تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روز قيامت محبوب‏ترين آدميان نزد خداوند فرمان‏برترينِ آنها از او است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815255724




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت‌و‌ گو با مدير فروش پرشين تله‌كام بازار گوشي ايران غيرقابل پيش‌بيني است


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: گفت‌و‌ گو با مدير فروش پرشين تله‌كام بازار گوشي ايران غيرقابل پيش‌بيني است
م.ر.بهنام رئوفبررسي‌هاي انجام شده روي بازارهاي تلفن‌همراه نشان مي‌دهد، گوشي‌هاي هوشمند تلفن‌همراه درحالي كه هم‌اكنون درصد كمي از فروش كلي گوشي در بازارهاي جهاني را به خود اختصاص داده‌اند، اما روند رو به رشدي را پيش روي خود دارند.


آمارها بيانگر اين موضوع هستند كه طي سال گذشته تنها نزديك به 8درصد از فروش كلي تلفن‌همراه در بازارهاي جهاني مربوط به گوشي‌هاي هوشمند و گوشي‌هايي كه از نسل سوم‌ تلفن‌هاي همراه پشتيباني مي‌كنند، بوده است.
به عقيده كارشناسان ميزان فروش گوشي‌هاي هوشمند طي سال گذشته با روند رو به رشدي روبه‌رو بوده است. اين در حالي است كه پيش‌بيني مي‌شود ميزان فروش گوشي‌هاي هوشمند نسبت به كل گوشي‌هاي فروخته شده در بازارهاي جهاني كمتر از 14درصد باشد.
بر اين اساس بسياري از شركت‌هاي بزرگ توليد كننده تلفن‌همراه هوشمند در نظر دارند تا با همكاري شركت‌هاي مخابراتي، سرويس‌هاي متنوع‌تري روي اين نوع گوشي‌ها عرضه كنند و مشتركان تلفن‌همراه بيشتري را به خريد اين محصولات ترغيب كنند. در بازار ايران، اما هم اكنون تنها دو مارك HTC و i-mate در بخش فروش كامپيوترهاي جيبي فعاليت دارند و پيش‌بيني مي‌شود با توجه به خدماتي كه قرار است طي سال جاري از سوي اپراتورها در بخش ارائه خدمات GPRS ارائه شود بازار رو به رشدي پيش روي اين گوشي‌ها باشد.
بر همين اساس گفت و گويي انجام داديم با سعيد هدايتي، مدير فروش و خدمات پس از فروش شركت پرشين تله كام كه در حال حاضر نمايندگي توزيع و خدمات پس از فروش مارك HTC را در ايران به عهده دارد. با او در مورد گوشي‌هاي هوشمند و كامپيوترهاي جيبي اين شركت و بازار پيش روي اين گوشي‌ها در ايران و خاورميانه گفت‌و‌گو كرديم كه در ذيل مي‌خوانيد.
فكر كنيم براي شروع بهتر است اول در مورد سابقه پرشين تله‌كام صحبت كنيم. شما پيش‌تر نماينده توزيع و خدمات پس از فروش ال‌جي بوديد، اما آن طور كه پيدا است چندماهي است كه از توزيع گوشي‌هاي ال‌جي در بازار خودداري كرده‌ايد. دليل اين امر چيست؟
ال‌جي به نوعي به تعهدات خودش عمل نكرد و همين دليل بود كه باعث شد ما از توزيع محصولات آن منصرف شويم.
منظور شما از ال‌جي طرف كره‌اي است؟
بله كاملا. در جلسه آخري كه با هم داشتيم، مدير اين شركت به ما گفت كه ايراني‌ها خيلي در تصميماتي كه مي‌گيرند ناپايدار هستند و اين درست زماني بود كه تعرفه‌ها افزايش پيدا كرده بود. وقتي كه ال‌جي با ما قرار داد انحصاري نمايندگي بسته بود با استفاده از يك ‌ترفند اعلام كرد كه قرارداد ما با شما تنها قرار داد فروش است. بدون اينكه به ما اطلاع دهند با ماديران قرار داد توليد بستند.
مجموعه پرشين تله‌كام همان‌طور كه مي‌دانيد، براي ال‌جي خيلي هزينه كرد. ما بالاي 5/2‌ميليون دلار خرج تبليغات ال‌جي در ايران كرديم. برند ال‌جي در بخش تلفن همراه در حقيقت مرده بود و اين مارك بازار خود را در بخش گوشي در ايران از دست داده بود. اول گلديران كار توزيع گوشي‌هاي ال‌جي را به عهده داشت.
بعد از گلديران، پرشين تله‌كام سعي كرد با تبليغات گسترده براي بار ديگر ال‌جي را در ايران زنده كند، هزينه‌هاي گزافي پرداخت شد و انتظار هم داشتيم كه در آينده بتوانيم از اين هزينه‌هايي كه متحمل مي‌شويم بهره برداري بكنيم ولي با اين كاري كه ال‌جي كره انجام داد در حقيقت اين آينده را هم از پرشين تله‌كام گرفت!.
ضمن اينكه ما نه تنها بابت تبليغات بلكه براي خود گوشي‌ها هم خيلي سرمايه‌گذاري كرديم. ايرادهايي در برخي از مدل‌هاي ال‌جي وجود داشت. من علاوه بر آنكه سمت مديريت بازرگاني شركت را برعهده داشتم مدير بخش خدمات پس از فروش هم بودم. به همين دليل آمارهاي بسياري در اين بخش در اختيار داشتم. آمار خدماتي كه من داشتم نشان از مشكلات در برخي از مدل‌هاي اين برند بود و من با توجه به اين آمار، گزارشات خود را براي نمايندگان كره‌اي ارسال كردم.
بر اساس آمارهاي ما در برخي از مدل‌ها بالاي 30‌درصد خرابي وجود داشت. گوشي‌هاي ال‌جي معروف شده بود به گوشي‌هايي كه باتري آن ضعيف است. متوسط عيوب اين گوشي‌ها بالاي 15‌درصد بود يعني به ندرت گوشي‌اي از ال‌جي پيدا مي‌شد كه خدمات پس از فروش آن زير 15‌درصد باشد. در نتيجه خدمات پس از فروش در اين بخش هزينه‌هاي بي‌شماري را متحمل شد.
ال‌جي به لحاظ طراحي، واقعا گوشي خوبي است، من همين الان هم به اين موضوع اعتراف مي‌كنم كه انصافا تيم ديزاين و طراحي اين شركت واقعا بهترين‌ها را انجام داده است.
از همين جهت پرشين تله‌كام تصميم گرفت كه تمركز خود را از روي گوشي‌هاي ال‌جي بر دارد و چون در واقع طرف جديد شركت ما اج‌تي‌سي بود تصميم گرفتيم كه تمركز خود را فقط روي اين مارك ببريم كه سابقه روشني دارد.
البته سابقه و بيوگرافي HTC براي كاربرانش كاملا روشن است، اما بهتر است در اين بخش هم توضيحاتي ارائه دهيد.
اچ‌تي‌سي از سال 1998 فعاليت خود را در بخش توليد كامپيوترهاي جيبي شروع كرده است.
البته فكر مي‌كنم شروع كار اين شركت 1997 بوده است؟
بله شروع كار 1997 بوده، اما اولين گوشي اين شركت در سال 1998براي HP ساخته شد. براي مارك‌هاي متفاوتي گوشي توليد كرد. براي
O2، تي موبايل، فودافون و خيلي از شركت‌هاي ديگر. تا دو سال گذشته كه اين شركت به اندازه كافي بزرگ شد و تصميم گرفت كه خودش به يك برند تبديل شود. بنابراين قرار دادهايش را با خيلي از مارك‌هاي بزرگ از جمله آي‌ميت فسخ كرد. آي ميت عمده سفارش دهنده گوشي به اچ‌تي‌سي بود.
البته ما نمايندگي اين مارك را هم در شركت همكارمان يعني فيتكو در اختيار داشتيم. اين بدان معنا است كه ما سابقه كار با اچ‌تي‌سي را داشتيم. خدمات پس از فروشمان بسيار خدمات پيش رفته اي بود. يعني كارهايي را كه در خاورميانه انجام نمي‌دادند روي گوشي ساخت اچي‌تي‌سي با برند آي ميت، در دفتر خدمات ما انجام مي‌شد.
همزمان با تيره شده روابط ال‌جي با ايران نه ال‌جي با پرشين تله‌كام، درخواست كسب نمايندگي از اچ‌تي‌سي را داشتيم كه بعد از بازديد از شركت‌ها، خدمات و نوع كاركرد ما به اين توافق رسيديم كه ما به عنوان نماينده اچ‌تي‌سي در ايران فعاليت داشته باشيم.
گوشي‌هاي اچ‌تي‌سي به لحاظ كيفيت، زيبايي و نوآوري به نظر من درجه يك را دارا هستند. كارخانه اچ‌تي‌سي در بخش كنترل كيفيت واحدي دارد كه در بين ساير شركت‌ها مشهور است. عمدتا بالاي 90‌درصد از پرسنل اين شركت را مهندسان تشكيل مي‌دهند و تيمي‌در اين كارخانه وجود دارد به نام تيم جادويي (Magic team) كه در واقع اين تيم كارش نوآوري است. هر ماه مدل جديد معرفي مي‌كند و تا به حال نزديك به 14 مدل عرضه شده است. به عنوان مثال آخرين مدلي كه از اين شركت وارد بازار شده است، مدل Diamond يا الماس است كه هنوز اين مدل به بازار عرضه نشده مدل جديد اين كمپاني معرفي و به نمايش درآمده است.
اين تعداد در چه فاصله زماني صورت گرفته است؟
در طول اين دوسال كه تصميم گرفتند به تنهايي و تنها با برند اچ‌تي‌سي فعاليت داشته باشند اين 14 مدل عرضه شده است. البته توزيع اين مدل‌ها هم بسيار جالب بوده است، چرا كه ظرف چند ماه گذشته فاصله معرفي تعداد مدل‌ها خيلي كم شده است. يعني شايد اگر در روزهاي اول فعاليت هر سه ماه يكبار يك مدل ارائه داده باشد، ظرف مدت سه ماه گذشته دو مدل جديد وارد بازار كرده است. از Cruse خيلي نمي‌گذرد Diamond هم هنوز داغ است، اما اين شركت در همين چند روز گذشته Diamond Pro را كه مدل كيبور‌د‌ دار همين مدل است را معرفي كرده است.
مزيت رقابتي كه اچ‌تي‌سي در بين ساير مارك‌ها در بازار دارد چيست؟ آيا اچ‌تي‌سي تكنولوژي انحصاري براي خودش دارد يا خير؟
در گوشي‌هاي موبايل به صورت كلي پنج دسته‌بندي به لحاظ قيمت و نوع كاربري وجود دارد. گوشي‌هاي خيلي ارزان، گوشي‌هاي ارزان، گوشي‌هاي متوسط، گوشي‌هاي گران و گوشي‌هاي خيلي گران. اچ‌تي‌سي در دو گروه آخر يعني گران و خيلي گران فعاليت مي‌كند. البته محصولات ارزان‌تري هم داشتند كه سري Smart phone آن‌ها بوده است، اما تمركز بيشتر روي گوشي‌هاي PDA در دو گروه High و High-end يعني گران و خيلي گران است. در مدل‌هاي متوسط مارك‌هاي ديگر خيلي جلوتر از اچ‌تي‌سي قرار دارند. اما در اين گروه كاري به نظر مي‌رسد كه HTC جلوتر از بقيه قرار داشته باشد.
گوشي‌هاي PDA تاچ اسكرين اچ‌تي‌سي سيستم عامل ويندوز دارند. اين سيستم عامل در تمام دنيا طرفداران بي‌شماري دارد و نصب اين نرم‌افزار روي گوشي‌ها مهمترين ويژگي و مهمترين تفاوت اين برند با ساير برندهاي موجود در بازار است. كاربري آسان با اين گوشي و نوآوري (Innovations) آن از ديگر مزاياي اين گوشي‌ها است. گوشي‌هاي ديگر بلوتوث، دوربين، راديو و صفحه رنگي دارند، كيفيت اين گوشي با يكديگر متفاوت است و قيمت آن‌ها هم با يكديگر فرق دارد. چيز جديدي ارائه نشده است؛ چرا كه اين خصوصيات در تمام مارك‌ها تكرار شده، اما با طراحي‌هاي متفاوت. اچ‌تي‌سي، اما براي خود يك تكنولوژي منحصر به فرد دارد. در هر مدلي از اين مارك كه به بازار ارائه مي‌شود يك فن‌آ‌‌وري جديد لحاظ شده است. در مدل Touch، تاچ اسكرين بودن، در Diamond فن‌آ‌‌وري‌هاي تازه‌تري مثل تشخيص دست خط و تاچ فلو بودن، نوع نرم‌افزار و غيره.
البته بحث Touch را فكر مي‌كنم اپل زودتر از ساير مارك‌ها مطرح و استفاده كرد، فكر نمي‌كنيد كه اچ‌تي‌سي دنباله روي راه اپل بوده است؟ چرا كه اخيرا انتقاداتي از سوي جابز نسبت به اچ‌تي‌سي مطرح شده كه اين شركت به خصوص در Diamond رقيبي جدي براي اپل محسوب شده و به نوعي از محصولات اين شركت كپي برداري كرده است.
من تعبير شما را به نحو ديگري براي مدير خاورميانه اچ‌تي‌سي مطرح كرده بودم. محصول Diamond را با اپل و نوكيا مقايسه كردم و معايب و محاسن آن را نسبت به اين دو مارك شرح دادم. او در جواب به من گفت: اپل خيلي خوب است و نوكيا خيلي عالي. از شما متشكرم كه ما را به اين دو برند مقايسه كرديد. زماني اچ‌تي‌سي با گوشي‌هاي چيني مقايسه مي‌شد، اما در حال حاضر با اپل و نوكيا مقايسه مي‌شود و اين بدان معنا است كه اين مارك توانسته به راحتي بازار خود را گسترش دهد.
البته نزديكي تايوان و چين هم در مقايسه اين برند با گوشي‌هاي چيني بي دليل نبوده است؟
قطعا همين طور است و مردم چون شناختي نسبت به اچ‌تي‌سي نداشتند آن را بيشتر با گوشي‌هاي چيني مقايسه مي‌كردند. اما الان اين طور نيست. تا آنجايي كه خاطرم هست در مورد تكنولوژي Touch Screen اپل، آيفون را معرفي كرد، اما قبل از آنكه عرضه كند HTC مدل Touch را با همان خصوصيات به بازار عرضه كرد. حالا اينكه اين فن‌آوري درحقيقت به كدام يك از اين دوبرند تعلق دارد را من درست نمي‌دانم، اما قبل از عرضه آيفون، Touch را در دست گرفتم شايد به فاصله چند روز زودتر.
ميزان فروش هر شركت قطعا عددي محرمانه است، اما مي‌توانيد متوسط فروش اين برند در ايران را ذكر كنيد؟
ميزان واردات اين مارك از طريق دو شركت پرشين تله‌كام و نماينده ديگر مجموعا حدود 12 هزار تعداد بوده است.
اين سوال بيشتر براي اين مطرح شد تا ميزان استقبال مصرف‌كننده ايراني نسبت به كامپيوترهاي جيبي مشخص شود. به طور كلي ميزان ثبت درخواست براي ورود اچ‌تي‌سي رشد داشته است يا طي يك سال گذشته يك رقم ثابت مانده است؟
نرخ ورود اچ‌تي‌سي به خاورميانه در سال 2007 نسبت به سال 2006 بيش از 150‌درصد افزايش داشته است.
آمار مقايسه‌اي با اروپا و آمريكا را در اختيار داريد؟
تنها در ايران و خاورميانه است كه وارد‌كنندگان از توليد‌كنندگان، گوشي مي‌خرند. در اروپا و آمريكا تا حدي متفاوت است با آنچه در ايران و خاورميانه اتفاق مي‌افتد. در اروپا و آمريكا اين اپراتورها هستند كه به توليد‌كنندگان، گوشي سفارش مي‌دهند.
در حال حاضر اچ‌تي‌سي در ايران دو نماينده دارد. ياس جهان و پرشين تله‌كام. شما فعاليت‌تان را زود‌تر شروع كرديد يا شركت ياس جهان؟
ورود كالاي ياس به بازار ايران سريع‌تر از ما بود، اما اعطاي قرارداد نمايندگي به پرشين تله‌كام زودتر از ياس.
رقابت شما دو نماينده به چه صورتي است؟
بيشتر مشاركت است.
يعني اصلا رقابتي با هم نداريد؟
رقابت در خدمات ما وجود دارد. هر دو طرف باز هستيم و تا آنجايي كه شود با هم همكاري مي‌كنيم. سابقه فعاليت مشترك بين هر دو مجموعه وجود دارد. همديگر را خوب مي‌شناسند و به جاي رقابت بيشتر به همكاري و دوستي فكر مي‌كنيم.
از لحاظ قيمت محصولات عرضه شده چطور؟ شما ارزان‌تر مي‌فروشيد يا آن‌ها؟
به لحاظ قيمتي خيلي باهم تفاوت نداريم. ممكن است نوع خدماتي كه ارائه مي‌دهيم باعث شود تا در برخي از مدل‌ها قيمت‌ها كمي‌ افزايش يا در برخي از مدل‌ها كاهش يابد.
در مورد گوشي‌هاي GPS‌دار، شركت ما يك قرارداد انحصاري با شركت اقليم منعقد كرده كه تنها دارنده نرم‌افزار جي‌پي‌اس فارسي تحت ويندوز موبايل است. نرم‌افزاري به نام آريو اقليم براي ما طراحي كردند و از آن به بعد ديگر منحصرا براي ما توليد مي‌شود. وقتي من اين نرم‌افزار را به عنوان يك خدمات اضافه روي گوشي‌هاي جي‌پي‌اس دارم نصب مي‌كنم، حتما يك اختلاف قيمتي ايجاد خواهد شد. ضمن آنكه كسي كه اختلاف قيمت را در بازار به وجود مي‌آورد دو شركت نيستند. نمايندگان فروش هستند. نمايندگان فروش از سهمي‌ كه دارند مي‌گذرند و با يكديگر رقابت مي‌كنند. البته شما براي مقايسه قيمت بهتر است كه به فروشگاه‌هاي پرشين تله‌كام تحت نام آريو مراجعه كنيد.
به نكته خوبي اشاره كرديد، در مورد فروشگاه‌هاي آريو تله‌كام كه اخيرا هم تبليغات گسترده‌اي از آن شاهد بوديم توضيح مي‌دهيد.
پروژه آريو در واقع پروژه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي مولتي برند است. خدمات ويژه‌اي در اين فروشگاه‌ها به مشتريان ارائه داده مي‌شود.
خدمات ما فقط بعد از فروش ارائه داده نمي‌شود. اگر در فروشگاه‌ها هم ديده باشيد خدمات ما قبل از فروش شروع مي‌شود. مشتري براي خريد يك گوشي حتما به يك مشاوره نياز دارد تا بتواند با توجه به درخواست‌هايي كه دارد گوشي مورد نظر خود را انتخاب كند. ما به مشتري‌ها خدمات مشاوره‌اي را ارائه مي‌دهيم.
چه خدماتي قرار است در اين فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي آريو يا پرشين تله‌كام ارائه شود؟
اولين و مهمترين خدماتي كه ارائه مي‌شود قيمت يكسان و سراسري در تمام فروشگاه‌ها است. اين فروشگاه‌ها در هر نقطه اي از كشور قرار داشته باشند خدمات با قيمت يكسان را ارائه مي‌دهند. نصب نرم‌افزار جي‌پي‌اس به صورت رايگان ارائه مي‌شود و خدمات ديگري هم در نظر داريم كه هر ماه يك خدمت تازه را به ليست ساير خدمات تنها در فروشگاه‌ها و تنها براي مشتريان آريو اضافه خواهيم كرد. در واقع يك خانواده جديدي در حال تاسيس است كه در نظر دارد، تمام گوشي‌ها با مارك‌هاي ديگر را نيز در اين فروشگاه‌ها عرضه كند.
اين گوشي‌ها قرار است با يك گارانتي جديد با نام پرشين تله‌كام توزيع شوند يا با همان گارانتي‌هاي اصلي خودشان؟
با خدمات آريوتله‌كام و با گارانتي‌هاي معتبر. ما كاري مي‌كنيم كه در فروشگاه‌ها مشتري به ما اعتماد كند. تا آنجا كه ممكن باشد گارانتي خودمان و اگر گارانتي خودمان در مورد كالايي امكان پذير نباشد گارانتي اول آن برند را انتخاب مي‌كنيم.
ممكن است در اين مورد واضح‌تر صحبت كنيد. شما مي‌خواهيد گوشي با گارانتي‌هايي همچون اتصالات، نيا يا ساير گارانتي‌هاي موجود را در فروشگاه‌هاي آريو تله‌كام توزيع كنيد؟
يعني شما معتقديد كه تنها اين گارانتي‌ها، گارانتي اول بازار هستند ؟
شايد اول و شايد هم دوم. اما به هر حال مردم اين گارانتي‌ها را به عنوان گارانتي رسمي ‌مي‌شناسند. برداشت من از صحبت‌هاي شما اين است كه مي‌خواهيد يك گارانتي جديدي با نام آريو تله‌كام را براي تمامي‌مارك‌هاي گوشي موجود در بازار ايجاد كنيد. درست است؟
شايد حرف شما درست باشد و به نوعي گارانتي جديدي در حال شكل‌گيري باشد. من به مشتري مي‌گويم كه كالايي كه از من مي‌خريد حتما با خدمات من همراه است و حتما با بهترين كيفت همراه خواهد بود. برنامه‌اي در دست داريم كه بتوانيم با گارانتي‌هاي رسمي‌ هم فعاليت‌هاي مشتركي داشته باشيم، اما اطلاعاتي كه در حال حاضر به شما ارائه داديم تنها در حد خبر بوده و برنامه‌هاي اجرايي همچنان در دست پي‌گيري است. اجازه دهيد جزئيات بيشتر را با آغاز فعاليت رسمي‌ اعلام كنيم.
فكر مي‌كنم شما مي‌خواهيد در بخش تلفن همراه كاري شبيه به فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي لاوان در بخش قطعات سخت‌افزاري كامپيوتر انجام دهيد.
شايد چيزي شبيه به لاوان. البته مقايسه شما از ما با لاوان خيلي مناسب و درست نيست. در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در خارج از كشور مردم مي‌توانند كالاي مورد نظر خودشان را با گارانتي‌هاي مختلف انتخاب كنند. اين اجبار نيست كه حتما اچ‌تي‌سي يا مارك X با خدمات پس از فروش Y به فروش برسد. تمام مارك‌ها هستند. يك شبكه زنجيره‌اي است كه تمام مارك‌ها را دربر مي‌گيرد.
در حال حاضر تمركز در بازارهاي كشور وجود دارد. يعني ما بازارهايي داريم كه شايد بيش از 70‌درصد از بازار يك كالا تنها در يك پاساژ قرار گرفته است. مانند علاءالدين. اين مراكز نمي‌توانند نياز تمام مردم در اقصي نقاط يك شهر يا حتي كشور را برآورده كنند. آيا جاي ديگري به غيراز علاءالدين وجود دارد كه مشتري بتواند به آن مراجعه كرده و اعتماد هم داشته باشد؟ ما مي‌خواهيم اين فضا را ايجاد كنيم.
ولي بيشترين تابلوهايي كه من از شما ديدم در علاءالدين بوده است.
براي اين كه آنجا هم فروشگاه داريم.
قبول داريد كه علاءالدين بورس اين كالا است؟
بله اين را قبول داريم. اما بايد در اين حوزه تمركززدايي صورت گيرد. كار خيلي مشكلي پيش رو داريم و ما هم به دشواري‌هاي پيش روي طرحمان اعتقاد داريم، اما توانايي‌ها و امكانات را در خود ديده‌ايم و به نظرم ظرف يك سال آينده مردم تفاوت را احساس خواهند كرد.
چه تعداد فروشگاه و در چه مقطع زماني‌اي مي‌خواهيد ايجاد كنيد؟
در نظر داريم تا پايان امسال 30 فروشگاه و تا پايان سال آينده 100 فروشگاه را در سراسر كشور راه‌اندازي كنيم.
بازار ايران چقدر براي اچ‌تي‌سي اهميت دارد؟
بازار ايران براي گوشي‌هاي هوشمند و پاكت پي‌سي، بازاري است با پتانسيل بالقوه. از زمان فعاليت هر دو نماينده تا به حال نزديك به 12‌هزار گوشي وارد كشور شده است. ما مي‌خواهيم اين پتانسيل بالقوه را به بالفعل تبديل كنيم.
از بازار شما چند درصد در اختيار قاچاقچيان قرار دارد؟
نمي‌توانم عدد خاصي را اعلام كنم، اما با توجه به سياست‌هايي كه ما در پيش گرفتيم اين عدد رو به كاهش است. اچ‌تي‌سي با‌ترفندي كه با نمايندگانش دارد جلوي قاچاق محصولات خود را در بازار گرفته است. به عنوان مثال گوشي Diamond را اگر از دبي قيمت بگيريد نزديك 815 هزار تومان است، اما قيمت فروش ما در فروشگاه‌ها 740‌هزار تومان است. درنتيجه براي قاچاقچي توجيهي براي اين كار وجود نخواهد داشت؛ چرا كه عمده قاچاق از بازار دبي صورت مي‌گرفت كه ما در حال از بين بردن اين بازار هستيم. قبل از دبي و همزمان با اروپا و لندن گوشي را در بازار ايران عرضه مي‌كنيم. زماني كه كالايي در دبي نباشد در نتيجه قاچاقي صورت نمي‌گيرد. بايد تمام واردكنندگان دست به دست هم بدهند تا جلوي بازار قاچاق گرفته شود. بايد به سود كم قانع باشند تا مردم بتوانند خدمات بهتري بگيرند. اگر ما واردكننده‌ها كمتر سود بگيريم مي‌توانيم به جاي بازار 20‌درصدي فعلي، 60‌درصد بازار را در اختيار داشته باشيم.
اگر تعرفه 25‌درصدي فعلي به 4‌درصد كاهش يابد، آيا قيمت‌هاي شما هم به همان ميزان كاهش خواهد يافت؟
هيچ قيمتي در ايران كاهش پيدا نكرده است {باخنده}. تمام قيمت‌ها بيشتر افزايش دارند تا كاهش. ولي اگر قيمت نهايي براي من ارزان‌تر تمام شود مطمئن باشيد كه قيمت فروشمان هم كاهش پيدا مي‌كند. ما دنبال سود بيشتر نيستيم. اگر تعرفه 4‌درصد شود و من همچنان قيمت‌هاي 25‌درصدي را ارائه بدهم؛ يعني توجيه اقتصادي براي قاچاقچي. در نتيجه من قيمتم را كاهش مي‌دهم.
به عنوان كسي كه چند سالي است از نزديك با روند توليد و توزيع مارك‌هاي مطرح جهاني روبه‌رو هستيد، فكر مي‌كنيد با توجه به حمايتي كه در حال حاضر صورت مي‌گيرد آيا ايران مي‌تواند سازنده گوشي باشد؟
خير. صد در صد نمي‌توانيم توليدكننده واقعي باشيم. واقعا بايد يك انقلاب تكنولوژيكي در كشور روي دهد تا اين اتفاق رخ دهد. صرفا ساختن گوشي مطرح نيست. اگر منظورتان از توليد اين است كه شركتي در كنار نوكيا، سوني اريكسون، سامسونگ و ديگران ايجاد شود و بتواند حرفي براي گفتن داشته باشد كه به طور حتم غير ممكن است. چيني‌ها خيلي وقت است كه اين روند را در پي گرفتند، اما هنوز نتوانستند حرفي براي گفتن در بازار تلفن همراه داشته باشند. هر روز مدل‌هاي جديدي مي‌سازند اما هنوز نتوانستند مارك‌هاي مطرح و تاثير‌گذاري روانه بازار كنند. ما اگر جدي كار را دنبال كنيم شايد در پنج سال آينده بتوانيم مرحله برندينگ را پيش روي خود داشته باشيم.
به عنوان آخرين سوال، بازار آينده ايران را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
در بازار ايران حدس زدن براي آينده خيلي سخت است؛ چراكه قوانين روز به روز تغيير مي‌كند. نسبت به شرايط فعلي در انتظار تغيير خاصي نيستيم.
تشكر از وقتي كه در اختيار ما قرارداديد.
 يکشنبه 16 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 549]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن