تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818947473




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در بزرگداشت بنيانگذار كتابخانه مجلس عنوان شد؛ تنديس «ارباب كيخسرو شاهرخ» در كرمان نصب مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در بزرگداشت بنيانگذار كتابخانه مجلس عنوان شد؛ تنديس «ارباب كيخسرو شاهرخ» در كرمان نصب مي‌شود
خبرگزاري فارس: در مراسم بزرگداشت ارباب كيخسرو شاهرخ، بنيانگذار كتابخانه مجلس شوراي اسلامي از آماده شدن تنديس وي براي نصب در يكي از اماكن شهر كرمان خبر داده شد.


به گزارش خبرنگار فارس، اين مراسم را بنياد فرهنگي جمشيد به مناسبت صد و سي‌ و سومين سالگرد تولد ارباب كيخسرو شاهرخ شامگاه روز گذشته در دبيرستان فيروز بهرام تهران برگزار كرد.
اسفنديار اختياري، نماينده زرتشتيان در مجلس شوراي اسلامي، برخي از مسؤلان كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، بوذرجمهر مهر و توران شهرياري در اين مراسم حضور داشتند.
بوذرجمهر پرخيده، دبير سرويس تاريخ دوهفته‌نامه «امرداد» گفت: اجداد ارباب كيخسرو شاهرخ همه از منجمان بوده‌اند و از زمان لطفعلي‌خان زند تا زمان ارباب كيخسرو به طور مستمر يك يا دو منجم در خانواده او وجود داشته است.
پرخيده به ايران‌دوستي و علاقه وافر ارباب كيخسرو به زبان پارسي اشاره كرد و گفت: او در تمام نامه‌هايي كه در مجلس مي‌نوشت تقريباً از هيچ كلمه عربي استفاده نمي‌كرد و همين باعث مي‌شد كه بسياري از مجلسي‌هاي آن زمان مفهوم نامه‌هايش را نفهمند.
وي گفت: علي‌اصغر خان حكمت در كتاب خاطراتش مي‌نويسد ارباب كيخسرو طوري نامه مي‌نوشت كه هيچ كس نمي‌توانست جوابش را بدهد و به همين دليل من به دردسر بزرگي دچار شده بودم. چون همه مجلسي‌ها براي جواب دادن به نامه‌هاي او نزد من مي‌آمدند تا متن نامه‌هايشان را برايشان انشا كنم كه آبرويشان پيش ارباب كيخسرو نرود.
احسان‌الله شكر‌اللهي، مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه مجلس شوراي اسلامي نيز با موضوع «ارباب كيخسرو استاد روابط عمومي و بنيانگذار آن در ايران و نماينده همه ملت ايران» سخن گفت.
شكراللهي گفت: ارباب كيخسرو شاهرخ از جمله كساني است كه به واقع مصداق شعار اصلي و اساسي كيش زرتشتي يعني پندار نيك، گفتار نيك و كردار نيك است.
به گفته وي، كتابخانه مجلس به همت و پايمردي ارباب و چند دوست همفكر او تأسيس شد و امروز يكي از بزرگترين كتابخانه‌هاي خاورميانه و اولين كتابخانه رسمي كشور و اولين كتابخانه پارلماني آسيا است.
وي از ايجاد چاپخانه مجلس توسط ارباب كيخسرو به عنوان دومين دومين اقدام مهم و تاثيرگذار او در مجلس نام برد.
به گفته وي، چاپخانه‌اي كه ارباب در مجلس داير كرد از چنان نظم و انظباطي برخوردار بود كه ظرف مدت كوتاهي يكي از بهترين چاپخانه‌هاي ايران شد و همه نويسنده‌ها تمايل داشتند آثارشان را در چاپخانه مجلس منتشر كنند. اين مسأله موجب اعتراض چاپخانه‌دارهاي تهران شد و آنها درخواست كردند مطبعه مجلس از چاپ كتاب‌هاي متفرقه خودداري كند.
شكراللهي همچنين راه‌اندازي و ايجاد موزه مجلس را از ديگر خدمات ارباب كيخسرو به فرهنگ ايران ذكر كرد.
وي گفت: او زماني كه مسوليت ساخت بناي آرامگاه فردوسي را برعهده گرفته بود و با هزينه شخصي‌اش در راه تهران - مشهد در تردد بود با كمال‌الملك آشنا شده بود و چون مي‌دانست كمال منزوي شده و ممكن است آثارش به مرور زمان از بين برود به فكر تاسيس موزه مجلس افتاد و توانست 12 پرده از آثار كمال‌الملك را با موافقت خودش به اين موزه انتقال دهد.
به گفته شكراللهي، شهيد مدرس از ارباب كيخسرو تجليل ‌كرده و گفته است در اين مجلس فقط يك تن مسلمان است و آن هم ارباب كيخسرو شاهرخ است.
وي گفت: من اين جمله را در خاطرات بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران هم خوانده‌ام و اين نشان از صداقت و درست‌كرداري مرحوم ارباب كيخسرو دارد.
بوذرجمهر مهر نيز در سخناني از زندگي و آثار ارباب كيخسرو شاهرخ صحبت كرد.
اسفنديار اختياري، نماينده زرتشتيان در مجلس شوراي اسلامي نيز با موضوع «ارباب كيخسرو، مديري كه جهاني مي‌انديشيد و ملي عمل مي‌كرد» سخنراني كرد.
اختياري گفت: از آنجا كه ارباب كيخسرو با كارمندان و افراد زير دستش ارتباط عاطفي و قلبي برقرار مي‌كرد مي‌توان او را رهبري دانا ناميد كه به حركت به سمت دمكراسي، ايران براي ايرانيان و برقراري روابط بسيار قوي خارجي و داخلي معتقد بود.
در اين مراسم پرويز فروهر از آماده شدن تنديس ارباب كيخسرو شاهرخ براي نصب در يكي از اماكن شهر كرمان خبر داد.
قرار بود محمدابراهيم باستاني‌پاريزي، مهدي محقق و رييس كتابخانه مجلس نيز در اين مراسم حضور داشته باشند كه علت نيامدن آن‌ها مسافرت عنوان شد.
انتهاي پيام/
 جمعه 14 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن