تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزوجل به موسى وحى كرد: اى موسى در هيچ حالى مرا فراموش نكن و به ثروت زياد شاد نش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806399855




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سمينار شيعه شناسي دردانشگاه دورهام انگلستان برگزارشد


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: سمينار شيعه شناسي دردانشگاه دورهام انگلستان برگزارشد


تهران-حيات

همايش دو روزه شيعه شناسي با عنوان "فقه شيعه و چالش هاي قرن بيست و يكم"در دانشگاه دورهام انگلستان 28و29خرداد ماه برگزاروسخنرانان برضرورت طرح ديدگاههاي شيعي و نقش آن در حل مسايل روز تاكيد كردند.
به گزارش حيات به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي،در برگزاري اين همايش تخصصي، علاوه بر دانشكده روابط بين الملل دانشگاه دورهام به عنوان ميزبان همايش ، حوزه علميه قم ، مركز اسلامي انگليس و رايزني فرهنگي سفارت ج.ا.ايران در لندن نيز با مركز ايران شناسي و مطالعات شيعي دانشگاه دورهام همكاري داشتند.
پرفسور"انوشيروان احتشامي" رييس دانشكده روابط بين الملل دانشگاه دورهام در مراسم افتتاحيه ،ضمن تشكر از دست اندركاران برگزاري اين همايش ، توجه به ديدگاههاي فقهاي شيعه را در برخورد با مسائل روز مهم ارزيابي كرد. وي از شكل گيري اين برنامه كه از مدتها پيش آغاز شده سخن گفت و از به ثمر نشستن نتيجه آن ابراز شادماني كرد.
وي همچنين با اشاره به حضور علما و محققان شيعي ايران و انگلستان در اين همايش و ارائه مقالات علمي در مورد نوآوري هاي فقه شيعه پس از انقلاب اسلامي ، بر ضرورت طرح ديدگاههاي شيعي و نقش آن در حل مسايل روز تاكيد كرد.
پروفسور احتشامي افزود: در شرايطي كه امروز در دنيا توسط برخي كشورها سعي مي شود تصوير نادرستي از اسلام ارائه شود، بسيار خوشحاليم كه ديدگاه شيعي مي تواند با زدودن اين تصاوير منفي واقعيات انساني و چهره مثبت و شايسته اي از اسلام در جهان به نمايش بگذارد و راه حل هاي مناسبي براي مشكلات بين المللي مطرح كند.
رييس دانشكده روابط بين الملل دانشگاه دورهام اظهار داشت : امروز حوزه هاي علميه شيعه مكان بسيار مناسبي براي فراگرفتن دانش و آشنايي با تجارب علمي طولاني علماي مسلمان و منبعي ارزشمند براي تحقيقات اسلامي است.
وي همچنين با اشاره به توافق اخير دانشگاه دورهام با رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن در خصوص بسط همكاري هاي دو جانبه و تلاش براي عرضه گسترده تر فرهنگ ، هنر و اعتقادات ايراني اظهار اميدواري كرد كه اين قبيل گردهمايي هاي مشترك علمي در آينده بيشتر برگزار شود.

حجت الاسلام "معزي" رييس مركز اسلامي انگليس نيز طي سخناني در اين همايش برخي نو آوري هاي فقه شيعه و اهميت آن در حل مسائل و مشكلات اجتماعي را تشريح كرد.
وي با تاكيد بر ضرورت يافتن راه حل هاي نوين براي مواجهه مناسب با مشكلات و چالش هاي مختلف سياسي ، اجتماعي ، فرهنگي و اخلاقي عصر حاضر گفت : فقه شيعه فقهي زنده و پويا است و فقها و انديشمندان شيعه همواره به فكر زنده و به روز نگاه داشتن روح تعاليم اسلام بوده اند.
در ادامه اين همايش پرفسور "رابرت گليو"از دانشگاه "اگزتر"انگلستان مقاله خود را با عنوان "اخلاق وتفسير در نظريه حقوقي اسلامي"ارائه داد.
وي در سخنان خود به بيان اهميت درك آيات قرآن و ضرورت توجه به جنبه هاي مختلف آن در استفاده از منابع اسلامي از جمله روايات و احاديث در زندگي اجتماعي پرداخت.
حجت الاسلام دكتر"محمد علي شمالي" عضو هيات علمي موسسه امام خميني (ره ) قم ،به رويكردهاي اخلاقي و فطري در فقه شيعي پرداخت و با ذكر نمونه اي از اهميت توجه به حقوق انسان ، حيوان و حتي مردگان در فقه شيعه ، گوشه هايي از فرآيند حفظ و ارتقاي كرامت و حرمت انساني را در فقه اسلامي تشريح كرد.
دكتر"رابرت سانگ"از دانشگاه دورهام نيزدر مقاله اي با عنوان " ريشه هاي اخلاق زيستي درمسيحيت"به بررسي ريشه اخلاق در مسيحيت به عنوان يكي از اديان الهي پرداخت .
حجت الاسلام "حيدري" از ديگر سخنرانان اولين روز اين همايش ،در زمينه موضوع تغيير جنسيت براي بيماراني كه نياز به اين كار دارند سخنراني كرد.
وي در اين زمينه به طرح و تبيين ديدگاهها و فتاواي چندتن از علما و مراجع سرشناس پرداخت.
در جلسه بعدازظهر سمينار نيز مقاله" محمدمهدي موحد ابطحي" با عنوان "رويكرد روش شناسانه به تصميم گيريهاي قضايي درمساله تلقيح مصنوعي" در غياب وي توسط پروفسورگليو مطرح شد.
دكتر"ريچارد گون" مقاله خود را با عنوان "كنكاش برمساله استفاده از حيوانات در بهداشت مدرن" كه در آن به بحث در زمينه رابطه سنت ها و مذهب در مصر پرداخته بود، ارائه كرد.
حجت الاسلام "مختاري" دبير علمي اين همايش و از فارغ التحصيلان دانشگاه دورهام نيز با اشاره به برنامه ريزي گسترده براي برگزاري اين همايش اظهارداشت : متاسفانه مكتب درخشان و انسان ساز شيعه در جهان بخوبي معرفي نشده است و اين همايش با بهره گيري از ديدگاههاي علما ومراجع شيعه به ويژه مقام معظم رهبري در خصوص نوآوري و شكوفايي در فقه شيعه و با هدف كمك به رفع اين نقيصه برگزار شد.
از جمله نكات قابل توجه در اين همايش حضور فعال چند تن از علما و محققان روحاني از قم بود كه مورد توجه شركت كنندگان قرار گرفت.
در روز دوم اين سمينار نيز مقالات از جمله زنان در فقه اسلام شيعي: دكتر عبدالحسن حقاني،نقش مادران عاريه(جانشين) درحقوق اسلام شيعي: دكتر غلامرضا رييسيان،پيشرفتهاي حقوقي در مساله حضانت فرزند: دكتر محمد باقر انصاري، تلقيح مصنوعي وجواز بهره برداري از مادرعاريه(جانشين):حجت الاسلام سيد محمد رضوي،شبيه سازي درفقه اسلام شيعي : دكتر حبيب الله عظيمي ومباني فلسفي حقوقي شيعه در مساله شبيه سازي انسان: دكتر محمد قاري سيد فاطمي ارايه شد.
به زودي مجموعه مقالات اين كنفرانس با همياري رايزني فرهنگي ايران در لندن چاپ و منتشر خواهد شد.
پايان پيام
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن