ و ۸۳ در هراسند، صالح آبادي با مقايسه اوضاع امروز بورس با شرايط سال‌هاي ۸۱ و ۸۲ گفت: نسبت قيمت بر درآمدهر سهم در آن زمان افزايش قابل ملاحظه‌اي داشت اما امروز، اين نسبت افزايش قابل ملاحظه‌اي نداشته است.

رئيس سازمان بورس خروج سيمان از سبد حمايتي، افزايش قيمت جهاني فلزات را از ديگر علت‌هاي افزايش شاخص نام برد.

پرطرفدارهاي بازار

بازار در روزهاي آغاز تابستان بر موج فولاد سوار بوده، بيشترين حجم تقاضا در ۲ هفته اخير به سوي سهام ۳ قلوهاي فولاد روانه شده است. در نيمه نخست تير ماه بيش از ۱۲ هزار سرمايه‌گذار سهام فولاد خراسان، فولاد خوزستان و فولاد مباركه بر سبد دارايي هايشان افزوده‌اند.

بورس تهران، تشنه عرضه سهام

در حالي كه بازار سهام اين روزها تشنه عرضه سهام جديد است مسئولان ساز مان خصوصي‌سازي‌ مي‌گويند: هيچ سهامي براي عرضه نداريم.

مسئولان بورس تاكيد دارند بايد سهام جديد در بورس عرضه شود اما هنوز اطلاعات دقيقي از ميزان درصد سهام باقي مانده سهام شركت‌هاي فولادي كه در حال حاضر پرمتقاضي‌ترين سهام بورس هستند در دست نيست.

اما براساس اطلاعات منتشر شده در سايت بورس اوراق بهادار در حال حاضر ۲۵ درصد از سهام شركت فولاد خوزستان، ۲۹ درصد از سهام شركت ملي صنايع مس و ۳۶ درصد از سهام فولاد خوزستان همچنان در دستان دولت(ايميدرو) باقي مانده است.

در مورد فولاد خراسان و فولاد مباركه اصفهان نيز به‌نظر مي‌رسد كه در بخشي شرايط مشابهي وجود داشته باشد. شايد عرضه اين سهام كمي عطش بازار را فرو نشاند.

شاخص به كدام سو مي‌رود؟

اين روزها لوبياي سحرآميز بورس دوباره پس از ۴ سال ازخواب بيدار شده است. هرچند برخي‌هشدار مي‌دهند‌ بازار سهام نبايد دچار حباب قيمت‌ها شود اما خيلي‌ها هم مي‌گويند: قيمت سهام شركت‌ها پس از ۳ سال نزول مداوم به كف رسيده و پشتوانه افزايش قيمت سهام شركت‌ها نيزدر حال حاضر سود آوري شركت‌هاست، بنابر اين رشد بازار كاملا واقعي است.

چشاخص‌هاي بورس كه اين روزها مثل لوبياي سحر آميز در حال صعود هستند ابتداي سال‌جاري روي عدد ۱۰ هزار و ۸۵ واحد قرار داشت.

شاخص قيمت در آخرين روز فروردين با اندكي افزايش، عدد ۱۰ هزار و ۱۵۲ واحد را نشان مي‌داد اما با آغاز ارديبهشت ماه، خط ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد شكسته شد و در انتهاي همين ماه به ۱۰ هزار و ۳۸۰ واحد رسيد.

اما صعود واقعي بورس همچون سال ۸۲، از خرداد ماه آغاز شد به‌طوري كه شاخص كل بورس موفق شد ۲۷ خرداد ماه از مرز رواني ۱۱ هزار و ۳۰۰ واحد عبور كند و به‌سوي ۱۲ هزار واحد حركت كند به اين ترتيب اين شاخص در پايان خرداد ماه به ۱۱ هزار و ۵۶۸ واحد رسيد و در طول هفته جاري با صعود‌هاي ناگهاني عدد ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد را به ثبت رساند.

تاريخ درج: 16 تير 1387 ساعت 20:42 تاريخ تاييد: 16 تير 1387 ساعت 22:13 تاريخ به روز رساني: 16 تير 1387 ساعت 22:10
 يکشنبه 16 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن