تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درباره آيه «ياد خدا بزرگتر است» ـ : به ياد خدا بودن در هنگام روبه رو شدن با حلال و ح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804685975




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فارس از اوقات فراغت تابستاني ـ 1 گفته‌ها و شنيده‌ها درباره ارزشمند‌ترين سرمايه عمر آدمي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از اوقات فراغت تابستاني ـ 1 گفته‌ها و شنيده‌ها درباره ارزشمند‌ترين سرمايه عمر آدمي
خبرگزاري فارس: اوقات فراغت پر ارزش‌ترين سرمايه عمر آدمي و مطلوب‌ترين موقعيت براي انديشه و تفكر خلاق و تبلور رفتارهاي مطلوب و خوشايند فردي و اجتماعي است.


به گزارش خبرگزاري فارس از اراك، اوقات فراغت علاوه بر تاثيراتي كه در شخصيت فرد دارد، به رشد اجتماعي او نيز كمك مي‌كند.
بسياري از پيشرفت‌هاي فردي با پيشرفت اجتماعي پيوند تنگاتنگ دارد، اگر فرد داراي بهترين و ارزنده‌ترين استعداد باشد تا زماني كه توانايي ارائه آنها را در سطح اجتماعي نداشته باشد، چندان موفق نخواهد بود.
اوقات فراغت در معناي اصلي آن اشاره به اختيار و آزادي عمل فرد دارد، بنابراين پركردن اين فراغت و ايجاد فضاي كاري براي آن از كاركردهاي آن مي‌كاهد.
پس بهتر است فرد در اين اوقات با خيالي آسوده و آزادي عمل كامل، فعاليت شخصي و دلخواه مورد نظر خود را حتي بدون توجه به نتايج مادي و غيره انجام دهد.
در مورد پركردن اوقات فراغت كودكان نيز بايد از تحميل فعاليت دلخواه و مورد علاقه خود به كودكان و نوجوانان پرهيز كنيم.
در غني‌سازي اوقات فراغت نه به صورت فشرده كه موجب خستگي و دلزدگي فرد شود، از سرگرمي‌ها و فعاليت‌هاي متنوع استفاه شود تا حتي‌الامكان در اين اوقات بسته به علائق و تمايلات فرد كارهاي هنري نيز گنجانده شود.
هرچند برخي افراد بيشتر اوقات فراغت را با كارهاي هنري پر مي‌كنند، اما اين مسئله به علاقه و استعداد فرد بستگي دارد و برنامه‌ريزي براي اوقات فراغت لازم است با علاقه و استعدادهاي فرد مطابقت داشته باشد.
اوقات فراغت به معناي بيكاري نيست، چون در اوقات بيكاري، فرد كاري براي انجام‌دادن ندارد، اما در اوقات فراغت كارهاي متعددي مي‌تواند انجام دهد كه تفاوت آن با اوقات ديگر كه در آنها نيز به انجام كار و فعاليت مشغول است، در هدف اين كارها و فعاليت‌ها است.
هدف از فعاليت‌هاي اوقات فراغت، كسب آرامش و لذت است كه فرد كاري را نه از روي اجبار و نه به خاطر منافع مادي انجام ‌دهد، بلكه اين لحظات به خودش اختصاص دارد و تنها با هدف مرتبط با شخص وي و آرزوها و خواسته‌هاي او انجام مي‌شود.
استاندار مركزي و رئيس ستاد اوقات فراغت جوانان استان مركزي در گفتگو با خبرنگار فارس در اراك با بيان اينكه جوانان، شريان گرم و حياتي جوامع محسوب مي‌شوند، گفت: عالم جواني، آميزه‌اي شيرين و شگرفي از شور، شعور، اشتياق، احساس و انديشه در زندگي انسان است.
عبدالله سهرابي افزود: امروزه جوانان بيشتر از گذشته به يك باور مذهبي نيازمندند تا زندگي آنان را در مجموعه هستي، ممكن و مطبوع سازد، تحقق اين امر تنها در سايه جاذبه‌هاي دين و اخلاق امكان‌پذير است كه مي‌تواند به زندگي نسل جوان قداست و اعتبار خاص ببخشد.
وي خلاقيت را يكي از كاركردهاي اوقات فراغت دانست و خاطرنشان كرد: تجربيات و تحقيقات نشان مي‌دهد كه بيشتر ابداعات و اختراعات در زمان فراغت از افراد سر مي‌زند. از آنجا كه در اين اوقات ذهن انسان از سيالي و رواني خاص برخوردار است و حالت الزام، محدوديت و احساس تكليف كمتري بر آن حاكم است، احتمال بروز خلاقيت و ابتكار افزايش مي‌يابد.
رئيس ستاد اوقات فراغت همچنين اصلاح رفتار و تعالي شخصيت را از ديگر كاركردهاي اوقات فراغت برشمرد و تصريح كرد: اين اوقات، فرصت بسيار خوبي است كه انسان كاري كند و با مرور تجارب گذشته و برجسته‌ كردن نكات مثبت و منفي، به اصلاح رفتارهاي اشتباه خويش بپردازد و از اين طريق خود را در مسير تكامل و تعالي قرار دهد.
سهرابي افزود: فعاليت‌هاي گروهي كه در اوقات فراغت انجام مي‌شود، نيز فرصت‌هاي بسيار خوبي براي رشد اجتماعي، دوست‌يابي و رهايي از احساس تنهايي و انزواي دانش‌آموزان است.
وي در ادامه با بيان اينكه فراغت و اوقات فراغت پديده‌اي جديد است كه در جامعه سنتي وجود نداشته و لازمه پرداخت به آن شناخت مقتضيات جامعه جديد در تعامل آن با پديده اوقات فراغت است، گفت: اوقات فراغت در جامعه جديد در جايگاه زيربنايي صنعت، فرهنگ و هنر نشسته است، در اين معنا بخش مهمي از توليد فرهنگ كاملاً وابسته به پديده فراغت و اوقات فراغت شده و از اين منظر همان‌طور كه فراغت بخش اصلي زندگي جديد شده، فرهنگ نيز بخش غالب اقتصاد جديد شده است.
وي بيان داشت: اوقات فراغت به واسطه شرايط خاص توسعه دوره جواني در جامعه جديد به بخش مهمي از جريان هويت‌يابي فرد نيز تبديل شده است، اهميت اوقات فراغت در اين فرآيند از آن حيث مضاعف است كه هويت‌يابي منتسب به آن به دور از جنبه‌ها و محتواي آموزش رسمي و نيز منابع رسمي انتقال هنجارها شكل مي‌پذيرد.
استاندار مركزي در ادامه سخنان خود يكي از كاركردهاي اساسي اوقات فراغت را رفع خستگي و تامين استراحت فرد دانست و اظهار داشت: انسان‌ها همه به استراحت و رفع خستگي نياز دارند، اما هدف از اين اوقات بطالت نيست، بلكه زماني است كه فرد به تمركز اعصاب مي‌پردازد و حاصل آن افزايش بازدهي است.
مدير سازمان ملي جوانان و دبير ستاد ساماندهي اوقات فراغت جوانان استان مركزي نيز با تاكيد بر اينكه توجه به نيازهاي فراغتي جوانان بايد در دستور كار متوليان اين امر قرار گيرد، گفت: توجه به نيازهاي نوين فراغتي با توجه به توسعه فناوري‌هاي نوين در دنياي امروز بايد در دستور كار متوليان برنامه‌ريزي اوقات فراغت جوانان و نوجوانان قرار گيرد.
محمدجمال باقري با اشاره به ساماندهي اوقات فراغت در برنامه چهارم توسعه افزود: در سند توسعه امور جوانان به سلامت و رفاه اجتماعي، فرصت‌هاي برابر، بهره‌مندي از محيط زيست مطلوب، فعال و فراهم‌كردن محيط رشد فكري و علمي براي جوانان، تلاش در جهت رفع آسيب‌هاي اجتماعي آنان و توجه به مقتضيات دوره جواني و نيازها و توانايي‌هاي آنان توجه شده است.
وي با بيان اينكه ايجاد خلاقيت و نوآوري، فرهنگ سير و سفر، هدفداري ورزش، ايجاد انگيزه و اميد به آينده نيز در سند توسعه جوانان ديده شده است، ادامه داد: دبيرخانه ستاد ساماندهي امور جوانان استان مركزي در سال 1387 در قالب برنامه ساماندهي اوقات فراغت برنامه‌هاي خود را در قالب اردوهاي جهاني، اردوهاي زيارتي و سياحتي، انس با كتاب، نهضت ورزشي و مهارت‌آموزي اجرا كرد.
مدير سازمان ملي جوانان تصريح كرد: جمعيت 10 تا 24 ساله هدف در برنامه‌هاي اوقات فراغت 436 هزار و 750 نفر است كه با احتساب دو روز در هفته در فصل تابستان نياز فراغتي اين جمعيت حدود 6 ميليون و 988 هزار نفرروز است و با احتساب 500 تومان براي هر نفر ميزان اعتبار مورد نياز بالغ بر 3 ميليارد و 494 ميليون تومان است.
باقري يادآوري كرد: طبق آمار ارائه شده توسط 13 دستگاه اجرايي در تابستان سال 1386 معادل 140 هزار و 752 نفر زير پوشش فعاليت‌هاي تابستاني قرار گرفتند و از اين تعداد 69 هزار و 452 پسر جوان و 71 هزار و 300 نفر دختران جوان بوده‌اند.
وي افزود: با همكاري 20 دستگاه مجري بالغ بر 140 ميليون تومان اعتبار توسط سازمان ملي جوانان در زمينه اوقات فراغت هزينه شده است كه دراين طرح‌ها حدود 661 هزار و 360 نفر روز از جوانان زير پوشش قرار گرفتند.
دبير ستاد ساماندهي اوقات فراغت جوانان با اشاره به اينكه علاوه بر دستگاه‌هاي اجرايي كه در حوزه عمومي مرتبط با برنامه‌هاي اوقات فراعت اقدام كرده‌اند، با حمايت سازمان ملي جوانان تعدادي از تشكل‌هاي مردم‌ نهاد جوانان نيز در اين زمينه فعاليت داشته‌اند، بيان داشت: تدوين مكانيسم اجرايي براي جمع‌آوري آمار فعاليت‌هاي تابستاني، لزوم ايجاد وحدت رويه در زمينه اخذ شهريه براي فعاليت‌هاي مشابه، در نظرگرفتن امكانات آموزشي و كمك آموزشي در مراكز تابستاني، رعايت سرفصل‌هاي آموزشي و ارزيابي فعاليت‌هاي انجام‌شده در سطح استان از ديگر اقدامات انجام شده توسط دبيرخانه ستاد اوقات فراغت استان است.
باقري ادامه داد: در سال گذشته در سطح استان 675 مركز تابستاني فعاليت داشته‌اند كه از اين تعداد 506 مركز شهري و 169 مركز در مناطق روستايي فعال بوده‌اند.
باقري با اشاره به اينكه 3 هزار و 513 نفر مربي در طرح اوقات فراغت فعاليت داشته‌اند گفت: مربيان مرد يك هزار و 921 نفر و مربيان زن شركت‌كننده در طرح اوقات فراغت يك هزار و 592 نفر بوده‌اند و در رتبه‌بندي دستگاه‌هاي شركت‌كننده در طرح، سازمان آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيروي مقاومت بسيج به ترتيب بالاترين آمار را به خود اختصاص داده است.
مدير سازمان ملي جوانان استان مركزي در ادامه به برنامه‌هاي سال جاري اشاره كرد و گفت: برنامه‌هاي فرهنگي و هنري با تاكيد برتقويت آگاهي‌هاي ديني مبتني بر قرآن و عترت، برنامه كتابخواني و مطالعه و پژوهش، برنامه گسترده ورزشي، برنامه اردوهاي جهادي، اردوهاي زيارتي، سياحتي و گردشگري، برنامه مهارت‌آموزي در ابعاد فني و حرفه‌اي، هنري و مهارت‌هاي زندگي، برنامه اوقات فراغت در محيط مجازي و رسانه، برنامه گفتگوي جوانان و برنامه معرفي اختراعات و ابتكارات علمي جوانان از برنامه‌هايي است كه در سال جاري اجرا مي‌شود.
باقري با اشاره به تشكيل ستاد ساماندهي امور جوانان در مركز استان و ستادهاي ساماندهي اوقات فراغت به مسئوليت فرمانداران در سطح شهرستان‌ها خاطرنشان كرد: هدف از ساماندهي گذران اوقات فراغت هماهنگ‌سازي بخش‌هاي دولتي و خصوصي، نهادهاي مدني در رويكردها، تعاريف، مفاهيم و روش‌ها و تلاش براي اصلاح نگرش جامعه در خصوص اوقات فراغت در استانداردسازي برنامه‌ها است.
وي يادآوري كرد: تاكيد بر تقويت و تحكيم اتحاد ملي و انسجام اسلامي، تقويت هويت ديني، ملي و انقلابي جوانان، توجه ويژه به بهره‌مندي دختران جوان، تقويت نقش خانواده در برنامه‌ها، تقويت روحيه جهادي مبتني بر فرهنگ بسيجي و پرورش استعدادها، مهارت‌ها و فرهنگ پژوهش محوري، سياست‌هايي است كه بايد در برنامه‌هاي اوقات فراغت در نظر گرفته شود.
مدير سازمان ملي جوانان استان مركزي در ادامه به مشكلات و چالش‌هاي موجود در اجراي برنامه‌هاي اوقات فراغت پرداخت و گفت: كمبود اعتبار، توزيع نامناسب امكانات فراغتي، موازي‌كاري و عدم هماهنگي كامل بين بخشي، نبود نشاط و شادابي در برخي برنامه‌هاي اوقات فراغت، رقابتي نبودن فعاليت‌هاي فراغتي، نگرش خاص جنسيتي و... از عمده مشكلات در اجراي برنامه‌هاي اوقات فراغت است.
وي در پايان به لزوم همكاري شوراهاي اسلامي شهر و شهرداري‌ها براي مناسب‌سازي پارك‌ها و تفرجگاه‌ها و فضاهاي سبز، صدا و سيماي استان در پوشش خبري و ايجاد حساسيت‌هاي لازم و فرهنگ‌سازي در سطح جامعه تاكيد كرد.
باقري در بخش ديگري از سخنان خود گفت: امسال پيش‌بيني مي‌شود بيش از 200 هزار نفر زير پوشش برنامه‌هاي اوقات فراغت قرار گيرند.
وي همچنين از برگزاري نمايشگاه اوقات فراغت براي آشناكردن جوانان با برنامه‌هاي فراغتي و فرهنگي در 16 مرداد در مدرسه امام علي (ع) خبر داد و افزود: جشنواره اوقات فراغت همزمان با روز ولادت حضرت علي اكبر (ع) و روز جوان برگزار مي‌شود كه در اين مراسم از دستگاه‌هاي برتر و جوانان برتر تقدير مي‌شود.
كارشناس فرهنگي ستاد ساماندهي اوقات فراغت جوانان استان مركزي نيز در گفتگو با خبرنگار فارس درباره اهميت اوقات فراغت گفت: بدون ترديد، هدايت فكري و حمايت متحد و موثر كودكان، نوجوانان و جوانان در اوقات فراغت به ويژه در تعطيلات نسبتا طولاني تابستان، نه تنها آسيب‌پذيري اجتماعي و كجروي‌هاي اخلاقي آنان را در هر شرايطي به حداقل مي‌رساند بلكه آنها را در برابر همه آسيب‌ها و تهاجمات فرهنگي مصون نگه مي‌دارد.
نيره يوسفي‌راد با بيان اينكه جمعيت ايران بسيار جوان است و بيشترين گروه سني جامعه (يعني حدود 20 ميليون نفر) را جوانان و نوجوانان تشكيل مي‌دهند، تصريح كرد: اوقات فراغت خاص تابستان نيست، بلكه در طول سال تحصيلي نيز اگر هر دانش‌آموز در شبانه روز متوسط شش ساعت را براي رفتن به مدرسه، چهار ساعت را براي مطالعه و انجام تكاليف درسي و هشت ساعت را براي خواب و تغذيه صرف كند، باز هم شش ساعت وقت فراغت دارد كه اگر اين شش ساعت را در 9 ماه تحصيلي و 20 ميليون نفر ضرب كنيم رقم بسيار بالايي حاصل مي‌شود.
كارشناس فرهنگي ستاد ساماندهي اوقات فراغت جوانان استان مركزي همچنين با اشاره به اينكه در مقايسه با سايركشورها، ايران داراي بيشترين اوقات فراغت و تعطيلات است، ادامه داد: اگر براي پركردن مطلوب و بهينه اوقات فراغت نوجوانان و جوانان برنامه نداشته باشيم، بديهي است كه آنها خود به اين كار اقدام مي‌كنند كه در آن صورت نيز بدآموزي‌ها و مشكلات رفتاري و اخلاقي در پيش خواهد بود.
يوسفي راد در ارتباط با اصول مهم در برنامه‌ريزي براي اوقات فراغت گفت: در درجه اول نبايد تصور كرد فعاليت‌هايي كه انسان در اوقات فراغت انجام مي‌دهد، نيازي به هيچگونه برنامه و هدف ندارد، بلكه اين‌گونه فعاليت‌ها زماني اثربخش و مثمر ثمر است كه از برنامه و هدف برخوردار باشد، در درجه دوم در فعاليت‌هايي كه براي اوقات فراغت تدارك ديده مي‌شود، بايد به انتظارات، علايق، نيازها و سطح رشد دانش‌آموزان توجه كرد تا هم براي آنها جذاب و هم مطابق با آرزوها و خواسته‌هايشان باشد.
وي اضافه كرد: در درجه سوم در انتخاب مربيان برنامه‌هاي فرهنگي و هنري، بايد دقت لازم به عمل آيد. شايسته است كه اين مربيان از ويژگي‌هايي چون توانايي برقراري ارتباط حسنه با نوجوانان و جوانان، جلب اعتماد آنان با رازداري، فروتني و گشاده‌رويي را داشته و با فعاليت‌هاي گروهي آشنا و در كار خود نيز مجرب باشند، همچنين به منظور اثربخشي هر چه بيشتر اين فعاليت‌ها، مناسب است كه هم در حين انجام برنامه‌ها و هم در پايان آنها ارزشيابي به عمل آيد، به اين منظور كه ارزيابي در حين برنامه‌ها سبب دريافت بازخورد و آگاهي از نواقص برنامه و اقدام براي رفع آنها مي‌شود و ارزيابي در پايان برنامه‌ها نيز سبب كسب تجربه و آگاهي براي برنامه‌ريزي و دقت بيشتر در فعاليت‌هاي بعدي مي‌شود.
كارشناس فرهنگي ستاد ساماندهي اوقات فراغت جوانان استان مركزي ادامه داد: بهتر است در اين گونه برنامه‌ها، از خود دانش‌آموزان حداكثر استفاده را برده و مسئوليت‌هاي اداره امور را به آنها سپرد، ويژگي‌هاي نوجوان و جوانان سبب زمينه‌سازي و بهينه‌سازي براي پرورش و آموزش، درك احساس مسئوليت و تعهد آنان مي‌شود.
يوسفي راد اضافه كرد: رعايت تفاوت‌هاي فردي دراين برنامه بسيار مهم و اساسي است، زيرا عمده تفاوت آموزش و فعاليت‌هاي غيررسمي و رسمي در اين است كه آموزش رسمي براي همگان مساوي است، حال آنكه در اين برنامه‌ها، فرد آنچه را كه خود دوست دارد، انجام مي‌دهد.
همچنين بهتر است كه هزينه شركت در اين برنامه‌ها و فعاليت‌ها پايين باشد تا همه دانش‌آموزان بتوانند از آن استفاده كنند.
معاون فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران استان مركزي نيز طي سخناني گفت: در آغاز سده 21 كه از آن با عنوان‌هاي عصر اطلاعات و جامعه شبكه‌اي نام برده مي‌شود، توسعه بارزي از تحولات فراگير و جهاني در زمينه صنعتي و فراصنعتي مشاهده شد، اما در عين حال اين عصر گوياي ابهام و پرسشي از سرنوشت همه تمدن بشري است.
شهرام ثامني افزود: همه براي كار و صنعت در تكاپو هستند و لحظه‌اي تامل در زندگي و احساس فراغت نمي‌كنند، چراكه اهداف بزرگ مانع از حس لذت پياده‌روي در كوچه باغ، درد دل با مادر بزرگ، خواب كوتاه بعد از ظهر و ... مي‌شوند.
وي تصريح كرد: زندگي مصنوعي بشر در ترافيك، سردرگمي در اداره‌ها و ترس از دزدي و ناامني خلاصه شده است كه در چنين شرايطي اوقات فراغت، اهميت محوري و حياتي پيدا مي‌كند و به زندگي يك نواخت فراصنعتي معنا مي‌بخشد.
ثامني گفت: با توجه به اينكه موقعيت براي تفكر خلاق بشري و تبلور رفتارهاي نيك فردي و اجتماعي در اوقات پرارزش فراغت است بجاست كه بر اساس نيازهاي واقعي جوانان براي غني‌سازي اوقات فراغت برنامه‌ريزي شود.
گفته‌ها و شنيده‌ها درباره اوقات فراغت بسيار است، اما بايد ديد برنامه‌هاي اعلام شده و تصميمات اتخاذ شده در ابتداي فصل تابستان چقدر نتيجه‌بخش خواهد بود.
انتهاي پيام:/م
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 375]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن